Στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε προκειμένου να λυθεί ο... γόρδιος δεσμός των “greek statistics” αναφέρεται η Eurostat, σε έκθεσή της με τίτλο “Report on the EDP Methodological Visits to Greece in 2010”.
Η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία κάνοντας απολογισμό των επαφών της με τις ελληνικές αρχές το 2010 αποτυπώνει, μεταξύ άλλων, και την πορεία των συμφωνιών swap μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου της Goldman Sachs και της ΕΤΕ, αφού πρώτα υπενθυμίζει ότι μετά από σχετικό ερωτηματολόγιο που είχε απευθύνει προς όλα τα κράτη μέλη, το 2008 το ελληνικό Δημόσιο είχε βεβαιώσει λανθασμένα -και εγγράφως- ότι δεν εμπλεκόταν σε τέτοιου είδους συμφωνίες.
Σύμφωνα με την έκθεση, αφότου έγινε γνωστό το ζήτημα στις αρχές του 2010, η Eurostat έθεσε το ζήτημα της στατιστικής διαχείρισης των συμφωνιών swap στις ελληνικές αρχές, οι οποίες αν και παραδέχθηκαν την ύπαρξή τους, δεν ήταν σε θέση να δώσουν άμεσα λεπτομερείς πληροφορίες για τους όρους τους. Τον Ιούνιο του 2010 η Eurostat ενημερώθηκε ότι στο διάστημα 2005-2007 το ελληνικό δημόσιο είχε συνάψει σημαντικό αριθμό “off market interest rate swaps”, για τις οποίες «επαρκείς πληροφορίες δεν παρασχέθηκαν, παρά μόνο τον Σεπτέμβριο του 2010».
Στα τέλη του ίδιου μήνα επήλθε συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για τις διορθώσεις που έπρεπε να γίνουν με αφορμή τα μεγέθη των swaps του 2001, αλλά και για τη διαχείριση των συμφωνιών που συνήφθησαν μετά το 2005.
Σύμφωνα με τη Eurostat η Ελλάδα το 2001 υπέγραψε 13 συμφωνίες με τη Goldman Sachs (off-market cross-currency swaps) για ανταλλαγή νομισμάτων έναντι του ευρώ: οι 9 αφορούσαν ανταλλαγή γεν/ ευρώ (που συνολικά αντιστοιχούσαν και στα μεγαλύτερα ποσά σε όρους ευρώ), 3 αφορούσαν την ανταλλαγή δολαρίου/ ευρώ και άλλη 1 για ανταλλαγή δολαρίου/ ελβετικού φράγκου με ημερομηνία ωρίμανσης το 2004. Οι ημερομηνίες ωρίμανσης των 12 συμφωνιών εκτείνονταν από το 2002 έως το 2016, με το μεγαλύτερο μέρος τους να συγκεντρώνεται την περίοδο 2008-2016. Οι περισσότερες από αυτές ήταν "fixed-for-fixed", ενώ κάποιες προέβλεπαν μετατροπή με κυμαινόμενη ισοτιμία (που θα πλήρωνε η Ελλάδα).
Από το γεγονός ότι οι συμφωνίες αυτές δεν είχαν βασιστεί σε τρέχουσες τιμές της αγοράς συναλλάγματος, το ελληνικό χρέος μειωνόταν de facto κατά 2,4 δισ. ευρώ μέσα από τη διαδικασία της μετατροπής. Τη διαφορά αυτή, η Ελλάδα είχε συμφωνήσει να την αποπληρώσει με ετήσιες καταβολές τόκων σε μία περίοδο που εκτεινόταν έως το 2019, με αρχική διετή περίοδο χάριτος, με αποτέλεσμα ο αντίκτυπος στο ετήσιο έλλειμμα να είναι μικρότερο.
Λόγω του γεγονότος ότι η Ελλάδα δεν κατέβαλε τη διαφορά των 2,4 δισ. ευρώ, η Eurostat αντιμετώπισε το σύνολο των συμφωνιών αυτών ως ένα δάνειο -από την Goldman Sachs προς την Ελλάδα- προκειμένου η τελευταία να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της που προέκυπταν από τα swaps.
Μετά τη σύναψη των αρχικών επιμέρους συμφωνιών, οι όροι για κάποιες από αυτές μεταβλήθηκαν με την πάροδο του χρόνου (κάτι που δεν φαίνεται να συναντάται συχνά μεταξύ των φυσιολογικών πρακτικών της αγοράς), με τρόπο που να λαμβάνει υπόψη την αρνητική επίδραση των τάσεων των αγορών στην αγοραία αξία των swaps.
Το Αύγουστο του 2005 πραγματοποιήθηκε μία σημαντική αναδιάρθρωση, με επιμήκυνση της περιόδου ωρίμανσης από το 2019 στο 2037, αναθεωρήθηκαν τα επιτόκια –τόσο τα σταθερά όσο και τα κυμαινόμενα- και η αρχική ονομαστική αξία μειώθηκε. Ως αποτέλεσμα, το μέγεθος των καταβολών της Ελλάδας προς την GS μεταβλήθηκε. Σχεδόν ταυτόχρονα, η GS πούλησε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος έναντι ποσού που αντιστοιχούσε επακριβώς στην αγοραία αξία του swap εκείνη τη στιγμή (ουσιαστικά αντιστοιχούσε στο μέγεθος της αρνητικής θέσης της Ελλάδας, στο ποσό δηλαδή που έπρεπε να καταβάλει το Δημόσιο).
Το swap αναδιαρθρώθηκε ξανά, οριακά, το 2008 με μικρή αύξηση της ονομαστικής του αξίας και με μικρή μείωση στο spread που προβλεπόταν πλέον του επιτοκίου euribor. Τελικά, το swap τιτλοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2009 μέσω Οχήματος Ειδικού Σκοπού (Τitlos) που πλήρωσε στην ΕΤΕ 5,5 δισ. ευρώ.
Στα συμπεράσματα της έκθεσης, η Eurostat αναφέρει ότι πριν τις διορθώσεις που ζήτησε, το επίπεδο του ελληνικού κυβερνητικού χρέους δεν αντανακλούσε με ακρίβεια τις υποχρεώσεις της Ελλάδας και ότι οι μετατροπές είχαν γίνει σκόπιμα με τέτοιο τρόπο, ώστε να μειώνεται το υφιστάμενο χρέος της χώρας.
«Μετά τις έρευνες της Eurostat για το θέμα των swaps της Ελλάδας, όλες οι απαραίτητες διορθώσεις έχουν πλέον εφαρμοστεί στα στοιχεία που ανακοινώθηκαν στις 15 Νοεμβρίου 2010» και το θέμα έχει λήξει.
http://www.capital.gr/News.asp?id=1194478
REPORT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Greece%20-%202010%20methodological%20visits%20report.pdf
__________________________________________
μιλάμε ότι τα σαϊνια που κυβερνούσαν το ..2008 απάντησαν ότι δεν είχε σχέση η Ελλάδα
Δείτε και alphaville
δείτε και Special purpose entity - Special Purpose Vehicle/Entity - SPV/SPE
(ο Λεωτσάκος μπορεί να τα μεταφράσει κιόλας)
Η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία κάνοντας απολογισμό των επαφών της με τις ελληνικές αρχές το 2010 αποτυπώνει, μεταξύ άλλων, και την πορεία των συμφωνιών swap μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου της Goldman Sachs και της ΕΤΕ, αφού πρώτα υπενθυμίζει ότι μετά από σχετικό ερωτηματολόγιο που είχε απευθύνει προς όλα τα κράτη μέλη, το 2008 το ελληνικό Δημόσιο είχε βεβαιώσει λανθασμένα -και εγγράφως- ότι δεν εμπλεκόταν σε τέτοιου είδους συμφωνίες.
Σύμφωνα με την έκθεση, αφότου έγινε γνωστό το ζήτημα στις αρχές του 2010, η Eurostat έθεσε το ζήτημα της στατιστικής διαχείρισης των συμφωνιών swap στις ελληνικές αρχές, οι οποίες αν και παραδέχθηκαν την ύπαρξή τους, δεν ήταν σε θέση να δώσουν άμεσα λεπτομερείς πληροφορίες για τους όρους τους. Τον Ιούνιο του 2010 η Eurostat ενημερώθηκε ότι στο διάστημα 2005-2007 το ελληνικό δημόσιο είχε συνάψει σημαντικό αριθμό “off market interest rate swaps”, για τις οποίες «επαρκείς πληροφορίες δεν παρασχέθηκαν, παρά μόνο τον Σεπτέμβριο του 2010».
Στα τέλη του ίδιου μήνα επήλθε συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για τις διορθώσεις που έπρεπε να γίνουν με αφορμή τα μεγέθη των swaps του 2001, αλλά και για τη διαχείριση των συμφωνιών που συνήφθησαν μετά το 2005.
Σύμφωνα με τη Eurostat η Ελλάδα το 2001 υπέγραψε 13 συμφωνίες με τη Goldman Sachs (off-market cross-currency swaps) για ανταλλαγή νομισμάτων έναντι του ευρώ: οι 9 αφορούσαν ανταλλαγή γεν/ ευρώ (που συνολικά αντιστοιχούσαν και στα μεγαλύτερα ποσά σε όρους ευρώ), 3 αφορούσαν την ανταλλαγή δολαρίου/ ευρώ και άλλη 1 για ανταλλαγή δολαρίου/ ελβετικού φράγκου με ημερομηνία ωρίμανσης το 2004. Οι ημερομηνίες ωρίμανσης των 12 συμφωνιών εκτείνονταν από το 2002 έως το 2016, με το μεγαλύτερο μέρος τους να συγκεντρώνεται την περίοδο 2008-2016. Οι περισσότερες από αυτές ήταν "fixed-for-fixed", ενώ κάποιες προέβλεπαν μετατροπή με κυμαινόμενη ισοτιμία (που θα πλήρωνε η Ελλάδα).
Από το γεγονός ότι οι συμφωνίες αυτές δεν είχαν βασιστεί σε τρέχουσες τιμές της αγοράς συναλλάγματος, το ελληνικό χρέος μειωνόταν de facto κατά 2,4 δισ. ευρώ μέσα από τη διαδικασία της μετατροπής. Τη διαφορά αυτή, η Ελλάδα είχε συμφωνήσει να την αποπληρώσει με ετήσιες καταβολές τόκων σε μία περίοδο που εκτεινόταν έως το 2019, με αρχική διετή περίοδο χάριτος, με αποτέλεσμα ο αντίκτυπος στο ετήσιο έλλειμμα να είναι μικρότερο.
Λόγω του γεγονότος ότι η Ελλάδα δεν κατέβαλε τη διαφορά των 2,4 δισ. ευρώ, η Eurostat αντιμετώπισε το σύνολο των συμφωνιών αυτών ως ένα δάνειο -από την Goldman Sachs προς την Ελλάδα- προκειμένου η τελευταία να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της που προέκυπταν από τα swaps.
Μετά τη σύναψη των αρχικών επιμέρους συμφωνιών, οι όροι για κάποιες από αυτές μεταβλήθηκαν με την πάροδο του χρόνου (κάτι που δεν φαίνεται να συναντάται συχνά μεταξύ των φυσιολογικών πρακτικών της αγοράς), με τρόπο που να λαμβάνει υπόψη την αρνητική επίδραση των τάσεων των αγορών στην αγοραία αξία των swaps.
Το Αύγουστο του 2005 πραγματοποιήθηκε μία σημαντική αναδιάρθρωση, με επιμήκυνση της περιόδου ωρίμανσης από το 2019 στο 2037, αναθεωρήθηκαν τα επιτόκια –τόσο τα σταθερά όσο και τα κυμαινόμενα- και η αρχική ονομαστική αξία μειώθηκε. Ως αποτέλεσμα, το μέγεθος των καταβολών της Ελλάδας προς την GS μεταβλήθηκε. Σχεδόν ταυτόχρονα, η GS πούλησε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος έναντι ποσού που αντιστοιχούσε επακριβώς στην αγοραία αξία του swap εκείνη τη στιγμή (ουσιαστικά αντιστοιχούσε στο μέγεθος της αρνητικής θέσης της Ελλάδας, στο ποσό δηλαδή που έπρεπε να καταβάλει το Δημόσιο).
Το swap αναδιαρθρώθηκε ξανά, οριακά, το 2008 με μικρή αύξηση της ονομαστικής του αξίας και με μικρή μείωση στο spread που προβλεπόταν πλέον του επιτοκίου euribor. Τελικά, το swap τιτλοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2009 μέσω Οχήματος Ειδικού Σκοπού (Τitlos) που πλήρωσε στην ΕΤΕ 5,5 δισ. ευρώ.
Στα συμπεράσματα της έκθεσης, η Eurostat αναφέρει ότι πριν τις διορθώσεις που ζήτησε, το επίπεδο του ελληνικού κυβερνητικού χρέους δεν αντανακλούσε με ακρίβεια τις υποχρεώσεις της Ελλάδας και ότι οι μετατροπές είχαν γίνει σκόπιμα με τέτοιο τρόπο, ώστε να μειώνεται το υφιστάμενο χρέος της χώρας.
«Μετά τις έρευνες της Eurostat για το θέμα των swaps της Ελλάδας, όλες οι απαραίτητες διορθώσεις έχουν πλέον εφαρμοστεί στα στοιχεία που ανακοινώθηκαν στις 15 Νοεμβρίου 2010» και το θέμα έχει λήξει.
http://www.capital.gr/News.asp?id=1194478
REPORT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Greece%20-%202010%20methodological%20visits%20report.pdf
__________________________________________
μιλάμε ότι τα σαϊνια που κυβερνούσαν το ..2008 απάντησαν ότι δεν είχε σχέση η Ελλάδα
Δείτε και alphaville
δείτε και Special purpose entity - Special Purpose Vehicle/Entity - SPV/SPE
(ο Λεωτσάκος μπορεί να τα μεταφράσει κιόλας)
No comments:
Post a Comment