21.1.10

Αργή ανάκαμψη στη Ναυτιλία από την παγκόσμια οικονομική κρίση

Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει σημαντικό αντίκτυπο στη Ναυτιλία ενώ προβλέπεται ότι η ανάκαμψη και επάνοδος στην κατάσταση πριν από την κρίση θα είναι αργή, σύμφωνα με μία νέα παγκόσμια έρευνα για τον Ναυτιλιακό Κλάδο 2009 ("Global Shipping Benchmarking Survey 2009'') της PricewaterhouseCoopers (PwC).

Η έρευνα διεξήχθη με πρωτοβουλία και συντονισμό της PwC στην Ελλάδα, καθώς ο επικεφαλής του διεθνούς δικτύου της PwC για τον κλάδο της ναυτιλίας είναι ο κ. Σωκράτης Λεπτός-Bourgi, Partner της PwC στην Ελλάδα.

Η έρευνα εξετάζει σημαντικούς δείκτες απόδοσης εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών σε χρηματιστήρια για το 2008, καθώς και την ανάπτυξή τους τα τελευταία 5 χρόνια βάσει των ετήσιων οικονομικών τους καταστάσεων. Περισσότερες από 100 εταιρίες εισηγμένες στα διεθνή χρηματιστήρια σε διαφορετικούς επιμέρους τομείς του ναυτιλιακού κλάδου συμπεριελήφθησαν στην έρευνα, μεταξύ των οποίων 27 ελληνικές εταιρίες.

Στόχος της έρευνας είναι να προσδιορίσει τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2008. Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στο ναυτιλιακό κλάδο έγινε αισθητός κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2008. Παρ' όλα αυτά η έρευνα δείχνει ότι γενικά η οικονομική κρίση δεν είχε μεγάλη επίδραση στην απόδοση των εταιριών εκείνη τη χρονιά. Ένας λόγος είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2008 ήταν ιδιαιτέρως κερδοφόρο για τους περισσότερους επιμέρους τομείς του ναυτιλιακού κλάδου και πρόσφερε στις εταιρίες τόσο την απαιτούμενη ενέργεια όσο και τη ρευστότητα για να ξεπεράσουν μερικές από τις προκλήσεις που είχαν να αντιμετωπίσουν όταν ξέσπασε η κρίση.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 2009 η επίδραση της οικονομικής κρίσης στο ναυτιλιακό κλάδο είναι σημαντική, με απότομη πτώση των ναύλων, περιορισμό των χρηματοδοτικών πόρων, αναντιστοιχία ανάμεσα σε ζήτηση και προσφορά χωρητικότητας, ζημίες απομείωσης, καθώς και παραβιάσεις στις ρήτρες των δανείων. Η στενότητα στην εμπορική χρηματοδότηση είναι άλλο ένα πρόβλημα που δημιουργεί η παγκόσμια οικονομική κρίση. Επίσης, οι τράπεζες εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικές ως προς τη χορήγηση νέων δανείων, συμπεριλαμβανομένης και της χρηματοδότησης του ναυτιλιακού κλάδου.

Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 21% των εταιριών ανέφεραν ότι πήραν απαλλαγή και/ή ότι τροποποίησαν τους όρους των δανείων τους. Αυτό συνέβη κατά κύριο λόγο στον τομέα του ξηρού φορτίου, που επλήγη περισσότερο το 2008. Επίσης, το 25% των εταιριών αναδιάρθρωσαν /χρηματοδότησαν εκ νέου τις δανειακές τους υποχρεώσεις πριν την ημερομηνία χορήγησης των ετησίων αναφορών τους το 2008. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί το 2009, αφού οι αξίες των πλοίων εξακολουθούν να είναι σημαντικά χαμηλότερες απ' ότι τα προηγούμενα χρόνια και η κρίση συνέχισε να διατηρεί τα επίπεδα των ναύλων χαμηλά, ιδιαίτερα στον κλάδο των τάνκερ.

Περισσότερες από τις μισές εταιρίες που συμμετέχουν στην έρευνα ανέφεραν απομείωση της αξίας περιουσιακών τους στοιχείων. Από αυτές, 26 εταιρίες ανέφεραν απομείωση της αξίας των πλοίων του στόλου τους, 22 στην υπεραξία (Goodwill) και 20 σε άλλα περιουσιακά στοιχεία. Η απομείωση της αξίας περιουσιακών στοιχείων αναφέρθηκε κυρίως στον κλάδο της μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Κατά συνέπεια των παραπάνω προβλημάτων, μερικές εταιρίες αναμένεται να αντιμετωπίσουν οικονομικές δυσκολίες καθώς τα έσοδα μειώνονται, οι κεφαλαιακές τους υποχρεώσεις γίνονται ληξιπρόθεσμες και τα διαθέσιμα τους κεφάλαια στερεύουν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι δανειστές μπορεί να είναι πιο διστακτικοί στην αναδιάρθρωση των δανείων ή στη παροχή απαλλαγών από όρους των δανείων, έτσι ώστε να έχουν περισσότερες εναλλακτικές επιλογές να διεκδικήσουν τα εκκρεμή υπόλοιπα που απαιτούν. Εάν σαν αποτέλεσμα, τα δανειακά υπόλοιπα κατηγοριοποιηθούνε στις τρέχουσες υποχρεώσεις, το γεγονός αυτό μπορεί να προκαλέσει παραβίαση άλλων όρων των δανειακών συμβάσεων και να έχει πιθανές επιπτώσεις και σε άλλους πιστωτές. Από τις εκθέσεις ελέγχου των ετησίων οικονομικών καταστάσεων των εταιριών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 2008 μόνο το 7% είχε παρατήρηση ή θέμα έμφασης σχετικά με τη δυνατότητα της εταιρίας να συνεχίσει τη δραστηριότητα της (going concern).

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artid=310817&dt=21/01/2010

No comments: