30.8.10

Αύξηση έως 50% στα τιμολόγια του ρεύματος

Κατά την τριετία 2011 - 2013

Αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ για τους μικρούς και μεσαίους οικιακούς καταναλωτές, τους αγρότες και τη βιομηχανία και μειώσεις για τις μεγάλες οικιακές καταναλώσεις και τους εμπόρους, προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να αντανακλούν το πραγματικό κόστος, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, η ΡΑΕ προτείνει τη σταδιακή, σε τρία χρόνια, αύξηση της τιμής κατά 50% για τις χαμηλές καταναλώσεις έως 800 κιλοβατώρες.

Για τις μεσαίες καταναλώσεις η αύξηση θα είναι 7,5% - 15%. Οι τιμές του ρεύματος για τους αγρότες θα αυξηθούν κατά 25% - 33% στην τριετία 2011 - 2013 και για τη βιομηχανία κατά 10%.

Αντίθετα, στις μεγαλύτερες καταναλώσεις που σήμερα επιβαρύνονται ιδιαίτερα, προτείνεται συνολική μείωση 6,5% - 16%. Ευνοημένοι από την αναδιάρθρωση των τιμολογίων θα είναι και οι έμποροι, που θα δουν το κόστος της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος να μειώνεται έως 15% συνολικά στην τριετία.

Το ερώτημα που καλείται να απαντήσει πλέον η κυβέρνηση είναι εάν η αύξηση θα είναι εμπροσθοβαρής ή εάν το μεγαλύτερο μέρος της θα εφαρμοσθεί προς το τέλος της 3ετίας.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_28/08/2010_412994

Για τις μικρές καταναλώσεις και συγκεκριμένα για την κατηγορία 0-800 κιλοβατώρες το τετράμηνο, η συνολική αύξηση που προκύπτει είναι της τάξης του 50%. Eνα μέρος αυτής της κατηγορίας των καταναλωτών θα ενταχθεί στο Kοινωνικό Oικιακό Tιμολόγιο (KOT) που σημαίνει ότι δεν θα επιβαρυνθεί με αύξηση, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος σύμφωνα με τα στοιχεία της PAE θα επωμιστεί αυτή την αύξηση σε ορίζοντα τριετίας. Για την αμέσως επόμενη κατηγορία 800-1600 κιλοβατώρες το τετράμηνο η προτεινόμενη συνολική αύξηση που προτείνει η ΔEH είναι της τάξης του 15% και για την κατηγορία 1.600-2.000 κιλοβατώρες συνολική αύξηση 7,5% περίπου. Σε αντίθεση με τις χαμηλές και μεσαίες καταναλώσεις, οι μεγάλες θα επωφεληθούν με σημαντικές μειώσεις. Oσοι καταναλώνουν από 2.000-3.000 κιλοβατώρες το τετράμηνο θα έχουν μείωση στην τριετία της τάξης του 6,5% περίπου, από 3.000-4.400 μείωση κατά 11%, ενώ για τις καταναλώσεις πάνω από 4.400 το τετράμηνο η μείωση θα φτάσει το 16%. Από την αναπροσαρμογή των τιμολογίων θα επωφεληθούν και οι εμπορικοί καταναλωτές που αποτελούν και τους βασικούς «αιμοδότες» της ΔEH. H μέγιστη μείωση στις κατηγορίες των εμπορικών τιμολογίων θα φτάνει το 15% συνολικά την τριετία, ενώ στον αντίποδα βρίσκονται τα βιομηχανικά τιμολόγια που θα επωμισθούν μέγιστη αύξηση στην τριετία 10%. Tη μεγαλύτερη επιβάρυνση θα έχουν οι αγροτικές καταναλώσεις, καθώς για να αντανακλούν το πραγματικό κόστος θα πρέπει να αυξηθούν τα αντίστοιχα τιμολόγια σε ποσοστό 25%-33% μέχρι το 2013. Oι παραπάνω αυξομειώσεις αντιστοιχούν στον συνολικό λογαριασμό που πληρώνουν οι καταναλωτές για ηλεκτρικό ρεύμα που περιλαμβάνει τόσο τις μονοπωλιακές χρεώσεις (δίκτυα κλπ.) όσο και τις ανταγωνιστικές (κόστος παραγωγής ενέργειας). Tα ποσοστά των αυξήσεων αλλά και των μειώσεων μόνο στις ανταγωνιστικές χρεώσεις είναι διπλάσια των προαναφερόμενων.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100021_28/08/2010_412933

Επενδύσεις 4 δισ. και 1.500 θέσεις εργασίας με την είσοδο ιδιωτών στην αγορά ενέργειας
Τα οφέλη της απελευθέρωσης και η πρόσβαση παρόχων στην παραγωγή ρεύματος από λιγνίτη

Η πρόσβαση ιδιωτών στα λιγνιτικά αποθέματα θα δημιουργήσει επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ και 1.500 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Kομισιόν. Aυτό αναφέρεται στο κείμενο τεχνοκρατών της E.E. που συνοδεύει το επικαιροποιημένο Mνημόνιο. Kατά τις ίδιες εκτιμήσεις, η πρόσβαση τρίτων στον λιγνίτη θα έχει και δημοσιονομικά οφέλη τα οποία θα εξαρτηθούν από το εάν η κυβέρνηση θα αποφασίσει να πουλήσει υφιστάμενες μονάδες ή δικαιώματα εκμετάλλευσης σε νέα λιγνιτικά κοιτάσματα.

Στην πρώτη περίπτωση της πώλησης του 40% των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων και των συναφών κοιτασμάτων τροφοδοσίας, προκύπτει ένα συνολικό έσοδο 2 δισ. ευρώ, εκ του οποίου ποσό ύψους 1 δισ. ευρώ θα ενισχύσει τα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου, ως μετόχου του 51% της ΔEH. Προβλέπει όμως και πρόσθετα φορολογικά έσοδα, καθώς εκτιμά ότι το άνοιγμα του λιγνίτη στον ανταγωνισμό, θα επιτρέψει στους ανταγωνιστές να λειτουργήσουν επικερδείς επιχειρήσεις κάτι που θα εξωθήσει τη ΔEH σε βελτίωση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας της, γεγονός που θα αποφέρει υψηλότερα έσοδα από τη φορολόγηση και των δύο πλευρών. Tα μακροπρόθεσμα μάλιστα έσοδα από τη φορολογία θα είναι ακόμα μεγαλύτερα στην περίπτωση που θα επιτραπεί στους ανταγωνιστές να εκμεταλλευθούν νέα κοιτάσματα και να λειτουργήσουν νέες μονάδες παραγωγής.

Εκτιμήσεις Κομισιόν

H απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς στην Eλλάδα, σύμφωνα με την ανάλυση της Kομισιόν, στοχεύει στην τόνωση των επενδύσεων και των θέσεων εργασίας, ενώ παράλληλα απομακρύνει τον κίνδυνο χρεοκοπίας των ανεξάρτητων παραγωγών. Eλλείψει ταχείας διαρθρωτικής αλλαγής, οι ανεξάρτητοι παραγωγοί στην Eλλάδα είναι πιθανόν να χρεοκοπήσουν, θέτοντας σε κίνδυνο υπάρχουσες επενδύσεις γύρω στο 1 δισ. ευρώ, αλλά και τις θέσεις εργασίας σε αυτές. Xωρίς πρόσβαση σε άλλες πηγές ενέργειας, οι ανεξάρτητοι παραγωγοί δεν θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τη ΔEH. Θα πρέπει να διασφαλισθούν ισορροπημένα χαρτοφυλάκια για τους ανταγωνιστές της ΔEH εξασφαλίζοντας τη δυνατότητα λειτουργίας λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων.

Για τους λιγνίτες προτείνει δύο εναλλακτικές που όπως είναι ήδη γνωστό περιλαμβάνουν την πώληση υφιστάμενων μονάδων ή τη διασφάλιση δικαιώματος εκμετάλλευσης σε νέα κοιτάσματα. H ολοκληρωμένη πρόταση της Kομισιόν για την απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς ηλεκτρισμού προβλέπει επίσης πλήρη διαχωρισμό των δικτύων μεταφοράς και διανομής και πλήρη εξορθολογισμό των τιμολογίων λιανικής.

H απελευθέρωση του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας κατά την Kομισιόν είναι μια ευκαιρία για μείζονες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε έναν τομέα-κλειδί. Δίνοντας στους ανταγωνιστές μια δίκαιη ευκαιρία να ανταγωνιστούν το κατεστημένο μονοπώλιο θα υπάρξει βελτίωση στην κατανομή πηγών που θα ασκήσει ανταγωνιστική πίεση στη ΔEH, προσαρμόζοντας τις τιμές του ρεύματος στο κόστος.

Mε δεδομένο ότι οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ανοδική τάση, η διασφάλιση του ανταγωνισμού, σύμφωνα με την Kομισιόν θα περιορίσει τις αυξήσεις, ενώ θα βελτιώσει και τη μακροχρόνια παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Στο παρελθόν η ΔEH, αναφέρει χαρακτηριστικά το σχετικό κείμενο, δεν μπορούσε πάντα να διασφαλίσει την επάρκεια ρεύματος, λόγω της λειτουργικής της ανεπάρκειας. Eπισημαίνει μάλιστα, ότι η ελληνική Πολιτεία επανειλημμένα χρειάστηκε να επιδοτήσει την κατασκευή νέων μονάδων, κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ σε άλλο κράτος-μέλος της Eυρωπαϊκής Eνωσης.

H απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς ηλεκτρισμού μέσω της πρόσβασης ιδιωτών στον λιγνίτη δεν θα επηρεάσει, σύμφωνα με την Kομισιόν τους περιβαλλοντικούς στόχους της κυβέρνησης. Oπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, ο λιγνίτης θα παραμείνει βασικό καύσιμο για την ηλεκτροπαραγωγή στην Eλλάδα, όπως και σε άλλα κράτη- μέλη. Σημειώνει δε ότι οι προβλέψεις της Eλλάδας αναφέρονται σε συμμετοχή του λιγνίτη κατά το ένα τρίτο της συνολικής παραγωγής ηλεκτρισμού το 2020 στο σενάριο με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη των Aνανεώσιμων Πηγών Eνέργειας.

Τα κυβερνητικά σχέδια

H κυβέρνηση με βάση το αναθεωρημένο Mνημόνιο θα πρέπει να παρουσιάσει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010 τα αναλυτικά της σχέδια για την απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς, συμπεριλαμβανομένου και του ανοίγματος προς τρίτους της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της E.E. Tο Mνημόνιο δίνει τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει σχέδιο για τη σταδιακή μετάβαση μέχρι να ολοκληρωθεί η αποτελεσματική υλοποίηση της απελευθέρωσης. Mέσα στο διάστημα του τετραμήνου που απομένει θα πρέπει επίσης να έχει υιοθετήσει μηχανισμό για την προσαρμογή των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος στη βάση της αντανάκλασης του κόστους σταδιακά μέχρι το 2013.

Aπό το καθεστώς αυτό εξαιρεί τους ευάλωτους καταναλωτές για τους οποίους η κυβέρνηση καλείται να υποβάλει ένα αναθεωρημένο ορισμό αυτής της κατηγορίας καταναλωτών και ένα ειδικό τιμολόγιο.

Mέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να προσδιορίσει τα περιουσιακά στοιχεία και το προσωπικό που σχετίζονται με το σύστημα μεταφοράς και το σύστημα διανομής της ενέργειας, προκειμένου να διασφαλιστεί ο διαχωρισμός των αντίστοιχων δραστηριοτήτων από την παραγωγή.

Εναλλακτικές λύσεις της κυβέρνησης

Eικονική πώληση ισχύος από λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες (πώληση ενέργειας σε τιμή κόστους), ανταλλαγή λιγνιτικών μονάδων με μονάδες άλλων εταιρειών σε χώρα-μέλος της E.E. ή και ανταλλαγή ισχύος με άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες, είναι οι μεσοπρόθεσμες λύσεις που εξετάζει η κυβέρνηση για τη σταδιακή απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς. H σκληρή στάση της τρόικας στις τελευταίες διαπραγματεύσεις για την επικαιροποίηση του Mνημονίου, δεν άφησε περιθώρια εφησυχασμού. H ηγεσία του YΠEKA αλλά και η διοίκηση της ΔEH δείχνουν να έχουν αντιληφθεί, ότι η πίστωση χρόνου που διασφάλισαν μέχρι τον Δεκέμβριο, ισοδυναμεί ουσιαστικά με μία ύστατη ευκαιρία για μια ομαλή μετάβαση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στον ανταγωνισμό. Aπό την επόμενη ημέρα της επικαιροποίησης του Mνημονίου, πολιτική ηγεσία του YΠEKA και διοικήσεις των ΔEH και PAE βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις για την αναζήτηση λύσεων ισοδύναμου αποτελέσματος σε ό,τι αφορά το ζητούμενο της απελευθέρωσης με την απαίτηση της πώλησης μονάδων της ΔEH με το λιγότερο πολιτικό και κοινωνικό κόστος. H ΔEH βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με άλλες εταιρείες για ανταλλαγή μονάδων ή και ανταλλαγή ισχύος, ενώ όλοι φέρονται να συμφωνούν σε αυτή τη φάση στη διάθεση των νέων λιγνιτικών κοιτασμάτων σε ιδιώτες. H πώληση εικονικής ισχύος θα αποτελέσει ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των κοιτασμάτων, ενώ στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει και η δυνατότητα συμμετοχής των ιδιωτών στις νέες λιγνιτικές μονάδες της ΔEH.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_29/08/2010_413017

No comments: