Στην κατανάλωση φθηνότερων ποτών, όπως η μπίρα, οδηγεί τους Ελληνες καταναλωτές η οικονομική κρίση. Παράλληλα, περιορίζεται η κατανάλωση μπίρας στη λεγόμενη «κρύα αγορά», δηλαδή στους χώρους μαζικής εστίασης και στους χώρους διασκέδασης και αυξάνεται από την άλλη στη «ζεστή αγορά», δηλαδή στην αγορά από το σούπερ μάρκετ, προκειμένου να καταναλωθεί στο σπίτι. Κι αυτό διότι, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, παρατηρείται περιορισμός της διασκέδασης εκτός σπιτιού και επιστροφή στις οικογενειακές και φιλικές συγκεντρώσεις στο σπίτι.
Ετσι, αν και στην αρχή του έτους τα στελέχη της εγχώριας ζυθοποιίας υπολόγιζαν ότι οι πωλήσεις τους θα καταγράψουν μείωση ακόμη και 15%, τώρα η μείωση των πωλήσεων εκτιμάται ότι θα περιορισθεί στο 5%. Η μείωση αυτή έχει προέλθει κυρίως από τη μείωση της τουριστικής κίνησης που παρατηρήθηκε το φετινό καλοκαίρι και ήταν της τάξης του 10% περίπου. Οσο για την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες, ενώ μέχρι πέρυσι το μερίδιο της «κρύας αγοράς» ήταν περίπου 65% και της «ζεστής αγοράς» 35%, η αναλογία έχει αλλάξει σε 60%-40% και δεν αποκλείεται η «κρύα αγορά» να υποχωρήσει περαιτέρω προς όφελος της «ζεστής».
Στον περιορισμό των απωλειών συνέβαλε η καλοκαιρία που επικράτησε μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου, καθώς στην Ελλάδα η κατανάλωση μπίρας εξακολουθεί να έχει έντονα εποχικό χαρακτήρα και συνδέεται κατά κύριο λόγο με την επικράτηση υψηλών θερμοκρασιών. Αλλωστε, το 60% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης μπίρας στην Ελλάδα γίνεται την περίοδο Μαΐου - Σεπτεμβρίου. Την αποσύνδεση, ακριβώς, της κατανάλωσης μπίρας από τη θερινή περίοδο επιχειρούν οι μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Μύθος Ζυθοποιία, επενδύοντας στην παραγωγή, την εισαγωγή και την προώθηση premium σημάτων.
Η προσπάθεια αυτή, σε συνδυασμό με την αλλαγή της σύνθεσης του πληθυσμού που παρατηρείται στη χώρα λόγω της αύξησης των οικονομικών μεταναστών, έχει οδηγήσει στην αύξηση της κατανάλωσης μπίρας, εξέλιξη που επηρεάζεται και από την οικονομική κρίση. Σύμφωνα με έρευνα της Ernst & Young για λογαριασμό της Ενωσης Ευρωπαίων Ζυθοποιών (The Brewers of Europe), ενώ το 2006 η ετήσια κατανάλωση στην Ελλάδα ήταν 3.905.000 εκατόλιτρα, το 2008 αυξήθηκε στα 4.600.000 εκατόλιτρα, αύξηση δηλαδή κατά 18% μέσα σε μόλις δύο χρόνια.
Καθοδικά το ουίσκι
Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις του ουίσκι, του αλκοολούχου ποτού με το υψηλότερο μερίδιο πωλήσεων (39,9% το 2008, σύμφωνα με την ICAP), βρίσκονται σε διαρκή πτώση. Βάσει των στοιχείων της AC Nielsen, Gfk Hellas, το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2009 οι πωλήσεις ουίσκι ανήλθαν σε 880.000 9λιτρα κιβώτια, έναντι 961.000 9λιτρων κιβωτίων το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2008, μείωση δηλαδή της τάξης του 8,4%. Από την άλλη, η αγορά της μπίρας το 2010 εκτιμάται ότι θα κινηθεί και πάλι ελαφρώς πτωτικά –ίσως λιγότερο από 5%– όμως το μερίδιό της στη συνολική κατανάλωση ποτών θα αυξηθεί.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_19/12/2009_384118
No comments:
Post a Comment