ZZ
Tο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους μέσω της διαδικασίας του PSI, ανέδειξε την κραυγαλέα αδυναμία της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις. Οι ξένες τράπεζες (δηλαδή οι ιδιώτες επενδυτές του PSI) που κατέχουν «κουρέψιμα» ελληνικά ομόλογα απαίτησαν και πέτυχαν την υπαγωγή των νέων ομολόγων στο βρετανικό δίκαιο. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος δήλωνε με υπερφίαλο ύφος πως διαπραγματεύεται σκληρά την υπαγωγή του χρέους μας στο ελληνικό δίκαιο. Είναι προφανές ότι οι τράπεζες δεν ήθελαν να χάσουν τίποτε με το εθελοντικό «κούρεμα» ούτε να ρισκάρουν οποιαδήποτε μέλλουσα αναδιάρθρωση σε περίπτωση χρεοκοπίας της ελληνικής οικονομίας ή επιστροφής στη δραχμή όπως με επιμονή προβλέπει ο πολύς Νουριέλ Ρουμπινί. Οι δηλώσεις του στον Αλέξη Παπαχελά είναι χαρακτηριστικές.
Χθες, υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, για τους «κανόνες τροποποιήσεως τίτλων, εκδόσεως ή εγγυήσεως του ελληνικού Δημοσίου με συμφωνία των ομολογιούχων» -το PSI- έχοντας συζητηθεί στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, χωρίς ενδοιασμούς παρά μόνο από την Αριστερά!
Οι ξένες τράπεζες απαίτησαν ως εγγύηση τη δυνατότητα κατάσχεσης κρατικής περιουσίας της Ελλάδας - διότι αυτή τη δυνατότητα προσφέρει το βρετανικό δίκαιο. Aντιθέτως, το εθνικό και εν μέρει το διεθνές δίκαιο προστατεύουν τα κρατικά περιουσιακά στοιχεία. Η ελληνική πλευρά έπεσε στην παγίδα της απειλής μη βιωσιμότητας του χρέους και του επαπειλούμενου κινδύνου να χρεοκοπήσει ατάκτως η Ελλάδα.
Ετσι, δυστυχώς, απέτυχε η κυβέρνηση Παπαδήμου να επιτελέσει τη σπουδαία αποστολή της υπεράσπισης του εθνικού συμφέροντος στη ζωτικής σημασίας περίπτωση της αναδιάρθρωσης του χρέους (PSI) και να μην υποθηκεύσει το μέλλον. Η ζημία που έχει υποστεί η χώρα είναι ήδη τεράστια.
Αλλά είναι καιρός, επιτέλους, τρία ολόκληρα χρόνια μετά το ξέσπασμα της ολέθριας κρίσης, να ακούσουμε κι ένα ελληνικό σχέδιο, ένα εθνικό -αν δεν ακούγεται πολύ βαρύγδουπο- πρόγραμμα που να δίνει ελπίδες ανάπτυξης. Και μια βάση διαπραγμάτευσης για μια καλύτερη μοίρα.
Είναι προφανές ότι η Γερμανία είχε κάποιο σχέδιο για την Ελλάδα, η Γαλλία ένα άλλο, το ΔΝΤ μια δική του διαφορετική παραλλαγή και η τρόικα είχε, φυσικά, κι αυτή ένα δικό της σχέδιο. Αλλά η Ελλάδα δεν είχε ένα δικό της σχέδιο για την τύχη μας.
Είναι βέβαιο πως όταν ξεκίνησε η μεγάλη περιπέτεια της κρίσης, πάνε τρία χρόνια, η χώρα δεν είχε ούτε σχέδιο ούτε ανακλαστικά.
Πίστεψε πρώτα, και το έλεγε περήφανη η τότε κυβέρνηση, ότι είναι «θωρακισμένη» έναντι της κρίσης κι ότι ο τυφώνας θα περνούσε πάνω από τα κεφάλια μας χωρίς να μας αγγίξει. Ισως επειδή μας αγαπά ο Θεός. Επειτα, έγινε φανερό ότι η συμφορά μάς έκρουε τη θύρα. Στο μεταξύ οι μεγάλες αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας επιδεινώνονταν. Νέο χρέος σωρευόταν πάνω στο βουνό του χρέους, μεγαλύτερο έλλειμμα στο ήδη πελώριο εμπορικό έλλειμμα. Κι όταν μετά από λίγο οι «αγορές» μάς κλείδωσαν, με απροσδόκητη βία, έξω από τον παράδεισο των δανεικών, η Ελλάδα ζήτησε εξωτερική βοήθεια, αναθέτοντας στους «διασώστες» να εκπονήσουν τον δικό τους οδικό χάρτη, χωρίς δικό της σχέδιο και πρόγραμμα. Ετσι προέκυψε μια copy paste συνταγή του δεύτερου Μνημονίου, που η ελληνική διοίκηση απέτυχε με παροιμιώδη τρόπο να εφαρμόσει αλλά και οι συντάκτες της θεωρούν πια πως, εκ κατασκευαστικού λάθους, αστόχησε.
Αλλά αυτό που έως τώρα πήραμε ήταν αυτό που διαπραγματευθήκαμε, όχι αυτό που μας άξιζε. Γιατί, ασφαλώς, δεν μας αξίζει η εικόνα του κράτους-παρία, που τυγχάνει «ειδικής ρύθμισης», που τιμωρείται, προς παραδειγματισμό των άλλων, με καταθλιπτική πολύχρονη λιτότητα και που πρέπει, ο ανεπρόκοπος, να τεθεί υπό διαρκή επιτροπεία. Αλλά δεν καταφέραμε να διαπραγματευθούμε κάτι καλύτερο.
Προχθές η Fitch έσπευσε να προετοιμάσει την υποβάθμιση του ελληνικού χρέους σε καθεστώς «χρεοκοπίας». Ως χρεοκοπημένη χώρα μας αντιμετωπίζουν οι ξένοι οίκοι, θεωρώντας ότι η ανταλλαγή των ομολόγων δεν είναι εθελοντική αλλά υποχρεωτική, κάτι που σημαίνει ουσιαστικά και στάση πληρωμών. Να σημειωθεί πως οι αξιολογήσεις των κρατικών ομολόγων που επηρεάζονται από το PSI, συμπεριλαμβανομένων αυτών που δεν προσφέρονται αλλά αναδιαρθρώνονται στο πλαίσιο των ρητρών συλλογικής δράσης (CACs), θα υποβαθμιστούν σε «D» (Default).
Ο οίκος θα επαναξιολογήσει τα νέα ελληνικά ομόλογα, αλλά προβλέπεται ότι θα τα τοποθετήσει στη βαθμίδα της «χαμηλής, μη επενδυτικής διαβάθμισης» («low non-investment grade»). Ο οίκος διαχωρίζει τη γενική αξιολόγηση από την αξιολόγηση των ομολόγων, δηλαδή θα υποβαθμίσει τα ομόλογα για τα οποία θα ενεργοποιηθούν τα CACs στην κατηγορία D που αντιστοιχεί σε «χρεοκοπία».
Tο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους μέσω της διαδικασίας του PSI, ανέδειξε την κραυγαλέα αδυναμία της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις. Οι ξένες τράπεζες (δηλαδή οι ιδιώτες επενδυτές του PSI) που κατέχουν «κουρέψιμα» ελληνικά ομόλογα απαίτησαν και πέτυχαν την υπαγωγή των νέων ομολόγων στο βρετανικό δίκαιο. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος δήλωνε με υπερφίαλο ύφος πως διαπραγματεύεται σκληρά την υπαγωγή του χρέους μας στο ελληνικό δίκαιο. Είναι προφανές ότι οι τράπεζες δεν ήθελαν να χάσουν τίποτε με το εθελοντικό «κούρεμα» ούτε να ρισκάρουν οποιαδήποτε μέλλουσα αναδιάρθρωση σε περίπτωση χρεοκοπίας της ελληνικής οικονομίας ή επιστροφής στη δραχμή όπως με επιμονή προβλέπει ο πολύς Νουριέλ Ρουμπινί. Οι δηλώσεις του στον Αλέξη Παπαχελά είναι χαρακτηριστικές.
Χθες, υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, για τους «κανόνες τροποποιήσεως τίτλων, εκδόσεως ή εγγυήσεως του ελληνικού Δημοσίου με συμφωνία των ομολογιούχων» -το PSI- έχοντας συζητηθεί στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, χωρίς ενδοιασμούς παρά μόνο από την Αριστερά!
Οι ξένες τράπεζες απαίτησαν ως εγγύηση τη δυνατότητα κατάσχεσης κρατικής περιουσίας της Ελλάδας - διότι αυτή τη δυνατότητα προσφέρει το βρετανικό δίκαιο. Aντιθέτως, το εθνικό και εν μέρει το διεθνές δίκαιο προστατεύουν τα κρατικά περιουσιακά στοιχεία. Η ελληνική πλευρά έπεσε στην παγίδα της απειλής μη βιωσιμότητας του χρέους και του επαπειλούμενου κινδύνου να χρεοκοπήσει ατάκτως η Ελλάδα.
Ετσι, δυστυχώς, απέτυχε η κυβέρνηση Παπαδήμου να επιτελέσει τη σπουδαία αποστολή της υπεράσπισης του εθνικού συμφέροντος στη ζωτικής σημασίας περίπτωση της αναδιάρθρωσης του χρέους (PSI) και να μην υποθηκεύσει το μέλλον. Η ζημία που έχει υποστεί η χώρα είναι ήδη τεράστια.
Αλλά είναι καιρός, επιτέλους, τρία ολόκληρα χρόνια μετά το ξέσπασμα της ολέθριας κρίσης, να ακούσουμε κι ένα ελληνικό σχέδιο, ένα εθνικό -αν δεν ακούγεται πολύ βαρύγδουπο- πρόγραμμα που να δίνει ελπίδες ανάπτυξης. Και μια βάση διαπραγμάτευσης για μια καλύτερη μοίρα.
Είναι προφανές ότι η Γερμανία είχε κάποιο σχέδιο για την Ελλάδα, η Γαλλία ένα άλλο, το ΔΝΤ μια δική του διαφορετική παραλλαγή και η τρόικα είχε, φυσικά, κι αυτή ένα δικό της σχέδιο. Αλλά η Ελλάδα δεν είχε ένα δικό της σχέδιο για την τύχη μας.
Είναι βέβαιο πως όταν ξεκίνησε η μεγάλη περιπέτεια της κρίσης, πάνε τρία χρόνια, η χώρα δεν είχε ούτε σχέδιο ούτε ανακλαστικά.
Πίστεψε πρώτα, και το έλεγε περήφανη η τότε κυβέρνηση, ότι είναι «θωρακισμένη» έναντι της κρίσης κι ότι ο τυφώνας θα περνούσε πάνω από τα κεφάλια μας χωρίς να μας αγγίξει. Ισως επειδή μας αγαπά ο Θεός. Επειτα, έγινε φανερό ότι η συμφορά μάς έκρουε τη θύρα. Στο μεταξύ οι μεγάλες αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας επιδεινώνονταν. Νέο χρέος σωρευόταν πάνω στο βουνό του χρέους, μεγαλύτερο έλλειμμα στο ήδη πελώριο εμπορικό έλλειμμα. Κι όταν μετά από λίγο οι «αγορές» μάς κλείδωσαν, με απροσδόκητη βία, έξω από τον παράδεισο των δανεικών, η Ελλάδα ζήτησε εξωτερική βοήθεια, αναθέτοντας στους «διασώστες» να εκπονήσουν τον δικό τους οδικό χάρτη, χωρίς δικό της σχέδιο και πρόγραμμα. Ετσι προέκυψε μια copy paste συνταγή του δεύτερου Μνημονίου, που η ελληνική διοίκηση απέτυχε με παροιμιώδη τρόπο να εφαρμόσει αλλά και οι συντάκτες της θεωρούν πια πως, εκ κατασκευαστικού λάθους, αστόχησε.
Αλλά αυτό που έως τώρα πήραμε ήταν αυτό που διαπραγματευθήκαμε, όχι αυτό που μας άξιζε. Γιατί, ασφαλώς, δεν μας αξίζει η εικόνα του κράτους-παρία, που τυγχάνει «ειδικής ρύθμισης», που τιμωρείται, προς παραδειγματισμό των άλλων, με καταθλιπτική πολύχρονη λιτότητα και που πρέπει, ο ανεπρόκοπος, να τεθεί υπό διαρκή επιτροπεία. Αλλά δεν καταφέραμε να διαπραγματευθούμε κάτι καλύτερο.
Προχθές η Fitch έσπευσε να προετοιμάσει την υποβάθμιση του ελληνικού χρέους σε καθεστώς «χρεοκοπίας». Ως χρεοκοπημένη χώρα μας αντιμετωπίζουν οι ξένοι οίκοι, θεωρώντας ότι η ανταλλαγή των ομολόγων δεν είναι εθελοντική αλλά υποχρεωτική, κάτι που σημαίνει ουσιαστικά και στάση πληρωμών. Να σημειωθεί πως οι αξιολογήσεις των κρατικών ομολόγων που επηρεάζονται από το PSI, συμπεριλαμβανομένων αυτών που δεν προσφέρονται αλλά αναδιαρθρώνονται στο πλαίσιο των ρητρών συλλογικής δράσης (CACs), θα υποβαθμιστούν σε «D» (Default).
Ο οίκος θα επαναξιολογήσει τα νέα ελληνικά ομόλογα, αλλά προβλέπεται ότι θα τα τοποθετήσει στη βαθμίδα της «χαμηλής, μη επενδυτικής διαβάθμισης» («low non-investment grade»). Ο οίκος διαχωρίζει τη γενική αξιολόγηση από την αξιολόγηση των ομολόγων, δηλαδή θα υποβαθμίσει τα ομόλογα για τα οποία θα ενεργοποιηθούν τα CACs στην κατηγορία D που αντιστοιχεί σε «χρεοκοπία».
6 comments:
http://krugman.blogs.nytimes.com/
It’s much harder, however, to say what the leaders of such peripheral economies should do. Unilateral default won’t solve the competitiveness problem, and at least for now would actually worsen the fiscal squeeze, since they’re all still running primary deficits. (That may change in a year or so). Euro exit would allow a quick devaluation, solving the competitiveness problem — but it would be hugely disruptive and would generate vast ill-will, so it’s hard to see any government taking that step until there really are no alternatives (which may soon be true for Greece, but not the others).
So there’s a kind of trap. If you imagine yourself as the Prime Minister of such a country, what can you do? For the most part, I’m afraid, you plead with the troika to make the austerity demands less severe, you do what you can to accelerate improving competitiveness (which isn’t much), and you wait for things either to get gradually better via “internal devaluation” or to get worse and provide the economic and political environment in which euro exit becomes a real possibility.
It’s a hell of a way to make economic policy, but I don’t see any magic bullets.
Μπορούμε να δεχτούμε αυτά τα λίγα λογικά πράγματα που λέει ο Κρουγκμαν και να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με τα υστερικά παραληρήματα των εγχώριων "αναλυτών" του κώλου; Χωρίς να είμαι οικονομικός αναλυτής, αυτά που λέει σήμερα ο Κρούγκμαν είναι αυτά που λέω από τότε που υπογράφηκε το μνημόνιο. Το επίπεδο της υστερίας στην Ελλάδα είναι τέτοιο που όποιος λέει κάτι παρόμοιο είναι δωσίλογος, ηλίθιος, νεοφιλελεύθερο παπαγαλάκι της κυβέρνησης, γερμανοτσολιάς κ.λπ. ενώ ο καθένας έχει από ένα magic bullet για να μας πάει πίσω στο 2007 χωρίς να ανοίξει μύτη.
για να διαβάσεις/ζεις Κρούγκμαν απαιτείται ένα επίπεδο
αν θέλεις λύση σε δύο γραμμμες: μεταρρυθμίσεις στυλ μνημονίου σε περιβάλλον υποτίμησης
εκεί κλίνω από το καλοκαίρι και μετά
όμως εάν βγω και το φωνάξω, θα φάω λέζα και από τους μνημονιακούς και απο τους δραχμόφιλους
Αρχίζω να πιστεύω ότι αυτά τα άρθρα τα αναδημοσιεύετε γιατί σας έχει λείψει ο Κυριάκος και τα σχόλιά του :P
Ανώνυμε, με προκαλείς (με την καλή έννοια :)
Η Ζήκου είναι μια λίγο πιο κυριλέ έκδοση του Πάνου του Καμμένου. Τι δουλειά έχει στις οικονομικές σελίδες της Καθημερινής ή στο εξαιρετικό τούτο βλογ δεν θα το καταλάβω ποτέ. Το μόνο που μας λέει κάθε μέρα είναι πως το μνημόνιο είναι κακό, υφεσιακό, προδοτικό κ.λπ. και ποιο είναι το αντίδοτο; Ανάπτυξη. Χαρήκαμε, σα να λες το αντίδοτο της αρρώστειας είναι να γίνεις καλά. Ο Κρούγκμαν αντίθετα ενώ λέει τα ίδια με τη Ζήκου (μείον η εθνικιστική παπαρολογία) για την αναποτελεσματικότητα της λιτότητας και την εγκληματική ανοησία των Ευρωπαίων όταν φτάνει στο δια ταύτα παραδέχεται πως η μόνη πολιτικά και οικονομικά εφικτή πορεία είναι αυτή που ακολουθούμε δυο χρόνια τώρα, συν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις . Μνημονιακός καραμπινάτος δηλαδή.
ανώνυμε θα εκτιμούσα ένα ψευδώνυμο
Οκ Γιώργος αντί για ανώνυμος. Αφησα κι άλλο σχόλιο ανώνυμο για τα σι ντι ες
Post a Comment