8.1.11

Αμερικανοί διπλωμάτες σε ρόλο συμβούλων πωλήσεων

Προωθούν αιτήματα με αντάλλαγμα την αγορά αεροσκαφών της Boeing
The New York Times
O βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας ζήτησε από τις ΗΠΑ να εξοπλίσουν το αεροσκάφος του με την ίδια τεχνολογία που έχει το αμερικανικό προεδρικό αεροσκάφος Air Force One.
O πρόεδρος της Τουρκίας απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση του Μπαράκ Ομπάμα να επιτρέψει σε Τούρκο αστροναύτη να συμμετέχει σε διαστημική αποστολή της NASA.
Στο Μπανγκλαντές, ο πρωθυπουργός της χώρας άσκησε πιέσεις στο υπουργείο Εξωτερικών να αποκαταστήσει τα δικαιώματα προσγείωσης της κρατικής αεροπορικής της χώρας του στο αεροδρόμιο J. F. Kennedy της Νέας Υόρκης.
Οι παραπάνω κυβερνητικοί ηγέτες είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό: προσπαθούσαν να αποφασίσουν αν θα αγοράσουν εμπορικά αεροσκάφη αξίας πολλών δισ. δολαρίων από την Boeing ή από την ευρωπαϊκή ανταγωνιστική της, Airbus. Και οι Αμερικανοί διπλωμάτες ενήργησαν ως σύμβουλοι πωλήσεων, προσφέροντας συμφωνίες σε αρχηγούς κρατών και στελέχη αεροπορικών εταιρειών. Σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό, τι ήταν γνωστό, οι διπλωμάτες συγκροτούν μεγάλο κομμάτι της ομάδας πωλήσεων, σύμφωνα με εκατοντάδες διπλωματικά τηλεγραφήματα που διέρρευσαν στη WikiLeaks και δημοσίευσαν οι New York Times.
«Πρόκειται για την πραγματικότητα του 21ου αιώνα, να παρεμβαίνουν οι κυβερνήσεις όλο και περισσότερο για να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις τους, κι εμείς πρέπει να πράξουμε ακριβώς το ίδιο», υπογράμμισε στην εφημερίδα ο υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και τέως στέλεχος της Goldman Sachs, Ρόμπερτ Χόρματς. Το 70% των πωλήσεων εμπορικών αεροσκαφών της Boeing γίνεται σε ξένους αγοραστές, με την εταιρεία να αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα βιομηχανικών προϊόντων των ΗΠΑ. Κάθε ένα δισ. δολάρια σε πωλήσεις μεταφράζεται σε περίπου 11.000 αμερικανικές θέσεις εργασίας, σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών.
Η Σαουδική Αραβία, π. χ., ανακοίνωσε τον Νοέμβριο τη συμφωνία αγοράς 12 αεροσκαφών τύπου 777-300 από την Boeing, με την προοπτική αγοράς επιπλέον δέκα αεροσκαφών, μία συναλλαγή η αξία της οποίας υπερβαίνει τα 3,3 δισ. δολάρια. Είχαν προηγηθεί χρόνια έντονων πολιτικών πιέσεων από Αμερικανούς αξιωματούχους. Προς τα τέλη του 2006, ένας αξιωματούχος του υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ, ο Iσραελ Χερνάντεζ, είχε παραδώσει στο γραφείο του βασιλιά Αμπντάλα προσωπική επιστολή του προέδρου Τζορτζ Μπους, η οποία προέτρεπε τον βασιλιά να αγοράσει έως και 43 αεροσκάφη Boeing, καθώς και 13 πολεμικά αεροσκάφη.
Αλλά προτού δεσμευθεί σε ένα ως επί το πλείστον Boeing στόλο, ο βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας είχε μία απαίτηση: ο βασιλιάς ζήτησε από τον κ. Χερνάντεζ να «μεταφέρει στον πρόεδρο και στις αρμόδιες αρχές» την επιθυμία του «να έχει την ίδια ακριβώς τεχνολογία που είχε και ο φίλος του Τζορτζ Μπους στο προεδρικό αεροσκάφος Air Force One».
Την προηγούμενη εβδομάδα, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών επιβεβαίωσε ότι οι ΗΠΑ ενέκριναν μία «αναβάθμιση» του αεροσκάφους του βασιλιά Αμπντάλα, τονίζοντας ότι «για λόγους ασφαλείας δεν θα συζητήσουμε περαιτέρω λεπτομέρειες». Ο πρωθυπουργός του Μπανγκλαντές, σεΐχης Χασίνα, ήταν εξίσου ευθύς όταν ζήτησε την αποκατάσταση των δικαιωμάτων προσγείωσης του εθνικού αερομεταφορέα στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης, ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της συμφωνίας αγοράς αεροσκαφών. «Εάν δεν υπάρχει δρομολόγιο προς τη Νέα Υόρκη, ποιο είναι το νόημα της αγοράς Boeing;», φέρεται να ρωτάει ο πρωθυπουργός αμερικανικούς αξιωματούχους τον Νοέμβριο του 2009. Η συμφωνία τελικά προχώρησε, αλλά μέχρι σήμερα οι πτήσεις της Biman Bangladesh Airlines προς τη Νέα Υόρκη δεν έχουν αποκατασταθεί.
Εκτός τροχιάς ο Τούρκος αστροναύτηςH αίτηση της Τουρκίας για μία θέση σε μελλοντική πτήση της NASA έγινε στις αρχές του προηγούμενου έτους, την ίδια ώρα περίπου που ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας, οι Turkish Airlines, εξέταζαν το ενδεχόμενο αγοράς 20 αεροσκαφών Boeing.
Ο υπουργός μεταφορών της χώρας Μπινάλι Γιλντιρίμ είχε ξεκαθαρίσει, τον Ιανουάριο του 2010, σε μία συνάντησή του με τον Αμερικανό πρέσβη στην Τουρκία, ότι ο πρόεδρος Αμπντουλάχ Γκιουλ επιθυμούσε βοήθεια με το διαστημικό πρόγραμμα της χώρας, καθώς και τη συμβολή της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τη βελτίωση της ασφάλειας της τουρκικής πολιτικής αεροπορίας. «Η συνεργασία μας σε αυτόν τον τομέα θα δημιουργήσει το κατάλληλο περιβάλλον για εμπορικές συμφωνίες», φέρεται να λέει ο Τούρκος υπουργός στον Αμερικανό πρέσβη, σύμφωνα με το τηλεγράφημα. Ο Αμερικανός πρέσβης Τζέιμς Τζέφρι τόνισε με ευγενικό τρόπο ότι «μάλλον δεν θα καταφέρουμε να θέσουμε έναν Τούρκο αστροναύτη σε τροχιά», αντιπροτείνοντας αντ’ αυτού την παροχή τεχνολογικής βοήθειας μέσω προγραμμάτων αεροναυπηγικής.
Η σχετική συμφωνία ανακοινώθηκε ένα μήνα αργότερα, με τις Turkish Airlines να προχωρούν στην αγορά 20 αεροσκαφών Boeing.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_1_08/01/2011_427899

No comments: