Δυο
χρόνια ζωής δίνει στο ασφαλιστικό μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της
ΓΣΕΕ, που διαπιστώνει ότι οι κόποι και οι περικοπές των συνταξιούχων
και των συντάξεων αντίστοιχα πήγαν χαμένα. Σχεδόν 20 δισ. ευρώ
κοστίζουν στο σύστημα η υψηλή ανεργία, οι χαμηλοί μισθοί και η υψηλή
εισφοροδιαφυγή ενώ πάνω από 12 δισ. ευρώ είναι τα χρέη του δημοσίου
προς το σύστημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο των μνημονίων, οι περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων ανήλθαν συνολικά στο επίπεδο των 4,2 δισ. ευρώ. Μόνο για την περίοδο 2013-2014 οι περικοπές κύριων, επικουρικών συντάξεων, εφάπαξ και κοινωνικών επιδομάτων αντιστοιχούν στο 43% του συνολικού ποσού δημοσιονομικής λιτότητας, ήτοι 5,5 δισ. ευρώ από τα 11,6 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την μελέτη "Επιπτώσεις της Γήρανσης του πληθυσμού στο Ασφαλιστικό Σύστημα της Ελλάδος 2013-2050" που έγινε από τους επιστήμονες του ΙΝΕ/ ΓΣΕΕ για λογαριασμό της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ), το 2015 είναι το τελευταίο έτος κατά το οποίο το ασφαλιστικό διατηρείται σε οριακή ισορροπία.
Για τη διατήρηση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης απαιτούνται επιπλέον πόροι, ενώ μη συμβατικά μέτρα πολιτικής απαιτούνται και για τη μείωση της ανεργίας.
Σύμφωνα με τον Διευθυντή του ΙΝΕ, καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου, Σάββα Ρομπόλη, για να επιστρέψει η ανεργία στα επίπεδα του 2009, ακόμα και με το αισιόδοξο σενάριο για ρυθμούς ανάπτυξης 3,5%-4% θα χρειαστούν τουλάχιστον 20 χρόνια. Αυτό έχει δραματικές συνέπειες στο ασφαλιστικό. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η αύξηση της ανεργίας και η μείωση των μισθών στερεί την κοινωνική ασφάλιση από πόρους της τάξης των 10,5 δισ. ευρώ.
Περί τα 8,5 δισ. ευρώ χάνονται από την εισφοροδιαφυγή, την αδήλωτη εργασία καθώς και από τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, ενώ στα 12 δισ. ευρώ εκτιμώνται οι οφειλές του κράτους προς τα ταμεία.
Σε αυτό το σκηνικό πρέπει να προστεθεί η μείωση της κρατικής δαπάνης από 24,1% του ΑΕΠ το 2015 σε 17,4% του ΑΕΠ το 2060. Κατά το ίδιο διάστημα αναμένεται αύξηση του πληθυσμού που θα συνταξιοδοτηθεί κατά 70% λόγω του δημογραφικού.
Κι αν οι συνταξιούχοι έχουν ήδη συνεισφέρει με περικοπές στις συντάξεις τους, και οι μισθωτοί έχουν χάσει σύμφωνα με την μελέτη, 37 δισ. ευρώ.
Και πληρώνουν ακόμη και σήμερα. Εκτιμάται ότι το 50% των εργαζομένων δεν πληρώνεται κάθε μήνα, αλλά αντιμετωπίζει καθυστέρηση στη μισθοδοσία του.
Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, φτάνουν έως και τους 12 μήνες. Τα μεγαλύτερα προβλήματα παρατηρούνται στους κλάδους του τουρισμού, της φύλαξης (υπηρεσίες security), της διαφήμισης, του κινηματογράφου, του ιματισμού και της οδικής βοήθειας.
Στις διαπιστώσεις του Ινστιτούτου, υπάρχει και η αναφορά για εργαζόμενους, οι οποίοι ενώ στα «χαρτιά» φαίνεται ότι έχουν προσληφθεί υπό καθεστώς μερικής απασχόλησης, δουλεύουν κανονικά οκτάωρο, ίσως και παραπάνω. Το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνεται και από την Επιθεώρηση Εργασίας, καθώς παρατηρείται το φαινόμενο της αύξησης των προσλήψεων με όρους μερικής απασχόλησης.
http://www.capital.gr/news.asp?id=1918566
Όλες οι αποφάσεις των τελευταίων χρόνων εντάσσονται σε ένα ευρύτερο σχέδιο της Τρόικας των δανειστών, που στηρίζεται αφενός στην διαπίστωση ότι το ελληνικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης έχει φτάσει (ή και ξεπεράσει) τα όριά του, αφετέρου στην επιδίωξη επιβολής δομικών αλλαγών, μέσω των οποίων η επάρκεια των συντάξεων θα πρέπει να είναι «ατομική» υπόθεση.
Το σχέδιο προβλέπει συρρίκνωση της δημόσιας – κοινωνικής ασφάλισης παράλληλα με την ήδη συντελούμενη μείωση της δημόσιας δαπάνης προς αυτή. Την ίδια στιγμή, μπαίνει στο στόχαστρο της Τρόικας η πρώτη κατοικία και συνολικά η ακίνητη περιουσία των συνταξιούχων.
Η αποκάλυψη της πρότασης της Τρόικας για υπολογισμό της σύνταξης βάσει περιουσιακών στοιχείων, την οποία η Κομισιόν (μέσω διαρροών) αποδίδει στο ΔΝΤ, μόνο κεραυνό εν αιθρία δεν αποτελεί για τους... παροικούντες την ασφαλιστική Ιερουσαλήμ.
Όχι μόνο έχει ξανατεθεί στις μνημονιακές ελληνικές κυβερνήσεις αλλά αποτελεί... φάρμακο για πάσα ασφαλιστική νόσο. Για την ακρίβεια, πρόκειται για μια πρόταση που πέφτει πάντα στο τραπέζι, από τεχνοκράτες και διεθνείς οργανισμούς, όταν τα συστήματα «σκάνε».
Αυτό που ίσως παραξένεψε τους γνωρίζοντες, είναι η αλληλουχία των προωθούμενων προτάσεων, αφού προκειμένου να εφαρμοστεί η πρόταση του ΔΝΤ για... σύστημα Αυστραλίας (που ισχύει και σε πολλές άλλες χώρες) θα πρέπει πρώτα να ισχύσει η πρόταση για εφαρμογή τριών πυλώνων ασφάλισης, όπου η δημόσια, η κοινωνική και η υποχρεωτική ασφάλιση θα ανήκει στον πρώτο από τους τρεις πυλώνες.
Κεντρικό ρόλο στη νέα αυτή δομή του συστήματος θα έχει η «συμπληρωματική σύνταξη», του δεύτερου και τρίτου πυλώνα.
Τόσο Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και οργανισμοί όπως το ΔΝΤ και ο ΟΟΣΑ ήδη κινούνται σε μια τέτοια κατεύθυνση.
Οι οργανισμοί αυτοί, δεν κρύβουν ότι συνολικά τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα πρέπει να μην φέρουν εξολοκλήρου το βάρος των συνταξιοδοτικών παροχών και να περιορίζονται μόνο στο προνοιακό κομμάτι.
Ο στόχος της επάρκειας των συντάξεων πέφτει στις πλάτες του ίδιου του εργαζόμενου – ασφαλισμένου και θεωρείται «ατομική» υπόθεση.
Πριν από τις προτάσεις του ΔΝΤ και των τεχνοκρατών στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη στο υπουργείο Εργασίας, έχει προηγηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση με τη Λευκή της Βίβλο που εγκρίθηκε το καλοκαίρι και μεταξύ άλλων προβλέπει ότι: «Η βιωσιμότητα και η επάρκεια των συνταξιοδοτικών συστημάτων εξαρτάται από το βαθμό στον οποίο θα υποστηρίζονται από τις εισφορές, τους φόρους και την αποταμίευση εκ μέρους των ατόμων που βρίσκονται στην αγορά εργασίας».
Σε αυτό το πλαίσιο, προτρέπει τα κράτη - μέλη να προσανατολιστούν σε ασφαλιστικά συστήματα που στηρίζονται στην ατομική επικουρική αποταμίευση, μέσω της οποίας θα εξασφαλίζεται η επάρκεια των συντάξεων.
Κι εδώ, έρχεται να «κουμπώσει» η «Λευκή Βίβλος» με την πρόταση του ΔΝΤ για συντάξεις βάσει περιουσιακών στοιχείων...
Συγκεκριμένα, το επίσημο κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει τον εξής ορισμό στην έννοια «επικουρική συνταξιοδοτική αποταμίευση»: «Η συμπληρωματική αποταμίευση συνταξιοδότησης περιλαμβάνει επαγγελματικές και προσωπικές συντάξεις, ασφάλειες ζωής και άλλες μορφές συσσώρευσης περιουσιακών στοιχείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατήρηση του βιοτικού επιπέδου μετά τη συνταξιοδότηση. Επιπλέον, υπάρχουν μέσα (π.χ. αντίστροφα ενυπόθηκα δάνεια) που επιτρέπουν τη μετατροπή των περιουσιακών στοιχείων (γενικά, της κατοικίας) σε πρόσθετο εισόδημα συνταξιοδότησης».
Η πρόταση Στόρι
Όταν ο επικεφαλής των τεχνοκρατών του ΔΝΤ Τόμας Στόρι, πρότεινε στο υπουργείο Εργασίας ως την πλέον ενδεδειγμένη λύση για το πρόβλημα του ασφαλιστικού στην Ελλάδα τη χορήγηση «συντάξεων βάσει εισοδήματος», λίγοι γνώριζαν το σύστημα που εφαρμόζεται στην μακρινή Αυστραλία. Πρόκειται για ένα σύστημα που εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες, όπου το κρατικό σύστημα συντάξεων λειτουργεί αποκλειστικά και μόνο ως ένα δίχτυ προστασίας που προβλέπει σύνταξη μόνο για τους μη έχοντες καμία άλλη πηγή εισοδήματος. Όπως εξήγησε στο Capital.gr o αναλογιστής Πάνος Ζαμπέλης, αν ο ηλικιωμένος έχει άλλες (ικανές) πηγές εισοδήματος, είτε δεν δικαιούται να παίρνει το παραμικρό από το κρατικό σύστημα συντάξεων, είτε παίρνει ένα συμβολικό ποσό σύνταξης. Τέτοιες πηγές εισοδήματος μπορεί να είναι έσοδα από προσωπικά περιουσιακά στοιχεία (επενδύσεις, ακίνητα κλπ) ακόμα και ιδιωτικά συστήματα συντάξεων. Μάλιστα, το Αυστραλιανό σύστημα βάζει στο λογαριασμό των εισοδημάτων και τεκμαρτά εισοδήματα που αφορούν ακίνητη περιουσία όταν αυτή δεν αποφέρει έσοδα στον κάτοχο.
Και η έκθεση του ΟΟΣΑ
Την ίδια μέρα που οι τεχνοκράτες της Τρόικας πρότειναν (και μάλιστα επέμειναν) το... Αυστραλιανό σύστημα, ο ΟΟΣΑ δημοσιοποιούσε έκθεσή του για τις συντάξεις, στην οποία εξετάζει τον «πλούτο των συνταξιούχων», και συγκεκριμένα την κατοχή ιδιόκτητης κατοικίας, ως ένα εργαλείο με το οποίο θα μπορούσε στο μέλλον να εξασφαλιστεί η ανεπάρκεια των συντάξεων που θα αποδίδουν τα δημόσια συστήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην έκθεση με της δυσοίωνες προβλέψεις του ΟΟΣΑ για τη δημογραφική βόμβα, μία από τις δυνητικές λύσεις είναι το αναλογούν ενοίκιο των συνταξιούχων...
Αναλυτικά, στην έκθεση καταγράφονται με έμφαση οι δυνατότητες που έχει η ακίνητη περιουσία να αποτελέσει μέρος της λύσης στο κόστος τους συνταξιοδοτικού.
Αναφέρει δε χαρακτηριστικά ότι κατά μέσο όρο το 77% των επικεφαλής μιας οικογένειας ηλικίας 55 ετών, είναι ιδιοκτήτες σπιτιού, σε σύγκριση με 60% στις ηλικίες κάτω των 45.
Όταν συνυπολογιστεί στα κριτήρια της φτώχειας στην τρίτη ηλικία αυτή η δυνατότητα διαβίωσης χωρίς ενοίκιο, αυτά τα «αναλογούντα ενοίκια» έχουν τη δυνατότητα αναταξινόμησης ενός τμήματος του γηραιότερου πληθυσμού σε υψηλότερη εισοδηματική κατηγορία.
Και για να αντιληφθεί κανείς ότι τίποτε από αυτά που προτείνει η τρόικα στη χώρα μας δεν είναι τυχαίο, η έκθεση καταλήγει πως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Νορβηγία, η Ισπανία και η Βρετανία ανεβαίνουν σε πολύ υψηλότερες θέσεις όσον αφορά τα εισοδήματα των συνταξιούχων, όταν συνυπολογιστεί αυτό το αναλογούν ενοίκιο...
http://www.capital.gr/news.asp?id=1919187
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο των μνημονίων, οι περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων ανήλθαν συνολικά στο επίπεδο των 4,2 δισ. ευρώ. Μόνο για την περίοδο 2013-2014 οι περικοπές κύριων, επικουρικών συντάξεων, εφάπαξ και κοινωνικών επιδομάτων αντιστοιχούν στο 43% του συνολικού ποσού δημοσιονομικής λιτότητας, ήτοι 5,5 δισ. ευρώ από τα 11,6 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την μελέτη "Επιπτώσεις της Γήρανσης του πληθυσμού στο Ασφαλιστικό Σύστημα της Ελλάδος 2013-2050" που έγινε από τους επιστήμονες του ΙΝΕ/ ΓΣΕΕ για λογαριασμό της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ), το 2015 είναι το τελευταίο έτος κατά το οποίο το ασφαλιστικό διατηρείται σε οριακή ισορροπία.
Για τη διατήρηση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης απαιτούνται επιπλέον πόροι, ενώ μη συμβατικά μέτρα πολιτικής απαιτούνται και για τη μείωση της ανεργίας.
Σύμφωνα με τον Διευθυντή του ΙΝΕ, καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου, Σάββα Ρομπόλη, για να επιστρέψει η ανεργία στα επίπεδα του 2009, ακόμα και με το αισιόδοξο σενάριο για ρυθμούς ανάπτυξης 3,5%-4% θα χρειαστούν τουλάχιστον 20 χρόνια. Αυτό έχει δραματικές συνέπειες στο ασφαλιστικό. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η αύξηση της ανεργίας και η μείωση των μισθών στερεί την κοινωνική ασφάλιση από πόρους της τάξης των 10,5 δισ. ευρώ.
Περί τα 8,5 δισ. ευρώ χάνονται από την εισφοροδιαφυγή, την αδήλωτη εργασία καθώς και από τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, ενώ στα 12 δισ. ευρώ εκτιμώνται οι οφειλές του κράτους προς τα ταμεία.
Σε αυτό το σκηνικό πρέπει να προστεθεί η μείωση της κρατικής δαπάνης από 24,1% του ΑΕΠ το 2015 σε 17,4% του ΑΕΠ το 2060. Κατά το ίδιο διάστημα αναμένεται αύξηση του πληθυσμού που θα συνταξιοδοτηθεί κατά 70% λόγω του δημογραφικού.
Κι αν οι συνταξιούχοι έχουν ήδη συνεισφέρει με περικοπές στις συντάξεις τους, και οι μισθωτοί έχουν χάσει σύμφωνα με την μελέτη, 37 δισ. ευρώ.
Και πληρώνουν ακόμη και σήμερα. Εκτιμάται ότι το 50% των εργαζομένων δεν πληρώνεται κάθε μήνα, αλλά αντιμετωπίζει καθυστέρηση στη μισθοδοσία του.
Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, φτάνουν έως και τους 12 μήνες. Τα μεγαλύτερα προβλήματα παρατηρούνται στους κλάδους του τουρισμού, της φύλαξης (υπηρεσίες security), της διαφήμισης, του κινηματογράφου, του ιματισμού και της οδικής βοήθειας.
Στις διαπιστώσεις του Ινστιτούτου, υπάρχει και η αναφορά για εργαζόμενους, οι οποίοι ενώ στα «χαρτιά» φαίνεται ότι έχουν προσληφθεί υπό καθεστώς μερικής απασχόλησης, δουλεύουν κανονικά οκτάωρο, ίσως και παραπάνω. Το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνεται και από την Επιθεώρηση Εργασίας, καθώς παρατηρείται το φαινόμενο της αύξησης των προσλήψεων με όρους μερικής απασχόλησης.
http://www.capital.gr/news.asp?id=1918566
Όλες οι αποφάσεις των τελευταίων χρόνων εντάσσονται σε ένα ευρύτερο σχέδιο της Τρόικας των δανειστών, που στηρίζεται αφενός στην διαπίστωση ότι το ελληνικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης έχει φτάσει (ή και ξεπεράσει) τα όριά του, αφετέρου στην επιδίωξη επιβολής δομικών αλλαγών, μέσω των οποίων η επάρκεια των συντάξεων θα πρέπει να είναι «ατομική» υπόθεση.
Το σχέδιο προβλέπει συρρίκνωση της δημόσιας – κοινωνικής ασφάλισης παράλληλα με την ήδη συντελούμενη μείωση της δημόσιας δαπάνης προς αυτή. Την ίδια στιγμή, μπαίνει στο στόχαστρο της Τρόικας η πρώτη κατοικία και συνολικά η ακίνητη περιουσία των συνταξιούχων.
Η αποκάλυψη της πρότασης της Τρόικας για υπολογισμό της σύνταξης βάσει περιουσιακών στοιχείων, την οποία η Κομισιόν (μέσω διαρροών) αποδίδει στο ΔΝΤ, μόνο κεραυνό εν αιθρία δεν αποτελεί για τους... παροικούντες την ασφαλιστική Ιερουσαλήμ.
Όχι μόνο έχει ξανατεθεί στις μνημονιακές ελληνικές κυβερνήσεις αλλά αποτελεί... φάρμακο για πάσα ασφαλιστική νόσο. Για την ακρίβεια, πρόκειται για μια πρόταση που πέφτει πάντα στο τραπέζι, από τεχνοκράτες και διεθνείς οργανισμούς, όταν τα συστήματα «σκάνε».
Αυτό που ίσως παραξένεψε τους γνωρίζοντες, είναι η αλληλουχία των προωθούμενων προτάσεων, αφού προκειμένου να εφαρμοστεί η πρόταση του ΔΝΤ για... σύστημα Αυστραλίας (που ισχύει και σε πολλές άλλες χώρες) θα πρέπει πρώτα να ισχύσει η πρόταση για εφαρμογή τριών πυλώνων ασφάλισης, όπου η δημόσια, η κοινωνική και η υποχρεωτική ασφάλιση θα ανήκει στον πρώτο από τους τρεις πυλώνες.
Κεντρικό ρόλο στη νέα αυτή δομή του συστήματος θα έχει η «συμπληρωματική σύνταξη», του δεύτερου και τρίτου πυλώνα.
Τόσο Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και οργανισμοί όπως το ΔΝΤ και ο ΟΟΣΑ ήδη κινούνται σε μια τέτοια κατεύθυνση.
Οι οργανισμοί αυτοί, δεν κρύβουν ότι συνολικά τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα πρέπει να μην φέρουν εξολοκλήρου το βάρος των συνταξιοδοτικών παροχών και να περιορίζονται μόνο στο προνοιακό κομμάτι.
Ο στόχος της επάρκειας των συντάξεων πέφτει στις πλάτες του ίδιου του εργαζόμενου – ασφαλισμένου και θεωρείται «ατομική» υπόθεση.
Πριν από τις προτάσεις του ΔΝΤ και των τεχνοκρατών στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη στο υπουργείο Εργασίας, έχει προηγηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση με τη Λευκή της Βίβλο που εγκρίθηκε το καλοκαίρι και μεταξύ άλλων προβλέπει ότι: «Η βιωσιμότητα και η επάρκεια των συνταξιοδοτικών συστημάτων εξαρτάται από το βαθμό στον οποίο θα υποστηρίζονται από τις εισφορές, τους φόρους και την αποταμίευση εκ μέρους των ατόμων που βρίσκονται στην αγορά εργασίας».
Σε αυτό το πλαίσιο, προτρέπει τα κράτη - μέλη να προσανατολιστούν σε ασφαλιστικά συστήματα που στηρίζονται στην ατομική επικουρική αποταμίευση, μέσω της οποίας θα εξασφαλίζεται η επάρκεια των συντάξεων.
Κι εδώ, έρχεται να «κουμπώσει» η «Λευκή Βίβλος» με την πρόταση του ΔΝΤ για συντάξεις βάσει περιουσιακών στοιχείων...
Συγκεκριμένα, το επίσημο κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει τον εξής ορισμό στην έννοια «επικουρική συνταξιοδοτική αποταμίευση»: «Η συμπληρωματική αποταμίευση συνταξιοδότησης περιλαμβάνει επαγγελματικές και προσωπικές συντάξεις, ασφάλειες ζωής και άλλες μορφές συσσώρευσης περιουσιακών στοιχείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατήρηση του βιοτικού επιπέδου μετά τη συνταξιοδότηση. Επιπλέον, υπάρχουν μέσα (π.χ. αντίστροφα ενυπόθηκα δάνεια) που επιτρέπουν τη μετατροπή των περιουσιακών στοιχείων (γενικά, της κατοικίας) σε πρόσθετο εισόδημα συνταξιοδότησης».
Η πρόταση Στόρι
Όταν ο επικεφαλής των τεχνοκρατών του ΔΝΤ Τόμας Στόρι, πρότεινε στο υπουργείο Εργασίας ως την πλέον ενδεδειγμένη λύση για το πρόβλημα του ασφαλιστικού στην Ελλάδα τη χορήγηση «συντάξεων βάσει εισοδήματος», λίγοι γνώριζαν το σύστημα που εφαρμόζεται στην μακρινή Αυστραλία. Πρόκειται για ένα σύστημα που εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες, όπου το κρατικό σύστημα συντάξεων λειτουργεί αποκλειστικά και μόνο ως ένα δίχτυ προστασίας που προβλέπει σύνταξη μόνο για τους μη έχοντες καμία άλλη πηγή εισοδήματος. Όπως εξήγησε στο Capital.gr o αναλογιστής Πάνος Ζαμπέλης, αν ο ηλικιωμένος έχει άλλες (ικανές) πηγές εισοδήματος, είτε δεν δικαιούται να παίρνει το παραμικρό από το κρατικό σύστημα συντάξεων, είτε παίρνει ένα συμβολικό ποσό σύνταξης. Τέτοιες πηγές εισοδήματος μπορεί να είναι έσοδα από προσωπικά περιουσιακά στοιχεία (επενδύσεις, ακίνητα κλπ) ακόμα και ιδιωτικά συστήματα συντάξεων. Μάλιστα, το Αυστραλιανό σύστημα βάζει στο λογαριασμό των εισοδημάτων και τεκμαρτά εισοδήματα που αφορούν ακίνητη περιουσία όταν αυτή δεν αποφέρει έσοδα στον κάτοχο.
Και η έκθεση του ΟΟΣΑ
Την ίδια μέρα που οι τεχνοκράτες της Τρόικας πρότειναν (και μάλιστα επέμειναν) το... Αυστραλιανό σύστημα, ο ΟΟΣΑ δημοσιοποιούσε έκθεσή του για τις συντάξεις, στην οποία εξετάζει τον «πλούτο των συνταξιούχων», και συγκεκριμένα την κατοχή ιδιόκτητης κατοικίας, ως ένα εργαλείο με το οποίο θα μπορούσε στο μέλλον να εξασφαλιστεί η ανεπάρκεια των συντάξεων που θα αποδίδουν τα δημόσια συστήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην έκθεση με της δυσοίωνες προβλέψεις του ΟΟΣΑ για τη δημογραφική βόμβα, μία από τις δυνητικές λύσεις είναι το αναλογούν ενοίκιο των συνταξιούχων...
Αναλυτικά, στην έκθεση καταγράφονται με έμφαση οι δυνατότητες που έχει η ακίνητη περιουσία να αποτελέσει μέρος της λύσης στο κόστος τους συνταξιοδοτικού.
Αναφέρει δε χαρακτηριστικά ότι κατά μέσο όρο το 77% των επικεφαλής μιας οικογένειας ηλικίας 55 ετών, είναι ιδιοκτήτες σπιτιού, σε σύγκριση με 60% στις ηλικίες κάτω των 45.
Όταν συνυπολογιστεί στα κριτήρια της φτώχειας στην τρίτη ηλικία αυτή η δυνατότητα διαβίωσης χωρίς ενοίκιο, αυτά τα «αναλογούντα ενοίκια» έχουν τη δυνατότητα αναταξινόμησης ενός τμήματος του γηραιότερου πληθυσμού σε υψηλότερη εισοδηματική κατηγορία.
Και για να αντιληφθεί κανείς ότι τίποτε από αυτά που προτείνει η τρόικα στη χώρα μας δεν είναι τυχαίο, η έκθεση καταλήγει πως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Νορβηγία, η Ισπανία και η Βρετανία ανεβαίνουν σε πολύ υψηλότερες θέσεις όσον αφορά τα εισοδήματα των συνταξιούχων, όταν συνυπολογιστεί αυτό το αναλογούν ενοίκιο...
http://www.capital.gr/news.asp?id=1919187
No comments:
Post a Comment