14.2.11

Σύμφωνο ανταγωνιστικότητας: Προσπάθειες για συναινετικές διαδικασίες από Γαλλία, Γερμανία

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και η Γαλλίδα ομόλογός του Κριστίν Λαγκάρντ συναντήθηκαν την περασμένη Παρασκευή στο Βερολίνο για να συζητήσουν την ενίσχυση του ευρωπαϊκού μηχανισμού χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και το «σύμφωνο ανταγωνιστικότητας» που θέλουν να υιοθετήσει η ευρωζώνη τον ερχόμενο μήνα. «Όλα συνδέονται μεταξύ τους», υπογράμμισε ο Σόιμπλε. «Θέλουμε να δώσουμε ένα πλήρες αντίγραφο των συμφωνιών στις οποίες μπορούν να φτάσουν οι ηγέτες της ευρωζώνης στη σύνοδο της 11ης Μαρτίου», συμπλήρωσε η Λαγκάρντ.
Το Παρίσι και το Βερολίνο αρνούνται πάντως να αποκαλύψουν λεπτομέρειες για το σύμφωνο ανταγωνιστικότητας. «Είμαστε ακόμα στη φάση των συζητήσεων», λέει η Γαλλίδα υπουργός.
«Κανένα γαλλογερμανικό έγγραφο δεν έχει δοθεί. Ξεκινάμε από το μηδέν», βεβαιώνουν στο περιβάλλον του Χέρμαν βαν Ρομπέι. Το κλίμα είναι ακόμα βαρύ από την έντονη αντιπαράθεση που προκάλεσε η γαλλογερμανική πρωτοβουλία κατά την προηγούμενη σύνοδο, στις 4 Φεβρουαρίου. «Η ιδέα είναι να αλλάξουμε μεθόδους για να οδηγηθούμε προς πιο συναινετικούς στόχους», λέει ένας σύμβουλος του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Όπως επισημαίνουν οι ανταποκριτές της Le Monde στο Βερολίνο και τις Βρυξέλλες, οι σοσιαλιστές ηγέτες της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ελλάδας υποστηρίζουν το γαλλογερμανικό σχέδιο, ενώ οι συντηρητικοί ομόλογοί τους διαφωνούν με ορισμένες διατάξεις, όπως η εναρμόνιση της φορολογίας των επιχειρήσεων και ο τερματισμός της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των μισθών.
Υπάρχει επίσης μια αντιπαράθεση ανάμεσα στις μεγάλες χώρες και τις μικρές, με τις τελευταίες να ενοχλούνται από τη γαλλογερμανική κυριαρχία. Ακόμη πιο έντονη, όμως, είναι η αντιπαράθεση ανάμεσα στις χώρες της ευρωζώνης και σ’ εκείνες που δεν έχουν ακόμη εισέλθει σ’ αυτήν: οι τελευταίες φοβούνται ότι θα παίξουν τον ρόλο του κομπάρσου σε μια Ευρώπη δύο ταχυτήτων.
Τέλος, οι οπαδοί μιας κοινοτικής προσέγγισης (όπως ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο) διαφωνούν με τη διακυβερνητική μέθοδο που ακολουθούν η Γαλλία και η Γερμανία.
Ένα είναι βέβαιο, επισημαίνει ο Economist: η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής. Η κρίση του χρέους υποχρεώνει τις 17 χώρες της ευρωζώνης να παραχωρήσουν την εθνική τους κυριαρχία σε ένα βαθμό που ήταν αδιανόητος μέχρι πριν από λίγο καιρό. Η κ. Μέρκελ κάλεσε όλες τις χώρες να λάβουν μέρος στο σύμφωνο ανταγωνιστικότητας, επισημαίνοντας ότι θα συμπληρώσει, δεν θα αντικαταστήσει τους νέους μηχανισμούς που δημιουργούνται στις Βρυξέλλες. «Είναι σαν μια ρωσική κούκλα, μια κούκλα ματριόσκα», είπε η γερμανίδα καγκελάριος. Μόνο που η «ματριόσκα» παραπέμπει και σε μια άλλη ερμηνεία: μιας ένωσης μέσα στην ένωση.
Ο Νικολά Σαρκοζί εξαίρει τη δημιουργία μιας «οικονομικής κυβέρνησης», ελπίζοντας η χώρα του να ανακτήσει μέρος της επιρροής που έχει χάσει. Αλλά ο Γάλλος πρόεδρος, που ελπίζει στην επανεκλογή του το 2012, δεν θα πάρει ακριβώς αυτό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία αντιπαθούν τόσο η Γαλλία όσο και η Γερμανία, θα διατηρήσει έναν κεντρικό ρόλο, όπως επιθυμούν οι μικρότερες χώρες. Και οι χώρες της ευρωζώνης θα οργανώσουν μια σύνοδο κορυφής τον Μάρτιο, αλλά η σύνοδος αυτή προς το παρόν δεν θα θεσμοποιηθεί.
Σε μια άλλη εποχή, όλες αυτές οι εξελίξεις θα προκαλούσαν ανησυχία στη Βρετανία, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ακόμη μεγαλύτερη ένταση στους κόλπους της ΕΕ. Η νέα βρετανική κυβέρνηση όμως, που διάκειται εχθρικά προς μια μεγαλύτερη συμμετοχή στα ευρωπαϊκά όργανα, είναι ικανοποιημένη με το να παρακολουθεί από απόσταση τη στενότερη συνεργασία της Ευρώπης. Κι αν αυτό σημαίνει Ευρώπη δύο ταχυτήτων, δεν την πειράζει: η εξωτερική λωρίδα, στην οποία τρέχουν χώρες σαν την Πολωνία και τη Σουηδία, είναι ταχύτερη.
Η Μέρκελ δεν θα επιτρέψει να καταρρεύσει το ευρώ. Ούτε όμως μπορεί να ζητήσει από τους ψηφοφόρους της να παραδώσουν τις πιστωτικές τους κάρτες σε λιγότερο πειθαρχημένες χώρες. Αυτό που θέλει από τα μέλη της ευρωζώνης είναι να προσαρμοστούν στο παράδειγμα χωρών όπως η δική της, υιοθετώντας για παράδειγμα ένα «φρένο χρέους». Για να το πετύχει, όμως, χρειάζεται την υποστήριξη της Γαλλίας. Αυτό που πρέπει να αποφύγουν οι δύο ηγέτες είναι η άσκηση υπερβολικής πίεσης προς τις υπόλοιπες χώρες. Γιατί κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μια παράλυση που δεν ωφελεί κανέναν.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ 
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_14/02/2011_378181 


_________________________________________________


Το έγραψα, το ξαναγράφω:
ΑΛΛΑΞΕ/ΑΛΛΑΖΕΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΝΤΟΣ ΕΕ/ΟΝΕ!

Πληροφοριακά για όσους αγνοούν, από τα γλωσσάρια:

[πηγή: http://european-convention.eu.int/glossary.asp?lang=EL&content=X]


Κοινοτική και διακυβερνητική μέθοδος
Η κοινοτική μέθοδος αναφέρεται στον θεσμικό τρόπο λειτουργίας του πρώτου πυλώνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βασίζεται στη λογική της ολοκλήρωσης και χαρακτηρίζεται ιδίως από τα ακόλουθα κύρια στοιχεία:
· το μονοπώλιο του δικαιώματος πρωτοβουλίας της Επιτροπής
· τη γενικευμένη εφαρμογή της λήψης αποφάσεων με ειδική πλειοψηφία στο Συμβούλιο
· τον ενεργό ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που συχνά συννομοθετεί μαζί με το Συμβούλιο
· την εξασφάλιση από το Δικαστήριο της ενιαίας ερμηνείας του κοινοτικού δικαίου.
Η μέθοδος που εφαρμόζεται στο δεύτερο και τον τρίτο πυλώνα βασίζεται στη λογική της διακυβερνητικής συνεργασίας, διακρίνεται όμως από αυτήν ως εκ του ότι η Επιτροπή διαθέτει δικαίωμα πρωτοβουλίας που το μοιράζεται με τα κράτη μέλη, ότι το Κοινοβούλιο ενημερώνεται και ζητείται η γνώμη του, και ότι το Συμβούλιο μπορεί να θεσπίζει δεσμευτικές πράξεις. Κατά κανόνα, το Συμβούλιο λαμβάνει αποφάσεις με ομοφωνία.


Πυλώνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η κοινοτική ορολογία αναφέρεται στους τρεις πυλώνες της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπονοώντας τις τρεις κατηγορίες τομέων στους οποίους παρεμβαίνει σε διαφορετικό βαθμό και με διαφορετικούς τρόπους η Ένωση :
· πρώτος πυλώνας : η κοινοτική διάσταση, η οποία αντιστοιχεί στις διατάξεις που περιλαμβάνονται στις Συνθήκες για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, της ΕΚΑΧ και της Ευρατόμ : ιθαγένεια της Ένωσης, πολιτικές της Κοινότητας, Οικονομική και Νομισματική Ένωση, κλπ.
· δεύτερος πυλώνας : η κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας που προβλέπεται στον Τίτλο V της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση
· τρίτος πυλώνας : η αστυνομική και η δικαστική συνεργασία σε ποινικά θέματα, που καλύπτεται από τον Τίτλο VI της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η διαφορά μεταξύ των τριών πυλώνων έγκειται βασικά στις διατάξεις που τους διέπουν. Ο πρώτος πυλώνας λειτουργεί με την κοινοτική μέθοδο, ο δεύτερος και ο τρίτος πυλώνας με τη λεγόμενη «διακυβερνητική» μέθοδο.

Πάμε να δούμε τι μπορεί να σημαίνει η διακυβερνητική μέθοδος, η οποία εφαρμοζεται στους Πυλώνες ΙΙ και ΙΙΙ.
[πηγή: http://www.europedia.moussis.eu/books/Book_2/2/1/5/02/?lang=gr&all=1&s=1&e=10 - όπου ασκείται κριτική στην Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας (ΚΕΠΠΑ), η οποία - κακά τη ψέμματα - ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ εντός ΕΕ... - στη θέση της "ΚΕΠΠΑ", βάλτε ΟΝΕ]

...η ΚΕΠΠΑ βασίζεται στη διακυβερνητική συνεργασία. Αυτό σημαίνει ότι  
  • χρειάζεται ομοφωνία για τη λήψη των αποφάσεων σε αυτά τα πεδία, ότι  
  • το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν συμμετέχει στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων, ότι 
  • η Επιτροπή δεν καλείται να εκτελέσει τις αποφάσεις που παίρνονται από το Συμβούλιο και ότι  
  • το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν έχει αρμοδιότητα να επιλύει τις διαφορές και να επιβάλλει την εκτέλεση των αποφάσεων
Χάρη στη διακυβερνητική μέθοδο της ΚΕΠΠΑ, οποιοδήποτε κράτος μέλος μπορεί να αποκλείσει μια κοινή θέση ή μια κοινή δράση, παρά τη θέληση όλων των λοιπών. Επιπλέον, οποιοδήποτε κράτος μέλος μπορεί να παρεκκλίνει από μια ληφθείσα απόφαση, σαμποτάροντας έτσι μια κοινή δράση. Είναι προφανές ότι η κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική άμυνας δεν μπορεί να γίνει «κοινή» όσο εξαρτάται από τη διακυβερνητική συνεργασία.

Στη περίπτωση της ΟΝΕ, η Γερμανία θέτει το στόχο και αν θέλουν οι άλλοι ας κάνουν αλλιώς... Δεν μπορούν, γιατί ..χρηματοδοτούνται...
Εξού και το κορυφαίο της παραπάνω είδησης: "οι σοσιαλιστές ηγέτες της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ελλάδας υποστηρίζουν το γαλλογερμανικό σχέδιο"
ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΑΛΛΙΩΣ;

No comments: