15.11.10

οριστικά δημοσιονομικά δεδομένα για την περίοδο 2006 - 2009

Η Eurostat προχώρησε σε αναθεώρηση προς τα πάνω των δημοσιονομικών στοιχείων του ελληνικού ελλείμματος και του χρέους για την περίοδο 2006 - 2009, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, επιβεβαιώνοντας σχετικές πληροφορίες του euro2day.

Για το 2009, το έλλειμμα έφθασε στο 15,4% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος στο 126,8% του ΑΕΠ. Η αναθεώρηση είναι της τάξεως του +1,8% για το έλλειμμα και του +11,7% για το χρέος.
Στην ανακοίνωσή της, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία στην παράγραφο "επιφυλάξεις για τα στοιχεία" αναφέρει ότι "αίρει τις επιφυλάξεις της για την Ελλάδα, όπως αυτές αναφέρονται σο δελτίο Τύπου της 22ας Απριλίου".
"Η Eurostat και η ΕΛΣΤΑΤ έχουν εξετάσει όλα τα θέματα που παρέμεναν ανοιχτά μετά και τις τελευταίες μεθοδολογικές επιθεωρήσεις", αναφέρει η ανακοίνωση.

Σημειώνεται επίσης ότι με τις νέες αναθεωρήσεις η Ελλάδα έχει το υψηλότερο έλλειμμα για το 2009, τόσο στους "27" όσο και στους "16" της ευρωζώνης. Τα επιμέρους στοιχεία που εξηγούν πώς και από ποιους τομείς επιβαρύνθηκε το έλλειμμα και το χρέος την προηγούμενη τετραετία θα ανακοινωθούν στις 22 Νοεμβρίου.

Αναλυτικά, οι αναθεωρήσεις έχουν ως εξής:





2006
2007
2008
2009
Ελλάδα




ΑΕΠ
(σε εκατ. ευρώ)
211 314
227 134
236 936
235 035
Δημόσιο έλλειμμα(-) / πλεόνασ μα (+)
(σε εκατ. ευρώ)
-12 109
-14 465
-22 363
-36 150

(% του ΑΕΠ)
-5.7
-6.4
-9.4
-15.4
Δημόσιες δαπάνες
(% του ΑΕΠ)
44.8
46.4
48.9
53.1
Δημόσια έσοδα
(% του ΑΕΠ)
39.3
39.8
39.6
37.8
Δημόσιο χρέος
(σε εκατ. ευρώ)
224 204
238 581
261 396
298 032

(% του ΑΕΠ)
106,1
105,0
110,3
126,8
---- Η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών 
"Σήμερα, η Eurostat ανακοίνωσε τα οριστικά δημοσιονομικά δεδομένα για την περίοδο 2006 - 2009, αποσύροντας κάθε επιφύλαξη σε σχέση με την ποιότητα των δημοσιονομικών δεδομένων της Ελλάδας.

Τα στοιχεία που παρουσιάζονται σήμερα από τη Eurostat είναι το αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας και της σκληρής και επισταμένης δουλειάς τόσο της Eurostat όσο και της νεοσύστατης Ανεξάρτητης Ελληνικής Στατιστική Αρχής και όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην παροχή δημοσιονομικών στατιστικών.

Με τη σημερινή ανακοίνωση της Eurostat κλείνει ο κύκλος της αμφισβήτησης και της αναξιοπιστίας των ελληνικών στατιστικών δεδομένων και ολοκληρώνεται ένα ακόμη βήμα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών, των διεθνών εταίρων και των αγορών απέναντι στη δημοσιονομική διαχείριση της Ελλάδας.

Τα δεδομένα που ανακοινώθηκαν σήμερα αποκαλύπτουν με τον πιο επίσημο τρόπο το μέγεθος του δημοσιονομικού εκτροχιασμού της χώρας έως το 2009, όπου το έλλειμμα έφτασε το 15,4% του ΑΕΠ ή τα 36,2 δισ. ευρώ ως αποτέλεσμα της διόγκωσης του ελλείμματος στον κρατικό προϋπολογισμό, της τραγικής επιδείνωσης των αποτελεσμάτων επιχειρήσεων και φορέων του Δημοσίου, που με βάση την ισχύουσα μεθοδολογία υπολογισμού του ελλείμματος από τη Eurostat έπρεπε να έχουν ενταχθεί στο δημοσιονομικό ισοζύγιο και στη σημαντική επιδείνωση του ισοζυγίου των ασφαλιστικών φορέων.

Το έλλειμμα του 2009 αναθεωρήθηκε από το 13,6% του ΑΕΠ στο 15,4% του ΑΕΠ ή 36.150 εκατ. ευρώ. Αύξηση κατά 1,8 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ. Η αναθεώρηση οφείλεται κυρίως στα εξής:

• Ένταξη στη γενική κυβέρνηση δημοσίων οργανισμών (αύξηση του ελλείμματος κατά 0,7% ΑΕΠ).
• Προσαρμογή των λογαριασμών των ασφαλιστικών ταμείων και των ΟΤΑ (αύξηση ελλείμματος κατά 0,9% ΑΕΠ).
• Μείωση του ΑΕΠ του 2009 (αύξηση του ελλείμματος κατά 0,2%).

Η αναθεώρηση επηρεάζει προφανώς και τα στοιχεία του δημοσίου χρέους, στο οποίο ενσωματώθηκαν τα συσσωρευμένα χρέη των δημοσίων επιχειρήσεων που εντάχθηκαν στη γενική κυβέρνηση. Το χρέος γενικής κυβέρνησης του 2009 αναθεωρήθηκε στα 298.032 εκατ. ευρώ ή 126,8% του ΑΕΠ από το 115,4% του ΑΕΠ, αύξηση 11,4 μονάδων του ΑΕΠ. Η αναθεώρηση οφείλεται κυρίως στα εξής:

• Ένταξη ΔΕΚΟ στα στοιχεία γενικής κυβέρνησης (αύξηση χρέους κατά 7,75% ΑΕΠ ή 18.204 εκατ. ευρώ).
• Προσαρμογή των off-market swaps (αύξηση χρέους κατά 2,3% του ΑΕΠ ή 5.530 εκατ. ευρώ).

Με τη σημερινή ανακοίνωση της Eurostat αποδεικνύεται και το μέγεθος της παραπλάνησης των Ελλήνων πολιτών και των διεθνών εταίρων που επιχειρήθηκε με την απόκρυψη του πραγματικού μεγέθους του ελλείμματος στις 2 Οκτωβρίου 2009 και την αποστολή δεδομένων που εκτιμούσαν το έλλειμμα στο 6% του ΑΕΠ, δηλαδή σχεδόν 10 μονάδες του ΑΕΠ ή πάνω από 20 δισ. ευρώ μεγαλύτερο από αυτό που πραγματικά είναι. Μια προσπάθεια που κατάφερε το μεγαλύτερο πλήγμα αξιοπιστίας στην Ελλάδα και οδήγησε στην πιο μεγάλη κρίση εμπιστοσύνης που αντιμετώπισε η χώρα στην πρόσφατη ιστορία της.

Το ύψος του ελλείμματος του 2009, όπως διαμορφώνεται μετά την πραγματική αποτύπωση της δημοσιονομικής κατάστασης που κληροδοτήθηκε στη χώρα και στους πολίτες από την προηγούμενη κυβέρνηση, οδηγεί σε ένα ακόμη πιο δυσμενές σημείο εκκίνησης για το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.

Παρά τη νέα δυσμενέστερη αφετηρία, η Ελλάδα καταφέρνει τη μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος που έχει επιτευχθεί ποτέ στη χώρα - και στην ευρωζώνη. Από έλλειμμα 15,4% του ΑΕΠ το 2009, μετά την αναθεώρηση των στοιχείων το έλλειμμα το 2010 μειώνεται στο 9,4%.

Σε απόλυτους αριθμούς, από άνω των 36 δισ. ευρώ το 2009 σε περίπου 22 δισ. ευρώ το 2010, μείωση που ξεπερνά τα 14 δισ. ευρώ.

Η πρωτόγνωρη αυτή μείωση είναι και η απάντηση σε όσους μιλούν για "υστερήσεις", για "αποτυχία" και για "ελάχιστη μείωση του ελλείμματος" στην εκτέλεση του πιο δύσκολου προϋπολογισμού των τελευταίων δεκαετιών.
Έχοντας επιτύχει αυτό το μέγεθος προσαρμογής, η Ελλάδα αποδεικνύει αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει. Εάν δεν είχε υπάρξει η αναθεώρηση των στοιχείων του ελλείμματος, η Ελλάδα θα επιτύγχανε τον στόχο του 8,1%.

Με αυτά τα δεδομένα συνεχίζεται, αλλά από νέα αφετηρία για το 2010, η προσπάθεια για την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων του προγράμματος και τη δραστική μείωση του ελλείμματος έως το 2014. Η μείωση αυτή του ελλείμματος τα επόμενα χρόνια θα γίνει με ισορροπημένο και δίκαιο τρόπο και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Δεν θα γίνει με περαιτέρω περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, ούτε με αυξήσεις φόρων πέρα από αυτές στις οποίες έχουμε ήδη δεσμευτεί. Θα γίνει κυρίως από τον εξορθολογισμό στις δαπάνες του κράτους, ώστε τα χρήματα του φορολογουμένου να πιάνουν τόπο". 


http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/612854/Article.aspx


Σκληραίνει επικίνδυνα η στάση της Γερμανίας απέναντι στις χώρες με υπερβολικό έλλειμμα και χρέος και η χώρα ετοιμάζεται να καταθέσει πρόταση-βόμβα για τους όρους του νέου μηχανισμού στήριξης που θα ισχύσει από το 2013 και μετά.

Την ίδια στιγμή, στην Αθήνα έχει ξεκινήσει ένα παζάρι μεταξύ της ηγεσίας της κυβέρνησης και των προέδρων της Κομισιόν, κ. Ζοζέ Μπαρόζο, και της ΕΚΤ, κ. Ζαν-Κλοντ Τρισέ, ώστε να πειστούν για χαλάρωση της πίεσης στη δημοσιονομική προσαρμογή.

Σύμφωνα με κορυφαίο κοινοτικό στέλεχος, "τόσο η Κομισιόν όσο και η ΕΚΤ έχουν διαμηνύσει στην Αθήνα ότι δεν συναινούν για οποιαδήποτε χαλάρωση των στόχων του μνημονίου για το 2010 και το 2011 και η Ελλάδα πρέπει να μείνει προσηλωμένη στους στόχους που υπαγορεύει η δανειακή συμφωνία".

Η κοινοτική πηγή αναφέρει επίσης στο euro2day: "Στην παρούσα κατάσταση και λόγω των αναταράξεων που προκαλεί η πορεία της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας δεν μπορούμε να περάσουμε το μήνυμα στις αγορές ότι χαλαρώνουμε δημοσιονομικά. Θα ήταν καταστροφικό".

Αυτό που συζητείται όμως είναι η επιπρόσθετη φετινή επιβάρυνση, που θα προκύψει από τις αναθεωρήσεις των μεγεθών 2006 - 2009, να μην είναι εμπροσθοβαρής και να εξαντληθεί στον προϋπολογισμό του 2011. 
Λόγω της βαθύτερης του αναμενομένου ύφεσης και του ότι το μαχαίρι που έρχεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα παραλύει τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, η Κομισιόν τείνει να συμφωνήσει (το ΔΝΤ έχει ήδη εκφραστεί ανοιχτά υπέρ) στον επιμερισμό των επιπρόσθετων μέτρων σε διάστημα διετίας, όμως η ΕΚΤ ακόμα διαφωνεί.

Και ο λόγος, κατά τη Φρανκφούρτη, είναι το γεγονός ότι "ο εκτροχιασμός των στόχων του 2010 δεν οφείλεται μόνο στις αναθεωρήσεις στοιχείων αλλά και σε μια σειρά διαρθρωτικά προβλήματα και κωλυσιεργίες στην εφαρμογή μόνιμων μέτρων".

Η ΕΚΤ επιμένει ότι η κυβέρνηση πρέπει να δώσει σαφή δείγματα γραφής πριν συζητηθεί οποιαδήποτε "διευκόλυνση". Όπως πρώτα έγραψε το euro2day, οι συζητήσεις τοποθετούνται χρονικά για μετά τον Μάρτιο του 2011, όταν θα ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Η ΕΚΤ επιμένει ότι μέχρι το τέλος του έτους πρέπει:

-Να ολοκληρωθεί η αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις με την κατάργηση της κλαδικής σύμβασης και να διευθετηθεί το θέμα της διαιτησίας.
- Να περάσει το νομοσχέδιο για το άνοιγμα όλων των κλειστών επαγγελμάτων. - Να εφαρμοστεί το νέο μισθολόγιο, που θα περικόψει το εργασιακό κόστος.
- Να τεθεί σε λειτουργία ο νέος φοροεισπρακτικός μηχανισμός, που θα πατάξει αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή.
- Να περικοπεί ο ευρύτερος δημόσιος τομέας κατά 30% και να κλείσουν οι ελλειμματικές ΔΕΚΟ.
-Να πραγματοποιηθούν νέες τομές στο ασφαλιστικό. Αυτήν την εβδομάδα η τρόικα θα θέσει πάλι θέμα κατάργησης της επικουρικής σύνταξης.

Για την ΕΚΤ οι πιο πάνω διαρθρωτικές αλλαγές και η επίσπευση των ιδιωτικοποιήσεων είναι κλειδί για την αντιμετώπιση του τεράστιου δημοσίου χρέους, που αναμένεται να φθάσει το 150% του ΑΕΠ πριν από το 2013. Η πιο σκληρή στάση των κεντρικών τραπεζιτών έχει να κάνει και με την προοπτική να ολοκληρωθεί το έκτακτο πρόγραμμα αγοράς κρατικών ομολόγων "που δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ καιρό ακόμα", όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΚΤ.

Η στάση της Αθήνας
Η κρίση στην Ιρλανδία δυσχεραίνει τη διαπραγματευτική στάση της Αθήνας. Με τα δεδομένα, όπως εξελίσσονται, η Ελλάδα δεν είναι προς το παρόν σε θέση να ζητήσει επαναδιαπραγμάτευση των όρων του μνημονίου.

Μετά τον τελευταίο κύκλο επαφών που είχε ο πρωθυπουργός με τους αρμόδιους υπουργούς, διαπιστώθηκαν διάσταση απόψεων αλλά και απροθυμία μερικών από αυτούς να ακολουθήσουν τον νέο "οικονομικό Καλλικράτη" που προωθεί το οικονομικό επιτελείο.

Προς το παρόν, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο κ. Παπανδρέου θα ζητήσει την πολιτική στήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους του, ενώ έχει δώσει εντολή στον κ. Παπακωνσταντίνου να διαπραγματευτεί με την τρόικα τον επιμερισμό των επιπρόσθετων μέτρων, που δημιουργούν οι τρύπες του 2010, και στα επόμενα έτη.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δέσμευση της κυβέρνησης για πιστή εφαρμογή της δημοσιονομικής προσαρμογής, παρά το όποιο πολιτικό κόστος. Αυτό το μήνυμα αναμένεται να μεταφέρει ο πρωθυπουργός και στον Γάλλο Πρόεδρο κ. Νικολά Σαρκοζί.

Ήδη, όπως έγραψε το euro2day την περασμένη εβδομάδα, έχουν αρχίσει η αλλαγή της επικοινωνιακής πολιτικής και η προσήλωση στο "τι έχουμε πετύχει μέχρι τώρα" παρά στο ότι "θα πιάσουμε τους στόχους".

Γερμανική βόμβα
Το Μαξίμου έχει θορυβηθεί και για την ξαφνική -περαιτέρω- σκλήρυνση της στάσης των Γερμανών, που φαίνεται πως επιδιώκουν να δημιουργήσουν ευρωζώνη δύο ταχυτήτων.

Διαρροές από το γραφείου του Γερμανού υπουργού Οικονομικών αναφέρουν ότι ο κ. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε σκοπεύει να καταθέσει την Τρίτη στο Eurogroup τη λεπτομερή πρότασή του για τον νέο μηχανισμό στήριξης, που θα ισχύσει το 2013. Σε αυτήν περιλαμβάνεται και η προοπτική αναδιάρθρωσης του δημοσίου χρέους για χώρες με χρόνιο πρόβλημα σε δύο στάδια.

Το καινούργιο στοιχείο που προστέθηκε στην πρόταση είναι ότι οποιαδήποτε βοήθεια προς τις χώρες με δημοσιονομικά προβλήματα θα γίνεται "υπό αυστηρότατους όρους, όπως είναι η εθελοντική απεμπόληση του δικαιώματος ψήφου από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η προοπτική η διαχείριση της κρατικής περιουσίας να γίνεται από την ευρωζώνη".

Το Βερολίνο αλλάζει πλέον στρατηγική και σκοπεύει να αποφύγει την ένταξη της πρότασης στη Συνθήκη της Λισαβόνας για να προσπεράσει τη χρονοβόρα διαδικασία νομοθετικής ρύθμισης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Σόιμπλε σκοπεύει να ζητήσει την ενσωμάτωση της πρότασής του, υπό τον όρο "collective action clauses", ώστε οι χώρες της ευρωζώνης που θα εκδίδουν ομόλογα από το 2013 θα υπόκεινται στους όρους αυτούς.

Οι έντονες διαμαρτυρίες της Ιρλανδίας, η οποία υπέδειξε ως βασικούς υπαίτιους της απότομης ανόδου των spreads των ομολόγων της τους Γάλλους και τους Γερμανούς, ανάγκασαν το Βερολίνο και το Παρίσι να εκδώσουν ανακοίνωση, στην οποία διευκρινίζεται ότι η πρόταση αφορά σε κινήσεις που θα γίνουν μετά το 2013 και όχι πριν.
Και αυτό γιατί η Ιρλανδία, στην παρούσα φάση, διαπραγματεύεται να λάβει χρηματική βοήθεια από τα 60 δισεκατομμύρια ευρώ που ήδη υπάρχουν στον κορβανά του μηχανισμού στήριξης ώστε να αποφύγει δανεισμό από το ΔΝΤ.
Σε αυτό συγκλίνουν και το προεδρείο του Eurogroup, η Κομισιόν και η ΕΚΤ, που δεν θέλουν περαιτέρω ανάμειξη του ταμείου στα ενδότερα της ευρωζώνης.

Υπενθυμίζεται ότι η γερμανική πρόταση για τον νέο μηχανισμό στήριξης προνοεί τη συμμετοχή του ΔΝΤ αλλά και του ιδιωτικού τομέα σε αυτόν. Η πρόταση έχει εξασφαλίσει και τη στήριξη της Γαλλίας, ενώ και η Κομισιόν δήλωσε ότι "το εξετάζει".

Μιλώντας στο γερμανικό περιοδικό "Der Spiegel", o κ. Σόιμπλε δήλωσε ότι "εάν μια χώρα έχει προβλήματα πληρωμών η Ε.Ε. πρέπει να ξεκινήσει πρόγραμμα ρευστοποιήσεων και αναδιάρθρωσής της".

"Σε πρώτο στάδιο, τα ομόλογα που λήγουν μέσα στην κρίσιμη περίοδο μπορούν να επιμηκυνθούν. Εάν αυτό δεν βοηθήσει, οι ιδιώτες πιστωτές πρέπει να αποδεχτούν ένα 'κούρεμα' σε αυτά. Ως αντάλλαγμα θα λάβουν εγγυήσεις για τα υπόλοιπα ομόλογα".


Γ. Παπανδρέου: Αιχμές κατά Γερμανίας για πρόταση χρεοκοπίας

Η πρόταση της Γερμανίας θα ωθήσει χώρες της Ε.Ε. προς τη χρεοκοπία, σημείωσε ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου, σε δηλώσεις του στο περιθώριο της συνεδρίασης της Σοσιαλιστικής Διεθνούς στο Παρίσι, όπως μεταδίδει το Reuters.

Σύμφωνα με το πρακτορείο, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι οι γερμανικές θέσεις στο πρόβλημα του υπέρογκου χρέους χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αυτό που οδήγησε στο πρόσφατο ανοδικό σπιράλ στα spread της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας.

Το μεσημέρι, ο κ. Παπανδρέου θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Γαλλίας, κ. Νικολά Σαρκοζί.  

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/612795/Article.aspx

______________________________

Τουλάχιστον έγινε βγήκε το χαρτί της ..περαίωσης έως το 2009... Ο λογαριασμός που αντιστοιχεί αναμένεται... 
Βέβαια, έχουμε και μια αναθεώρηση που περιμένουμε...

No comments: