Με τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση του PSI να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, η κυβέρνηση αναμένει στις 16 Ιανουαρίου την τρόικα έχοντας ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα τα οποία περιλαμβάνουν από νέα μέτρα για την κάλυψη των αστοχιών του προηγούμενου προϋπολογισμού μέχρι και τη μη έλευση του κλιμακίου έως ότου συμφωνηθεί ο τρόπος με τον οποίο θα κλείσουν οι αποκλίσεις.
Οι δανειστές της χώρας μας έχουν μάλιστα προειδοποιήσει ότι εάν δεν λάβουν ικανοποιητικές δεσμεύσεις και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, δεν θα εκταμιεύσουν την επόμενη δόση των 90 δισ. ευρώ του νέου δανείου που θεωρείται επιβεβλημένη για την κάλυψη των ταμειακών υποχρεώσεων του πρώτου τριμήνου. Μόνον οι λήξεις των ομολόγων στις 15 Μαρτίου αγγίζουν τα 15 δισ. ευρώ.
Τα μέτωπα που παραμένουν ανοικτά, πέραν των δημοσιονομικών αποκλίσεων, είναι πολλά και αφορούν υποχρεώσεις που απορρέουν από μνημονιακές δεσμεύσεις που έχει ήδη αποδεχθεί η χώρα πλην όμως λόγω πολιτικού κόστους αλλά και ουσιαστικών αδυναμιών ουδέποτε υλοποιήθηκαν.
Το κλείσιμο Οργανισμών, η περαιτέρω μείωση μισθών στις ΔΕΚΟ, η πλήρης εφαρμογή του μέτρου της εφεδρείας με απολύσεις και όχι μόνο συνταξιοδοτήσεις, η περικοπή συντάξεων προβληματικών ταμείων και το πραγματικό άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων περιλαμβάνονται στην ατζέντα των εκκρεμών κυβερνητικών υποχρεώσεων που άφησε φεύγοντας πίσω της η τρόικα την τελευταία φορά που ήρθε στην Ελλάδα.
Στην ατζέντα αυτή δεν περιλαμβάνονται ωστόσο η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού για τον ιδιωτικό τομέα και η κατάργηση της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (παραμένει ωστόσο η επιμονή ως προς το ύψος των αυξήσεων που προβλέπει η ΕΓΣΣΕ), η απαίτηση για λήψη νέων φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση των αποκλίσεων του προϋπολογισμού αλλά και οποιαδήποτε εφαρμογή οριζόντιων περικοπών σε αποδοχές.
Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα απασχολήσει τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου την προσεχή Πέμπτη σε συνδυασμό με την παρακολούθηση της πορείας ολοκλήρωσης των κυβερνητικών εκκρεμοτήτων. Σε δημοσιονομικό επίπεδο οι αποκλίσεις του τρέχοντος έτους υπερβαίνουν τα 4 δισ. ευρώ στο εντεκάμηνο του έτους παρά τη σωρεία των φορολογικών μέτρων και του κουρέματος μισθών και συντάξεων. Για να κλείσει με έλλειμμα 9% του ΑΕΠ ο τρέχων προϋπολογισμός θα έπρεπε μέχρι το τέλος του περασμένου μήνα να είχαν εισπραχθεί περί τα 7,5 δισ. ευρώ όταν οι μέσες μηνιαίες εισπράξεις δεν ξεπερνούσαν τα 3,7 δισ. ευρώ.
Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση το έλλειμμα θα διαμορφωθεί περί το 9,8% εφόσον και η ύφεση δεν υπερβεί το 5,5%. Το ΔΝΤ ωστόσο κάνει λόγο για ύφεση 6% το 2011 και 3% εφέτος (έναντι πρόβλεψης προϋπολογισμού 2,8%), κάτι που σημαίνει ότι οι παραδοχές του νέου προϋπολογισμού ξεκινούν από δυσμενέστερη βάση και κατά συνέπεια θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για τη θωράκιση του στόχου για έλλειμμα 5,4% το τρέχον έτος. Είναι χαρακτηριστικό ότι και η ίδια η τρόικα θεωρεί ότι έχει εξαντληθεί η φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων και ότι θα πρέπει η όποια προσαρμογή απαιτηθεί να προέλθει από το σκέλος των δαπανών.
Επιθυμία της τρόικας είναι τα νέα μέτρα να αποφασισθούν μέσα στον Ιανουάριο προκειμένου να δεσμεύουν και την επόμενη κυβέρνηση. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος, ωστόσο, εξακολουθεί να θεωρεί ότι αυτά θα πρέπει να αποφασισθούν από μία κυβέρνηση που θα έχει λάβει νωπή εντολή, πλην όμως αν οι αποκλίσεις είναι τέτοιες που οδηγούν σε έλλειμμα άνω του 10% του ΑΕΠ για το 2011 τότε θα πρέπει αυτά να συμφωνηθούν σύντομα.
Για τον Ιούνιο παραπέμπει ο υπουργός τον χρόνο λήψης των αποφάσεων για τα μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ της περιόδου 2013-2014 (από τα 7,5 δισ. ευρώ που απαιτούνται συνολικά μέχρι το 2015 λόγω του δημοσιονομικού κενού που προκαλείται από την απαίτηση της τρόικας για μείωση του ελλείμματος στο 1,1% το 2015 αντί 4% που προέβλεπε το αρχικό μεσοπρόθεσμο πλαίσιο).
Η περικοπή των δαπανώνΣτην τελευταία έκθεση της ΕΕ και του ΔΝΤ επισημαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι μεγάλο μέρος των μέτρων ύψους 2 δισ. ευρώ, θα προέρχεται από: Την αναπροσαρμογή στα ειδικά μισθολόγια του Δημοσίου, δηλαδή τις περικοπές σε ένστολους, δικαστικούς, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, την περαιτέρω μείωση των φαρμακευτικών και νοσοκομειακών δαπανών και τις μειώσεις των κοινωνικών παροχών. Ειδικά για το Σύστημα Υγείας με στόχο τη δραστική μείωση των σχετικών δαπανών, ζητείται μεταξύ άλλων από την τρόικα μείωση 50% του διοικητικού προσωπικού και 5% των γιατρών του νέου Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, καθώς επίσης και μείωση 10% στο κόστος των νοσοκομείων το 2011 και 5% επιπλέον το 2012.
Οι περικοπές αυτές θα μειώσουν τις ήδη συγκρατημένες δαπάνες του προϋπολογισμού, που περιλαμβάνουν την εξοικονόμηση 1,2 δισ. ευρώ από το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και 200 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή της εφεδρείας στο Δημόσιο. Πέραν αυτών υπολογίζεται ότι από τους ελέγχους εντοπισμού όσων λαμβάνουν παράνομα σύνταξη, θα επιτευχθεί μείωση δαπάνης 840 εκατ. ευρώ, ενώ από την περικοπή των κοινωνικών επιδομάτων 661 εκατ. ευρώ. Από την περικοπή ή κατάργηση στις φοροαπαλλαγές το Δημόσιο εκτιμά ότι θα αποκομίσει πρόσθετα έσοδα ύψους 3,6 δισ. ευρώ, ενώ το τέλος στα ακίνητα μέσω της ΔΕΗ θα αποφέρει επιπλέον 2 δισ. ευρώ. Εξοικονόμηση 700-750 εκατ. ευρώ αναμένεται από την περικοπή της φαρμακευτικής δαπάνης και της νέας τιμολόγησης των ιατρικών υπηρεσιών.
ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΦΑΣΗ ΤΟ PSI
Την ίδια ώρα σε εξέλιξη βρίσκονται κρίσιμες συζητήσεις για το PSI, οι οποίες διεξάγονται εν μέσω αμφισβήτησης από ορισμένες πλευρές για το κατά πόσον το κούρεμα του 50% αρκεί για να καταστήσει βιώσιμο το χρέος. Ηδη χθες νέα σενάρια έκριναν επιτακτικό το κούρεμα του χρέους κατά 75%, ενώ αναμένεται και η νέα έκθεση για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους που αποτελεί απαράβατο όρο για τη συνέχιση της δανειοδότησης από το ΔΝΤ.
Το βασικό πρόβλημα είναι το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργούν οι συνεχείς αποκλίσεις των δημοσιονομικών στόχων, οι οποίες καθιστούν αδύνατο τον οποιοδήποτε προγραμματισμό για την εξυπηρέτηση των ταμειακών υποχρεώσεων. Ολες οι ενδείξεις δείχνουν ότι η συμμετοχή των ιδιωτών θα κυμανθεί στο 55% με 60%. Αυτό σημαίνει ότι το χρέος δεν θα απομειωθεί 100 δισ. ευρώ, αλλά μόνο 60-70 δισ. ευρώ και άρα ο στόχος για μείωση του χρέους στο 120% του ΑΕΠ το 2020 είναι επίφοβος.
Υπό τους φόβους αυτούς επανέρχονται, χωρίς ωστόσο ούτε να επιβεβαιώνονται ούτε να διαψεύδονται, παλαιότερα σενάρια που κάνουν λόγο για ένα άνευ προηγουμένου κούρεμα του χρέους ακόμη και πάνω από το 70%. Σενάρια που έχουν ως βάση τους το σχέδιο που επεξεργάζονταν το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών τον Σεπτέμβριο του 2011.
ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΟΥ ΟΔΔΗΧ Εγκρίνεται στο μεταξύ η ανάθεση, από 1.1.2012, στις τράπεζες Deutsche Bank AG και Hongkong and Shanghai Banking Corporation (HSBC), του ρόλου των αντιπροσώπων ολοκλήρωσης συναλλαγής (Closing Agents) προς τον ΟΔΔΗΧ και το ελληνικό Δημόσιο. Στις ως άνω νομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες περιλαμβάνεται, εκτός από τη νομική και τεχνική υποστήριξη για την πραγματοποίηση των από 21.7.2011 αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ και η νομική και τεχνική υποστήριξη του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΔΔΗΧ επί κάθε θέματος σχετικού με την πραγματοποίηση των κατά την 26η Οκτωβρίου 2011 αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ, που αφορούν στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδος καθώς και κάθε τυχόν μεταγενέστερης σχετικής αποφάσεως.
Σημειώνεται ότι έχει επίσης εγκριθεί από 24.7.2011 και η ανάθεση διεθνών νομικών υποστηρικτικών υπηρεσιών από το δικηγορικό γραφείο Cleary Gottlieb Steen and Hamilton LLP και υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου από την εταιρεία Lazard Freres SAS, προς τον ΟΔΔΗΧ και το ελληνικό Δημόσιο.
http://www.kerdos.gr/default.aspx?id=1639148&nt=103
Οι δανειστές της χώρας μας έχουν μάλιστα προειδοποιήσει ότι εάν δεν λάβουν ικανοποιητικές δεσμεύσεις και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, δεν θα εκταμιεύσουν την επόμενη δόση των 90 δισ. ευρώ του νέου δανείου που θεωρείται επιβεβλημένη για την κάλυψη των ταμειακών υποχρεώσεων του πρώτου τριμήνου. Μόνον οι λήξεις των ομολόγων στις 15 Μαρτίου αγγίζουν τα 15 δισ. ευρώ.
Τα μέτωπα που παραμένουν ανοικτά, πέραν των δημοσιονομικών αποκλίσεων, είναι πολλά και αφορούν υποχρεώσεις που απορρέουν από μνημονιακές δεσμεύσεις που έχει ήδη αποδεχθεί η χώρα πλην όμως λόγω πολιτικού κόστους αλλά και ουσιαστικών αδυναμιών ουδέποτε υλοποιήθηκαν.
Το κλείσιμο Οργανισμών, η περαιτέρω μείωση μισθών στις ΔΕΚΟ, η πλήρης εφαρμογή του μέτρου της εφεδρείας με απολύσεις και όχι μόνο συνταξιοδοτήσεις, η περικοπή συντάξεων προβληματικών ταμείων και το πραγματικό άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων περιλαμβάνονται στην ατζέντα των εκκρεμών κυβερνητικών υποχρεώσεων που άφησε φεύγοντας πίσω της η τρόικα την τελευταία φορά που ήρθε στην Ελλάδα.
Στην ατζέντα αυτή δεν περιλαμβάνονται ωστόσο η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού για τον ιδιωτικό τομέα και η κατάργηση της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (παραμένει ωστόσο η επιμονή ως προς το ύψος των αυξήσεων που προβλέπει η ΕΓΣΣΕ), η απαίτηση για λήψη νέων φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση των αποκλίσεων του προϋπολογισμού αλλά και οποιαδήποτε εφαρμογή οριζόντιων περικοπών σε αποδοχές.
Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα απασχολήσει τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου την προσεχή Πέμπτη σε συνδυασμό με την παρακολούθηση της πορείας ολοκλήρωσης των κυβερνητικών εκκρεμοτήτων. Σε δημοσιονομικό επίπεδο οι αποκλίσεις του τρέχοντος έτους υπερβαίνουν τα 4 δισ. ευρώ στο εντεκάμηνο του έτους παρά τη σωρεία των φορολογικών μέτρων και του κουρέματος μισθών και συντάξεων. Για να κλείσει με έλλειμμα 9% του ΑΕΠ ο τρέχων προϋπολογισμός θα έπρεπε μέχρι το τέλος του περασμένου μήνα να είχαν εισπραχθεί περί τα 7,5 δισ. ευρώ όταν οι μέσες μηνιαίες εισπράξεις δεν ξεπερνούσαν τα 3,7 δισ. ευρώ.
Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση το έλλειμμα θα διαμορφωθεί περί το 9,8% εφόσον και η ύφεση δεν υπερβεί το 5,5%. Το ΔΝΤ ωστόσο κάνει λόγο για ύφεση 6% το 2011 και 3% εφέτος (έναντι πρόβλεψης προϋπολογισμού 2,8%), κάτι που σημαίνει ότι οι παραδοχές του νέου προϋπολογισμού ξεκινούν από δυσμενέστερη βάση και κατά συνέπεια θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για τη θωράκιση του στόχου για έλλειμμα 5,4% το τρέχον έτος. Είναι χαρακτηριστικό ότι και η ίδια η τρόικα θεωρεί ότι έχει εξαντληθεί η φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων και ότι θα πρέπει η όποια προσαρμογή απαιτηθεί να προέλθει από το σκέλος των δαπανών.
Επιθυμία της τρόικας είναι τα νέα μέτρα να αποφασισθούν μέσα στον Ιανουάριο προκειμένου να δεσμεύουν και την επόμενη κυβέρνηση. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος, ωστόσο, εξακολουθεί να θεωρεί ότι αυτά θα πρέπει να αποφασισθούν από μία κυβέρνηση που θα έχει λάβει νωπή εντολή, πλην όμως αν οι αποκλίσεις είναι τέτοιες που οδηγούν σε έλλειμμα άνω του 10% του ΑΕΠ για το 2011 τότε θα πρέπει αυτά να συμφωνηθούν σύντομα.
Για τον Ιούνιο παραπέμπει ο υπουργός τον χρόνο λήψης των αποφάσεων για τα μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ της περιόδου 2013-2014 (από τα 7,5 δισ. ευρώ που απαιτούνται συνολικά μέχρι το 2015 λόγω του δημοσιονομικού κενού που προκαλείται από την απαίτηση της τρόικας για μείωση του ελλείμματος στο 1,1% το 2015 αντί 4% που προέβλεπε το αρχικό μεσοπρόθεσμο πλαίσιο).
Η περικοπή των δαπανώνΣτην τελευταία έκθεση της ΕΕ και του ΔΝΤ επισημαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι μεγάλο μέρος των μέτρων ύψους 2 δισ. ευρώ, θα προέρχεται από: Την αναπροσαρμογή στα ειδικά μισθολόγια του Δημοσίου, δηλαδή τις περικοπές σε ένστολους, δικαστικούς, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, την περαιτέρω μείωση των φαρμακευτικών και νοσοκομειακών δαπανών και τις μειώσεις των κοινωνικών παροχών. Ειδικά για το Σύστημα Υγείας με στόχο τη δραστική μείωση των σχετικών δαπανών, ζητείται μεταξύ άλλων από την τρόικα μείωση 50% του διοικητικού προσωπικού και 5% των γιατρών του νέου Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, καθώς επίσης και μείωση 10% στο κόστος των νοσοκομείων το 2011 και 5% επιπλέον το 2012.
Οι περικοπές αυτές θα μειώσουν τις ήδη συγκρατημένες δαπάνες του προϋπολογισμού, που περιλαμβάνουν την εξοικονόμηση 1,2 δισ. ευρώ από το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και 200 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή της εφεδρείας στο Δημόσιο. Πέραν αυτών υπολογίζεται ότι από τους ελέγχους εντοπισμού όσων λαμβάνουν παράνομα σύνταξη, θα επιτευχθεί μείωση δαπάνης 840 εκατ. ευρώ, ενώ από την περικοπή των κοινωνικών επιδομάτων 661 εκατ. ευρώ. Από την περικοπή ή κατάργηση στις φοροαπαλλαγές το Δημόσιο εκτιμά ότι θα αποκομίσει πρόσθετα έσοδα ύψους 3,6 δισ. ευρώ, ενώ το τέλος στα ακίνητα μέσω της ΔΕΗ θα αποφέρει επιπλέον 2 δισ. ευρώ. Εξοικονόμηση 700-750 εκατ. ευρώ αναμένεται από την περικοπή της φαρμακευτικής δαπάνης και της νέας τιμολόγησης των ιατρικών υπηρεσιών.
ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΦΑΣΗ ΤΟ PSI
Την ίδια ώρα σε εξέλιξη βρίσκονται κρίσιμες συζητήσεις για το PSI, οι οποίες διεξάγονται εν μέσω αμφισβήτησης από ορισμένες πλευρές για το κατά πόσον το κούρεμα του 50% αρκεί για να καταστήσει βιώσιμο το χρέος. Ηδη χθες νέα σενάρια έκριναν επιτακτικό το κούρεμα του χρέους κατά 75%, ενώ αναμένεται και η νέα έκθεση για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους που αποτελεί απαράβατο όρο για τη συνέχιση της δανειοδότησης από το ΔΝΤ.
Το βασικό πρόβλημα είναι το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργούν οι συνεχείς αποκλίσεις των δημοσιονομικών στόχων, οι οποίες καθιστούν αδύνατο τον οποιοδήποτε προγραμματισμό για την εξυπηρέτηση των ταμειακών υποχρεώσεων. Ολες οι ενδείξεις δείχνουν ότι η συμμετοχή των ιδιωτών θα κυμανθεί στο 55% με 60%. Αυτό σημαίνει ότι το χρέος δεν θα απομειωθεί 100 δισ. ευρώ, αλλά μόνο 60-70 δισ. ευρώ και άρα ο στόχος για μείωση του χρέους στο 120% του ΑΕΠ το 2020 είναι επίφοβος.
Υπό τους φόβους αυτούς επανέρχονται, χωρίς ωστόσο ούτε να επιβεβαιώνονται ούτε να διαψεύδονται, παλαιότερα σενάρια που κάνουν λόγο για ένα άνευ προηγουμένου κούρεμα του χρέους ακόμη και πάνω από το 70%. Σενάρια που έχουν ως βάση τους το σχέδιο που επεξεργάζονταν το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών τον Σεπτέμβριο του 2011.
ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΟΥ ΟΔΔΗΧ Εγκρίνεται στο μεταξύ η ανάθεση, από 1.1.2012, στις τράπεζες Deutsche Bank AG και Hongkong and Shanghai Banking Corporation (HSBC), του ρόλου των αντιπροσώπων ολοκλήρωσης συναλλαγής (Closing Agents) προς τον ΟΔΔΗΧ και το ελληνικό Δημόσιο. Στις ως άνω νομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες περιλαμβάνεται, εκτός από τη νομική και τεχνική υποστήριξη για την πραγματοποίηση των από 21.7.2011 αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ και η νομική και τεχνική υποστήριξη του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΔΔΗΧ επί κάθε θέματος σχετικού με την πραγματοποίηση των κατά την 26η Οκτωβρίου 2011 αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ, που αφορούν στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδος καθώς και κάθε τυχόν μεταγενέστερης σχετικής αποφάσεως.
Σημειώνεται ότι έχει επίσης εγκριθεί από 24.7.2011 και η ανάθεση διεθνών νομικών υποστηρικτικών υπηρεσιών από το δικηγορικό γραφείο Cleary Gottlieb Steen and Hamilton LLP και υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου από την εταιρεία Lazard Freres SAS, προς τον ΟΔΔΗΧ και το ελληνικό Δημόσιο.
http://www.kerdos.gr/default.aspx?id=1639148&nt=103
No comments:
Post a Comment