Το έγγραφο της ντροπής - Παίζεται το µέλλον της Ελλάδας στο ευρώ
Η Μέρκελ απαιτεί παράδοση άνευ όρων της ελληνικής οικονοµίας - Ανησυχεί ο Πρωθυπουργός - Οι αρχηγοί αρνούνται την Επιτροπεία - Αντάρτικο από τους βουλευτές - Η Αριστερά ζητεί αµέσως εκλογές
Σε κλοιό σφοδρών πιέσεων και εκβιασµών βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση. Τη µόνιµη ασφυκτική Επιτροπεία της οικονοµίας απαιτεί η Μέρκελ, όπως προκύπτει από το έγγραφο-ντοκουµέντο που αποκαλύπτει «Το Βήµα». Το έγγραφο που διανεµήθηκε στα στελέχη του Eurogroup προβλέπει τον ορισµό επιτρόπου που θα ελέγχει τους φόρους και τις δαπάνες και θα επιβλέπει την τήρηση του προϋπολογισµού, για να διασφαλιστεί ότι θα αποπληρώνεται πρώτα το χρέος. Κρίσιµη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών σήµερα, λίγες ώρες πριν από τη Σύνοδο Κορυφής, που αναζητούν πειστική απάντηση στις προσπάθειες διάφορων κέντρων να εξωθήσουν την Ελλάδα εκτός του ευρώ.
Ο Διεθνής Οικονομικός Ελεγχος επιστρέφει στην Ελλάδα, σχεδόν έναν αιώνα μετά την πτώχευση της χώρας μας το 1897, έπειτα από αίτημα της Γερμανίας. Σύμφωνα με απόρρητο έγγραφο του Βερολίνου, το οποίο βρίσκεται στη διάθεση του «Βήματος», η γερμανική κυβέρνηση επιθυμεί την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας της Ελλάδος επί της εκτέλεσης του προϋπολογισμού ως προϋπόθεση για την αποδέσμευση των χρημάτων του δεύτερου πακέτου βοήθειας ύψους 130 δισ. ευρώ που συμφωνήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής του περασμένου Οκτωβρίου. Ουσιαστικά η κυβέρνηση της Ανγκελα Μέρκελ ζητεί να τοποθετηθεί και επισήμως η Ελλάδα υπό ασφυκτική ευρωπαϊκή επιτροπεία, καθώς έχει αποτύχει με απογοητευτικό τρόπο στη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος το 2011.
Το μονοσέλιδο έγγραφο, που διανεμήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες σε στελέχη των ευρωπαϊκών υπουργείων Οικονομικών κατά τη συνεδρίαση του Euro Working Group την Παρασκευή στις Βρυξέλλες, αποκαλύπτει πλήρως την παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης που υπάρχει πλέον στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) για τη χώρα μας.
Oπως μάλιστα χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η πρόταση στοχεύει να απομονώσει τη χώρα προκειμένου μια χρεοκοπία της να μην πλήξει ολόκληρη την ευρωζώνη: «Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα κάνει πιο αξιόπιστη την απειλή της μη αποδέσμευσης της δόσης του 2ου ελληνικού προγράμματος. Αν μια μελλοντική δόση δεν αποδεσμευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλήσει τους δανειστές της με χρεοκοπία, αλλά αντίθετα θα πρέπει να αποδεχθεί περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη πιθανή συνέπεια κάθε μη αποδέσμευσης».
Δύο είναι τα βασικά στοιχεία του γερμανικού εγγράφου:
Πρώτον, η Γερμανία προτείνει να συμπεριληφθεί ειδική πρόβλεψη στη νέα δανειακή σύμβαση που θα επιτρέπει στο Eurogroup τον διορισμό ειδικού επιτρόπου επί του προϋπολογισμού, ο οποίος θα μπορεί να ασκεί βέτο σε αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τα συμφωνηθέντα με την τρόικα. Ουσιαστικά καμία δαπάνη δεν θα προχωρεί χωρίς την έγκρισή του.
Δεύτερον, ενδεχομένως και σημαντικότερο, είναι ότι από εδώ και στο εξής ο βασικός στόχος του προϋπολογισμού θα πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Αυτό θα γίνεται «κατ' απόλυτη προτεραιότητα» και μόνο στη συνέχεια θα είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται πρωτογενείς δαπάνες. Πρόκειται ουσιαστικά για επιστροφή στην πρακτική που είχε εφαρμοστεί από τους διεθνείς δανειστές όταν η Ελλάδα είχε πτωχεύσει το 1897.
Η χώρα μας θα πρέπει να δεσμευθεί ότι πρώτα θα γίνουν αυτά τα δύο πράγματα προτού προχωρήσει το νέο δανειακό πρόγραμμα, καθώς οι προτάσεις αποτελούν «προκαταρκτικές πράξεις» (prior actions). Και μάλιστα η Αθήνα καλείται να ενσωματώσει τον νέο μηχανισμό επιτήρησης στο εθνικό της δίκαιο, «κατά προτίμηση με συνταγματική αναθεώρηση».
Το πλήρες κείμενο της γερμανικής πρότασης έχει ως εξής:
Διαβεβαίωση συμμόρφωσης στο 2ο ελληνικό πρόγραμμα
Ι. Προϊστορία του ζητήματος (background)
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της τρόικας, η Ελλάδα απέτυχε πιθανότατα σε όλους τους στόχους-«κλειδιά» του προγράμματος πάλι το 2011. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα του προϋπολογισμού δεν μειώθηκε σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επομένως, η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τη συμμόρφωσή της με το πρόγραμμα στο μέλλον ώστε να τιμήσει τις δεσμεύσεις της έναντι των δανειστών της. Σε διαφορετική περίπτωση, η ευρωζώνη δεν θα μπορεί να εγκρίνει τις εγγυήσεις για το 2ο ελληνικό πρόγραμμα.
ΙΙ. Πρόταση για τη βελτίωση της συμμόρφωσης
Για να βελτιωθεί η συμμόρφωση στο 2ο πρόγραμμα, το νέο Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) θα πρέπει να περιέχει δύο καινοτόμα θεσμικά στοιχεία επί των οποίων θα πρέπει να δεσμευθεί η Ελλάδα. Θα αποτελέσουν περαιτέρω προκαταρκτικές πράξεις (prior actions) για το 2ο πρόγραμμα. Μόνο αν και όταν εφαρμοστούν θα μπορέσει να ξεκινήσει το πρόγραμμα:
1. Απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους
Η Ελλάδα θα πρέπει να δεσμευθεί νομικά να δώσει απόλυτη προτεραιότητα στη μελλοντική εξυπηρέτηση του χρέους. Αυτή η δέσμευση θα πρέπει να υιοθετηθεί νομικά από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Τα κρατικά έσοδα θα χρησιμοποιούνται πρώτα και πάνω απ' όλα για την εξυπηρέτηση του χρέους και μόνον όσα απομένουν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πρωτογενείς δαπάνες. Αυτό θα προσφέρει στους ιδιώτες και στους δημόσιους δανειστές τη διασφάλιση ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα τιμήσει τις δεσμεύσεις της μετά το PSI και θα επηρεάσει θετικά την πρόσβαση στις αγορές. Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα κάνει πιο αξιόπιστη την απειλή της μη αποδέσμευσης της δόσης του 2ου ελληνικού προγράμματος. Αν μια μελλοντική δόση δεν αποδεσμευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλήσει τους δανειστές της με χρεοκοπία, αλλά αντίθετα θα πρέπει να αποδεχθεί περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη πιθανή συνέπεια κάθε μη αποδέσμευσης.
2. Μεταφορά εθνικής κυριαρχίας επί του προϋπολογισμού
Η δημοσιονομική σταθεροποίηση πρέπει να τεθεί υπό ένα αυστηρό σύστημα επιτροπείας (steering) και ελέγχου. Δεδομένης της ως σήμερα απογοητευτικής συμμόρφωσης, η Ελλάδα θα πρέπει να αποδεχθεί τη μεταφορά της δημοσιονομικής κυριαρχίας της σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ορισμένη χρονική περίοδο. Ενας επίτροπος επί του προϋπολογισμού θα πρέπει να οριστεί από το Eurogroup με την ευθύνη της διασφάλισης του ελέγχου επί του προϋπολογισμού. Πρέπει να έχει την εξουσία α) να εφαρμόζει ένα συγκεντρωτικό σύστημα αναφοράς και επιτήρησης που θα καλύπτει όλους τους βασικούς τομείς δαπανών του ελληνικού προϋπολογισμού, β) να ασκεί βέτο σε αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τους δημοσιονομικούς στόχους που θέτει η τρόικα και γ) να μπορεί να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον κανόνα που αναφέρθηκε προηγουμένως για την προτεραιότητα της εξυπηρέτησης του χρέους.
Η νέα θεσμική προσέγγιση για τον έλεγχο αυτόν θα μπορούσε να λάβει την ακόλουθη μορφή στο MoU: «Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η οποία επιβεβαιώνεται από την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένας επίτροπος επί του προϋπολογισμού θα διορίζεται από το Eurogroup. Ο επίτροπος θα έχει ευρείες αρμοδιότητες επιτήρησης επί των δημοσίων δαπανών και δικαίωμα βέτο επί αποφάσεων που δεν ευθυγραμμίζονται με τους στόχους που έχουν τεθεί στον προϋπολογισμό και με τον κανόνα που δίνει προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους». Η Ελλάδα πρέπει να διασφαλίσει ότι ο νέος μηχανισμός επιτήρησης θα ενσωματωθεί πλήρως στην εθνική έννομη τάξη, κατά προτίμηση μέσω συνταγματικής αναθεώρησης.
Ο Διεθνής Οικονομικός Ελεγχος επιστρέφει στην Ελλάδα, σχεδόν έναν αιώνα μετά την πτώχευση της χώρας μας το 1897, έπειτα από αίτημα της Γερμανίας. Σύμφωνα με απόρρητο έγγραφο του Βερολίνου, το οποίο βρίσκεται στη διάθεση του «Βήματος», η γερμανική κυβέρνηση επιθυμεί την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας της Ελλάδος επί της εκτέλεσης του προϋπολογισμού ως προϋπόθεση για την αποδέσμευση των χρημάτων του δεύτερου πακέτου βοήθειας ύψους 130 δισ. ευρώ που συμφωνήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής του περασμένου Οκτωβρίου. Ουσιαστικά η κυβέρνηση της Ανγκελα Μέρκελ ζητεί να τοποθετηθεί και επισήμως η Ελλάδα υπό ασφυκτική ευρωπαϊκή επιτροπεία, καθώς έχει αποτύχει με απογοητευτικό τρόπο στη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος το 2011.
Το μονοσέλιδο έγγραφο, που διανεμήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες σε στελέχη των ευρωπαϊκών υπουργείων Οικονομικών κατά τη συνεδρίαση του Euro Working Group την Παρασκευή στις Βρυξέλλες, αποκαλύπτει πλήρως την παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης που υπάρχει πλέον στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) για τη χώρα μας.
Oπως μάλιστα χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η πρόταση στοχεύει να απομονώσει τη χώρα προκειμένου μια χρεοκοπία της να μην πλήξει ολόκληρη την ευρωζώνη: «Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα κάνει πιο αξιόπιστη την απειλή της μη αποδέσμευσης της δόσης του 2ου ελληνικού προγράμματος. Αν μια μελλοντική δόση δεν αποδεσμευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλήσει τους δανειστές της με χρεοκοπία, αλλά αντίθετα θα πρέπει να αποδεχθεί περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη πιθανή συνέπεια κάθε μη αποδέσμευσης».
Δύο είναι τα βασικά στοιχεία του γερμανικού εγγράφου:
Πρώτον, η Γερμανία προτείνει να συμπεριληφθεί ειδική πρόβλεψη στη νέα δανειακή σύμβαση που θα επιτρέπει στο Eurogroup τον διορισμό ειδικού επιτρόπου επί του προϋπολογισμού, ο οποίος θα μπορεί να ασκεί βέτο σε αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τα συμφωνηθέντα με την τρόικα. Ουσιαστικά καμία δαπάνη δεν θα προχωρεί χωρίς την έγκρισή του.
Δεύτερον, ενδεχομένως και σημαντικότερο, είναι ότι από εδώ και στο εξής ο βασικός στόχος του προϋπολογισμού θα πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Αυτό θα γίνεται «κατ' απόλυτη προτεραιότητα» και μόνο στη συνέχεια θα είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται πρωτογενείς δαπάνες. Πρόκειται ουσιαστικά για επιστροφή στην πρακτική που είχε εφαρμοστεί από τους διεθνείς δανειστές όταν η Ελλάδα είχε πτωχεύσει το 1897.
Η χώρα μας θα πρέπει να δεσμευθεί ότι πρώτα θα γίνουν αυτά τα δύο πράγματα προτού προχωρήσει το νέο δανειακό πρόγραμμα, καθώς οι προτάσεις αποτελούν «προκαταρκτικές πράξεις» (prior actions). Και μάλιστα η Αθήνα καλείται να ενσωματώσει τον νέο μηχανισμό επιτήρησης στο εθνικό της δίκαιο, «κατά προτίμηση με συνταγματική αναθεώρηση».
Το πλήρες κείμενο της γερμανικής πρότασης έχει ως εξής:
Διαβεβαίωση συμμόρφωσης στο 2ο ελληνικό πρόγραμμα
Ι. Προϊστορία του ζητήματος (background)
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της τρόικας, η Ελλάδα απέτυχε πιθανότατα σε όλους τους στόχους-«κλειδιά» του προγράμματος πάλι το 2011. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα του προϋπολογισμού δεν μειώθηκε σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επομένως, η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τη συμμόρφωσή της με το πρόγραμμα στο μέλλον ώστε να τιμήσει τις δεσμεύσεις της έναντι των δανειστών της. Σε διαφορετική περίπτωση, η ευρωζώνη δεν θα μπορεί να εγκρίνει τις εγγυήσεις για το 2ο ελληνικό πρόγραμμα.
ΙΙ. Πρόταση για τη βελτίωση της συμμόρφωσης
Για να βελτιωθεί η συμμόρφωση στο 2ο πρόγραμμα, το νέο Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) θα πρέπει να περιέχει δύο καινοτόμα θεσμικά στοιχεία επί των οποίων θα πρέπει να δεσμευθεί η Ελλάδα. Θα αποτελέσουν περαιτέρω προκαταρκτικές πράξεις (prior actions) για το 2ο πρόγραμμα. Μόνο αν και όταν εφαρμοστούν θα μπορέσει να ξεκινήσει το πρόγραμμα:
1. Απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους
Η Ελλάδα θα πρέπει να δεσμευθεί νομικά να δώσει απόλυτη προτεραιότητα στη μελλοντική εξυπηρέτηση του χρέους. Αυτή η δέσμευση θα πρέπει να υιοθετηθεί νομικά από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Τα κρατικά έσοδα θα χρησιμοποιούνται πρώτα και πάνω απ' όλα για την εξυπηρέτηση του χρέους και μόνον όσα απομένουν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πρωτογενείς δαπάνες. Αυτό θα προσφέρει στους ιδιώτες και στους δημόσιους δανειστές τη διασφάλιση ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα τιμήσει τις δεσμεύσεις της μετά το PSI και θα επηρεάσει θετικά την πρόσβαση στις αγορές. Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα κάνει πιο αξιόπιστη την απειλή της μη αποδέσμευσης της δόσης του 2ου ελληνικού προγράμματος. Αν μια μελλοντική δόση δεν αποδεσμευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλήσει τους δανειστές της με χρεοκοπία, αλλά αντίθετα θα πρέπει να αποδεχθεί περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη πιθανή συνέπεια κάθε μη αποδέσμευσης.
2. Μεταφορά εθνικής κυριαρχίας επί του προϋπολογισμού
Η δημοσιονομική σταθεροποίηση πρέπει να τεθεί υπό ένα αυστηρό σύστημα επιτροπείας (steering) και ελέγχου. Δεδομένης της ως σήμερα απογοητευτικής συμμόρφωσης, η Ελλάδα θα πρέπει να αποδεχθεί τη μεταφορά της δημοσιονομικής κυριαρχίας της σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ορισμένη χρονική περίοδο. Ενας επίτροπος επί του προϋπολογισμού θα πρέπει να οριστεί από το Eurogroup με την ευθύνη της διασφάλισης του ελέγχου επί του προϋπολογισμού. Πρέπει να έχει την εξουσία α) να εφαρμόζει ένα συγκεντρωτικό σύστημα αναφοράς και επιτήρησης που θα καλύπτει όλους τους βασικούς τομείς δαπανών του ελληνικού προϋπολογισμού, β) να ασκεί βέτο σε αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τους δημοσιονομικούς στόχους που θέτει η τρόικα και γ) να μπορεί να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον κανόνα που αναφέρθηκε προηγουμένως για την προτεραιότητα της εξυπηρέτησης του χρέους.
Η νέα θεσμική προσέγγιση για τον έλεγχο αυτόν θα μπορούσε να λάβει την ακόλουθη μορφή στο MoU: «Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η οποία επιβεβαιώνεται από την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένας επίτροπος επί του προϋπολογισμού θα διορίζεται από το Eurogroup. Ο επίτροπος θα έχει ευρείες αρμοδιότητες επιτήρησης επί των δημοσίων δαπανών και δικαίωμα βέτο επί αποφάσεων που δεν ευθυγραμμίζονται με τους στόχους που έχουν τεθεί στον προϋπολογισμό και με τον κανόνα που δίνει προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους». Η Ελλάδα πρέπει να διασφαλίσει ότι ο νέος μηχανισμός επιτήρησης θα ενσωματωθεί πλήρως στην εθνική έννομη τάξη, κατά προτίμηση μέσω συνταγματικής αναθεώρησης.
http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=440832&h1=true
«Δεν συζητάμε καν το ενδεχόμενο ορισμού επιτρόπου», λένε κυβερνητικές πηγές
«Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει δεκτό κάτι τέτοιο. Ανάλογη πρόταση είχε κάνει στο παρελθόν και Ολλανδός υπουργός. Δεν το συζητάμε καν», απαντούν υψηλόβαθμες κυβερνητικές πηγές στο δημοσίευμα των Financial Times για πρόταση της Γερμανίας να οριστεί επίτροπος που θα ελέγχει και θα εγκρίνει τα δημοσιονομικά της Ελλάδας.
Απάντηση Ευ. Βενιζέλου στα περί επιτροπείας
«Η Ελλάδα έχει την ευθύνη και το κίνητρο για την εφαρμογή του νέου προγράμματος»
Η Ελλάδα είναι αυτή που έχει όχι μόνο την ευθύνη αλλά και το κίνητρο να φροντίσει για την εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, απαντώντας στα περί ορισμού ειδικού επιτρόπου αρμόδιου για την παρακολούθηση της εκτέλεσης του ελληνικού προϋπολογισμού.
Ερωτηθείς σχετικά λίγο πριν αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες, ο κ. Βενιζέλος ξεκαθάρισε ότι στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26.10.2011 περιλαμβάνεται αναλυτική πρόβλεψη για το μηχανισμό παρακολούθησης της εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος.
Ο μηχανισμός αυτός, όπως είπε, καλύπτει πλήρως το κοινό ενδιαφέρον της Ελλάδας και των εταίρων της για την εμπρόθεσμη και επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος και των συναφών δεσμεύσεων της χώρας μας.
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, «θεμέλιο του μηχανισμού αυτού είναι άλλωστε η αυτονόητη παραδοχή ότι η Ελλάδα είναι αυτή που έχει όχι μόνο την ευθύνη αλλά και το κίνητρο να φροντίσει για την εφαρμογή του προγράμματος».
Επιπλέον, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι «ο ελληνικός λαός γνωρίζει το μέγεθος της βοήθειας που λαμβάνει η πατρίδα μας από τους θεσμικούς της εταίρους στην Ευρώπη και θα ανταποκριθεί, μέσα από τις θυσίες του, στην ιστορική υποχρέωση που έχουμε να βγάλουμε την Ελλάδα από την βαθειά δημοσιονομική, κοινωνική και αναπτυξιακή κρίση, λαμβάνοντας και εφαρμόζοντας δύσκολες, αλλά αναγκαίες αποφάσεις».
Σημείωσε παράλληλα ότι οι εταίροι μας γνωρίζουν ότι η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση βασίζεται στην θεσμική ισοτιμία των κρατών-μελών και στο σεβασμό της εθνικής τους ταυτότητας και αξιοπρέπειας.
«Αυτή η θεμελιώδης αρχή ισχύει πλήρως και για τις χώρες-μέλη που, καθώς διέρχονται περιόδους κρίσης και προσαρμογής, έχουν ανάγκη από τη βοήθεια των εταίρων τους προς όφελος όλης της Ευρώπης και ειδικότερα της Ευρωζώνης», υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών και διεμήνυσε ότι όποιος θέτει σε ένα λαό δίλημμα μεταξύ οικονομικής βοήθειας και εθνικής αξιοπρέπειας αγνοεί βασικά ιστορικά διδάγματα.
Δήλωσε τέλος βέβαιος ότι οι πολιτικές ηγεσίες όλων των ευρωπαϊκών χωρών και ιδίως αυτών που λόγω του μεγέθους τους έχουν, εκ των πραγμάτων, αυξημένη ευθύνη για την πορεία της Ευρώπης, γνωρίζουν με ποιο τρόπο τίθενται τα ζητήματα μεταξύ φίλων και εταίρων που έχουν ενώσει τις ιστορικές τους μοίρες.
Και ο εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε χθες ότι «η κυριότητα του (δεύτερου) προγράμματος (στήριξης) είναι ελληνική και η εφαρμογή του ευθύνη των ελληνικών Αρχών».
Υπενθύμισε πάντως πως η Κομισιόν θα ενισχύσει τον ελεγκτικό της ρόλο στην Ελλάδα στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμμματος στήριξης, επισημαίνοντας πως η σχετική απόφαση ελήφθη στη Σύνοδο Κορυφής του Οκτωβρίου. Όπως ανέφερε, αυτός ο νέος ρόλος θα αποτυπωθεί στο μνημόνιο.
Πιο αναλυτικά, σε δήλωσή του, με αφορμή τα δημοσιεύματα για το γερμανικό αίτημα, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν σημείωσε:
«Στο πλαίσιο του νέου προγράμματος (σ.σ. στήριξης), η Επιτροπή, σε συνεργασία με τους άλλους εταίρους της τρόικας, θα εγκαθιδρύσει κατά τη διάρκεια του προγράμματος, επιτόπια ελεγκτική οντότητα, η οποία μαζί με τους εθνικούς εμπειρογνώμονες, θα εργαστεί στενά και σε συνεχή συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση και με την τρόικα για να συμβουλέψουν και να βοηθήσουν, προκειμένου να διασφαλιστεί η έγκαιρη και πλήρης εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Επίσης, θα βοηθήσει την τρόικα να αξιολογήσει την εφαρμογή των μέτρων που θα ληφθούν από την ελληνική κυβέρνηση, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του προγράμματος. Αυτός ο νέος ρόλος θα αποτυπωθεί στο Μνημόνιο».
Ο ίδιος πρόσθεσε πως κατά την Κομισιόν, «τα εκτελεστικά καθήκοντα πρέπει να παραμείνουν στην πλήρη δικαιοδοσία της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία είναι υπόλογη στους πολίτες και τα όργανα της χώρας. Η ευθύνη αυτή βρίσκεται στους ώμους της ελληνικής κυβέρνησης και έτσι πρέπει να παραμείνει».
Της δήλωσης του εκπροσώπου της Κομισιόν προηγήθηκε γερμανικό αίτημα στο Eurogroup για εκχώρηση της κυριαρχίας της Ελλάδας σε ό,τι αφορά τα δημοσιονομικά, σε έναν Ευρωπαίο επίτροπο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα πριν επωφεληθεί από το δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης. Μάλιστα, σύμφωνα με το γερμανικό έγγραφο που διέρρευσε ο επίτροπος που θα οριστεί από τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης θα μπορεί να ασκεί βέτο σε αποφάσεις επί των δημοσιονομικών που λαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση.
Ως δεύτερο προαπαιτούμενο για τη στήριξη της Ελλάδας μέσω ενός δεύτερου πακέτου τίθεται η δέσμευση της Ελλάδας ότι θα δώσει απόλυτη προτεραιότητα στη μελλοντική εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους της. Σχετική δέσμευση πρέπει να αναλάβει η ελληνική Βουλή και τα δημόσια έσοδα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται πρωτίστως για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Εντονες επικρίσεις για τα περί επιτροπείας από τον ευρωβουλευτή Γ. Χατζημαρκάκη
«Η πρωτοβουλία για ένα Επίτροπο λιτότητας, απ' όπου κι αν προέρχεται, είναι απαράδεκτη» αναφέρει σε δήλωση του με αφορμή τις προτάσεις για ευρωπαίο επίτροπο για τον προϋπολογισμό στην Ελλάδα, ο Ευρωβουλευτής των Ελεύθερων Δημοκρατών της Γερμανίας Γ. Χατζημαρκάκης.
Επικρίνοντας έντονα τόσο τα αιτήματα της τρόικας για το μισθολογικό κόστος όσο και τη γερμανικη πρόταση για επιτροπεία σημειώνει: «Μετά από τόσα λάθη και ιδεολογήματα της Τρόικας όπως η κατάργηση του βασικού μισθού που δεν σχετίζεται με την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης, τώρα προστίθεται μια ακόμα αστοχία που εξοργίζει ένα λαό που δοκιμάζεται. Η προτεραιότητα στην κάλυψη του χρέους οδηγεί στην εξαθλίωση ενός λαού αντί στην ανάπτυξη της οικονομίας».
Κλιμακώνοντας τις επικρίσεις του προς τη γερμανική κυβέρνηση προσθέτει χαρακτηριστικά: «Σήμερα, φαίνεται πως πέθανε η λογική στο Βερολίνο. Μοιάζουν σα να απώλεσαν την ιστορική μνήμη στο Βερολίνο και στη Φρανκφούρτη» υπενθυμίζοντας πως «ο οικονομικό μοντέλο της πολιτικής που έχει επιβάλλει η Τρόικα στην Ελλάδα, ιστορικά προϋπήρξε στη Γερμανία υπό τον Καγκελάριο της Δημοκρατίας της Βαιμάρης Χάινριχ Μπρούνινγκ, όταν μέσα στη μεγάλη ύφεση που ακολούθησε το κραχ του 1929, επέμενε σε μέτρα λιτότητας και ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Η πολιτική του να συνδυάσει την διαχείριση της βαριάς οικονομικής κρίσης με μια σκληρή λιτότητα, οδήγησε σε έξι εκατομμύρια άνεργους και άνοιξε το δρόμο στα ακροδεξιά στοιχεία οδηγώντας στο τέλος της Δημοκρατίας και στην τρομοκρατία του Χίτλερ».
«Αυτή την καταστροφική ιστορική συνέπεια, συνεχίζει ο Γερμανός ευρωβουλευτής, την πλήρωσε βαριά η Ευρώπη. Η Γερμανία ισοπεδώθηκε. Η απάντηση όμως της παγκόσμιας κοινότητας, δεν ήταν η τιμωρία των Γερμανών. Αντιθέτως, με το σχέδιο Μάρσαλ δόθηκε μια κρίσιμη βοήθεια για ανάκαμψη της γερμανικής οικονομίας, η οποία και πέτυχε».
Και ο κ Xατζημαρκάκης καταλήγει: «Είναι απίστευτο που οι Γερμανοί δεν έμαθαν από τη δική τους ιστορία. Τέτοιες εξελίξεις δεν θα υπήρχαν στη Γερμανία του Σμιτ, του Κόλ, του Μπράντ και του Αντενάουερ. Επιτέλους, ας καταλάβουν πως η ανάπτυξη δεν είναι συνώνυμο της λιτότητας».
Θέμα επιτροπείας της Ελλάδας θέτει ανοιχτά ο Γερμανός υπ. Οικονομίας
H Eλλάδα πρέπει να παραδώσει τον έλεγχο της δημοσιονομικής της πολιτικής σε εξωτερικούς θεσμούς αν δεν μπορεί να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις που συνδέονται με τα μέτρα στήριξης από την Ευρωζώνης, δηλώνει στην εφημερίδα Bild ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Φίλιπ Ρέσλερ.
