Τι δηλώνουν επτά υψηλόβαθμα στελέχη εισηγμένων εταιριών, οι πτωτικές προσδοκίες σε οικοδομή, ένδυση - οικιακό εξοπλισμό και γιατί αισιοδοξεί η Alpha Bank. Με τη χρηματιστηριακή αγορά να έχει προεξοφλήσει στις αποτιμήσεις των μετοχών κάποια επιδείνωση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία (μονοψήφια P/E, πολύ υψηλές μερισματικές αποδόσεις, ισχυρά growth stories με δείκτες ώριμων εταιριών κ.λπ.), το κύριο ζητούμενο είναι να απαντηθούν τα ερωτήματα κατά πόσον η ελληνική οικονομία διάγει περίοδο κρίσης και εάν η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί από το δεύτερο εξάμηνο του 2008.
Περνάει τελικά κρίση ή όχι η ελληνική οικονομία;
Βεβαίως και περνάει, καθώς η ζήτηση είναι πολύ μειωμένη, λένε αρκετοί παράγοντες της αγοράς. Μέχρι τώρα έχουμε δει δυσκολίες, αλλά όχι κρίση, λένε κάποιοι άλλοι. Έχουμε όμως κι εκείνους που φοβούνται επιδείνωση της κατάστασης κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2008. «Τα δύσκολα μόλις τώρα αρχίζουν», υποστηρίζουν. Και πέραν όλων αυτών, έχουμε τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου που δείχνουν άνοδο 0,4% στον όγκο των λιανικών πωλήσεων. Τι συμβαίνει όμως τελικά; Ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο; Η απάντηση είναι ότι όλοι έχουν δίκιο, απλώς εκφράζουν την εμπειρία της "δικής τους" αγοράς.
Η επίπτωση της οικοδομής
Όσοι, για παράδειγμα, υποστηρίζουν ότι η οικονομία περνάει κρίση προέρχονται κυρίως από κλάδους που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την οικοδομική δραστηριότητα. «Είναι πολύ δυσκολότερη φέτος η αγορά από πέρυσι», υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πετζετάκις, κ. Ιωάννης Σπανουδάκης, παραδεχόμενος ότι η οικοδομική δραστηριότητα παρουσιάζει κάμψη και ότι δεν έχουν περάσει μέχρι σήμερα τις αυξήσεις του κόστους των πρώτων υλών στους πελάτες τους. Αναλυτικότερος για την κατάσταση ήταν ο πρόεδρος της Γενικής Εμπορίου και Βιομηχανίας (πωλήσεις εργαλείων, υλικών - εξαρτημάτων για έργα και οικοδομές κ.λπ.) κ. Γιώργος Κρεμμύδας, ο οποίος τόνισε: «Το 2008 είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά, με τη ζήτηση να είναι μειωμένη. Από την πλευρά μας επιλέξαμε να περιορίσουμε τις πωλήσεις μας στους σίγουρους πελάτες, καθώς φοβόμαστε έξαρση επισφαλειών. Το θετικό για εμάς είναι ότι επειδή οι τιμές των πρώτων υλών έχουν αυξηθεί και εμείς προνοήσαμε να φυλάξουμε αποθέματα από πέρυσι, φέτος προβλέπουμε ότι θα επαναλάβουμε τον περυσινό τζίρο σε αξία και τα περυσινά κέρδη». «Η κατάσταση στην αγορά είναι πολύ δύσκολη φέτος και ο ανταγωνισμός οξύνεται ολοένα και περισσότερο. Η υλοποίηση των ΣΔΙΤ καθυστερεί, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι διεκδικούν ακόμη και έργα 500 χιλιάδων ευρώ, τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ χαμηλά και οι πελάτες ζητούν μεγαλύτερα περιθώρια πιστώσεων», δήλωσε στη γενική συνέλευση της εταιρίας του ο διευθύνων σύμβουλος της Betanet κ. Ευάγγελος Ζαβλιάρης.
Πτώση προσδοκιών σε ένδυση - οικιακό εξοπλισμό
Πέρα όμως από τον ευρύτερο χώρο της οικοδομικής δραστηριότητας, έντονος σκεπτικισμός επικρατεί και στους κλάδους της ένδυσης - υπόδησης και του οικιακού εξοπλισμού. Ενδεικτική είναι η πορεία των δεικτών των επιχειρηματικών προσδοκιών του ΙΟΒΕ στους δύο κλάδους. Με βάση τις μετρήσεις του Μαΐου, ο δείκτης προσδοκιών στην ένδυση - υπόδηση περιορίστηκε στις 101,5 μονάδες έναντι των 140,3 μονάδων τον ίδιο μήνα του 2007. Μιλάμε για υποχώρηση της τάξεως του 27,5% (!). Ανάλογο είναι το πλήγμα και στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού, όπου ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών έκλεισε τον φετινό Μάιο στις 108,6 μονάδες, έναντι των 137,3 μονάδων (-21%) όπου βρισκόταν τον αντίστοιχο μήνα της περασμένης χρονιάς… «Η αγορά είναι φέτος πολύ δύσκολη, αλλά το ευχάριστο είναι ότι εμείς πάμε πολύ καλά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Fashion Box κ. Κων/νος Τσουβελεκάκης κατά την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας του. Οι «μετριοπαθείς» «Δύσκολη και ασταθή» χαρακτήρισε την αγορά του λιανικού εμπορίου ο διευθύνων σύμβουλος της FG Europe κ. Γιάννης Παντούσης και για τον λόγο αυτόν η εταιρία του δεν έχει προχωρήσει μέχρι τώρα σε ανοδική αναθεώρηση του φετινού guidance, παρά το γεγονός ότι τα κέρδη του πρώτου τριμήνου ήταν εντυπωσιακά. Στον όμιλο Φουρλή το φετινό guidance που δόθηκε μέσα στον Ιούνιο κάνει λόγο μεν για νέα σημαντική αύξηση της κερδοφορίας, ωστόσο το ύψος των προβλέψεων ήταν χαμηλότερο από αυτό που εκτιμούσαν αρκετοί αναλυτές. Παράγοντες της χρηματιστηριακής αγοράς απέδωσαν το χαμηλό guidance στο «ομιχλώδες» δεύτερο εξάμηνο του 2008 και στην πρόθεση της διοίκησης της εισηγμένης να φανεί συντηρητική, προκειμένου να μη διαψευστούν τελικά οι προβλέψεις της προς τα κάτω. «Αντιμετωπίζουμε μια δύσκολη ελληνική αγορά φέτος, αλλά -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- όχι μια αγορά σε κρίση», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Yalco κ. Σωκράτης Κωνσταντίνου κατά την παρουσίαση της εταιρίας του σε Έλληνες αναλυτές, τονίζοντας φυσικά τις παρενέργειες που υπάρχουν από την κατάσταση στα λιμάνια κ.λπ. «Η αγορά φέτος παρουσιάζει δυσκολίες», δήλωσε στο Euro2day ο κ. Θωμάς Ρούμπας, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Dionic (ο οποίος σημείωσε ισχυρή ποσοστιαία αύξηση κερδών στο πρώτο φετινό τρίμηνο), συμπληρώνοντας ότι «το θετικό για εμάς είναι πως επειδή έχουμε ιδιαίτερα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων και υπηρεσιών, είμαστε σε θέση να δίνουμε μεγάλη έμφαση στους κλάδους εκείνους που παρουσιάζουν ανάπτυξη και να ακολουθούμε αμυντική τακτική στους υπόλοιπους. Φέτος, για παράδειγμα, δίνουμε έμφαση στις υπηρεσίες, ενώ σε άλλες δραστηριότητες ακολουθούμε σφιχτή πιστωτική πολιτική, ασφαλίζοντας επίσης τις πιστώσεις μας. Με τον τρόπο αυτόν προετοιμαζόμαστε στην περίπτωση που η κατάσταση δυσκολέψει περαιτέρω».
Αισιοδοξία από Alpha Bank
Για ικανοποιητική αύξηση του δείκτη όγκου του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, μετά το +2,3% που σημείωσε τον περασμένο Απρίλιο, μιλά η διεύθυνση οικονομικών μελετών της Alpha Bank, σύμφωνα με την οποία «η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την εκτιμώμενη μεγάλη αύξηση κατά 7,4% των κατά κεφαλήν μισθολογικών αμοιβών των εργαζομένων μέσα στο 2008, σηματοδοτεί ικανοποιητική αύξηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων για το 2008, ως σύνολο». Η Alpha Bank σημειώνει επίσης τα οφέλη από την αναμενόμενη αύξηση της απασχόλησης κατά 1,2% μέσα στο 2008, ενώ επισημαίνει ότι η διεθνής άνοδος στις τιμές των αγροτικών προϊόντων θα έχει θετικές συνέπειες στην αύξηση της παραγωγής αυτών των προϊόντων στην Ελλάδα και στα εισοδήματα των αγροτών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το +2,3% στον όγκο των λιανικών πωλήσεων οφείλεται και στο γεγονός ότι στον φετινό Απρίλιο προστέθηκε η θετική εποχικότητα του Πάσχα, κάτι που μέσα στο 2007 είχε γίνει τον Μάρτιο. Συνολικά, λοιπόν, για το πρώτο τετράμηνο η αύξηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων περιορίστηκε μόλις στο 0,4%.
http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/345756/Article.aspx
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment