Το πρώτο βήμα για το «άνοιγμα» του κλάδου των οδικών μεταφορών ετοιμάζεται να κάνει η κυβέρνηση, ανακοινώνοντας την απελευθέρωση των κομίστρων στα δημόσιας χρήσης φορτηγά. Η επόμενη κίνηση θα είναι η σταδιακή αύξηση των χορηγήσεων νέων αδειών. Με τον ίδιο τρόπο κινήθηκαν και άλλα ευρωπαϊκά κράτη, στα οποία η απελευθέρωση του κλάδου οδήγησε σε μείωση των τιμών έως και κατά 25% και ενίσχυση της απασχόλησης ακόμη και κατά 20%.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης προέβλεπε ότι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα αρχίσει το φθινόπωρο. Ωστόσο, υπό την πίεση της Ε.Ε., που θα εξελιχθεί σε απαίτηση με την προσφυγή της Ελλάδας στον μηχανισμό στήριξης ΔΝΤ και Ευρωζώνης, αποφασίσθηκε η επίσπευση του μέτρου.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_17/04/2010_397935
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (Ε.Ε.-15) η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την απελευθέρωση της αγοράς ήταν η σταδιακή κατάργηση των αδειών στο επάγγελμα του μεταφορέα και η απελευθέρωση του κομίστρου. Παράλληλα η αύξηση έκδοσης νέων αδειών πραγματοποιήθηκε σε ένα βάθος χρόνου από δύο έως δέκα έτη. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε η Ιταλία, στην οποία δεν αυξήθηκε ο αριθμός των αδειών αλλά η μεταφορική ικανότητα της κάθε άδειας, επιφέροντας παρόμοιο αποτέλεσμα. Αμεση συνέπεια της απελευθέρωσης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. ήταν, πέρα από τη μείωση των τιμών, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας λόγω της ανανέωσης του στόλου. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στην Ελλάδα μετράμε έναν από τους γηραιότερους στόλους βαρέων οχημάτων, που έχει σκαρφαλώσει στα 18 έτη. Ακόμη και σε περίπτωση που ιδιοκτήτης αντικαταστήσει το όχημά του, απευθύνεται συνήθως στην αγορά μεταχειρισμένων λόγω απουσίας κινήτρων αντικατάστασης του στόλου. Ο γηρασμένος στόλος αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για το περιβάλλον, λειτουργεί σε βάρος της οδικής ασφάλειας με δεδομένο ότι τα βαρέα οχήματα εμπλέκονται στο 40% των δυστυχημάτων που σημειώνονται στους ελληνικούς δρόμους, ενώ αυξάνει τον χρόνο διακίνησης των αγαθών. Η πλειονότητα (69,7%) των μεταχειρισμένων φορτηγών είναι Δ.Χ., ενώ όσον αφορά τα καινούργια οχήματα, τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα Ιδιωτικής Χρήσης (57,2%).
Μεγάλες αντιδράσεις
Οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών φορτηγών αναμένονται μεγάλες, καθώς από τις έως τώρα συνομιλίες φαίνεται ότι αντιδρούν σθεναρά σε κάθε ενδεχόμενο «ανοίγματος» της αγοράς, λόγω της άτυπης υπεραξίας που έχουν αποκτήσει οι άδειες που απλώς μεταβιβάζονται χωρίς δυνατότητα έκδοσης νέας. Συγκεκριμένα η άδεια ενός φορτηγού Δ.Χ. αποτιμάται από 80.000 ευρώ έως και 350.000 ευρώ ανάλογα με το μέγεθος και το είδος του οχήματος. Οι ακριβότερες άδειες αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι είναι αυτές των φορτηγών βυτίων υγρών καυσίμων. Συνολικά κυκλοφορούν περίπου 33.200 φορτηγά Δ.Χ., 1,5 εκατ. φορτηγά Ι.Χ. (άνω των 4 τόνων), 1.271 φορτηγά βυτία υγρών καυσίμων Δ.Χ. και 680 Ι.Χ. φορτηγά βυτία υγρών καυσίμων.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα ο κλάδος των οδικών μεταφορών εκτελεί το 98% του συνολικού υπεραστικού μεταφορικού έργου της χώρας, λόγω απουσίας εκτενούς και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο δεν μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση για τις εμπορευματικές μεταφορές. Παράλληλα, μέσω του ίδιου κλάδου διακινείται το 12,4% του όγκου και το 46,3% της αξίας των εξαγωγών, το 14% και 42,9% του όγκου και της αξίας των εισαγωγών αντίστοιχα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100033_17/04/2010_397868
No comments:
Post a Comment