Πρόκειται για τον πρώτο Γερμανό αξιωματούχο που θέτει επισήμως θέμα επιτροπείας της Ελλάδας, μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε στο εσωτερικό της χώρας μας η διαρροή γερμανικού εγγράφου προς το Eurogroup για την ανάγκη ορισμού Ευρωπαίου Επιτρόπου που θα είναι υπεύθυνος για την εκτέλεση του ελληνικού προϋπολογισμού, έχοντας μάλιστα το δικαίωμα να θέτει και βέτο σε αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης επί των δημοσιονομικών.
«Χρειαζόμαστε μεγαλύτερη εποπτεία όταν πρόκειται για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων» δηλώνει ο Ρέσλερ σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα, που πρόκειται να δημοσιευτεί τη Δευτέρα.
«Αν οι Ελληνες δεν ειναι σε θέση να τα καταφέρουν, τότε πρέπει την ευθύνη αυτή να αναλάβει μια ισχυρότερη ηγεσία από το εξωτερικό, για μέσω της ΕΕ» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Μέρκελ: Η Ελλάδα θα παραμείνει στην Ευρωζώνη
Η Ελλάδα θα παραμείνει στην Ευρωζώνη, τονίζει η Καγκελάριος της Γερμανίας Αγκελα Μέρκελ σε συνέντευξη που δημοσιεύεται στην κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας Bild.
Όπως αναφέρει, η ίδια δεν θα δεχθεί ποτέ μια αποχώρηση από το ευρώ : «Εχω πει επανειλημμένα ότι αν αποτύχει το ευρώ, θα έχει αποτύχει η Ευρώπη, διότι το ευρώ υπήρξε ένα αποφασιστικό βήμα προς την βαθύτερη ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Αυτό το βήμα δεν μπορούμε να το πάρουμε πίσω χωρίς σοβαρότατες συνέπειες και μεγάλο ρίσκο. Αυτό εγώ δεν πρόκειται να το κάνω διότι ιδιαίτερα εμείς οι Γερμανοί έχουμε πολύ επωφεληθεί από το ευρώ».
Αντίθετα, ο πρόεδρος της Χριστιαμοκοινωνικής Ένωης (CSU) και πρωθυπουργός της Βαυαρίας, Χορστ Ζεεχόφερ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εγκαταλείψει η Ελλάδα την ευρωζώνη. «Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή τη συζήτηση», δήλωσε χαρακτηριστικά στην εφημερίδα Rheinische Post του Ντίσελντορφ ο κυβερνητικός εταίρος της καγκελαρίου.
Εν τω μεταξύ, επικρίσεις κατά των Ευρωπαίων ηγετών για ανικανότητα να επιλύσουν το πρόβλημα της Ελλάδας διατύπωσε από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών Όσμπορν.
«Είμαστε στις αρχές του 2012 και ακόμα μιλάμε για την Ελλάδα. Αυτή είναι μια ένδειξη ότι το πρόβλημα αυτό δεν έχει επιλυθεί» τόνισε. «Η ανικανότητα των Ευρωπαίων να προχωρήσουν στο θέμα αυτό προκαλεί κραδασμούς σ΄ολόκληρο τον κόσμο» προειδοποίησε.
http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=2128654
______________________________
οι Έλληνες αρνήθηκαν ευγενικά τη πρόταση
όμως, ο Ραιχενμπαχ, τι ρόλο θα έχει;
όχι Επιτρόπου;
αλλά αυτόν τον έχουμε δεχτεί;...
θυμίζω ότι πληροφορίες έκαναν λόγο για δυνατότητα εκτελεστικών αρμοδιοτήτων στον Ραιχνμπαχ
θυμίζω ότι η Ελλάς θα έχει 4-5-6-7 διαφορετικές ομάδες ειδικών ποιος ξέρει για πόσο...
τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, μέχρι το τέλος του 2012 θα ξέρουμε!
No comments:
Post a Comment