1.4.10

Πώς ξεκίνησε το 2010 για επτά κλάδους

έντονο προβληματισμό παρακολουθούν τις εξελίξεις οι διοικήσεις των ελληνικών εταιρειών, καθώς καλούνται να δράσουν σε ένα πολύ δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον και να προσαρμοστούν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα ζήτησης από εκείνα του 2008 και του 2007.

«Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν συνηθίσει να λειτουργούν σε περιβάλλον προσαρμογής της ζήτησης προς τα κάτω. Από τη μεταπολίτευση και μετά, πέρασαν δύο γενιές managers οι οποίοι λειτουργούσαν σε περιβάλλον συνεχούς αύξησης της ζήτησης, με εξαίρεση ίσως κάποια βραχυπρόθεσμα διαλείμματα.

Η τρέχουσα συγκυρία βρήκε τις επιχειρήσεις απροετοίμαστες». Αυτό δήλωσε στο euro2day.gr διευθύνων σύμβουλος εταιρείας, θέλοντας να ερμηνεύσει τη δυστοκία των εισηγμένων να διατηρήσουν σε ικανοποιητικά επίπεδα την κερδοφορία τους.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι managers των εταιρειών προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν τα νέα (και πρωτόγνωρα) δεδομένα έχοντας στο μυαλό τους αφενός τον περιορισμό των αρνητικών συνεπειών μέσα από μια πολιτική περιορισμού δαπανών και αφετέρου την εκμετάλλευση συγκυριών, έτσι ώστε να βγουν ωφελημένες όταν κατακαθίσει η σκόνη της κρίσης.

* Τσιμέντο: Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ομίλου Τιτάν, ο όγκος των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά τσιμέντου θα υποχωρήσει με διψήφιο ποσοστό, τη στιγμή που η αντίστοιχη περυσινή υποχώρηση προσέγγισε το 25%. Το θετικό στοιχείο για τον όμιλο είναι η πολυεθνική του δραστηριότητα, με συνέπεια να αναμένεται ότι το 2010 θα βελτιώσει σε κάποιον βαθμό την κερδοφορία του (164 εκατ. ευρώ έναντι 135 εκατ. ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με τη Merrill Lynch).

* Πετρελαιοειδή: Σε αντίθεση με κάποιες πιο απαισιόδοξες φωνές, η διοίκηση της Motor Oil εκτιμά ότι το ποσοστό πτώσης στην εγχώρια ζήτηση θα είναι μονοψήφιο. Η εξαγορά του δικτύου πρατηρίων της Shell και η ολοκλήρωση επένδυσης ενδεχομένως να οδηγήσουν και σε κάποια αύξηση τη φετινή κερδοφορία του εισηγμένου ομίλου, ωστόσο «κλειδί» σε κάθε περίπτωση είναι η πορεία του περιθωρίου διύλισης.

* Μοτοσικλέτες - μηχανές θαλάσσης: «Παγωμένη» χαρακτήρισε την αγορά μοτοσικλετών κατά τους πρώτους μήνες του 2010 ο διευθύνων σύμβουλος της Μοτοδυναμικής κ. Σωτήρης Χατζίκος. Πέρυσι, οι πωλήσεις μοτοσικλετών είχαν μειωθεί από το επίπεδο των 95 - 100 χιλιάδων του 2008 στις 69 χιλιάδες και φέτος αναμένεται περαιτέρω υποχώρηση. Ωστόσο, προσδοκάται ότι η νέα πτώση δεν θα λάβει έντονες διαστάσεις. Χειρότερα αναμένεται να εξελιχτούν τα πράγματα σε ό,τι αφορά τις μηχανές θαλάσσης.

* Media: Στον χώρο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΟΛ, κατά το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρήσης θα διατηρηθούν οι πτωτικές τάσεις που επικρατούν στον εκδοτικό κλάδο. Η συνολική αγορά της διαφήμισης εκτιμάται, επίσης, ότι θα κινηθεί με πτωτικούς ρυθμούς, όπως και η κυκλοφορία των εντύπων. Ο ανταγωνισμός προβλέπεται ότι θα παραμείνει οξύς μεταξύ των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και θα ενταθεί από την ενισχυμένη παρουσία και την αύξηση της δυναμικότητας των νέων μέσων ενημέρωσης, στα οποία περιλαμβάνονται το Διαδίκτυο, η κινητή τηλεφωνία κ.ά.

* Ένδυση: Επιδείνωση της κατάστασης στην αγορά ένδυσης διαπιστώνουν οι παράγοντες του χώρου. Επίσης, η Alpha Finance εκτιμά ότι το περιβάλλον για τη Sprider είναι χειρότερο από πέρυσι, ενώ ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Θεόδωρος Βάρδας προέβλεψε ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν θα είναι σε θέση να μετακυλίσουν τον αυξημένο ΦΠΑ στους καταναλωτές.

* Κλάδος οχημάτων - μηχανημάτων: Πτώση γύρω στο 30% - 35% παρουσιάζουν κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο οι πωλήσεις της εισηγμένης Π. Πετρόπουλος, η οποία δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων στους τομείς των αυτοκινήτων, των γεννητριών, των κινητήρων ντίζελ, των αγροτικών, γεωργικών και χωματουργικών μηχανημάτων, των μπαταριών αυτοκινήτων, των υπεραστικών λεωφορείων κ.λπ. Για το 2009, με εξαίρεση τις δύο τελευταίες δραστηριότητες, η πτώση της ζήτησης κυμάνθηκε σε ποσοστό 30% - 70%, χωρίς να παρατηρηθεί απώλεια μεριδίων αγοράς! Ειδικά για φέτος, η Π. Πετρόπουλος προσδοκά αναπλήρωση του χαμένου τζίρου από την εξαγορά του κλάδου λιπαντικών της Shell.

* Τουρισμός - ενοικιάσεις αυτοκινήτων: Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, ενδεικτική είναι η αναφορά της διοίκησης της εισηγμένης εταιρείας Autohellas: «Για το 2010 τα μηνύματα από τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις στο Λονδίνο και στο Βερολίνο αναφέρονται σε αριθμό αφίξεων στα επίπεδα του 2009. Ωστόσο, το αποτέλεσμα της αρνητικής διαφήμισης που υφίσταται η χώρα λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης μπορεί, εάν συνεχιστεί, να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη διάθεση των Ευρωπαίων να την επισκεφτούν». Ειδικότερα για τις δραστηριότητες στο εσωτερικό, η Autohellas επισημαίνει: «Η αύξηση της ανεργίας, η κακή ψυχολογία, η μείωση επενδυτικών πλάνων και επαγγελματικών ταξιδιών και οι γενικότερες περικοπές στα εισοδήματα αναμένεται να έχουν αντίκτυπο και στον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων (αυτοκινήτων) σε σημαντικό βαθμό, είτε αυτές αφορούν στον εσωτερικό τουρισμό είτε σε επιχειρηματικές ενοικιάσεις».

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/575100/Article.aspx

No comments: