Προβληματισμό για το μέλλον του κλάδου των ταχυμεταφορών στη χώρα μας προκαλεί το αιφνιδιαστικό κλείσιμο της εταιρίας Interattica, η οποία γνωστοποίησε στους εργαζομένους της ότι προχωρά σε αναστολή των εργασιών της.
Η θυγατρική εταιρία των γαλλικών ταχυδρομείων (La Post) έπειτα από 20ετή λειτουργία οδηγήθηκε στο κλείσιμο παρότι βρισκόταν στην πρώτη δεκάδα των εταιριών ταχυμεταφορών της χώρας με μερίδιο αγοράς 3%, κύκλο εργασιών περί τα 12 εκατομμύρια ευρώ ετησίως αλλά και αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα περίπου 3 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, που οδήγησαν σε συσσώρευση ζημιών περί τα 10 εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια.
Τα γαλλικά ταχυδρομεία μέσω της Geopost πριν από τέσσερα χρόνια εισήλθαν στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας προκειμένου, όπως ανέφεραν ακόμη και πρόσφατα, να χρησιμοποιηθεί αυτή ως εφαλτήριο για την επέκταση της δραστηριότητας του γαλλικού ομίλου στην ευρύτερη περιοχή αλλά και να διεκδικήσουν δυναμικά την είσοδό τους στα ΕΛΤΑ σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρούσε τις διαδικασίες εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή. Εξάλλου, τα γαλλικά ταχυδρομεία είχαν ήδη από το 2002 εκδηλώσει εμπράκτως το ενδιαφέρον τους για τα ΕΛΤΑ όταν σε κοινοπρακτικό σχήμα με τον Φτερωτό ΕΡΜΗ πλειοδότησαν σε σχετική διαγωνιστική διαδικασία, η οποία όμως δεν είχε τελικώς θετικό αποτέλεσμα.
Απελευθέρωση της αγοράς από το 2013
Το «λουκέτο» της εταιρίας Interattica προκαλεί ανησυχία σχετικά με την ταχυδρομική αγορά συνολικά, στην οποία αναμένονται εξελίξεις τόσο με τη μορφή των αλλαγών που θα προωθήσει η κυβέρνηση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία όσο και με την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς από το τέλος του 2012.
Βέβαια, το μέγεθος και οι επιδόσεις της θυγατρικής των γαλλικών ταχυδρομείων σε κανένα σημείο δεν είναι συγκρίσιμα με αυτά των ΕΛΤΑ, ωστόσο το γεγονός ότι μια εταιρία που ανήκει σε έναν μεγάλο όμιλο οδηγήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες στο κλείσιμο καταγράφει μειούμενη δυναμική για την αγορά, η οποία, εκτός των άλλων, πλήττεται και από τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν ως αποτέλεσμα ένα σεβαστό κομμάτι του παραδοσιακού ταχυδρομείου να έχει αντικατασταθεί με ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, όμως, η άνθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται μια νέα σημαντική αγορά για τις εταιρίες του κλάδου, ισοφαρίζοντας με τον τρόπο αυτόν τις απώλειες.
Στην περίπτωση των ΕΛΤΑ η κυβέρνηση, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, φαίνεται να επιλέγει την εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο ή και τη σύμπραξη με στρατηγικό σύμμαχο που θα αγοράσει ποσοστό της εταιρίας, ενώ τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης θα πάρει κατά πάσα πιθανότητα η θυγατρική εταιρία Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ.
Η προώθηση αλλαγών είναι τουλάχιστον απαραίτητη ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών που θα τεθεί σε ισχύ σε δυόμισι περίπου χρόνια καθώς η χώρα μας, λόγω ιδιαίτερων γεωγραφικών συνθηκών, εξασφάλισε επιπλέον διετή παράταση σε σχέση με την απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών σε άλλες χώρες της Ε.Ε.
Στα 750 εκατομμύρια τα ετήσια έσοδα του κλάδου
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν στο έτος 2008, στην ελληνική ταχυδρομική αγορά διακινήθηκαν 777 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα, τα οποία απέφεραν έσοδα της τάξεως των 753 εκατ. ευρώ.
Από το σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινήθηκαν, ποσοστό 98% αφορά σε επιστολές και μικρά δέματα βάρους έως 2 κιλά, ενώ το υπόλοιπο 2% αφορά σε διακίνηση δεμάτων μέχρι 20 κιλά. Τα έσοδα διακίνησης επιστολών και μικρών δεμάτων αφορούν στο 79% επί των συνολικών εσόδων, ενώ το υπόλοιπο 21% αφορά στα έσοδα από τη διακίνηση δεμάτων.
Τα ΕΛΤΑ, που στη χώρα μας είναι ο Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, διακίνησαν ποσοστό 92,5% των συνολικών αντικειμένων, εισπράττοντας το 59,8% των εσόδων, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον Τομέα Ταχυμεταφορών διακίνησαν 6,5% των αντικειμένων και εισέπραξαν το 39,8% των συνολικών εσόδων, ενώ οι εταιρίες με Ειδική Άδεια Παροχής Ταχυδρομικών Υπηρεσιών διακίνησαν περί το 1% των αντικειμένων και εισέπραξαν λιγότερο από το 1% των συνολικών εσόδων.
Ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ταχυδρομική αγορά στο τέλος του 2008 ανερχόταν σε 1.108 εταιρίες, με την όποια κινητικότητα -δηλαδή κλείσιμο και άνοιγμα επιχειρήσεων- παρατηρείται στον τομέα ταχυμεταφορών.
Τα τελευταία δέκα χρόνια η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών - Ταχυδρομείων έχει διαγράψει από το Μητρώο συνολικά 300 επιχειρήσεις, κάτι το οποίο αποδίδεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει η ταχυδρομική αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από μεγάλο ανταγωνισμό και υψηλή συγκέντρωση.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ταχυδρομική αγορά το 2008 απασχολήθηκαν πάνω από 22 χιλιάδες άτομα, με τους μισούς περίπου να απασχολούνται στα Ελληνικά Ταχυδρομεία.
http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/577768/Article.aspx
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment