Το ενδεχόμενο ανακατανομής των πόρων που έχουν ήδη εγκριθεί στο πλαίσιο του δεύτερου πακέτου προς την Ελλάδα ύψους 130 δισ. ευρώ αναμένεται να εξετάσει η ομάδα προετοιμασίας του Eurogroup (Euro Working Group - EWG) σήμερα, καθώς επίσης και το εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις για να δοθεί το «πράσινο φως» στο PSI και στο νέο πακέτο βοήθειας την Τετάρτη από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης.
Σύμφωνα με τους Financial Times, η Γερμανία και η Ολλανδία εμφανίζονται ακόμη επιφυλακτικές, καθώς υπάρχουν αμφιβολίες για τη δέσμευση των πολιτικών κομμάτων. Οι δηλώσεις του κ. Σαμαρά περί επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου μετά τις εκλογές ενίσχυσαν τη δυσπιστία.
Το EWG θέτει κάποιες προϋποθέσεις που θα πρέπει να δεχθεί η Ελλάδα ώστε να εγκρίνει το Eurogroup το νέο πακέτο. Μεταξύ αυτών είναι να έχουν προσδιοριστεί μέτρα 325 εκατ. ευρώ, που έως χθες το βράδυ ακόμη αναζητούνταν στο υπουργείο Οικονομικών. Επίσης, να δεσμευθούν οι πολιτικοί αρχηγοί εγγράφως για την υλοποίηση του Μνημονίου και μετά τις εκλογές. Εάν αυτά δεν γίνουν, είναι πιθανό να εγκριθεί προσωρινά μόνο η συμφωνία για το PSI και να επανέλθει το Eurogroup στο θέμα την επόμενη εβδομάδα. Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη μεγάλη δόση των 89 δισ. θα εκταμιεύεται σταδιακά. Κατ’ αρχάς θα δοθούν τα 30 δισ. ευρώ για το PSI καθώς και 5,5 δισ. για εξόφληση δεδουλευμένων τόκων.
Τα υπόλοιπα (30 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών και 20 δισ. ευρώ για την οικονομία) θα καταβληθούν αργότερα, αφού κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός. Επίσης, θα πρέπει να ψηφιστούν νόμοι για τις αλλαγές στο επικουρικό σύστημα ασφάλισης, την απελευθέρωση επαγγελμάτων, τα εργασιακά, εάν απαιτείται πρόσθετη νομοθετική παρέμβαση και τη λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Παράλληλα, εξετάζεται το ενδεχόμενο ανακατανομής των 130 δισ. ευρώ του πακέτου.
Ο λόγος για τον οποίο οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης φέρονται να εξετάζουν κάτι τέτοιο είναι για να καλυφθεί τυχόν μεγαλύτερο έλλειμμα (εξαιτίας βαθύτερης ύφεσης) χωρίς να διαθέσουν άλλα ποσά πέραν των 130 δισ. Μετά το «κούρεμα» κατά 50% της ονομαστικής αξίας των υφιστάμενων ελληνικών ομολόγων, έχει σχεδιαστεί οι πιστωτές να λάβουν νέα ομόλογα για το εναπομείναν 50% της αξίας των ομολόγων τους.
Αυτά τα νέα ομόλογα θα είναι από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (EFSF) σε ποσοστό 15% (σε ποσό αντιστοιχεί σε 30 δισ. ευρώ) και από την Ελλάδα σε ποσοστό 35%.
Μία πρόταση που εξετάζεται –σύμφωνα με τραπεζικές πηγές– είναι η συμμετοχή του EFSF να περιοριστεί στο 10% και το υπόλοιπο 40% να καλυφθεί από ελληνικά ομόλογα.
Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι θα αποδεσμευθούν περί τα 10 δισ. ευρώ από τα 30 δισ. ευρώ που θα συνεισφέρει το EFSF για το PSI. Με το ποσό αυτό μπορεί να καλυφθεί τυχόν μεγαλύτερο έλλειμμα.
Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες θα κληθούν να καταγράψουν ζημίες σε όρους καθαρής παρούσας αξίας (NPV) κατά τι υψηλότερες από περίπου 70% που υπολογίζονται αυτή τη στιγμή. Αλλωστε, στη δανειακή σύμβαση με το EFSF για τα 30 δισ. ευρώ (που είναι νόμος του κράτους πλέον) προβλέπεται ότι τα ομόλογα του EFSF θα καλύψουν το 15% των παλαιών ελληνικών ομολόγων. Συνεπώς, είναι αμφίβολο εάν θα δεχθούν κάτι τέτοιο.
Πέραν αυτών, κρίσιμα ζητήματα για το αυριανό Eurogroup είναι:
1. Η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA) που καταρτίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) και χρησιμοποιείται ως βάση για τη λήψη αποφάσεων αναφορικά με τα προγράμματα χρηματοδότησης της Ελλάδας. Για να καταρτιστεί το DSA θα πρέπει η Κομισιόν και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να καταλήξουν σε κοινές εκτιμήσεις για την ύφεση και το έλλειμμα. Μέχρι πρόσφατα, υπήρχε απόκλιση στις εκτιμήσεις των δύο, με το ΔΝΤ να εκτιμά ότι το χρέος θα μειωθεί στο 127% του ΑΕΠ το 2020 και την Κομισιόν να το βλέπει σε 124% του ΑΕΠ. Σε κάθε περίπτωση, το ΔΝΤ έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να δεχθεί ένα πρόγραμμα που θα οδηγεί σε χρέος μεγαλύτερο του 122% του ΑΕΠ στο τέλος της 10ετίας.
2. Το εάν τελικά θα συμμετάσχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Και εάν ναι (που είναι το πιο πιθανό), με ποιο τρόπο. Η συμμετοχή της ΕΚΤ στο «κούρεμα» του χρέους θα μπορούσε να δημιουργήσει όφελος για το πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας έως και 13 δισ. ευρώ και θα αποφασιστεί μετά το Εurogroup.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_14/02/2012_472420
Σύμφωνα με τους Financial Times, η Γερμανία και η Ολλανδία εμφανίζονται ακόμη επιφυλακτικές, καθώς υπάρχουν αμφιβολίες για τη δέσμευση των πολιτικών κομμάτων. Οι δηλώσεις του κ. Σαμαρά περί επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου μετά τις εκλογές ενίσχυσαν τη δυσπιστία.
Το EWG θέτει κάποιες προϋποθέσεις που θα πρέπει να δεχθεί η Ελλάδα ώστε να εγκρίνει το Eurogroup το νέο πακέτο. Μεταξύ αυτών είναι να έχουν προσδιοριστεί μέτρα 325 εκατ. ευρώ, που έως χθες το βράδυ ακόμη αναζητούνταν στο υπουργείο Οικονομικών. Επίσης, να δεσμευθούν οι πολιτικοί αρχηγοί εγγράφως για την υλοποίηση του Μνημονίου και μετά τις εκλογές. Εάν αυτά δεν γίνουν, είναι πιθανό να εγκριθεί προσωρινά μόνο η συμφωνία για το PSI και να επανέλθει το Eurogroup στο θέμα την επόμενη εβδομάδα. Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη μεγάλη δόση των 89 δισ. θα εκταμιεύεται σταδιακά. Κατ’ αρχάς θα δοθούν τα 30 δισ. ευρώ για το PSI καθώς και 5,5 δισ. για εξόφληση δεδουλευμένων τόκων.
Τα υπόλοιπα (30 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών και 20 δισ. ευρώ για την οικονομία) θα καταβληθούν αργότερα, αφού κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός. Επίσης, θα πρέπει να ψηφιστούν νόμοι για τις αλλαγές στο επικουρικό σύστημα ασφάλισης, την απελευθέρωση επαγγελμάτων, τα εργασιακά, εάν απαιτείται πρόσθετη νομοθετική παρέμβαση και τη λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Παράλληλα, εξετάζεται το ενδεχόμενο ανακατανομής των 130 δισ. ευρώ του πακέτου.
Ο λόγος για τον οποίο οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης φέρονται να εξετάζουν κάτι τέτοιο είναι για να καλυφθεί τυχόν μεγαλύτερο έλλειμμα (εξαιτίας βαθύτερης ύφεσης) χωρίς να διαθέσουν άλλα ποσά πέραν των 130 δισ. Μετά το «κούρεμα» κατά 50% της ονομαστικής αξίας των υφιστάμενων ελληνικών ομολόγων, έχει σχεδιαστεί οι πιστωτές να λάβουν νέα ομόλογα για το εναπομείναν 50% της αξίας των ομολόγων τους.
Αυτά τα νέα ομόλογα θα είναι από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (EFSF) σε ποσοστό 15% (σε ποσό αντιστοιχεί σε 30 δισ. ευρώ) και από την Ελλάδα σε ποσοστό 35%.
Μία πρόταση που εξετάζεται –σύμφωνα με τραπεζικές πηγές– είναι η συμμετοχή του EFSF να περιοριστεί στο 10% και το υπόλοιπο 40% να καλυφθεί από ελληνικά ομόλογα.
Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι θα αποδεσμευθούν περί τα 10 δισ. ευρώ από τα 30 δισ. ευρώ που θα συνεισφέρει το EFSF για το PSI. Με το ποσό αυτό μπορεί να καλυφθεί τυχόν μεγαλύτερο έλλειμμα.
Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες θα κληθούν να καταγράψουν ζημίες σε όρους καθαρής παρούσας αξίας (NPV) κατά τι υψηλότερες από περίπου 70% που υπολογίζονται αυτή τη στιγμή. Αλλωστε, στη δανειακή σύμβαση με το EFSF για τα 30 δισ. ευρώ (που είναι νόμος του κράτους πλέον) προβλέπεται ότι τα ομόλογα του EFSF θα καλύψουν το 15% των παλαιών ελληνικών ομολόγων. Συνεπώς, είναι αμφίβολο εάν θα δεχθούν κάτι τέτοιο.
Πέραν αυτών, κρίσιμα ζητήματα για το αυριανό Eurogroup είναι:
1. Η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA) που καταρτίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) και χρησιμοποιείται ως βάση για τη λήψη αποφάσεων αναφορικά με τα προγράμματα χρηματοδότησης της Ελλάδας. Για να καταρτιστεί το DSA θα πρέπει η Κομισιόν και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να καταλήξουν σε κοινές εκτιμήσεις για την ύφεση και το έλλειμμα. Μέχρι πρόσφατα, υπήρχε απόκλιση στις εκτιμήσεις των δύο, με το ΔΝΤ να εκτιμά ότι το χρέος θα μειωθεί στο 127% του ΑΕΠ το 2020 και την Κομισιόν να το βλέπει σε 124% του ΑΕΠ. Σε κάθε περίπτωση, το ΔΝΤ έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να δεχθεί ένα πρόγραμμα που θα οδηγεί σε χρέος μεγαλύτερο του 122% του ΑΕΠ στο τέλος της 10ετίας.
2. Το εάν τελικά θα συμμετάσχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Και εάν ναι (που είναι το πιο πιθανό), με ποιο τρόπο. Η συμμετοχή της ΕΚΤ στο «κούρεμα» του χρέους θα μπορούσε να δημιουργήσει όφελος για το πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας έως και 13 δισ. ευρώ και θα αποφασιστεί μετά το Εurogroup.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_14/02/2012_472420
No comments:
Post a Comment