14.12.11

Νέα μέτρα 25 δισ. προαναγγέλλει το ΔΝΤ

Αλλο ένα μνημόνιο με μέτρα ύψους περίπου 25 δισ. ευρώ (11,5% του ΑΕΠ) προαναγγέλλει η έκθεση του ΔΝΤ για το διάστημα 2012-2015, ενώ αποκαλύπτει ότι και τα πρόσθετα μέτρα ύψους 7,7 δισ. ευρώ που θα απαιτηθούν για το διάστημα 2013-2014 θα προέλθουν από συντάξεις, κοινωνικά επιδόματα και αμυντικές δαπάνες.
Ο διεθνής οργανισμός αναφέρει σαφώς ότι η απόκλιση στο στόχο του ελλείμματος, το οποίο αναμένεται να φτάσει στο 9% του ΑΕΠ, κατά το ΔΝΤ, από 7,7% του ΑΕΠ που ήταν η αρχική πρόβλεψη, είναι πολύ δύσκολο να διορθωθεί μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, ειδικά σε μια χρονιά που αναμένεται ότι η ύφεση της οικονομίας θα φτάσει στο 6% του ΑΕΠ από 5,5% που είναι η επίσημη πρόβλεψη.
Διόρθωση το 2012
Με τον τρόπο αυτό υποδηλώνει σαφώς ότι οι αποκλίσεις του τρέχοντος έτους θα διορθωθούν το 2012, όσες και αν είναι αυτές, με έμφαση στον τομέα των δαπανών. Ο υπουργός Οικονομικών έχει μιλήσει για ένα μαξιλάρι ασφαλείας σε μέτρα της τάξης που δεν ξεπερνά το 0,5% του ΑΕΠ.
Με τη γλώσσα των αριθμών, σημειώνεται ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι της διετίας 2011-2012 χρειάζονται νέα μέτρα ύψους 8% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 17 δισ. ευρώ. Τα νέα μέτρα που υιοθετήθηκαν μέσα στο 2011 έφτασαν το 5% του ΑΕΠ ή 10 δισ. και αναμένεται σήμερα απόκλιση από το στόχο του ελλείμματος κατά 1,3%, συνεπώς θα πρέπει ο επόμενος χρόνος έχει να υλοποιήσει νέα μέτρα ύψους 5-5,5% του ΑΕΠ.
Η έκθεση του Οργανισμού τονίζει ότι για να επιτευχθούν και οι στόχοι της διετίας 2013-2014 χρειάζονται νέα μέτρα ύψους 6% του ΑΕΠ και μαζί με τα μέτρα του 2011 φτάνουν το σύνολο των υποχρεώσεων στο 11,5% του ΑΕΠ ή τα 24-25 δισ. ευρώ με βάση τουλάχιστον τις σημερινές προβλέψεις.
Για τελευταία διετία
Ο υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, έχει μιλήσει για ένα μαξιλάρι ασφαλείας σε μέτρα της τάξης που δεν ξεπερνούν το 0,5% του ΑΕΠ σε τυχόν αποκλίσεις του ελλείμματος.
Για το πακέτο της τελευταίας διετίας τα μισά μέτρα (περίπου 3% του ΑΕΠ) θα είναι πραγματικά και θα αφορούν στο 2013, τονίζει. «Οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν ότι το επίκεντρο θα πρέπει να είναι οι δαπάνες» και μάλιστα αναφέρει ότι οι αρχές έχουν εντοπίσει μειώσεις των δαπανών ίσες με τρία τέταρτα μίας μονάδας του ΑΕΠ (2 δισ. ευρώ περίπου).
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, τα μέτρα, που η κυβέρνηση παρουσίασε, περιλαμβάνουν προσαρμογές στα ειδικά μισθολογικά καθεστώτα του Δημοσίου, την περαιτέρω μείωση των φαρμακευτικών και νοσοκομειακών δαπανών και μειώσεις των κοινωνικών παροχών. Επίσης, η κυβέρνηση είπε στο ΔΝΤ ότι θα αναζητήσει το υπόλοιπο ποσό σε περικοπές δαπανών τομέων όμως «οι συντάξεις, οι κοινωνικές παροχές και οι αμυντικές δαπάνες».
Με άλλα λόγια θα επιχειρηθεί να καλυφθούν οι αποκλίσεις μέσω της περικοπής των δαπανών, ενώ επισημαίνεται ότι έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια για νέες αυξήσεις φόρων.
Υποχρεώσεις
Στην έκθεση καταγράφεται και μια σειρά από υποχρεώσεις που ανέλαβε η ελληνική κυβέρνηση να φέρει εις πέρας έως τα μέσα του επόμενου χρόνου, μέσα στις οποίες δεσπόζουν οι πιέσεις για νέες αλλαγές στα εργασιακά και ειδικότερα την κατάργηση των κατώτερων μισθών των συλλογικών συμβάσεων ή και την κατάργηση και των ίδιων των συλλογικών συμβάσεων ως θεσμών. Φτάνει βέβαια να υπάρχει συμφωνία από την κυβέρνηση, τους εργαζόμενους και τους εργοδότες.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, που θα πρέπει να γίνουν στις εργασιακές σχέσεις, δίνεται ένα μοντέλο ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και κοινωνικής προστασίας, το οποίο θα αντικαταστήσει, σε χαμηλότερα επίπεδα, τις σημερινές κατώτερες αμοιβές.
Παροχή κινήτρων για τη «διευκόλυνση» του PSI
Περισσότερα κίνητρα και χρήση εργαλείων που θα διευκολύνουν την επιτυχία του PSI + ζητεί από την ελληνική κυβέρνηση το ΔΝΤ, ώστε η συμμετοχή των ιδιωτών στη διαγραφή του 50% του ελληνικού χρέους που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία.
