21.7.08

Αρχές Αυγούστου η έναρξη της μεγαλύτερης παραχώρησης

Από το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου θα αρχίσει να «τρέχει» τελικά ο χρόνος των 30 ετών της παραχώρησης για το οδικό έργο της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου (άξονας Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) που αποτελεί την τελευταία και μεγαλύτερη σύμβαση του είδους της που έχει υπογραφεί μέχρι σήμερα στη χώρα μας. Η χρονική έναρξη της συγκεκριμένης παραχώρησης καθυστέρησε λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών, αλλά και των προβλημάτων που προκάλεσαν οι περσινές πυρκαγιές στην περιοχή απ’ όπου θα διέλθει ο αυτοκινητόδρομος. Ωστόσο τα εμπόδια έχουν πλέον ξεπεραστεί και εντός των πρώτων ημερών του επόμενου μήνα αναμένεται να αρχίσει η υλοποίηση του έργου των 2,8 δισ. ευρώ. Σημειώνεται πως η Βορειοδυτική Οδός Πελοποννήσου θα έχει μήκος 365 χιλιόμετρα, εκ των οποίων η παραχωρησιούχος κοινοπραξία θα κατασκευάσει εξ αρχής τα 284 χιλιόμετρα. Την κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή και εν συνεχεία τη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου αποτελούν ο γαλλικός οίκος Vinci, η γερμανική Hochtief και οι εγχώριοι όμιλοι Ελλάκτωρ (πρώην Ελληνική Τεχνοδομική) και J&P Άβαξ. Ο παραχωρησιούχος –όπως ισχύει και στις υπόλοιπες οδικές παραχωρήσεις– θα χρηματοδοτήσει το έργο με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια (θα υπάρχει και κρατική χρηματοδότηση 550 εκατ. ευρώ, με το 50% να προέρχεται από κοινοτικά ταμεία), εισπράττοντας ως αντιστάθμισμα τα διόδια διέλευσης των οχημάτων. Η είσπραξη των διοδίων από τον ιδιώτη επενδυτή θα γίνει λίγο μετά την έναρξη της παραχώρησης στους σταθμούς που ήδη λειτουργούν και με το σύστημα του σταθερού ποσού ανά διέλευση. Ωστόσο, όταν το έργο ολοκληρωθεί στο σύνολό του σε περίπου έξι χρόνια, οι οδηγοί θα καταβάλουν στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία διόδιο ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Το αναλογικό αυτό διόδιο έχει οριστεί στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, σημειώνεται πως εντός τρεισήμισι ετών θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος και να έχει γίνει η αναβάθμιση του τμήματος Ελευσίνα – Κόρινθος, ενώ δυόμισι χρόνια αργότερα θα πρέπει να έχει περατωθεί και το τμήμα Πύργος – Τσακώνα.
«Χρυσή» σύμβασηΤο έργο της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου είναι η τελευταία από τις συνολικά έξι συμβάσεις παραχώρησης που τίθεται σε ισχύ, καθώς σταδιακά από τον Δεκέμβριο του 2007 μέχρι και τον περασμένο Μάιο ξεκίνησε ο χρόνος της παραχώρησης για τα πρώτα πέντε έργα που συναποτελούν το «πακέτο» Δρόμοι Ανάπτυξης του ΥΠΕΧΩΔΕ. Εκτός από το γεγονός ότι είναι η μεγαλύτερη σε προϋπολογισμό σύμβαση, εκτιμάται πως θα είναι και η πλέον «χρυσοφόρα» για την κοινοπραξία που την έχει αναλάβει, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου που θα έχει ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος. Για το λόγο αυτό, μάλιστα, στη σύμβαση που υπεγράφη ανάμεσα στο δημόσιο και την παραχωρησιούχο κοινοπραξία δεν προβλέπεται κρατική επιδότηση για το έργο σε περίπτωση χαμηλής κυκλοφοριακής κίνησης, κάτι που ισχύει στην περίπτωση των αυτοκινητόδρομων Κεντρικής Ελλάδος και Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη). Ενδεικτικό της απόδοσης που αναμένεται να έχει η σύμβαση της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου είναι και το γεγονός ότι σχεδόν τα μισά από τα έσοδα που θα εξασφαλίσει το ελληνικό δημόσιο από τα έξι έργα του προγράμματος «Δρόμοι Ανάπτυξης» θα προέλθουν από το εν λόγω έργο. Πιο συγκεκριμένα, από τη σύμβαση αυτή το δημόσιο θα εισπράξει στα επόμενα 30 χρόνια το συνολικό ποσό των 5,4 δισ. ευρώ, έναντι των 3,3 δισ. ευρώ που εκτιμάται πως θα βάλει στα ταμεία του από τη δεύτερη σημαντικότερη σύμβαση παραχώρησης, αυτή του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί του άξονα ΠΑΘΕ.
http://www.capital.gr/news.asp?Details=542197

No comments: