24.1.12

Aπαιτήσεις ΔΝΤ: Jan 23, 2012 Αγωνία για τον 13ο και 14ο μισθό

Τις ανατροπές στις αμοιβές του ιδιωτικού τομέα και των ΔΕΚΟ και τα σημεία της εργατικής νομοθεσίας που πρέπει να τροποποιηθούν περιλαμβάνει αναλυτικά το «κείμενο εργασίας» της τρόικας προς την κυβέρνηση.

Η τρόικα, στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό κ. Λουκά Παπαδήμο, δεν δέχθηκε τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς για να μην καταργηθούν ο 13ος και 14ος μισθός παρ΄ότι μια τέτοια απόφαση θα πλήξει βραχυπρόθεσμα τη ζήτηση και θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ύφεση.

Κι αυτό γιατί, όπως επισημάνθηκε, το μεγάλο πρόβλημα είναι στις ΔΕΚΟ, στις τράπεζες οι οποίες παρ΄ότι έχουν εκτεθεί στον ανταγωνισμό λειτουργούν με τις συμβάσεις και τους κανονισμούς εργασίας που ίσχυαν όταν ήταν κρατικές, αλλά και στις υπηρεσίες που επηρεάζουν όλη την οικονομία (ΔΕΗ, ΟΤΕ, εταιρείες δικτύων).
Η ελληνική πλευρά θα επιμείνει να βρεθεί μια «χρυσή τομή» στις αλλαγές εργασιακών σχέσεων και στη μείωση του μισθολογικού κόστους, αλλά η τρόικα επιμένει.

Την Πέμπτη ολοκληρώνεται η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας και μέχρι τότε πρέπει να έχουν ληφθεί όλες οι αποφάσεις για τα επόμενα μέτρα και διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία.

Παρά τις διαψεύσεις ορισμένων παραγόντων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο κείμενο αναφέρονται σαφέστατα ο 13ος και 14ος μισθός, όπως και οι ωριμάνσεις των μισθών, οι συλλογικές συμβάσεις αλλά και οι περιορισμοί στις απολύσεις και η «ανελαστικότητα» του χρόνου απασχόλησης.

Στο κείμενο της τρόικα στο οποίο στηρίχθηκαν όλες οι συζητήσεις της ελληνικής πλευράς με τους τεχνοκράτες του ΔΝΤ παρουσιάζονται στο εισαγωγικό μέρος «οι δυσκαμψίες στην ελληνική αγορά εργασίας» και γίνονται σαφείς συστάσεις προς την κυβέρνηση.

Τα βασικά σημεία για τα μέτρα που έρχονται, στο έγγραφο που παρουσιάζει σήμετα το «Βήμα» είναι τα εξής:
ΔΕΚΟ

Στο στόχαστρο μπαίνουν:

- Οι ωριμάνσεις μισθών (μια εταιρεία αναφέρει ότι δίνει μισθολογικές αυξήσεις 2,2% λόγω ωρίμανσης)

- Η έλλειψη σύνδεσης των αποδοχών με την επίδοση του εργαζομένου.

- Οι πολλαπλές παροχές (μια εταιρεία αναφέρει 150 παροχές και μπόνους που εγγράφονται στη συλλογική σύμβαση εργασίας και καταβάλλονται επιπλέον των προβλεπομένων της εθνικής σύμβασης).

- Η ανελαστικότητα σε ό,τι αφορά τον τόπο εργασίας (μεταφορές προσωπικού).

- Οι υπερωρίες, που είναι περισσότερες και ακριβότερες από αυτές που χορηγούν οι ανταγωνιστικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα.

- Οι υψηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης (μια εταιρεία αναφέρει εισφορές 36% για τους προσληφθέντες προ του 1993 εργαζομένους, ενώ οι εισφορές για τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ είναι 20%)

Ιδιωτικός τομέας

Στο στόχαστρο μπαίνουν:

- Ο 13ος και ο 14ος μισθός, που είναι νομικά κατοχυρωμένοι στον ιδιωτικό τομέα (οι τράπεζες πληρώνουν ακόμη και 14μιση μισθούς). Στο δημόσιο τομέα περιορίστηκαν. Οπως αναφέρουν ενώ η καταβολή του μισθού σε 14 δόσεις δεν αποτελεί από μόνη της μια διαστροφή του συστήματος, η υποχρεωτικότητα της ρύθμισης προκαλεί δυσκαμψίες. Προτείνει λοιπόν η Τρόικα την οριζόντα κατάργηση του 13ου και του 14ου μισθού, και δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προσφέρουν προαιρετικά με τη μορφή μπόνους σε επίπεδο ατομικών συμφωνιών με τους εργαζόμενους. 

- Οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ολες οι συλλογικές συμβάσεις που λήγουν μετατρέπονται αυτομάτως σε ιδιωτικές σε περίπτωση που παρέλθουν έξι μήνες και δεν ανανεωθούν.

- Η ανελαστικότητα του χρόνου απασχόλησης. Οι απαγορεύσεις της υπερωριακής απασχόλησης, της απασχόλησης το Σαββατοκύριακο και των αλλαγών στο ωράριο είναι επιζήμιες στον τουριστικό κλάδο. Επιπλέον, η μείωση του ωραρίου μέσω της μερικής απασχόλησης πρέπει να γίνεται μόνο μειώνοντας τις εργάσιμες ημέρες και όχι τις ώρες της ημερήσιας απασχόλησης.

- Οι περιορισμοί στις προσλήψεις και τις απολύσεις. Η πρόσφατη απελευθέρωση της αγοράς (το υψηλότερο όριο ομαδικών απολύσεων) δεν εφαρμόζεται σε όλες τις εταιρείες. Επιπλέον, σε ορισμένες εταιρείες και κλάδους όπου είναι απαραίτητη μια μείωση του εργατικού δυναμικού, η διεύθυνση δεν έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποιους θα απολύσει.

- Οι μηχανισμοί μεσολάβησης και διαιτησίας, που είναι αναποτελεσματικοί και χρονοβόροι, καθώς βασίζονται υπερβολικά στους νόμους.

- Στο στόχαστρο είναι τέλος ο τρόπος λειτουργίας της ελληνικής Δικαιοσύνης. Οι δικαστικές διαδικασίες είναι υπερβολικά χρονοβόρες, εκτιμά η τρόικα και προτείνει την υιοθέτηση διαδικασιών που εφαρμόζονται στα ειδικά φορολογικά δικαστήρια.

Τι αντιπροτείνουν οι κοινωνικοί εταίροι
Απέναντι σ΄ αυτές τις προτάσεις κυβέρνηση και κοινωνικοί εταίροι αναζητούν τη χρυσή τομή που φαίνεται να βρίσκεται στο «πάγωμα» των αποδοχών του ιδιωτικού τομέα για δύο χρόνια 2013 και 2014.

Οι εκπρόσωποι των εργοδοτών και της ΓΣΕΕ - που συναντώνται εκ νέου πιθανότατα την Τετάρτη - υπό το φως πλέον και της επιστολής της τρόικα προβάλουν «ως λύση» το διετές πάγωμα των μισθών (2013, 2014), το οποίο θα αφήσει ανέγγιχτη την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.

Η ΓΣΕΕ δεν δέχεται καμία παρέμβαση στη σύμβαση, ζητώντας να χορηγηθεί η αύξηση του Ιουλίου (περίπου 2,5%) και να μην περικοπούν 13ος και 14ος μισθός. Τα αιτήματα της ΓΣΕΕ φαίνεται να συμμερίζεται και η Νέα Δημοκρατία, μες τον πρόεδρος της οποίας κ. Αντ. Σαμαρά συναντήθηκε την Δευτέρα το προεδρείο της οργάνωσης. Ο κ. Σαμαράς συμφώνησε με τη ΓΣΕΕ ότι δεν πρέπει να προωθηθεί η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού, η μείωση του κατώτατου μισθού και οι οριζόντιες περικοπές στις επικουρικές συντάξεις.

Από την πλευρά της η τρόικα ζητά μετ' επιτάσεως την περικοπή δύο μισθών ετησίως από τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να βελτιωθεί ο δείκτης ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Ήδη οι εκπρόσωποι των δανειστών έχουν διατυπώσει τις προτάσεις τους προς την ελληνική κυβέρνηση και αναμένουν την οριστικοποίηση των μέτρων, ώστε να ακολουθήσει η σύναψη της νέας δανειακής σύμβασης. Μάλιστα, προκειμένου να αποφευχθεί η ένταση γύρω από τα μέτρα που θα οδηγήσουν στο αντίστοιχο οικονομικό αποτέλεσμα, τρόικα αφήνει στην κυβέρνηση το περιθώριο επιλογής τους, αρκεί να οδηγούν σε αντίστοιχες μειώσεις.

Το υπουργείο Εργασίας από την πλευρά του, τηρεί στάση αναμονής, αναμένοντας τις διαβουλεύσεις των κοινωνικών εταίρων, χωρίς να θέτει συγκεκριμένη ατζέντα μέτρων, πλην της μείωσης του μη μισθολογικού κόστους εργασίας.

Οι προτάσεις μέτρων που βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων της ΓΣΕΕ με τους εργοδοτικούς φορείς και οι αντίστοιχες θέσεις όλων των κοινωνικών εταίρων αφορούν τα εξής:

1. Μείωση των κατώτατων αμοιβών. Το έχει θέσει η τρόικα αλλά με το μέτρο αυτό διαφωνεί το σύνολο των εργοδοτικών και εργατικών φορέων.

2. Περικοπή του 13ου και 14ου μισθού. Διαφωνεί η ΓΣΕΕ, η ΓΣΕΒΕΕ (επαγγελματοβιοτέχνες) και οι έμποροι, ενώ ο ΣΕΒ φαίνεται να συζητά την περικοπή τους από ένα ύψος μισθού και άνω.

3. Διετές «πάγωμα» μισθών και ωριμάνσεων (τριετίες πολυετίες). Το ζητούν οι εργοδοτικές οργανώσεις - προκειμένου να μειωθεί το μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων - αντιδρά η ΓΣΕΕ τόσο για την αύξηση που προβλέπεται στη σύμβαση (2,5% από 1.7.2012), όσο και για τις ωριμάνσεις των κατώτατων αμοιβών.

4. Μείωση του μη μισθολογικού κόστους (εισφορές εργοδοτών - εργαζομένων). Συμφωνούν εργοδότες και εργαζόμενοι, ωστόσο η ΓΣΕΕ θέτει ως προϋπόθεση την αναπλήρωση των εσόδων που θα απολέσουν τα ασφαλιστικά ταμεία και ο ΟΑΕΔ από την μείωση των εισφορών.

Η επιστολή - «κείμενο εργασίας» προς την κυβέρνηση
(επιλογή δική μου, bold δικά μου)

DRAFT FOR DISCUSSION
Greece—Distortions from Special Labor Regimes and Legacy Problems
The private labor market in Greece is compartmentalized and distorted, with especially
heavy restrictions imposed on ex-state companies. These distortions adversely affect
domestic and external competition, productivity, and growth. Removing them will require
legal interventions, but also the bargaining playing field between employers and unions
should be leveled to facilitate better market outcomes and allow restructuring to take place.

some state-owned companies have undertaken reforms over the last two years
to restrict tenure, introduce performance incentives, and reduce wages by some 35 percent,
but private ex-state companies have not been able to remove privileges from the 1970-1990s.
Also, the purely private companies have been adjusting within their own set of restrictions.

Examples of special labor regimes in Greece that cause important distortions and elevated
supply costs can be found in the network industries (utilities—telecom, energy, water),
banking industry, some manufacturing industries, transport, but also in professional
(restricted) service sectors, education, and even tourism
.

Judicial system – extremely lengthy, costly, and uncertain procedures to enforce layoffs.

13th and 14th wage. Introduce a legal provision to remove these bonuses in any provision
of law (including ministerial decision and presidential decree)/labor regulation/collective
labor agreement. (Already eliminated and replaced with much less generous bonuses in
the general government.) As noted, while pay frequency is not a distortion per se, making
these bonuses optional
is a coordinated way of reducing costs in the economy and
fostering competitiveness, employment, and growth.

Flexibility: introduce a legal provision to allow reductions in hours worked per day
alongside the possibility to reduce the number of working days already in effect
. Further,
in seasonal industries exceptions to overtime/working hour arrangements/weekend work
should be introduced. In the education sector, private schools should be allowed to
increase teaching hours
.


No comments: