Τι προβλέπει το βασικό σχέδιο για τις προϋποθέσεις πρόσβασης της Ελλάδας στα κεφάλαια του μηχανισμού
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», η Κομισιόν σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού λογαριασμού με τα παραπάνω χαρακτηριστικά για την Ελλάδα, στην ΕΚΤ ή σε κάποια άλλη κεντρική τράπεζα της Ευρωζώνης. Στον λογαριασμό αυτό -που στην αγγλική ορολογία αναφέρεται ως «escrow account»- οι χώρες της Ευρωζώνης θα καταθέτουν τα δάνεια προς την Ελλάδα, που στο δεύτερο πακέτο στήριξης θα ανέλθουν τουλάχιστον στα 130 δισ. ευρώ.
Τα κεφάλαια του λογαριασμού δεν θα έχει δικαίωμα να τα «πειράξει» κανείς, από τη στιγμή που θα έχουν δοθεί από τις άλλες χώρες υπέρ της Ελλάδας. Ωστόσο, δεν θα μπορεί να τα διαχειριστεί κατά το δοκούν ούτε η Ελλάδα, όπως γίνεται τώρα με τα δάνεια από τον υφιστάμενο μηχανισμό στήριξης. Η ελληνική κυβέρνηση θα υποβάλει σχετικό αίτημα όποτε χρειάζεται χρηματοδότηση το οποίο θα εξετάζεται από τους δανειστές της χώρας.
Εάν τα κεφάλαια τα χρειάζεται η Ελλάδα για να εξοφλήσει τόκους ή λήξεις ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, τότε θα της παρέχεται το ακριβές ποσό. Εάν τα χρειάζεται για να καλύψει υποχρεώσεις της προς το εσωτερικό, όπως μισθοί, συντάξεις, επιχορηγήσεις φορέων και άλλες λειτουργικές δαπάνες, τότε θα της παρέχονται μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα έχει ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που θα έχει αναλάβει με το νέο Μνημόνιο.
Οπως αναφέρουν παράγοντες με γνώση του ζητήματος, πρόκειται για μία εναλλακτική πρόταση στο θέμα που έθεσε η Γερμανία για τοποθέτηση μόνιμου επιτρόπου στην Ελλάδα για τον έλεγχο του προϋπολογισμού της. Μάλιστα, εάν δώσει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) τη συγκατάθεσή του στην υλοποίηση αυτού του σεναρίου, τότε η δημιουργία και λειτουργία του «escrow account» θα προβλέπεται και στο νέο Μνημόνιο.
Με την προώθηση αυτού του σχεδίου, η τρόικα και η Ε.Ε. καθιστούν σαφή δύο πράγματα:
1. Οτι δεν έχουν πλέον καμία εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, αναφορικά με την ορθή διαχείριση των κεφαλαίων των δανείων που λαμβάνει η χώρα. Παράλληλα, μία τέτοια εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε μία πολύ αυστηρή δημοσιονομική προσαρμογή στο σκέλος των δαπανών, καθώς το κράτος δεν θα έχει διαθέσιμα τα κεφάλαια εκείνα που απαιτούνται για τη συντήρηση του υπέρογκου δημόσιου τομέα.
Ετσι, αναμένεται με μαθηματική ακρίβεια να κλείσουν φορείς, να γίνουν απολύσεις, να περιοριστούν οι λειτουργικές δαπάνες και γενικότερα να οδηγηθεί ο προϋπολογισμός της Ελλάδας στα πρωτογενή πλεονάσματα που ζητά η τρόικα. Απώτερος στόχος είναι να μπορεί η χώρα να χρηματοδοτεί τις ανάγκες της με τα δικά της έσοδα από τους φόρους και να μην εξαρτάται από τον εξωτερικό δανεισμό, όπως συμβαίνει έως τώρα.
2. Το γεγονός ότι η Ευρωζώνη φαίνεται διατεθειμένη να δεσμεύει σε έναν λογαριασμό κεφάλαια υπέρ της Ελλάδας -ακόμα κι αν η τελευταία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει όποτε θέλει- δείχνει την πρόθεσή της να μην αφήσει την Ελλάδα να οδηγηθεί σε μη ελεγχόμενες συνθήκες, όπως για παράδειγμα μία άτακτη χρεοκοπία.
Μάλιστα, από τη στιγμή που το σενάριο της λειτουργίας του «escrow account» προχωρήσει και ταυτόχρονα το χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί για την ανταλλαγή των ελληνικών ομολόγων (PSI+) δεν επαληθευτεί, τότε μπορεί τα ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου που λήγουν στις 20 Μαρτίου και ανέρχονται σε 14,5 δισ. ευρώ να εξυπηρετηθούν από τον λογαριασμό αυτό. Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού τα ομόλογα αυτά θα «κουρευτούν» και θα ανταλλαγούν με νέους τίτλους.
Ωστόσο, εάν οι πολιτικές εξελίξεις δεν επιτρέψουν την ολοκλήρωση του PSI+, τότε θα μπορούσαν να αποπληρωθούν τα ομόλογα του Μαρτίου μέσω των κεφαλαίων που θα κατατεθούν στον ειδικό λογαριασμό, ώστε να μη δημιουργηθεί νέα αναταραχή στην Ευρωζώνη από μία ασύντακτη χρεοκοπία της Ελλάδας, δεδομένου ότι η χώρα δεν έχει κανένα άλλο τρόπο να βρει τα 14,5 δισ. ευρώ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_05/02/2012_471352
Σε ειδικό λογαριασμό -εκτός Ελλάδας και ελληνικής δικαιοδοσίας- θα κατατίθενται από εδώ και στο εξής τα κεφάλαια του μηχανισμού στήριξης της χώρας. Η Ελλάδα δεν θα διαχειρίζεται απευθείας τα ποσά και τα χρήματα θα εκταμιεύονται σε δόσεις, αφού προηγουμένως υποβάλει η χώρα αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Η έγκριση της εκταμίευσης θα εξαρτάται από την πορεία εφαρμογής του Μνημονίου και από τον λόγο για τον οποίο θα χρειάζεται η Ελλάδα τα κεφάλαια, με την προτεραιότητα να δίνεται στις δαπάνες εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους και σε δεύτερη μοίρα να βρίσκονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες προς το εσωτερικό (μισθοί, συντάξεις κ.λπ.).Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», η Κομισιόν σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού λογαριασμού με τα παραπάνω χαρακτηριστικά για την Ελλάδα, στην ΕΚΤ ή σε κάποια άλλη κεντρική τράπεζα της Ευρωζώνης. Στον λογαριασμό αυτό -που στην αγγλική ορολογία αναφέρεται ως «escrow account»- οι χώρες της Ευρωζώνης θα καταθέτουν τα δάνεια προς την Ελλάδα, που στο δεύτερο πακέτο στήριξης θα ανέλθουν τουλάχιστον στα 130 δισ. ευρώ.
Τα κεφάλαια του λογαριασμού δεν θα έχει δικαίωμα να τα «πειράξει» κανείς, από τη στιγμή που θα έχουν δοθεί από τις άλλες χώρες υπέρ της Ελλάδας. Ωστόσο, δεν θα μπορεί να τα διαχειριστεί κατά το δοκούν ούτε η Ελλάδα, όπως γίνεται τώρα με τα δάνεια από τον υφιστάμενο μηχανισμό στήριξης. Η ελληνική κυβέρνηση θα υποβάλει σχετικό αίτημα όποτε χρειάζεται χρηματοδότηση το οποίο θα εξετάζεται από τους δανειστές της χώρας.
Εάν τα κεφάλαια τα χρειάζεται η Ελλάδα για να εξοφλήσει τόκους ή λήξεις ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, τότε θα της παρέχεται το ακριβές ποσό. Εάν τα χρειάζεται για να καλύψει υποχρεώσεις της προς το εσωτερικό, όπως μισθοί, συντάξεις, επιχορηγήσεις φορέων και άλλες λειτουργικές δαπάνες, τότε θα της παρέχονται μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα έχει ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που θα έχει αναλάβει με το νέο Μνημόνιο.
Οπως αναφέρουν παράγοντες με γνώση του ζητήματος, πρόκειται για μία εναλλακτική πρόταση στο θέμα που έθεσε η Γερμανία για τοποθέτηση μόνιμου επιτρόπου στην Ελλάδα για τον έλεγχο του προϋπολογισμού της. Μάλιστα, εάν δώσει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) τη συγκατάθεσή του στην υλοποίηση αυτού του σεναρίου, τότε η δημιουργία και λειτουργία του «escrow account» θα προβλέπεται και στο νέο Μνημόνιο.
Με την προώθηση αυτού του σχεδίου, η τρόικα και η Ε.Ε. καθιστούν σαφή δύο πράγματα:
1. Οτι δεν έχουν πλέον καμία εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, αναφορικά με την ορθή διαχείριση των κεφαλαίων των δανείων που λαμβάνει η χώρα. Παράλληλα, μία τέτοια εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε μία πολύ αυστηρή δημοσιονομική προσαρμογή στο σκέλος των δαπανών, καθώς το κράτος δεν θα έχει διαθέσιμα τα κεφάλαια εκείνα που απαιτούνται για τη συντήρηση του υπέρογκου δημόσιου τομέα.
Ετσι, αναμένεται με μαθηματική ακρίβεια να κλείσουν φορείς, να γίνουν απολύσεις, να περιοριστούν οι λειτουργικές δαπάνες και γενικότερα να οδηγηθεί ο προϋπολογισμός της Ελλάδας στα πρωτογενή πλεονάσματα που ζητά η τρόικα. Απώτερος στόχος είναι να μπορεί η χώρα να χρηματοδοτεί τις ανάγκες της με τα δικά της έσοδα από τους φόρους και να μην εξαρτάται από τον εξωτερικό δανεισμό, όπως συμβαίνει έως τώρα.
2. Το γεγονός ότι η Ευρωζώνη φαίνεται διατεθειμένη να δεσμεύει σε έναν λογαριασμό κεφάλαια υπέρ της Ελλάδας -ακόμα κι αν η τελευταία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει όποτε θέλει- δείχνει την πρόθεσή της να μην αφήσει την Ελλάδα να οδηγηθεί σε μη ελεγχόμενες συνθήκες, όπως για παράδειγμα μία άτακτη χρεοκοπία.
Μάλιστα, από τη στιγμή που το σενάριο της λειτουργίας του «escrow account» προχωρήσει και ταυτόχρονα το χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί για την ανταλλαγή των ελληνικών ομολόγων (PSI+) δεν επαληθευτεί, τότε μπορεί τα ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου που λήγουν στις 20 Μαρτίου και ανέρχονται σε 14,5 δισ. ευρώ να εξυπηρετηθούν από τον λογαριασμό αυτό. Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού τα ομόλογα αυτά θα «κουρευτούν» και θα ανταλλαγούν με νέους τίτλους.
Ωστόσο, εάν οι πολιτικές εξελίξεις δεν επιτρέψουν την ολοκλήρωση του PSI+, τότε θα μπορούσαν να αποπληρωθούν τα ομόλογα του Μαρτίου μέσω των κεφαλαίων που θα κατατεθούν στον ειδικό λογαριασμό, ώστε να μη δημιουργηθεί νέα αναταραχή στην Ευρωζώνη από μία ασύντακτη χρεοκοπία της Ελλάδας, δεδομένου ότι η χώρα δεν έχει κανένα άλλο τρόπο να βρει τα 14,5 δισ. ευρώ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_05/02/2012_471352
No comments:
Post a Comment