Οπως τονίζεται, οι υπολογισμοί του οργανισμού είναι ότι το χρέος μιας χώρας όπως η Ελλάδα καθίσταται βιώσιμο όταν φτάσει ως ποσοστό του ΑΕΠ το 120% ή και παρακάτω. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι το ποσοστό αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με 100% συμμετοχή των ιδιωτών και ένα επιτόκιο για το νέο χρέος που δεν θα ξεπερνά το 4%, όσο δηλαδή θα δανείζεται η χώρα μας και από τη νέα δανειακή σύμβαση.
Αν τελικά οι ιδιώτες δεν πεισθούν να συμμετέχουν στο αναμενόμενο ποσοστό, τότε το ελληνικό χρέος μειώνεται μεν ως το 145% του ΑΕΠ το 2020, σύμφωνα με το πρόγραμμα, αλλά δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του και κατά συνέπεια θα είναι ως μη γενόμενο.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες από τις διαπραγματεύσεις, που πραγματοποιήθηκαν χθες, για την τελική συμφωνία στη συμμετοχή των ιδιωτών, έγινε γνωστό ότι η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί για τα νέα ομόλογα που θα αντικαταστήσουν τα σημερινά επιτόκιο που δεν θα υπερβαίνει πολύ το 4% του νέου δανείου από Ε.Ε. και ΔΝΤ.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, η Αθήνα έχει συμφωνήσει να δοθεί στους ιδιώτες πιστωτές προτεραιότητα στην αποπληρωμή (seniority) αντίστοιχη με την προτεραιότητα των θεσμικών πιστωτών, όπως το ΔΝΤ και η Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά παραμένουν ερωτηματικά για τη διαδικασία εφαρμογής. Πρόκειται πάντως για αίτημα των τραπεζών σε μια προσπάθεια να διασφαλιστούν έναντι μελλοντικών ταμιακών προβλημάτων του ελληνικού Δημοσίου και ίσως να προστατευθούν από ένα νέο κούρεμα.
Την πρόθεση του ελληνικού Δημοσίου να αποδεχτεί το αίτημα επιβεβαίωσε ο επικεφαλής του IIF, Τσαρλς Νταλάρα, με δηλώσεις του στο Reuters.
Στο μεταξύ, η πρόταση, στην οποία επιμένει η Ελλάδα, σχετικά με τους όρους ανταλλαγής προβλέπει τη χορήγηση 15 σεντ σε μετρητά και 35 σεντ σε νέα ομόλογα για κάθε ευρώ του χρέους σε κυκλοφορία που θα ανταλλαχθεί μέσω του PSI.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τις ελληνικές τράπεζες και την τύχη τους μετά το PSI, τονίζεται ότι η ανακεφαλαιοποίησή τους θα απαιτήσει κεφάλαια ύψους 17 δισ. και συνεχή παρακολούθηση για τη διατήρηση του δείκτη Tier 1 πάνω από το 10 για το όλο το 2012.
Παρεμβάσεις στις σχέσεις εργασίας
Εως τον Ιούνιο του 2012 θα πρέπει να καθιερωθεί νόμος για τη μείωση του φόρου στην εργασία με τη μείωση του μεριδίου των εργοδοτικών εισφορών και μέτρα για τη διεύρυνση της είσπραξης εισφορών στις μικρομεσαίες εταιρείες, «εξασφαλίζοντας συγχρόνως ότι η μεταρρύθμιση δεν επηρεάζει τις συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις». Παράλληλα, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε:
* Ψήφιση νέου νόμου για την απελευθέρωση των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων έως το τέλος του Δεκεμβρίου με στόχο τη διατήρηση συγκεκριμένου αριθμού περιορισμών μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Στη συνέχεια, μέχρι το τέλος του Μαρτίου η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την εξέταση της υφιστάμενης νομοθεσίας ώστε να καταστεί απολύτως συνεπής με το νέο νόμο.
* Απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών με νομοθετική πράξη που θα καταργεί τη μεταβατική περίοδο και για την ταύτιση του κόστους αδειοδότησης με το διοικητικό κόστος.
* Θέσπιση σχεδίων δράσης για τον τουρισμό, το λιανικό εμπόριο, τη μεταποίηση τροφίμων, την ενέργεια, τη γεωργία κ.λπ.
* Απλοποίηση των επιχειρηματικών και περιβαλλοντικών αδειών.
* Απλοποίηση του νόμου την τόνωση των επενδύσεων Fast-track.
* Νέα νομοθεσία κωδικοποίησης του νομοθετικού πλαισίου των εξαγωγών, απλούστευση της διαδικασίας εκτελωνισμού, εξαλείφοντας την υποχρέωση για εγγραφή στο μητρώο των εξαγωγέων.
* Εκκαθάριση των υφιστάμενων συσσωρευμένων εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων και αλλαγή εκ βάθρων του συστήματος απονομής δικαιοσύνης ειδικά σε ό,τι αφορά τις φορολογικές υποθέσεις.

http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=2107204

Δυσκολίες στην εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης παρουσίασαν οι ελληνικές αρχές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, μένοντας πίσω σε πολλούς από τους στόχους που είχαν τεθεί, τονίζει η έκθεση του ΔΝΤ για την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας.

Στην έκθεση Τόμσεν αναφέρεται ότι η ανησυχία των αγορών έχει ενταθεί από την τελευταία αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας. Διαβάστε ΕΔΩ την απάντηση Τόμσεν στην ερώτηση του ΣΚΑΪ.

Όλα τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας υποδηλώνουν μία βαθύτερη ύφεση από αυτή που αρχικά αναμενόταν με πιο κρίσιμο απ' όλα την ανεργία που καλπάζει.

Το έλλειμμα στο τέλος του 2011 θα κυμανθεί στο 10% του ΑΕΠ το οποίο παραμένει ακόμα υψηλό. Η απόσυρση καταθέσεων από τις τράπεζες το διάστημα Σεπτεμβρίου - Νοεμβρίου έχει αγγίξει τα 15 δισ. ευρώ. Η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών συνεχίζει να δέχεται ισχυρά πλήγματα λόγω της έκθεσής τους σε ελληνικά ομόλογα και του προγράμματος PSI.

Οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν με αργούς ρυθμούς εξαιτίας της περιορισμένης ικανότητας στον ευρύτερο δημόσιο τομέα αλλά και των θεσμικών αντιστάσεων και στον τομέα της φορολογίας και της εισροής εσόδων αλλά και της διαχείρισης των δαπανών. Ο σχεδιασμός για τις ιδιωτικοποιήσεις προχωράει αλλά έχει σημειωθεί εξαιρετικά μικρή πρόοδος στην πράξη και είναι αμφίβολο αν θα επιτευχθεί ο στόχος των εσόδων που έχει τεθεί.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές δεν έχουν επιτύχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα καθώς επικρατεί μεγάλο χάσμα μεταξύ της νομοθέτησης και της εφαρμογής των νόμων που ψηφίζονται. Ενδεικτικές είναι οι αλλαγές στα κλειστά επαγγέλματα και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στα εργασιακά που ακόμα δεν έχουν εφαρμοστεί πλήρως. Ανάλογες καθυστερήσεις και στην μεταρρύθμιση για τη διαδικασία για ευέλικτες επενδύσεις στην Ελλάδα (fast-track investment procedure).

