Μονόδρομος η ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, σύμφωνα με έκθεση του ΙΟΒΕ
Μέσα από την οργανωμένη ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων περνά η ανάκαμψη της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων και ποτών, η οποία, αν και επιδεικνύει ισχυρές αντοχές σε σχέση με άλλους τομείς της μεταποίησης, ταλανίζεται από σειρά προβλημάτων την τελευταία διετία. Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα από την ετήσια έκθεση για την Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών 2011 που υλοποίησε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).
Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς της έρευνας, απαιτούνται δράσεις για την αξιοποίηση των παραδοσιακών χαρακτηριστικών των ελληνικών τροφίμων, συνέργειες των επιχειρήσεων σε όλη την αλυσίδα αξίας των τροφίμων, συντονισμένη προσπάθεια δημιουργίας μιας ισχυρής και άμεσα αναγνωρίσιμης ελληνικής ταυτότητας τροφίμων (ελληνικό brand name), οργανωμένη και αποτελεσματική προώθηση των προϊόντων, ενσωμάτωση της καινοτομίας, της έρευνας και της διαφοροποίησης του προϊόντος, με την ταυτόχρονη ένταξη των νέων, σύγχρονων τεχνολογιών στην παραγωγή. Επιπλέον, το ελληνικό τρόφιμο και η ελληνική γεύση θα πρέπει να συνδεθούν και με τον πυλώνα του τουρισμού και την προώθησή του σε ξενοδοχεία και εστιατόρια, ανοίγοντας με αυτόν τον τρόπο τις ξένες αγορές.
Την ίδια ώρα, βεβαίως, η ελληνική βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων που σχετίζονται κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, με την ύφεση. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΟΒΕ, η κάμψη της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, η στροφή προς τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η έλλειψη ρευστότητας, το υψηλό ρίσκο επισφαλών πωλήσεων, η αναποτελεσματική δημόσια διοίκηση, τα προβλήματα που δημιουργούνται στη διακίνηση των προϊόντων από απεργιακές κινητοποιήσεις, τα μειωμένα όρια των πιστώσεων των ξένων προμηθευτών, καθώς και ο διαρκής φόβος, ιδιαίτερα το προηγούμενο διάστημα, ανεξέλεγκτης χρεοκοπίας της ελληνικής οικονομίας, αποτελούν τα βασικά εγχώρια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τροφίμων την τελευταία διετία και προσθέτουν βάρος στην αναπτυξιακή του προσπάθεια.
Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η μείωση της βιομηχανικής παραγωγής στον κλάδο, αν και λιγότερο σε σχέση με την υπόλοιπη μεταποίηση, η μείωση της απασχόλησης και η καταγραφή ζημιών για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Στον κλάδο των τροφίμων, η βιομηχανική παραγωγή το 2011 σε σχέση με το προηγούμενο έτος μειώθηκε κατά 2,4%, ηπιότερα έναντι της αντίστοιχης ετήσιας μείωσης το 2010 σε σχέση με το 2009 (-4,1%). Από τα στοιχεία για τον δείκτη βιομηχανικής παραγωγής προκύπτει ότι το 2011 σε σχέση με το 2010 οι μόνοι κλάδοι που εμφάνισαν οριακά θετικό ρυθμό μεταβολής ήταν αυτός των φυτικών ελαίων και λιπών (0,2%) και της αρτοποιίας (0,1%), οι οποίοι το 2010 είχαν σημειώσει κάμψη 15% και 7,2% αντιστοίχως. Τη μεγαλύτερη μείωση το 2010 κατέγραψε ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων (8,8%), των προϊόντων κρέατος (6,6%) και των ποτών (6,4%).
Ιδιαιτέρως σημαντική ήταν η μείωση στην απασχόληση με δεδομένο, μάλιστα, ότι η βιομηχανία τροφίμων και ποτών απασχολεί πάνω από το 28% του συνόλου των εργαζομένων στη μεταποίηση. Σύμφωνα με την έκθεση, το πρώτο εξάμηνο του 2011 απασχολούνταν στον κλάδο 116.500 εργαζόμενοι, έχοντας μειωθεί κατά 8,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2010.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_2_05/04/2012_478029
Μέσα από την οργανωμένη ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων περνά η ανάκαμψη της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων και ποτών, η οποία, αν και επιδεικνύει ισχυρές αντοχές σε σχέση με άλλους τομείς της μεταποίησης, ταλανίζεται από σειρά προβλημάτων την τελευταία διετία. Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα από την ετήσια έκθεση για την Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών 2011 που υλοποίησε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).
Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς της έρευνας, απαιτούνται δράσεις για την αξιοποίηση των παραδοσιακών χαρακτηριστικών των ελληνικών τροφίμων, συνέργειες των επιχειρήσεων σε όλη την αλυσίδα αξίας των τροφίμων, συντονισμένη προσπάθεια δημιουργίας μιας ισχυρής και άμεσα αναγνωρίσιμης ελληνικής ταυτότητας τροφίμων (ελληνικό brand name), οργανωμένη και αποτελεσματική προώθηση των προϊόντων, ενσωμάτωση της καινοτομίας, της έρευνας και της διαφοροποίησης του προϊόντος, με την ταυτόχρονη ένταξη των νέων, σύγχρονων τεχνολογιών στην παραγωγή. Επιπλέον, το ελληνικό τρόφιμο και η ελληνική γεύση θα πρέπει να συνδεθούν και με τον πυλώνα του τουρισμού και την προώθησή του σε ξενοδοχεία και εστιατόρια, ανοίγοντας με αυτόν τον τρόπο τις ξένες αγορές.
Την ίδια ώρα, βεβαίως, η ελληνική βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων που σχετίζονται κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, με την ύφεση. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΟΒΕ, η κάμψη της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, η στροφή προς τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η έλλειψη ρευστότητας, το υψηλό ρίσκο επισφαλών πωλήσεων, η αναποτελεσματική δημόσια διοίκηση, τα προβλήματα που δημιουργούνται στη διακίνηση των προϊόντων από απεργιακές κινητοποιήσεις, τα μειωμένα όρια των πιστώσεων των ξένων προμηθευτών, καθώς και ο διαρκής φόβος, ιδιαίτερα το προηγούμενο διάστημα, ανεξέλεγκτης χρεοκοπίας της ελληνικής οικονομίας, αποτελούν τα βασικά εγχώρια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τροφίμων την τελευταία διετία και προσθέτουν βάρος στην αναπτυξιακή του προσπάθεια.
Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η μείωση της βιομηχανικής παραγωγής στον κλάδο, αν και λιγότερο σε σχέση με την υπόλοιπη μεταποίηση, η μείωση της απασχόλησης και η καταγραφή ζημιών για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Στον κλάδο των τροφίμων, η βιομηχανική παραγωγή το 2011 σε σχέση με το προηγούμενο έτος μειώθηκε κατά 2,4%, ηπιότερα έναντι της αντίστοιχης ετήσιας μείωσης το 2010 σε σχέση με το 2009 (-4,1%). Από τα στοιχεία για τον δείκτη βιομηχανικής παραγωγής προκύπτει ότι το 2011 σε σχέση με το 2010 οι μόνοι κλάδοι που εμφάνισαν οριακά θετικό ρυθμό μεταβολής ήταν αυτός των φυτικών ελαίων και λιπών (0,2%) και της αρτοποιίας (0,1%), οι οποίοι το 2010 είχαν σημειώσει κάμψη 15% και 7,2% αντιστοίχως. Τη μεγαλύτερη μείωση το 2010 κατέγραψε ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων (8,8%), των προϊόντων κρέατος (6,6%) και των ποτών (6,4%).
Ιδιαιτέρως σημαντική ήταν η μείωση στην απασχόληση με δεδομένο, μάλιστα, ότι η βιομηχανία τροφίμων και ποτών απασχολεί πάνω από το 28% του συνόλου των εργαζομένων στη μεταποίηση. Σύμφωνα με την έκθεση, το πρώτο εξάμηνο του 2011 απασχολούνταν στον κλάδο 116.500 εργαζόμενοι, έχοντας μειωθεί κατά 8,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2010.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_2_05/04/2012_478029
No comments:
Post a Comment