6.1.12

Τα λιμάνια της Μεσογείου απειλούν το μερίδιο αυτών της Β. Ευρώπης λόγω αναβάθμισης των σιδηροδρομικών συνδέσεων

Οι λιμένες της Μεσογείου ανταγωνίζονται με ολοένα μεγαλύτερες αξιώσεις τα λιμάνια του Αμβούργου και του Ρότερνταμ, καθώς η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών συνδέσεων παρέχει τη δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες για ταχύτερη εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων αλλά και ολοκλήρωση της παράδοσης διαμέσου ξηράς.
Το λιμάνι της Τεργέστης στην Αδριατική απέχει από το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ασίας, τη Σιγκαπούρη, μόλις 22,5 μέρες πλου, δηλαδή μία εβδομάδα λιγότερο από ό,τι το Αμβούργο, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Α.P. Moeller-Maersk. Η διαδρομή μέσω τρένου από την Τεργέστη διαρκεί μόλις μερικές ημέρες. Τα λιμάνια της Μεσογείου, τα οποία είναι τα πρώτα που συναντούν τα πλοία που μεταφέρουν αγαθά από την Ασία αφού περάσουν τη Διώρυγα του Σουέζ, καθίστανται ανταγωνιστικά και για εμπορεύματα που προορίζονται ακόμα πιο βόρεια, καθώς τα πλοία περιορίζουν την ταχύτητά τους προκειμένου να μειώσουν τα έξοδα καυσίμων. Η συγκεκριμένη τάση ενδεχομένως να επιταχυνθεί καθώς οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις του Νότου επενδύουν κεφάλαια για σιδηροδρομικές υποδομές. «Το μερίδιο της βορείου Ευρώπης στην αγορά ενδεχομένως να απειληθεί κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερα εμπορεύματα παραδίδονται στη νότιο Ευρώπη», επισημαίνει ο Mάικ Γκάρατ, ο επικεφαλής της εταιρείας Box Trade Intelligence που παρακολουθεί 20 παγκόσμιες εμπορικές γραμμές. Η εξοικονόμηση χρόνου σε σχέση με μια διαδρομή στη Βόρεια Θάλασσα μέσω του Γιβραλτάρ μειώνει σημαντικά τον χρόνο διέλευσης, ενώ επιτρέπει τον πλου με ακόμα χαμηλότερες ταχύτητες, περιορίζοντας έτσι τη χρήση καυσίμων χωρίς να επηρεάζεται ο χρόνος παράδοση των εμπορευμάτων. Οι εισαγωγές μέσω Ιταλίας και των Βαλκανίων έχουν σημειώσει άνοδο 115% κατά τα τελευταία 15 έτη, σε αντίθεση με αυτές μέσω Γερμανίας, Βελγίου, Δανίας και Ολλανδίας που έχουν αυξηθεί μόλις κατά 69%. Οι ναυτιλιακές εταιρείες διερευνούν όλες τις διαθέσιμες επιλογές τους, καθώς η υπερπροσφορά πλοίων στην αγορά έχει αρνητικό αντίκτυπο στους ναύλους και τις αμοιβές. Οι αποστολές εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη διαμορφώνονται 4,5% υψηλότερα κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2011, με την παραγωγική ικανότητα να έχει ενισχυθεί για το ίδιο διάστημα κατά 8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Container Trade Statistics. Για το 2012, η εταιρεία ερευνών Alphaliner αναμένει μια αύξηση του όγκου εμπορευματοκιβωτίων κατά 3,1% και της παραγωγικής ικανότητας κατά 10%.
Η Τεργέστη, που απέχει 70 ναυτικά μίλια από τη Βενετία, διαθέτει ένα λιμάνι το οποίο έχει 18 μέτρα βάθος και παρέχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης ακόμη και των μεγαλύτερων εμπορευματοκιβωτίων, σε αντίθεση με άλλα λιμάνια όπως το Αμβούργο και η Αμβέρσα. Επιπλέον, το ιταλικό λιμάνι εξυπηρετείται από πάνω από 100 σιδηροδρομικές υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Societa Alpe Adria προς προορισμούς όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Ουγγαρία και η Τσεχία. Μάλιστα, θα επεκταθεί σε χώρες όπως η Πολωνία, μια από τις μεγαλύτερες αγορές του Αμβούργου, βάσει του προγράμματος ανάπτυξης υποδομών ύψους 334 εκατ. ευρώ που ολοκληρώνεται το 2017. Ενας βραχυπρόθεσμος στόχος που έχει θέσει το συγκεκριμένο λιμάνι είναι να καταφέρει να αποσπάσει πελατεία από το Μόναχο στη νότια Γερμανία, το οποίο αποτελεί την έδρα μεγάλων ομίλων, όπως η Bayerische Motoren Werken, η Siemens και η εταιρεία κατασκευής φορτηγών MAN. Η βαυαρική πόλη απέχει 322 χιλιόμετρα από την Τεργέστη, δηλαδή σχεδόν τη μισή απόσταση από το Αμβούργο και το Ρότερνταμ ή 12 ώρες με τρένο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αλλα λιμάνια σε χώρες που έχουν πληγεί από την κρίση χρέους της Ευρωζώνης θα μπορούσαν να αποκομίσουν ανάλογα κέρδη σε περίπτωση βελτίωσης των υποδομών. Τα πλοία που λειτουργεί η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εμπορευματοκιβωτίων, CMA CGM, χρειάζονται μόλις 26 μέρες για να μεταβούν από την Ταϊβάν στον Πειραιά, έναντι των 33 ημερών για το Ρότερνταμ και των 35 για το Αμβούργο. Σημειώνεται ότι ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων που μετακινήθηκαν μέσω τρένου στο Αμβούργο το 2011 αυξήθηκε κατά 9%, στα 2,1 εκατ.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_1_06/01/2012_468312

No comments: