Δημοσιοποιήθηκε
στα τέλη του 2009 και αμέσως έγινε αντικείμενο σχολίων αναφορικά με τη
σκοπιμότητα σύνταξής της αλλά και το χρόνο έκδοσής της. Η μελέτη
εκπονήθηκε από έναν Έλληνα, το νομικό σύμβουλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής
Τράπεζας κ. Φοίβο Αθανασίου και έφερε τον τίτλο «Αποχώρηση και αποπομπή
από την ΕΕ και την ΟΝΕ: ορισμένες σκέψεις». Ήταν η εποχή που είχε
αρχίσει να παίρνει μορφή χιονοστιβάδας το ελληνικό δημοσιονομικό
πρόβλημα και να ακούγονται οι πρώτοι ψίθυροι για χρεωκοπία της Ελλάδας
και έξοδό της από την ευρωζώνη. Τρία χρόνια μετά η Ελλάδα εξακολουθεί να
βρίσκεται στην ευρωζώνη. Το επίκεντρο όμως του διεθνούς ενδιαφέροντος
έχει μεταφερθεί τις τελευταίες ημέρες στην Κύπρο ενώ έντονοι είναι και
οι φόβοι που εκφράζονται διεθνώς για τον κίνδυνο αποχώρησής της από τη
ζώνη του ευρώ.
Με βάση μια σειρά νομικών επιχειρημάτων, που
παραθέτει ο νομικός και συντάκτης της έκθεσης κ. Αθανασίου προκύπτει ότι
«ο μόνος τρόπος για να αποχωρήσει ένα κράτος από την Οικονομική και
Νομισματική Ένωση είναι να αποχωρήσει από την Ε.Ε.». Η Κύπρος, δηλαδή,
στην προκειμένη περίπτωση για να πάψει να είναι μέλος της ευρωζώνης θα
πρέπει να επιλέξει να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς νομικά
δεν έχει καμιά δυνατότητα να επιλέξει να αποχωρήσει μόνο από την
ευρωζώνη.
Η συνθήκη της Λισσαβόνας στο άρθρο 50 προβλέπει την αποχώρηση ενός κράτους μέλους από την Ευρωπαϊκή Ένωση και περιγράφει με σαφήνεια και τη διαδικασία για την αποχώρηση. Η διαδικασία για την αποχώρηση από την ΕΕ ξεκινά από τη γνωστοποίηση της πρόθεσής του να αποχωρήσει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Η ΕΕ προχωρά σε διαπραγματεύσεις και συνάπτει με το εν λόγω κράτος συμφωνία που καθορίζει τις λεπτομερείς ρυθμίσεις για την αποχώρησή του, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο των μελλοντικών του σχέσεων με την Ένωση.
Η συνθήκη της Λισσαβόνας στο άρθρο 50 προβλέπει την αποχώρηση ενός κράτους μέλους από την Ευρωπαϊκή Ένωση και περιγράφει με σαφήνεια και τη διαδικασία για την αποχώρηση. Η διαδικασία για την αποχώρηση από την ΕΕ ξεκινά από τη γνωστοποίηση της πρόθεσής του να αποχωρήσει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Η ΕΕ προχωρά σε διαπραγματεύσεις και συνάπτει με το εν λόγω κράτος συμφωνία που καθορίζει τις λεπτομερείς ρυθμίσεις για την αποχώρησή του, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο των μελλοντικών του σχέσεων με την Ένωση.
Από τα νομικά κείμενα της Ε.Ε. δεν προκύπτει όμως
κάποια δυνατότητα εξοστρακισμού μιας χώρας από τη ζώνη του ευρώ. Η
συμμετοχή μιας χώρας στο ευρώ θεωρείται μη αναστρέψιμη. Παράλληλα ο
συντάκτης της έκθεσης κάνει έναν σημαντικό διαχωρισμό μεταξύ της
διαπραγματευόμενης αποχώρησης μιας χώρας από τη ζώνη του ευρώ και μιας
μονομερούς. Νομικά και οι δυο επιλογές έχουν σημαντικές προκλήσεις.
Ωστόσο ο πιο τεχνικά και νομικά εφικτός τρόπος για την αποχώρηση μιας
χώρας από την ευρωζώνη είναι η υποβολή αιτήματος για αποχώρηση από την
Ευρωπαϊκή Ένωση, οπότε αυτομάτως αποχωρεί και από την ευρωζώνη.
Η έκθεση δεν πηγαίνει πέρα από τη νομική πλευρά του
θέματος. Ωστόσο, αναλύσεις αλλά και «απειλές» από την πλευρά θεσμικών
οργάνων της ΟΝΕ δείχνουν ότι μάλλον ο τρόπος για την αναγκαστική έξοδο
μιας χώρας από το ευρώ έχει βρεθεί. Ο τρόπος, όπως έχει ειπωθεί κατ’
επανάληψη και από πολλούς είναι η διακοπή της παροχής ρευστότητας στις
τράπεζες μιας χώρας που δεν «συμμορφώνεται» με τις επιταγές της
ευρωπαϊκή ηγεσίας για υιοθέτηση οικονομικού προγράμματος εξυγίανσης-
μνημονίου.
Την περασμένη Πέμπτη, για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ανακοίνωσε ότι θα διακόψει την παροχή ρευστότητας σε τράπεζες χώρας μέλους της ευρωζώνης –στην Κύπρο. Αυτό δεν θα γινόταν εφόσον η χώρα υιοθετούσε ένα οικονομικό πρόγραμμα εξυγίανσης που θα ήταν εγκεκριμένο από την τρόικα (Κομισιόν, ΔΝΤ, ΕΚΤ).Ο τυπικός λόγος για αυτήν την διακοπή είναι ότι βάσει του καταστατικού της η ΕΚΤ δεν μπορεί να συνεχίζει να παρέχει ρευστότητα σε τράπεζες που δεν θεωρούνται φερέγγυες (στην προκειμένη περίπτωση στις Κυπριακές).
Μια γεύση για το τι σημαίνει διακοπή παροχής ρευστού στις τράπεζες πήραν οι Κύπριοι τις τελευταίες ημέρες. Κλειστά καταστήματα τραπεζών, μεγάλες ουρές στα ΑΤΜ, χαμηλό ημερήσιο όριο αναλήψεων. Αν τελικά διακοπεί η ρευστότητα δημιουργείται πρακτικά πλέον η ανάγκη σε μια χώρα να τυπωθεί χρήμα προκειμένου να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις στο εσωτερικό της χώρας. Αυτός είναι και ο δρόμος που αν και δεν αποτυπώνεται σε μελέτες και δεν έχει ακόμη επαληθευτεί στην ευρωζώνη, οδηγεί απευθείας και σύντομα έξω από αυτήν.
Την περασμένη Πέμπτη, για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ανακοίνωσε ότι θα διακόψει την παροχή ρευστότητας σε τράπεζες χώρας μέλους της ευρωζώνης –στην Κύπρο. Αυτό δεν θα γινόταν εφόσον η χώρα υιοθετούσε ένα οικονομικό πρόγραμμα εξυγίανσης που θα ήταν εγκεκριμένο από την τρόικα (Κομισιόν, ΔΝΤ, ΕΚΤ).Ο τυπικός λόγος για αυτήν την διακοπή είναι ότι βάσει του καταστατικού της η ΕΚΤ δεν μπορεί να συνεχίζει να παρέχει ρευστότητα σε τράπεζες που δεν θεωρούνται φερέγγυες (στην προκειμένη περίπτωση στις Κυπριακές).
Μια γεύση για το τι σημαίνει διακοπή παροχής ρευστού στις τράπεζες πήραν οι Κύπριοι τις τελευταίες ημέρες. Κλειστά καταστήματα τραπεζών, μεγάλες ουρές στα ΑΤΜ, χαμηλό ημερήσιο όριο αναλήψεων. Αν τελικά διακοπεί η ρευστότητα δημιουργείται πρακτικά πλέον η ανάγκη σε μια χώρα να τυπωθεί χρήμα προκειμένου να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις στο εσωτερικό της χώρας. Αυτός είναι και ο δρόμος που αν και δεν αποτυπώνεται σε μελέτες και δεν έχει ακόμη επαληθευτεί στην ευρωζώνη, οδηγεί απευθείας και σύντομα έξω από αυτήν.
http://www.capital.gr/news.asp?id=1757806
_______________________________________________
για να διακοπεί ο ELA απαιτείται πλειοψηφία 2/3 του ΔΣ της ΕΚΤ
θεωρείται σχεδόν απίθανο, ακόμα και για τη περίπτωση της Κύπρου
No comments:
Post a Comment