Θετικά βήματα έχουν γίνει μεταξύ άλλων στον τομέα της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας.
Είναι αναγκαιότητα να θεσπιστεί ένα καλύτερο πλαίσιο για την ενίσχυση και την στήριξη του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Η ύφεση στην Ελλάδα στο τέλος του 2011 θα φθάσει το 6% και για το 2012 αναμένεται μία ύφεση του 3%.
Θα χρειαστεί τουλάχιστον μία 10ετία για να καλύψει η Ελλάδα το χαμένο έδαφος ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της.

Το νέο πρόγραμμα του PSI θα καταστήσει το ελληνικό δημόσιο χρέος βιώσιμο, αν και το ρίσκο για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους παραμένει υψηλό.

Η συμφωνία για το PSI της 21ης Ιουλίου δεν επρόκειτο να λειτουργήσει καθώς θα άφηνε το δημόσιο χρέος σε υψηλά επίπεδα στο μέλλον. Σύμφωνα με τη συμφωνία αυτή το ελληνικό δημόσιο χρέος θα άγγιζε το 2013 το 187% του ΑΕΠ και το 2020 το 152% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με τη νέα συμφωνία της 27ης Οκτωβρίου για το PSI, το ελληνικό δημόσιο χρέος θα πέσει στο 120% το 2020, που είναι το ανώτατο επίπεδο στο οποίο μπορεί να είναι για να θεωρηθεί βιώσιμο. Από εκεί και πέρα θα χρειαστεί μία εξίσου μακρά περίοδος ώστε το δημόσιο χρέος να περιοριστεί περισσότερο κάτω από τα επίπεδα του 120%. Με μία χαμηλή συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών απ' αυτήν που αναμένεται να υπάρχει, τότε το δημόσιο χρέος δε θα πέσει κάτω από το 145% το 2020.

Γι' αυτό η εφαρμογή και η αποτελεσματική λειτουργία του PSI θεωρείται θεμελιώδης για την βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους.

Για το έλλειμμα η έκθεση αναφέρει τα εξής:
Οι στόχοι επιμένουν ότι χρειάζονται μέτρα που θα αντιστοιχούν στο 8% του AΕΠ για το διάστημα 2011-2012 και ένα επιπλέον πακέτο μέτρων που θα αντιστοιχεί στο 6% του ΑΕΠ για το 2013-2014 ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος 5% μέχρι το 2014. Έμφαση στο σκέλος της φορολογίας και της φοροδιαφυγής.

Η τρόϊκα σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές θα επεξεργαστούν από κοινού μεταρρυθμίσεις στο επίπεδο των δαπανών και των εσόδων που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Συγκεκριμένα: Μείωση 150.000 του μισθολογικού κόστους του δημοσίου κατά 150.000 δημοσίους υπαλλήλους από το 2010 μέχρι το 2015, που αντιστοιχεί στο 22% της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα. Άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και αλλαγές στη λίστα βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και των αναπηρικών συντάξεων. Μείζων ζήτημα η περικοπές στις δαπάνες υγείας. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο φορολογικής μεταρρύθμισης που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτη του 2012.

Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας δεν έχουν αποδώσει μέχρι στιγμής την απαιτούμενη μεγαλύτερη ευελιξία που χρειάζεται για να αμβλυνθεί η αύξηση των δεικτών ανεργίας.

Οι ελληνικές αρχές πρέπει να επικεντρωθούν στην άρση της δυσκαμψίας που υπάρχει στις εργασιακές σχέσεις στη χώρα μας. Μεταξύ άλλων η έκθεση αναφέρει ότι πρέπει να διασφαλίζεται η ύπαρξη ενός κατώτατου μισθού στη χώρα ωστόσο το ύψος του υπάρχοντος κατώτατου μισθού πρέπει να αναθεωρηθεί.

Είναι αβέβαιο το πότε θα ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το ΔΝΤ αυτό θα γίνει όταν η Ελλάδα καταφέρει να έχει τρία συνεχόμενα χρόνια ανάπτυξης και ένα βιώσιμο δημόσιο χρέος που θα βρίσκεται σίγουρα κάτω από το 150% του ΑΕΠ. Εκτιμάται ότι για αυτό θα χρειαστεί χρόνος τουλάχιστον μέχρι το 2021.

http://www.skai.gr/news/finance/article/189068/neo-kabanaki-dd-gia-tin-poreia-tis-ellinikis-oikonomias-/

No comments: