1. Κατ' αρχάς, ύστερα από ένα «κούρεμα» η Ελλάδα θα μείνει για απροσδιόριστο, αλλά πάντως μεγάλο, χρονικό διάστημα εκτός αγορών. Ποιες χρηματοδοτικές ανάγκες θα καλύψουν και για ποιο διάστημα η Ευρωζώνη και το ΔΝΤ; Το πιθανότερο είναι ότι θα καλύπτουν μόνο την εξυπηρέτηση του εναπομένοντος χρέους, δηλαδή χρεολύσια και τόκους, αλλά όχι πρωτογενή ελλείμματα.
2. Προκειμένου να εξασφαλισθεί η παραγωγή διατηρήσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων, θα ενισχυθεί η επιτήρηση της τρόικας.
3. Είναι βέβαιο ότι ύστερα από ένα haircut, η Ευρωζώνη θα χρηματοδοτήσει την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ώστε να μην καταρρεύσουν. Ωστόσο, ο κίνδυνος να υπάρξουν φαινόμενα πανικού και εκροές καταθέσεων δεν μπορεί να αποκλειστεί.
4. Το πιθανότερο είναι ότι για να γίνει ένα haircut και να οδηγηθεί η χώρα σε χρεοκοπία, θα εξασφαλισθεί η συναίνεση της ΕΚΤ, προκειμένου να συνεχισθεί η παροχή ρευστότητας προς τις τράπεζες. Η ΕΚΤ ίσως προσαρμοστεί, άγνωστο όμως με ποιους όρους.
5. Αδιευκρίνιστο είναι τι θα γίνει εάν υποστούν haircut τα ομόλογα που έχουν τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι απώλειες πρέπει να καλυφθούν είτε με δάνεια από το νέο πακέτο βοήθειας είτε με περαιτέρω περικοπές συντάξεων και παροχών.
6. Ενα μη εθελοντικό «κούρεμα» θα έχει νομικές προεκτάσεις που είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Επενδυτές θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις και θα υπάρξουν μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες.
7. Tέλος υπάρχει ο κίνδυνος ανεξέλεγκτης μετάδοσης σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_09/10/2011_458886
Είναι η συζήτηση των ημερών: «Ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τις καταθέσεις ή τα δάνειά μας, αν τελικώς γίνει ένα haircut –μεγαλύτερη ή μικρότερο– στο χρέος; Πόσο επηρεάζονται; Και πώς μπορούμε να προστατευθούμε;». Κρίσιμα ερωτήματα που θέτουν στο σύνολό τους σήμερα οι Ελληνες, ζητώντας άμεσες απαντήσεις.
Ο κανόνας, κατ’ αρχήν, υποστηρίζει ότι είναι τεχνικά ασύνδετη οποιαδήποτε διασύνδεση των καταθέσεων με ενδεχόμενη αναδιάρθρωση. Κι αυτό γιατί τόσο η αξία τους όσο και η δυνατότητα πρόσβασης των καταθετών στις αποταμιεύσεις τους δεν αναμένεται να επηρεαστούν. Η αξία των καταθέσεων θα μπορούσε να θιγεί μόνο μέσα από μια διαδικασία εσωτερικής υποτίμησης που θα είχαμε εάν καταφεύγαμε σε εθνικό νόμισμα και εγκαταλείπαμε το ευρώ.
Ασύνδετη είναι επίσης η διαδικασία με την τύχη των δανείων, που οφείλουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά προς τις ελληνικές τράπεζες και τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να επηρεαστούν ή να μειωθούν.
Η «Κ» απευθύνθηκε σε τραπεζίτες, υπέβαλε τα ερωτήματα και ιδού οι απαντήσεις που έλαβε:
– Πόσο εγγυημένες είναι οι καταθέσεις αν πραγματοποιηθεί μεγάλο «κούρεμα» (haircut) στα ελληνικά ομόλογα; Υπάρχει κίνδυνος επιπτώσεων;
– Το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων συνδέεται με την ανάγκη αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ώστε αυτό να καταστεί εξυπηρετούμενο. Αν πραγματοποιηθεί ένα μεγάλου ύψους haircut, άνω του 21%, τότε ορισμένες τράπεζες θα πρέπει να ενισχύσουν τα κεφάλαιά τους. Αν αυτή η επανακεφαλαιοποίηση γίνει μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αυτό θα έχει επίπτωση στους μετόχους των τραπεζών και όχι στους καταθέτες. Αντίθετα, η επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα προσδώσει μεγαλύτερη ασφάλεια και εγγύηση στους καταθέτες. Επίσης, η εξεύρεση μιας λύσης που θα απαντά αποτελεσματικά στην κρίση καθιστώντας βιώσιμο το ελληνικό χρέος και η επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω του Ταμείου απομακρύνουν την ούτως ή άλλως περιορισμένη πιθανότητα εξόδου από το ευρώ. Το ενδεχόμενο επιστροφής στη δραχμή αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία για τους περισσότερους καταθέτες.
– Μπορεί κάποιος να προχωρήσει σήμερα σε ανάληψη μεγάλου ποσού σε μετρητά ή μόνη οδός είναι το έμβασμα;
– Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός σε αναλήψεις μετρητών. Ωστόσο, για λόγους ασφαλείας και για την ανάληψη μεγάλων ποσών καλό είναι να έχει προηγηθεί συνεννόηση με την τράπεζα ώστε να υπάρξει η ανάλογη προετοιμασία και να είναι άμεσα διαθέσιμα στο ταμείο της τράπεζας τα χρήματα. Αν δεν έχει υπάρξει συνεννόηση, απλά θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος για την τροφοδοσία, σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας, του ταμείου με τα μετρητά.
– Πού υπάγονται οι καταθέσεις που βρίσκονται σε θυγατρικές ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό;
– Γενικά, θυγατρικές που εδρεύουν σε άλλη χώρα τελούν υπό την εποπτεία και την ευθύνη των τοπικών κεντρικών τραπεζών και οι καταθέσεις διέπονται από το τοπικό νομικό καθεστώς της κάθε χώρας.
– Πώς θα επηρεαστεί το χρέος των ιδιωτών προς τις τράπεζες μέσα από μια ενδεχόμενη αναδιάρθρωση του χρέους; Υπάρχει περίπτωση να διαγραφεί μέρος του χρέους;
– Οποιαδήποτε αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους δεν συνδέεται τεχνικά με τον δανεισμό των ιδιωτών από τις τράπεζες. Ως εκ τούτου, το χρέος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων δεν θα επηρεαστεί και δεν θα υποστεί καμιά μείωση ούτε φυσικά θα διαγραφεί μέσα από τη διαδικασία της αναδιάρθρωσης.
– Ποια θα είναι η επίπτωση μια ενδεχόμενης αναδιάρθρωσης για τις τράπεζες; Θα συνεχίσουν να χορηγούν δάνεια;
– Μια περαιτέρω αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους στην οποία θα συμμετάσχουν οι τράπεζες θα περιορίσει κυρίως την κεφαλαιακή τους επάρκεια και κάποιες ενδεχομένως θα τις εξαντλήσει κεφαλαιακά. Η δυνατότητα νέων χορηγήσεων συνδέεται με τις διαθέσιμες καταθέσεις ή άλλες πηγές άντλησης ρευστότητας. Η περαιτέρω μείωση των καταθέσεων, απόρροια της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και ο αποκλεισμός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος από τις αγορές, θα επιδεινώσουν τη διαθέσιμη ρευστότητα και θα περιορίσουν τις πιστώσεις.
«Δεν πληρώνω» και επιτόκια– Ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά των δανειοληπτών; Πρέπει να αποπληρώνουν τα χρέη τους προς τις τράπεζες ή είναι θεμιτό σε περιβάλλον οιονεί πτώχευσης να υιοθετήσουν την ψυχολογία του «δεν πληρώνω»;
– Η παρούσα κρίση οδηγεί σε μεγάλο ξεκαθάρισμα των πελατών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού θεωρείται ήδη μη αξιόχρεο, καθώς εμφανίζει κάποια μορφής καθυστέρηση είτε για λόγους αντικειμενικής αδυναμίας είτε για άλλους λόγους. Η άρνηση των δανειοληπτών να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους ή η αποφυγή συνεννόησης με την τράπεζα θα οδηγήσει στον οριστικό αποκλεισμό τους από την τραπεζική χρηματοδότηση ακόμα και μετά την κρίση, αφού όλα πλέον καταγράφονται.
– Ποια θα είναι η επίπτωση στα επιτόκια των νέων ή των υφιστάμενων δανείων;
– Τα επιτόκια χορηγήσεων εντός Ευρωζώνης καθορίζονται από την πολιτική της ΕΚΤ και επιβαρύνονται από το ρίσκο που ενσωματώνει κάθε χώρα ή κάθε κατηγορία δανείων, ανάλογα εάν είναι με εξασφάλιση ή όχι. Είναι εύλογο ότι η αύξηση των επισφαλειών θα ωθήσει τα επιτόκια των νέων δανείων ανοδικά, ενώ τα επιτόκια στα υφιστάμενα δάνεια που έχουν ήδη συμφωνηθεί δεν θα επηρεαστούν, αφού έχουν συνομολογηθεί με συμβάσεις.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_09/10/2011_458882
Η σύνοδος κορυφής της 21ης Ιουλίου με τις αποφάσεις της εγγυήθηκε ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στο ευρώ, χάρη στη μεγάλη επιμήκυνση της αποπληρωμής του χρέους. Εγγυήθηκε, επίσης, τη σταθερότητα του πιστωτικού συστήματος, με ρευστότητα και κεφάλαια. Επιχείρησε, τέλος, να καταστήσει βιώσιμο το χρέος, με την εθελοντική Συμμετοχή Ιδιωτών (PSI). Προς δικαίωση των αντιρρήσεων του κ. Τρισέ, το PSI δεν πήγε καλά. Από τις τέσσερις εναλλακτικές δυνατότητες συμμετοχής, οι ιδιώτες επέλεξαν τη λιγότερο συμφέρουσα για την Ελλάδα. Ετσι, βρέθηκε η αφορμή για να αρχίσει η αμφισβήτηση των αποφάσεων της συνόδου.
Διατυπώθηκαν, λοιπόν, δύο προτάσεις. Μία από τον Ν. Σαρκοζί, που εισηγείται τη γενναία επαναγορά ελληνικού χρέους σε τρέχουσες χαμηλές τιμές, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, το EFSF ή το ΔΝΤ. Λόγος γίνεται για τα 260 από τα 370 δισ. ευρώ του χρέους, αυτά που κατέχουν ιδιώτες. Παράδειγμα, αν με 50 ευρώ αγοράζονταν ομόλογα με ονομαστική αξία 100, τότε τα 260 δισ. θα μειώνονταν σε 130. Επειδή, όμως, με τις αγορές θα ανέβαιναν οι τιμές, υπολογίζεται ότι η μείωση θα ήταν μικρότερη και το συνολικό χρέος θα έπεφτε στο 120% του ΑΕΠ, περίπου.
Η δεύτερη διατυπώθηκε από τον ισχυρό παίκτη. Η Αγκ. Μέρκελ εισηγείται ελεγχόμενη πτώχευση της Ελλάδας. Είτε (μη εθελοντική) Συμμετοχή Ιδιωτών ονομαστεί είτε «κούρεμα» 50% (ή περισσότερο), πρόκειται για πτώχευση με κοινή απόφαση της Κομισιόν, του ΔΝΤ και της μετά Τρισέ Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Με «κούρεμα» 50%, το χρέος θα περικοπεί 130 δισ. (αφού εξαιρούνται τα 110 δισ. που έχουν ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ) και θα μειωθεί στα 240 δισ. ευρώ. Η πρόταση προβλέπει, επίσης, ότι η τρόικα εγγυάται την κεφαλαιακή ενίσχυση του ελληνικού πιστωτικού συστήματος καθώς και την εξυπηρέτηση του χρέους μέχρι να ξαναβγούμε στις αγορές.
Πού οδηγεί η γερμανική πρόταση; Πρώτο, στην ενεργοποίηση των CDS. Οσοι στοιχημάτιζαν στην πτώχευση της Ελλάδα θα κερδίσουν το στοίχημα – σε βάρος, κυρίως, των αμερικανικών τραπεζών. Δεύτερο, σε νέες ενισχύσεις σε ευρωπαϊκές τράπεζες. Τρίτο, σοβαρότερο, διακινδυνεύει τη γενίκευση της κρίσης, αν προκληθεί ανησυχία στις αγορές ότι το ελληνικό παράδειγμα θα ακολουθήσουν και άλλα κράτη και γενικευθούν οι επιθέσεις στα ομόλογα – ίσως και στα ομόλογα του ευρωπαϊκού πυρήνα.
Ειδικά για την Ελλάδα, συνεπάγεται μείωση του χρέους αλλά με αθέτηση των υποχρεώσεών μας προς τους δανειστές μας – η οποία θα μας συνοδεύει για πολλά χρόνια. Δεύτερο, ενέχει υψηλό ρίσκο, εφόσον δεν υπάρξει σαφής εγγύηση ότι ενδεχόμενη συμφωνία θα τηρηθεί στο ακέραιο από όλα τα μέρη, χωρίς να συμβεί κάποιο «ατύχημα» – τύπου «PSI». Τρίτο, επιβάλλει την πάση θυσία επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2012, ώστε να είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Τέταρτο, θα συνοδεύεται από την αμεσότερη και ανελαστική επιτήρηση της τρόικας στη δημοσιονομική προσαρμογή και ειδικά στις μεταρρυθμίσεις, ενδεχομένως με περαιτέρω εκχώρηση κυριαρχίας. Σε αυτήν την περίπτωση, η Βουλή θα κληθεί να εγκρίνει ενδεχόμενη συμφωνία, με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών. Το πολιτικό σύστημα θα υποστεί ισχυρές αναταράξεις.
Οι όποιες αποφάσεις για την Ελλάδα θα ληφθούν στην κρίσιμη σύνοδο της 18ης Οκτωβρίου. Η έκβασή της δεν εξαρτάται μόνο ή κύρια από εμάς. Από την Αθήνα όμως εξαρτάται αν θα πάει στη σύνοδο ενισχυμένη με αποδείξεις εθνικής συνεννόησης, συνεργασίας και γενικής επιστράτευσης δυνάμεων, σε όλα τα επίπεδα. Ή χωρίς αυτές.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_09/10/2011_458795
2. Προκειμένου να εξασφαλισθεί η παραγωγή διατηρήσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων, θα ενισχυθεί η επιτήρηση της τρόικας.
3. Είναι βέβαιο ότι ύστερα από ένα haircut, η Ευρωζώνη θα χρηματοδοτήσει την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ώστε να μην καταρρεύσουν. Ωστόσο, ο κίνδυνος να υπάρξουν φαινόμενα πανικού και εκροές καταθέσεων δεν μπορεί να αποκλειστεί.
4. Το πιθανότερο είναι ότι για να γίνει ένα haircut και να οδηγηθεί η χώρα σε χρεοκοπία, θα εξασφαλισθεί η συναίνεση της ΕΚΤ, προκειμένου να συνεχισθεί η παροχή ρευστότητας προς τις τράπεζες. Η ΕΚΤ ίσως προσαρμοστεί, άγνωστο όμως με ποιους όρους.
5. Αδιευκρίνιστο είναι τι θα γίνει εάν υποστούν haircut τα ομόλογα που έχουν τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι απώλειες πρέπει να καλυφθούν είτε με δάνεια από το νέο πακέτο βοήθειας είτε με περαιτέρω περικοπές συντάξεων και παροχών.
6. Ενα μη εθελοντικό «κούρεμα» θα έχει νομικές προεκτάσεις που είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Επενδυτές θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις και θα υπάρξουν μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες.
7. Tέλος υπάρχει ο κίνδυνος ανεξέλεγκτης μετάδοσης σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_09/10/2011_458886
Καταθέσεις, δάνεια μετά το «κούρεμα» του χρέους
Πώς μπορούν να προστατευθούν οι Ελληνες καταθέτες, τι θα γίνει με τις αναλήψεις Είναι η συζήτηση των ημερών: «Ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τις καταθέσεις ή τα δάνειά μας, αν τελικώς γίνει ένα haircut –μεγαλύτερη ή μικρότερο– στο χρέος; Πόσο επηρεάζονται; Και πώς μπορούμε να προστατευθούμε;». Κρίσιμα ερωτήματα που θέτουν στο σύνολό τους σήμερα οι Ελληνες, ζητώντας άμεσες απαντήσεις.
Ο κανόνας, κατ’ αρχήν, υποστηρίζει ότι είναι τεχνικά ασύνδετη οποιαδήποτε διασύνδεση των καταθέσεων με ενδεχόμενη αναδιάρθρωση. Κι αυτό γιατί τόσο η αξία τους όσο και η δυνατότητα πρόσβασης των καταθετών στις αποταμιεύσεις τους δεν αναμένεται να επηρεαστούν. Η αξία των καταθέσεων θα μπορούσε να θιγεί μόνο μέσα από μια διαδικασία εσωτερικής υποτίμησης που θα είχαμε εάν καταφεύγαμε σε εθνικό νόμισμα και εγκαταλείπαμε το ευρώ.
Ασύνδετη είναι επίσης η διαδικασία με την τύχη των δανείων, που οφείλουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά προς τις ελληνικές τράπεζες και τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να επηρεαστούν ή να μειωθούν.
Η «Κ» απευθύνθηκε σε τραπεζίτες, υπέβαλε τα ερωτήματα και ιδού οι απαντήσεις που έλαβε:
– Πόσο εγγυημένες είναι οι καταθέσεις αν πραγματοποιηθεί μεγάλο «κούρεμα» (haircut) στα ελληνικά ομόλογα; Υπάρχει κίνδυνος επιπτώσεων;
– Το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων συνδέεται με την ανάγκη αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ώστε αυτό να καταστεί εξυπηρετούμενο. Αν πραγματοποιηθεί ένα μεγάλου ύψους haircut, άνω του 21%, τότε ορισμένες τράπεζες θα πρέπει να ενισχύσουν τα κεφάλαιά τους. Αν αυτή η επανακεφαλαιοποίηση γίνει μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αυτό θα έχει επίπτωση στους μετόχους των τραπεζών και όχι στους καταθέτες. Αντίθετα, η επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα προσδώσει μεγαλύτερη ασφάλεια και εγγύηση στους καταθέτες. Επίσης, η εξεύρεση μιας λύσης που θα απαντά αποτελεσματικά στην κρίση καθιστώντας βιώσιμο το ελληνικό χρέος και η επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω του Ταμείου απομακρύνουν την ούτως ή άλλως περιορισμένη πιθανότητα εξόδου από το ευρώ. Το ενδεχόμενο επιστροφής στη δραχμή αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία για τους περισσότερους καταθέτες.
– Μπορεί κάποιος να προχωρήσει σήμερα σε ανάληψη μεγάλου ποσού σε μετρητά ή μόνη οδός είναι το έμβασμα;
– Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός σε αναλήψεις μετρητών. Ωστόσο, για λόγους ασφαλείας και για την ανάληψη μεγάλων ποσών καλό είναι να έχει προηγηθεί συνεννόηση με την τράπεζα ώστε να υπάρξει η ανάλογη προετοιμασία και να είναι άμεσα διαθέσιμα στο ταμείο της τράπεζας τα χρήματα. Αν δεν έχει υπάρξει συνεννόηση, απλά θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος για την τροφοδοσία, σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας, του ταμείου με τα μετρητά.
– Πού υπάγονται οι καταθέσεις που βρίσκονται σε θυγατρικές ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό;
– Γενικά, θυγατρικές που εδρεύουν σε άλλη χώρα τελούν υπό την εποπτεία και την ευθύνη των τοπικών κεντρικών τραπεζών και οι καταθέσεις διέπονται από το τοπικό νομικό καθεστώς της κάθε χώρας.
– Πώς θα επηρεαστεί το χρέος των ιδιωτών προς τις τράπεζες μέσα από μια ενδεχόμενη αναδιάρθρωση του χρέους; Υπάρχει περίπτωση να διαγραφεί μέρος του χρέους;
– Οποιαδήποτε αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους δεν συνδέεται τεχνικά με τον δανεισμό των ιδιωτών από τις τράπεζες. Ως εκ τούτου, το χρέος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων δεν θα επηρεαστεί και δεν θα υποστεί καμιά μείωση ούτε φυσικά θα διαγραφεί μέσα από τη διαδικασία της αναδιάρθρωσης.
– Ποια θα είναι η επίπτωση μια ενδεχόμενης αναδιάρθρωσης για τις τράπεζες; Θα συνεχίσουν να χορηγούν δάνεια;
– Μια περαιτέρω αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους στην οποία θα συμμετάσχουν οι τράπεζες θα περιορίσει κυρίως την κεφαλαιακή τους επάρκεια και κάποιες ενδεχομένως θα τις εξαντλήσει κεφαλαιακά. Η δυνατότητα νέων χορηγήσεων συνδέεται με τις διαθέσιμες καταθέσεις ή άλλες πηγές άντλησης ρευστότητας. Η περαιτέρω μείωση των καταθέσεων, απόρροια της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και ο αποκλεισμός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος από τις αγορές, θα επιδεινώσουν τη διαθέσιμη ρευστότητα και θα περιορίσουν τις πιστώσεις.
«Δεν πληρώνω» και επιτόκια– Ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά των δανειοληπτών; Πρέπει να αποπληρώνουν τα χρέη τους προς τις τράπεζες ή είναι θεμιτό σε περιβάλλον οιονεί πτώχευσης να υιοθετήσουν την ψυχολογία του «δεν πληρώνω»;
– Η παρούσα κρίση οδηγεί σε μεγάλο ξεκαθάρισμα των πελατών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού θεωρείται ήδη μη αξιόχρεο, καθώς εμφανίζει κάποια μορφής καθυστέρηση είτε για λόγους αντικειμενικής αδυναμίας είτε για άλλους λόγους. Η άρνηση των δανειοληπτών να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους ή η αποφυγή συνεννόησης με την τράπεζα θα οδηγήσει στον οριστικό αποκλεισμό τους από την τραπεζική χρηματοδότηση ακόμα και μετά την κρίση, αφού όλα πλέον καταγράφονται.
– Ποια θα είναι η επίπτωση στα επιτόκια των νέων ή των υφιστάμενων δανείων;
– Τα επιτόκια χορηγήσεων εντός Ευρωζώνης καθορίζονται από την πολιτική της ΕΚΤ και επιβαρύνονται από το ρίσκο που ενσωματώνει κάθε χώρα ή κάθε κατηγορία δανείων, ανάλογα εάν είναι με εξασφάλιση ή όχι. Είναι εύλογο ότι η αύξηση των επισφαλειών θα ωθήσει τα επιτόκια των νέων δανείων ανοδικά, ενώ τα επιτόκια στα υφιστάμενα δάνεια που έχουν ήδη συμφωνηθεί δεν θα επηρεαστούν, αφού έχουν συνομολογηθεί με συμβάσεις.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_09/10/2011_458882
Τι σημαίνει το κατά Μέρκελ «κούρεμα»;
Η σύνοδος κορυφής της 21ης Ιουλίου με τις αποφάσεις της εγγυήθηκε ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στο ευρώ, χάρη στη μεγάλη επιμήκυνση της αποπληρωμής του χρέους. Εγγυήθηκε, επίσης, τη σταθερότητα του πιστωτικού συστήματος, με ρευστότητα και κεφάλαια. Επιχείρησε, τέλος, να καταστήσει βιώσιμο το χρέος, με την εθελοντική Συμμετοχή Ιδιωτών (PSI). Προς δικαίωση των αντιρρήσεων του κ. Τρισέ, το PSI δεν πήγε καλά. Από τις τέσσερις εναλλακτικές δυνατότητες συμμετοχής, οι ιδιώτες επέλεξαν τη λιγότερο συμφέρουσα για την Ελλάδα. Ετσι, βρέθηκε η αφορμή για να αρχίσει η αμφισβήτηση των αποφάσεων της συνόδου.
Διατυπώθηκαν, λοιπόν, δύο προτάσεις. Μία από τον Ν. Σαρκοζί, που εισηγείται τη γενναία επαναγορά ελληνικού χρέους σε τρέχουσες χαμηλές τιμές, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, το EFSF ή το ΔΝΤ. Λόγος γίνεται για τα 260 από τα 370 δισ. ευρώ του χρέους, αυτά που κατέχουν ιδιώτες. Παράδειγμα, αν με 50 ευρώ αγοράζονταν ομόλογα με ονομαστική αξία 100, τότε τα 260 δισ. θα μειώνονταν σε 130. Επειδή, όμως, με τις αγορές θα ανέβαιναν οι τιμές, υπολογίζεται ότι η μείωση θα ήταν μικρότερη και το συνολικό χρέος θα έπεφτε στο 120% του ΑΕΠ, περίπου.
Η δεύτερη διατυπώθηκε από τον ισχυρό παίκτη. Η Αγκ. Μέρκελ εισηγείται ελεγχόμενη πτώχευση της Ελλάδας. Είτε (μη εθελοντική) Συμμετοχή Ιδιωτών ονομαστεί είτε «κούρεμα» 50% (ή περισσότερο), πρόκειται για πτώχευση με κοινή απόφαση της Κομισιόν, του ΔΝΤ και της μετά Τρισέ Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Με «κούρεμα» 50%, το χρέος θα περικοπεί 130 δισ. (αφού εξαιρούνται τα 110 δισ. που έχουν ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ) και θα μειωθεί στα 240 δισ. ευρώ. Η πρόταση προβλέπει, επίσης, ότι η τρόικα εγγυάται την κεφαλαιακή ενίσχυση του ελληνικού πιστωτικού συστήματος καθώς και την εξυπηρέτηση του χρέους μέχρι να ξαναβγούμε στις αγορές.
Πού οδηγεί η γερμανική πρόταση; Πρώτο, στην ενεργοποίηση των CDS. Οσοι στοιχημάτιζαν στην πτώχευση της Ελλάδα θα κερδίσουν το στοίχημα – σε βάρος, κυρίως, των αμερικανικών τραπεζών. Δεύτερο, σε νέες ενισχύσεις σε ευρωπαϊκές τράπεζες. Τρίτο, σοβαρότερο, διακινδυνεύει τη γενίκευση της κρίσης, αν προκληθεί ανησυχία στις αγορές ότι το ελληνικό παράδειγμα θα ακολουθήσουν και άλλα κράτη και γενικευθούν οι επιθέσεις στα ομόλογα – ίσως και στα ομόλογα του ευρωπαϊκού πυρήνα.
Ειδικά για την Ελλάδα, συνεπάγεται μείωση του χρέους αλλά με αθέτηση των υποχρεώσεών μας προς τους δανειστές μας – η οποία θα μας συνοδεύει για πολλά χρόνια. Δεύτερο, ενέχει υψηλό ρίσκο, εφόσον δεν υπάρξει σαφής εγγύηση ότι ενδεχόμενη συμφωνία θα τηρηθεί στο ακέραιο από όλα τα μέρη, χωρίς να συμβεί κάποιο «ατύχημα» – τύπου «PSI». Τρίτο, επιβάλλει την πάση θυσία επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2012, ώστε να είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Τέταρτο, θα συνοδεύεται από την αμεσότερη και ανελαστική επιτήρηση της τρόικας στη δημοσιονομική προσαρμογή και ειδικά στις μεταρρυθμίσεις, ενδεχομένως με περαιτέρω εκχώρηση κυριαρχίας. Σε αυτήν την περίπτωση, η Βουλή θα κληθεί να εγκρίνει ενδεχόμενη συμφωνία, με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών. Το πολιτικό σύστημα θα υποστεί ισχυρές αναταράξεις.
Οι όποιες αποφάσεις για την Ελλάδα θα ληφθούν στην κρίσιμη σύνοδο της 18ης Οκτωβρίου. Η έκβασή της δεν εξαρτάται μόνο ή κύρια από εμάς. Από την Αθήνα όμως εξαρτάται αν θα πάει στη σύνοδο ενισχυμένη με αποδείξεις εθνικής συνεννόησης, συνεργασίας και γενικής επιστράτευσης δυνάμεων, σε όλα τα επίπεδα. Ή χωρίς αυτές.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_09/10/2011_458795
No comments:
Post a Comment