Ευρωπαϊκές εγγυήσεις σε ιδιώτες για επενδύσεις στις υποδομές
από το 2014 έως το 2020
από το 2014 έως το 2020
Εργα στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και της ψηφιακής τεχνολογίας αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από τα Ομόλογα Εργων, που θα αποτελέσουν το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περίοδο από το 2014 έως το 2020.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μέσο επιμερισμού του κινδύνου, στο οποίο θα μπορούν να στρέφονται οι υπεύθυνοι μεμονωμένων έργων υποδομών, προκειμένου να προσελκύσουν χρηματοδότηση έργων από τον ιδιωτικό τομέα. Οπως εξηγεί ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα κ. Πάνος Καρβούνης, «η Επιτροπή συνδυάζει τα Ομόλογα Εργων με την πρωτοβουλία «Συνδέοντας την Ευρώπη», που αποσκοπεί στη χρηματοδότηση έργων διασύνδεσης αυτοκινητοδρόμων, ηλεκτρικών δικτύων και ψηφιακής τεχνολογίας κατά το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο». Η πρωτοβουλία προσφέρει τη δυνατότητα παροχής ευρωπαϊκών εγγυήσεων για έργα υποδομής, προκειμένου να αποτραπεί το κλίμα απροθυμίας στην ανάληψη ευθυνών που επικρατεί σήμερα για την υλοποίηση σημαντικών ευρωπαϊκών έργων. Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νέου θεσμού από τις αρχές του 2014, σημειώνει ο κ. Καρβούνης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτίθεται να δρομολογήσει μια πιλοτική φάση κατά την περίοδο 2012 - 2013, δηλαδή εντός της τρέχουσας δημοσιονομικής περιόδου, με στόχο οι ενδιαφερόμενοι να εξοικειωθούν έγκαιρα σε σχέση με την πολυπλοκότητα του νέου θεσμού.
Στο πλαίσιο αυτό, η ιδέα προβλέπει εστίαση σε 5-10 έργα, με έμφαση αυτά που βρίσκονται σε ανεπτυγμένο στάδιο της διαδικασίας υποβολής προσφορών και χρηματοδότησης. Την πιλοτική φάση, που θα βασιστεί σε κονδύλια ειδικών προγραμμάτων 230 εκατ. ευρώ, θα διαχειριστεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία κάνοντας χρήση των κεφαλαίων της Ε.Ε. θα κινητοποιήσει χρηματοδότηση για επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού έως και 4,6 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει τη δυνατότητα χρησιμοποίησης των πόρων της πολιτικής συνοχής για εγγυήσεις και δάνεια από χρηματοπιστωτικά μέσα, όπως η ΕΤΕπ, δημιουργώντας αντίστοιχα εργαλεία όπως το μέσο Επιμερισμού Κινδύνου, που σχεδιάζεται και για την Ελλάδα σε μια προσπάθεια να ενεργοποιηθεί η ολοκλήρωση των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και να εξαλειφθούν τα χρηματοδοτικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν χώρες που λαμβάνουν μακροοικονομική βοήθεια.
Σε ό,τι αφορά την περίοδο 2014 - 2020, τα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος είναι ο διάδρομος Αμβούργο - Rostock - Κωνστάντσα - Burgas - Πειραιάς - Λευκωσία, η ενίσχυση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας στην Κεντροανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, η διάνοιξη διαδρόμου φυσικού αερίου στον Νότο και οι συνδέσεις φυσικού αερίου Βορρά - Νότου στις χώρες της ΚΑ και ΝΑ Ευρώπης, καθώς και διάφορες οριζόντιες δράσεις στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_24/05/2012_483200
No comments:
Post a Comment