Το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί σε ολόκληρη την Ευρωζώνη και ιδίως τα προβλήματα που υπάρχουν με την υλοποίηση της ανταλλαγής των ελληνικών ομολόγων (PSI+), οδηγούν την Ελλάδα στο να εξετάζει όλα τα σενάρια για να επιτύχει τη συμμετοχή του 100% των ιδιωτών στο «κούρεμα» του χρέους.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελληνικές αρχές «προχωρούν με γοργούς ρυθμούς» στην κατάρτιση νομοσχεδίου, με το οποίο θα εισάγονται τα γνωστά στις χρηματαγορές Collective Action Clauses (CAC’s). Η κίνηση θα γίνει στο πλαίσιο της επίσκεψης της τρόικας από αύριο. Και θα είναι τα στελέχη του ΔΝΤ που θα αναλάβουν να πιέσουν κυρίως προς αυτή την κατεύθυνση. Δίνοντας έτσι ένα μήνυμα αποφασιστικότητας στις αγορές. Τα CAC’s είναι ρήτρες που προβλέπουν ότι από τη στιγμή που ένα ποσοστό ομολογιούχων συμφωνήσει σε μία αναδιάρθρωση κρατικού χρέους, τότε ακολουθούν και οι υπόλοιποι κάτοχοι των ομολόγων.
Για παράδειγμα, εάν βρεθεί ένα 75% των ομολογιούχων που θα δεχτεί το «κούρεμα» κατά 50% της αξίας των ελληνικών ομολόγων που έχει, αυτό θα σημαίνει ότι αυτόματα το ίδιο «κούρεμα» θα υποστεί και το υπόλοιπο 25%. Οπως προαναφέρθηκε, μέσα στην εβδομάδα το θέμα των CAC’s θα συζητηθεί μεταξύ των ελληνικών αρχών και της τρόικας, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και εξελίξεις επί του ζητήματος (κατάθεση του νομοσχεδίου εντός Δεκεμβρίου), εάν διαφανεί ότι το PSI+ δεν «προχωράει» όπως θα έπρεπε.
Ωστόσο, η «υπόθεση CAC’s» δεν είναι τόσο απλή. Υπάρχουν αρκετά ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν, ενώ η υλοποίηση του «κουρέματος» μέσω αυτής της διαδικασίας είναι πιθανό ότι θα οδηγήσει σε «credit event» («πιστωτικό γεγονός») και σε πυροδότηση των ασφαλίστρων κινδύνου (CDS) έναντι χρεοκοπίας της χώρας. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στην αγορά έχουν αρχίσει να «χωνεύουν» αυτό τον κίνδυνο, ενώ υπάρχει και η άποψη ότι «η αγορά των CDS θα πρέπει να λειτουργήσει».
Να σημειωθεί, πάντως, ότι μόνο με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου δεν θα υπάρξει «πιστωτικό γεγονός». Στο πλαίσιο αυτό, τις επόμενες μέρες αναμένεται να τεθούν στις συζητήσεις με την τρόικα ζητήματα όπως το πότε θα πρέπει να περάσει ο ειδικός νόμος, τι θα προβλέπει, πότε θα αρχίσει η εφαρμογή του κλπ. Εφόσον προχωρήσει η θεσμοθέτηση των CAC’s, τότε υπάρχουν τρία ενδεχόμενα σενάρια για το τι θα γίνει:
1. Θα θεσπιστεί ως απαραίτητη εθελοντική συμμετοχή στην αναδιάρθρωση ένα ποσοστό στα επίπεδα του 75%. Από τη στιγμή που η συμμετοχή κυμαίνεται από το 75% έως και το 90%, τότε θα υποστούν το «κούρεμα» και όσοι δεν έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής.
2. Να προκύψει ποσοστό συμμετοχής άνω του 90% αλλά όχι 100% όπως είναι το επιθυμητό. Στην περίπτωση αυτή, θα θεωρηθεί επαρκής η συμμετοχή και θα υποχρεωθούν και οι υπόλοιποι να συμμετέχουν. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί πιθανότατα και το «πιστωτικό γεγονός».
3. Δεν θα συγκεντρωθεί ούτε το 75% των ιδιωτών που θα δεχτεί το «κούρεμα», οπότε το ελληνικό Δημόσιο θα προχωρήσει μονομερώς στο «κούρεμα».
Το δεδομένο στις περιπτώσεις αυτές είναι ότι το «κούρεμα» θα αφορά σε 50% στην ονομαστική αξία των ελληνικών ομολόγων. Ποσοστό που σε όρους καθαρής παρούσας αξίας (NPV) θα ανέλθει στα επίπεδα του 60% ή και υψηλότερα αναλόγως με το επιτόκιο των νέων ομολόγων.
Ωστόσο, υπάρχει ένα ερώτημα αναφορικά με τη διαδικασία των CAC’s και 5 ανοικτά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Το ερώτημα έχει να κάνει με την αναγκαιότητα της χρήσης των CAC’s, δεδομένου ότι ο υπάρχων ελληνικός νόμος δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να προχωρήσει ανά πάσα στιγμή μονομερώς σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση επιθυμεί. Η απάντηση που δίνεται από αρμόδια χείλη είναι ότι έχει «ψυχολογική σημασία» για τις αγορές, αφού τα CAC’s είναι μία διεθνής πρακτική. Τα ανοιχτά «μέτωπα» είναι:
1. Εάν είναι συμβατή η αναδρομική ισχύς των νέων νομικών ρητρών (CAC’s). Στις νομικές συμβάσεις των υφιστάμενων ελληνικών ομολόγων αναγράφεται ότι αυτά υπάγονται στον «κρατικό νόμο». Οταν εκδόθηκαν τα ομόλογα, ο νόμος δεν προέβλεπε τη διαδικασία των CAC’s και τώρα οι ομολογιούχοι θα υποστούν κάτι για το οποίο δεν είχαν συνομολογήσει όταν έπρεπε. Αρμόδιοι παράγοντες σημειώνουν πως νομικά το ελληνικό Δημόσιο έχει το δικαίωμα να προωθήσει τώρα τα CAC’s. Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο προσφυγών σε διεθνή δικαστήρια από την πλευρά των ιδιωτών.
2. Εάν θα συμμετάσχει η ΕΚΤ, με τα ομόλογα που κατέχει. Η ΕΚΤ φέρεται να δηλώνει σε κάθε τόνο ότι δεν θα συμμετάσχει, αλλά είναι νωρίς ακόμα για να πει κάποιος με ασφάλεια τι θα γίνει τελικά.
3. Εάν θα συμμετέχουν και τα φυσικά πρόσωπα που έχουν ελληνικά ομόλογα. Ολα δείχνουν ότι μέσω των CAC’s δύσκολα δεν θα συμμετέχουν.
4. Εάν θα εκδοθούν νέα ομόλογα για την αντικατάσταση των παλαιών ή απλώς θα αλλάξουν οι όροι στα υφιστάμενα.
5. Ποιο θα είναι το επιτόκιο των νέων ομολόγων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για τα πρώτα 10 χρόνια θα είναι από 0-1,5% και θα αυξάνονται σταδιακά για να προκύψει ένα μεσοσταθμικό επιτόκιο της τάξης του 3,8%.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_11/12/2011_465831
Σε μια δημοσιονομική στενωπό θα πρέπει να κινείται για τα επόμενα 20 χρόνια η Ελλάδα, ακόμη και μετά το «κούρεμα» της αξίας των ελληνικών ομολόγων, προκειμένου να καταστεί το χρέος βιώσιμο. Αυτό προκύπτει από τις τελευταίες εξελίξεις στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών, αλλά κυρίως από την ανάλυση βιωσιμότητας που έκανε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Επίσης, το ΔΝΤ προσδιορίζει τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το PSI+ (επιτόκια, διάρκεια κ.λπ.), ώστε το χρέος να καταστεί βιώσιμο. Ωστόσο, οι όροι είναι τέτοιοι που δύσκολα θα γίνουν δεκτοί από τις τράπεζες, ώστε να συμμετάσχουν εθελοντικά στο «κούρεμα» και να αποφευχθεί μια κανονική χρεοκοπία.
Στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, που περιλαμβάνεται στην έκθεση συμμόρφωσης με βάση την οποία εγκρίθηκε η 6η δόση και την οποία παρουσιάζει η «Κ», το ΔΝΤ εκτιμά ότι μετά το «κούρεμα» κατά 50%, το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει από 161% του ΑΕΠ φέτος, στο 152% το 2012, στο 120% το 2020 και στο 96% του ΑΕΠ το 2030. Εάν εφαρμοζόταν το πρώτο PSI, που προέβλεπε «κούρεμα» 11,8% του ΑΕΠ (ή 21% σε όρους καθαρής παρούσας αξίας), το χρέος θα διαμορφωνόταν στο 187% του ΑΕΠ το 2012, στο 156% το 2020 και στο 142% του ΑΕΠ το 2030. Σε μια τέτοια περίπτωση «το χρέος της Ελλάδας δεν μπορεί να θεωρηθεί βιώσιμο», σημειώνει το ΔΝΤ. Με το PSI+ «το χρέος θα υποχωρήσει και θα φτάσει σε επίπεδα που είναι συνεπή με μια βιώσιμη θέση», καταλήγει. Ομως, για να φτάσει το χρέος σε αυτό το βιώσιμο επίπεδο, το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι απαιτείται:
1. Διαρκής δημοσιονομική προσπάθεια και αυστηρή πειθαρχία, ώστε να παράγονται κάθε χρόνο πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 4,5% του ΑΕΠ από το 2014 έως το 2020 και του 3,5% την επόμενη 10ετία, έως το 2030. Η επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου βασίζεται στη μείωση των δημοσίων δαπανών. Οι πρωτογενείς δαπάνες της γενικής κυβέρνησης (δηλαδή οι δαπάνες του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, εκτός από τις πληρωμές για τόκους), από 42,4% του ΑΕΠ φέτος θα πρέπει να υποχωρήσουν στα επίπεδα του 36,5% του ΑΕΠ το 2014 - 2015 και ακόμη χαμηλότερα, στο 33,6% σταδιακά έως το 2020. Τα έσοδα, αντίθετα, θα παραμείνουν σταθερά στα επίπεδα του 38% - 39% του ΑΕΠ την επόμενη 20ετία. Αυτός ο δρόμος «απαιτεί μια διαρκή και αταλάντευτη προσήλωση στη δημοσιονομική σωφροσύνη», σημειώνουν οι αναλυτές του οργανισμού.
Σε ό,τι αφορά το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, το ΔΝΤ εκτιμά ότι θα μειωθεί φέτος κατά 6% και το 2012 κατά 3%. Το 2013 η ελληνική οικονομία θα επιστρέψει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης (0,4%) και θα συνεχίσει να μεγεθύνεται με ρυθμό της τάξης του 2,5% κατά μέσο όρο έως το 2020.
2. «Κούρεμα» του χρέους και μάλιστα με πολύ σκληρούς όρους για τους ιδιώτες επενδυτές. Αυτό προκύπτει από ένα μοντέλο haircut που παραθέτουν στην ανάλυσή τους οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, θα ανταλλάσσεται ομόλογο ονομαστικής αξίας 100 ευρώ με 15 ευρώ μετρητά και 35 ευρώ νέο ελληνικό ομόλογο, 20ετούς διάρκειας, που θα έχει 20ετή περίοδο χάριτος. Το επιτόκιο του νέου ομολόγου υπολογίζεται σε 3,8%. Είναι προφανές ότι οι ιδιώτες επενδυτές δεν πρόκειται να δεχθούν εθελοντικά μια τέτοια πρόταση, που σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζιτών θα οδηγούσε σε απώλειες για τις τράπεζες (σε όρους καθαρής παρούσας αξίας) της τάξης του 80%. Αλλωστε, έχουν ήδη απορρίψει ως απαράδεκτη καλύτερες προτάσεις του ελληνικού Δημοσίου. Για παράδειγμα, η τελευταία πρόταση που έκαναν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης που έχουν συγκροτήσει οι τράπεζες προέβλεπε επιτόκιο 4,5%.
Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ θεωρεί ότι για να επιτευχθεί ο στόχος του «κουρέματος» και να καταστεί βιώσιμο το χρέος, θα πρέπει η συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών να είναι σχεδόν καθολική. Κάτι τέτοιο σε αυτή τη φάση φαντάζει απίθανο.
Ενδιαφέρον έχει, επίσης, ότι το ΔΝΤ τονίζει πως με μικρές αποκλίσεις στις άλλες βασικές παραδοχές (π.χ. μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα, βραδύτερη ανάκαμψη ή λιγότερα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις) το χρέος παραμένει σε βιώσιμη πτωτική τροχιά. Αυτό που δεν μπορεί με τίποτα να αποφευχθεί είναι το «κούρεμα». Χωρίς αυτό, το χρέος είναι, κατά το ΔΝΤ, μη βιώσιμο. Αυτό προφανώς εξηγεί την τελευταία φράση της δήλωσης της κ. Κριστίν Λαγκάρντ μετά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, στην οποία εγκρίθηκε η καταβολή της 6ης δόσης στην Ελλάδα. «Η σχεδόν καθολική συμμετοχή στην προτεινόμενη ανταλλαγή ομολόγων θα είναι σημαντική για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του χρέους (...) και να διασφαλιστεί η συνέχιση της υποστήριξης από το Ταμείο», είπε -για την ακρίβεια προειδοποίησε- η κ. Λαγκάρντ. Επί της ουσίας, τόσο από τη δήλωση της επικεφαλής του, όσο και από την ανάλυση διαφαίνεται ότι το ΔΝΤ έχει την άποψη ότι το «κούρεμα» του χρέους πρέπει να ολοκληρωθεί με οποιοδήποτε τρόπο, ακόμη κι εάν αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι εθελοντική η συμμετοχή των ιδιωτών.
Μια πικρή αποτίμηση της Deutsche BankΠόσο πιθανός είναι ο κίνδυνος να αποχωρήσει από την Ευρωζώνη η Ελλάδα; Την ώρα που η Ευρωζώνη προσπαθεί να δώσει απάντηση στα προβλήματά της και η Ελλάδα να εφαρμόσει την συμφωνία της 27ης Οκτωβρίου και κυρίως το «κούρεμα» της αξίας των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι ιδιώτες επενδυτές κατά 50%, η γερμανική τράπεζα Deutsche Bank φέρεται σε έκθεσή της να επισημαίνει ότι οι αγορές έχουν ήδη αρχίσει να αποτιμούν το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.
Συγκεκριμένα, η Deutsche Bank φέρεται να αναφέρει σε έκθεσή της ότι εάν οι αγορές πιστεύουν πως η Ελλάδα θα βγει από το ευρώ, τότε τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που υπόκεινται στο διεθνές δίκαιο θα πρέπει να διαπραγματεύονται με premium έναντι των ομολόγων που υπόκεινται στο ελληνικό δίκαιο. Να σημειωθεί ότι τα ελληνικά ομόλογα που υπάγονται σε μη ελληνικό δίκαιο ανέρχονται σε περίπου 18 δισ. ευρώ.
Επίσης, η γερμανική τράπεζα, εκτός από τις εκτιμήσεις της για την Ελλάδα, σημειώνει και τον προβληματισμό της για άλλες χώρες της Ευρωζώνης και κυρίως για τον κίνδυνο διάσπασής της. Το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο των εξελίξεων στην Ευρωζώνη βρίσκεται η βιωσιμότητα της Ιταλίας και της Ισπανίας και ταυτόχρονα το ενδεχόμενο σενάριο διάλυσης της Ζώνης του Ευρώ.
Πάντως, η στάση της Deutsche Bank είναι πως μια τέτοια έκβαση θα έχει παγκόσμιες συστημικές επιπτώσεις και σε κάθε περίπτωση το βασικό σενάριο της τράπεζας παραμένει πως ένα ενδεχόμενο διάσπασης της Ευρωζώνης είναι πάρα πολύ μικρό και δεν θα πραγματοποιηθεί.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100016_11/12/2011_465832
____________________________________________
αποκαλυπτικό
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελληνικές αρχές «προχωρούν με γοργούς ρυθμούς» στην κατάρτιση νομοσχεδίου, με το οποίο θα εισάγονται τα γνωστά στις χρηματαγορές Collective Action Clauses (CAC’s). Η κίνηση θα γίνει στο πλαίσιο της επίσκεψης της τρόικας από αύριο. Και θα είναι τα στελέχη του ΔΝΤ που θα αναλάβουν να πιέσουν κυρίως προς αυτή την κατεύθυνση. Δίνοντας έτσι ένα μήνυμα αποφασιστικότητας στις αγορές. Τα CAC’s είναι ρήτρες που προβλέπουν ότι από τη στιγμή που ένα ποσοστό ομολογιούχων συμφωνήσει σε μία αναδιάρθρωση κρατικού χρέους, τότε ακολουθούν και οι υπόλοιποι κάτοχοι των ομολόγων.
Για παράδειγμα, εάν βρεθεί ένα 75% των ομολογιούχων που θα δεχτεί το «κούρεμα» κατά 50% της αξίας των ελληνικών ομολόγων που έχει, αυτό θα σημαίνει ότι αυτόματα το ίδιο «κούρεμα» θα υποστεί και το υπόλοιπο 25%. Οπως προαναφέρθηκε, μέσα στην εβδομάδα το θέμα των CAC’s θα συζητηθεί μεταξύ των ελληνικών αρχών και της τρόικας, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και εξελίξεις επί του ζητήματος (κατάθεση του νομοσχεδίου εντός Δεκεμβρίου), εάν διαφανεί ότι το PSI+ δεν «προχωράει» όπως θα έπρεπε.
Ωστόσο, η «υπόθεση CAC’s» δεν είναι τόσο απλή. Υπάρχουν αρκετά ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν, ενώ η υλοποίηση του «κουρέματος» μέσω αυτής της διαδικασίας είναι πιθανό ότι θα οδηγήσει σε «credit event» («πιστωτικό γεγονός») και σε πυροδότηση των ασφαλίστρων κινδύνου (CDS) έναντι χρεοκοπίας της χώρας. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στην αγορά έχουν αρχίσει να «χωνεύουν» αυτό τον κίνδυνο, ενώ υπάρχει και η άποψη ότι «η αγορά των CDS θα πρέπει να λειτουργήσει».
Να σημειωθεί, πάντως, ότι μόνο με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου δεν θα υπάρξει «πιστωτικό γεγονός». Στο πλαίσιο αυτό, τις επόμενες μέρες αναμένεται να τεθούν στις συζητήσεις με την τρόικα ζητήματα όπως το πότε θα πρέπει να περάσει ο ειδικός νόμος, τι θα προβλέπει, πότε θα αρχίσει η εφαρμογή του κλπ. Εφόσον προχωρήσει η θεσμοθέτηση των CAC’s, τότε υπάρχουν τρία ενδεχόμενα σενάρια για το τι θα γίνει:
1. Θα θεσπιστεί ως απαραίτητη εθελοντική συμμετοχή στην αναδιάρθρωση ένα ποσοστό στα επίπεδα του 75%. Από τη στιγμή που η συμμετοχή κυμαίνεται από το 75% έως και το 90%, τότε θα υποστούν το «κούρεμα» και όσοι δεν έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής.
2. Να προκύψει ποσοστό συμμετοχής άνω του 90% αλλά όχι 100% όπως είναι το επιθυμητό. Στην περίπτωση αυτή, θα θεωρηθεί επαρκής η συμμετοχή και θα υποχρεωθούν και οι υπόλοιποι να συμμετέχουν. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί πιθανότατα και το «πιστωτικό γεγονός».
3. Δεν θα συγκεντρωθεί ούτε το 75% των ιδιωτών που θα δεχτεί το «κούρεμα», οπότε το ελληνικό Δημόσιο θα προχωρήσει μονομερώς στο «κούρεμα».
Το δεδομένο στις περιπτώσεις αυτές είναι ότι το «κούρεμα» θα αφορά σε 50% στην ονομαστική αξία των ελληνικών ομολόγων. Ποσοστό που σε όρους καθαρής παρούσας αξίας (NPV) θα ανέλθει στα επίπεδα του 60% ή και υψηλότερα αναλόγως με το επιτόκιο των νέων ομολόγων.
Ωστόσο, υπάρχει ένα ερώτημα αναφορικά με τη διαδικασία των CAC’s και 5 ανοικτά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Το ερώτημα έχει να κάνει με την αναγκαιότητα της χρήσης των CAC’s, δεδομένου ότι ο υπάρχων ελληνικός νόμος δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να προχωρήσει ανά πάσα στιγμή μονομερώς σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση επιθυμεί. Η απάντηση που δίνεται από αρμόδια χείλη είναι ότι έχει «ψυχολογική σημασία» για τις αγορές, αφού τα CAC’s είναι μία διεθνής πρακτική. Τα ανοιχτά «μέτωπα» είναι:
1. Εάν είναι συμβατή η αναδρομική ισχύς των νέων νομικών ρητρών (CAC’s). Στις νομικές συμβάσεις των υφιστάμενων ελληνικών ομολόγων αναγράφεται ότι αυτά υπάγονται στον «κρατικό νόμο». Οταν εκδόθηκαν τα ομόλογα, ο νόμος δεν προέβλεπε τη διαδικασία των CAC’s και τώρα οι ομολογιούχοι θα υποστούν κάτι για το οποίο δεν είχαν συνομολογήσει όταν έπρεπε. Αρμόδιοι παράγοντες σημειώνουν πως νομικά το ελληνικό Δημόσιο έχει το δικαίωμα να προωθήσει τώρα τα CAC’s. Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο προσφυγών σε διεθνή δικαστήρια από την πλευρά των ιδιωτών.
2. Εάν θα συμμετάσχει η ΕΚΤ, με τα ομόλογα που κατέχει. Η ΕΚΤ φέρεται να δηλώνει σε κάθε τόνο ότι δεν θα συμμετάσχει, αλλά είναι νωρίς ακόμα για να πει κάποιος με ασφάλεια τι θα γίνει τελικά.
3. Εάν θα συμμετέχουν και τα φυσικά πρόσωπα που έχουν ελληνικά ομόλογα. Ολα δείχνουν ότι μέσω των CAC’s δύσκολα δεν θα συμμετέχουν.
4. Εάν θα εκδοθούν νέα ομόλογα για την αντικατάσταση των παλαιών ή απλώς θα αλλάξουν οι όροι στα υφιστάμενα.
5. Ποιο θα είναι το επιτόκιο των νέων ομολόγων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για τα πρώτα 10 χρόνια θα είναι από 0-1,5% και θα αυξάνονται σταδιακά για να προκύψει ένα μεσοσταθμικό επιτόκιο της τάξης του 3,8%.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_11/12/2011_465831
Πώς θα γίνει βιώσιμο το ελληνικό χρέος
«Κούρεμα» και δημοσιονομική πειθαρχία για 20 χρόνια προτείνει το ΔΝΤ στην έκθεσή του που αποκαλύπτει η «Κ» Σε μια δημοσιονομική στενωπό θα πρέπει να κινείται για τα επόμενα 20 χρόνια η Ελλάδα, ακόμη και μετά το «κούρεμα» της αξίας των ελληνικών ομολόγων, προκειμένου να καταστεί το χρέος βιώσιμο. Αυτό προκύπτει από τις τελευταίες εξελίξεις στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών, αλλά κυρίως από την ανάλυση βιωσιμότητας που έκανε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Επίσης, το ΔΝΤ προσδιορίζει τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το PSI+ (επιτόκια, διάρκεια κ.λπ.), ώστε το χρέος να καταστεί βιώσιμο. Ωστόσο, οι όροι είναι τέτοιοι που δύσκολα θα γίνουν δεκτοί από τις τράπεζες, ώστε να συμμετάσχουν εθελοντικά στο «κούρεμα» και να αποφευχθεί μια κανονική χρεοκοπία.
Στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, που περιλαμβάνεται στην έκθεση συμμόρφωσης με βάση την οποία εγκρίθηκε η 6η δόση και την οποία παρουσιάζει η «Κ», το ΔΝΤ εκτιμά ότι μετά το «κούρεμα» κατά 50%, το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει από 161% του ΑΕΠ φέτος, στο 152% το 2012, στο 120% το 2020 και στο 96% του ΑΕΠ το 2030. Εάν εφαρμοζόταν το πρώτο PSI, που προέβλεπε «κούρεμα» 11,8% του ΑΕΠ (ή 21% σε όρους καθαρής παρούσας αξίας), το χρέος θα διαμορφωνόταν στο 187% του ΑΕΠ το 2012, στο 156% το 2020 και στο 142% του ΑΕΠ το 2030. Σε μια τέτοια περίπτωση «το χρέος της Ελλάδας δεν μπορεί να θεωρηθεί βιώσιμο», σημειώνει το ΔΝΤ. Με το PSI+ «το χρέος θα υποχωρήσει και θα φτάσει σε επίπεδα που είναι συνεπή με μια βιώσιμη θέση», καταλήγει. Ομως, για να φτάσει το χρέος σε αυτό το βιώσιμο επίπεδο, το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι απαιτείται:
1. Διαρκής δημοσιονομική προσπάθεια και αυστηρή πειθαρχία, ώστε να παράγονται κάθε χρόνο πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 4,5% του ΑΕΠ από το 2014 έως το 2020 και του 3,5% την επόμενη 10ετία, έως το 2030. Η επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου βασίζεται στη μείωση των δημοσίων δαπανών. Οι πρωτογενείς δαπάνες της γενικής κυβέρνησης (δηλαδή οι δαπάνες του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, εκτός από τις πληρωμές για τόκους), από 42,4% του ΑΕΠ φέτος θα πρέπει να υποχωρήσουν στα επίπεδα του 36,5% του ΑΕΠ το 2014 - 2015 και ακόμη χαμηλότερα, στο 33,6% σταδιακά έως το 2020. Τα έσοδα, αντίθετα, θα παραμείνουν σταθερά στα επίπεδα του 38% - 39% του ΑΕΠ την επόμενη 20ετία. Αυτός ο δρόμος «απαιτεί μια διαρκή και αταλάντευτη προσήλωση στη δημοσιονομική σωφροσύνη», σημειώνουν οι αναλυτές του οργανισμού.
Σε ό,τι αφορά το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, το ΔΝΤ εκτιμά ότι θα μειωθεί φέτος κατά 6% και το 2012 κατά 3%. Το 2013 η ελληνική οικονομία θα επιστρέψει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης (0,4%) και θα συνεχίσει να μεγεθύνεται με ρυθμό της τάξης του 2,5% κατά μέσο όρο έως το 2020.
2. «Κούρεμα» του χρέους και μάλιστα με πολύ σκληρούς όρους για τους ιδιώτες επενδυτές. Αυτό προκύπτει από ένα μοντέλο haircut που παραθέτουν στην ανάλυσή τους οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, θα ανταλλάσσεται ομόλογο ονομαστικής αξίας 100 ευρώ με 15 ευρώ μετρητά και 35 ευρώ νέο ελληνικό ομόλογο, 20ετούς διάρκειας, που θα έχει 20ετή περίοδο χάριτος. Το επιτόκιο του νέου ομολόγου υπολογίζεται σε 3,8%. Είναι προφανές ότι οι ιδιώτες επενδυτές δεν πρόκειται να δεχθούν εθελοντικά μια τέτοια πρόταση, που σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζιτών θα οδηγούσε σε απώλειες για τις τράπεζες (σε όρους καθαρής παρούσας αξίας) της τάξης του 80%. Αλλωστε, έχουν ήδη απορρίψει ως απαράδεκτη καλύτερες προτάσεις του ελληνικού Δημοσίου. Για παράδειγμα, η τελευταία πρόταση που έκαναν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης που έχουν συγκροτήσει οι τράπεζες προέβλεπε επιτόκιο 4,5%.
Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ θεωρεί ότι για να επιτευχθεί ο στόχος του «κουρέματος» και να καταστεί βιώσιμο το χρέος, θα πρέπει η συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών να είναι σχεδόν καθολική. Κάτι τέτοιο σε αυτή τη φάση φαντάζει απίθανο.
Ενδιαφέρον έχει, επίσης, ότι το ΔΝΤ τονίζει πως με μικρές αποκλίσεις στις άλλες βασικές παραδοχές (π.χ. μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα, βραδύτερη ανάκαμψη ή λιγότερα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις) το χρέος παραμένει σε βιώσιμη πτωτική τροχιά. Αυτό που δεν μπορεί με τίποτα να αποφευχθεί είναι το «κούρεμα». Χωρίς αυτό, το χρέος είναι, κατά το ΔΝΤ, μη βιώσιμο. Αυτό προφανώς εξηγεί την τελευταία φράση της δήλωσης της κ. Κριστίν Λαγκάρντ μετά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, στην οποία εγκρίθηκε η καταβολή της 6ης δόσης στην Ελλάδα. «Η σχεδόν καθολική συμμετοχή στην προτεινόμενη ανταλλαγή ομολόγων θα είναι σημαντική για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του χρέους (...) και να διασφαλιστεί η συνέχιση της υποστήριξης από το Ταμείο», είπε -για την ακρίβεια προειδοποίησε- η κ. Λαγκάρντ. Επί της ουσίας, τόσο από τη δήλωση της επικεφαλής του, όσο και από την ανάλυση διαφαίνεται ότι το ΔΝΤ έχει την άποψη ότι το «κούρεμα» του χρέους πρέπει να ολοκληρωθεί με οποιοδήποτε τρόπο, ακόμη κι εάν αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι εθελοντική η συμμετοχή των ιδιωτών.
Μια πικρή αποτίμηση της Deutsche BankΠόσο πιθανός είναι ο κίνδυνος να αποχωρήσει από την Ευρωζώνη η Ελλάδα; Την ώρα που η Ευρωζώνη προσπαθεί να δώσει απάντηση στα προβλήματά της και η Ελλάδα να εφαρμόσει την συμφωνία της 27ης Οκτωβρίου και κυρίως το «κούρεμα» της αξίας των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι ιδιώτες επενδυτές κατά 50%, η γερμανική τράπεζα Deutsche Bank φέρεται σε έκθεσή της να επισημαίνει ότι οι αγορές έχουν ήδη αρχίσει να αποτιμούν το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.
Συγκεκριμένα, η Deutsche Bank φέρεται να αναφέρει σε έκθεσή της ότι εάν οι αγορές πιστεύουν πως η Ελλάδα θα βγει από το ευρώ, τότε τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που υπόκεινται στο διεθνές δίκαιο θα πρέπει να διαπραγματεύονται με premium έναντι των ομολόγων που υπόκεινται στο ελληνικό δίκαιο. Να σημειωθεί ότι τα ελληνικά ομόλογα που υπάγονται σε μη ελληνικό δίκαιο ανέρχονται σε περίπου 18 δισ. ευρώ.
Επίσης, η γερμανική τράπεζα, εκτός από τις εκτιμήσεις της για την Ελλάδα, σημειώνει και τον προβληματισμό της για άλλες χώρες της Ευρωζώνης και κυρίως για τον κίνδυνο διάσπασής της. Το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο των εξελίξεων στην Ευρωζώνη βρίσκεται η βιωσιμότητα της Ιταλίας και της Ισπανίας και ταυτόχρονα το ενδεχόμενο σενάριο διάλυσης της Ζώνης του Ευρώ.
Πάντως, η στάση της Deutsche Bank είναι πως μια τέτοια έκβαση θα έχει παγκόσμιες συστημικές επιπτώσεις και σε κάθε περίπτωση το βασικό σενάριο της τράπεζας παραμένει πως ένα ενδεχόμενο διάσπασης της Ευρωζώνης είναι πάρα πολύ μικρό και δεν θα πραγματοποιηθεί.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100016_11/12/2011_465832
____________________________________________
αποκαλυπτικό
No comments:
Post a Comment