22.5.10

Καλοκαιρινό τσουνάμι με νέα μέτρα

Ψυχρολουσία μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται για την ελληνική κυβέρνηση, καθώς στην πρώτη έκθεση για τα πεπραγμένα της στο πλαίσιο του μηχανισμού στήριξης δεν θα επισημαίνεται απλώς η ανάγκη μείωσης των μισθών στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και η καθυστέρησή της να υλοποιήσει βασικές δεσμεύεις που έχει αναλάβει με το περίφημο μνημόνιο το οποίο είναι η νέα Βίβλος του υπουργείου Οικονομικών.

Η «καμπάνα» για την Ελλάδα- που προοιωνίζεται νέο γύρο σκληρών μέτρων- θα περιέχεται στην έκθεση που θα συντάξουν οι εμπειρογνώμονες της Κομισιόν και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από τη μια μεριά και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου από την άλληκι η οποία θα είναι κοινή λόγω της συμφωνίας που έχει κάνει η Αθήνα για να λάβει το σύνολο των 110 δισ. ευρώ.

Το γεγονός ότι η ελληνική πλευρά δεν είναι συνεπής με τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει επιβεβαίωσε πρόσφατα στις Βρυξέλλες και ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, λέγοντας με νόημα ότι «περάσαμε τις βασικές αρχές, όχι όμως όλα τα μέτρα του μνημονίου». Ετσι ο υπουργός Οικονομικών υπέδειξε ήδη στους συναδέλφους του υπουργούς Εργασίας κ. Α. Λοβέρδο και Μεταφορών κ. Δ. Ρέππα, που- όπως φαίνεται - επεχείρησαν να ξεφύγουν κατά τι από τη γραμμή ΔΝΤ- Ε.Ε.: αυστηρότερο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, ουσιαστικότερο άνοιγμα του επαγγέλματος των φορτηγών αυτοκινήτων και ριζικότερες λύσεις για την εξυγίανση του ΟΣΕ.

Η έκθεση- καμπάνα για την Ελλάδα επρόκειτο αρχικά να παρουσιαστεί τον Ιούνιο. Λόγω καθυστέρησης όμως στην εφαρμογή του μηχανισμού θα παρουσιαστεί τον Ιούλιο- και με αυτήν θα προειδοποιείται η ελληνική κυβέρνηση ότι εάν δεν συμμορφωθεί κινδυνεύει να χάσει τη δεύτερη δόση του δανείου.

Κοινοτικές πηγές έλεγαν πως ήδη έχουν εντοπιστεί καθυστερήσεις ή αθετήσεις δεσμεύσεων σε τουλάχιστον τέσσερις τομείς: Από το 2012. Ο ένας είναι το περίφημο Ασφαλιστικό, όπου το δημοσιονομικό όφελος τοποθετείται για ύστερα από πέντε χρόνια- κάτι που δεν ικανοποιεί τους πιστωτές της Ελλάδας. Αυτοί θεωρούν τις δαπάνες για το ασφαλιστικό σύστημα από τις κύριες αιτίες διόγκωσης των ελλειμμάτων και άρα και του δημοσίου χρέους. Ως εκ τούτου απαιτούν δημοσιονομικό όφελος από το νέο Ασφαλιστικό πολύ νωρίτερα- ακόμη και από το 2012. Σημειώνεται ότι το ασφαλιστικό νομοσχέδιο πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Ιουνίου. Οι αποζημιώσεις. Το δεύτερο ζήτημα που έχει ενοχλήσει ιδιαίτερα τους «κηδεμόνες» της ελληνικής οικονομίας είναι οι... ντρίμπλες της κυβέρνησης όσον αφορά την απελευθέρωση της αγοράς εργασίας. Κι αναφέρουν χαρακτηριστικά πως το ζήτημα τη μείωσης του ποσού που δίδεται ως αποζημίωση σε περίπτωση απόλυσης έχει παραπεμφθεί για προεδρικό διάταγμα- κάτι που στις Βρυξέλλες εκλαμβάνεται ως... ελληνικές καλένδες. Υστερα από την αντίδραση αυτή, χθες ο κ. Α. Λοβέρδος κάλεσε σε διαβούλευση τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ προσανατολίζεται να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις (αναλυτικότερο ρεπορτάζ στη σελίδα 6 του ενθέτου «Χρήμα»). Το τρίτο θέμα- για το οποίο ήδη χθες πραγματοποιήθηκε κυβερνητική στροφή- έχει να κάνει με τα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα». Παρά τις εξαγγελίες περί απελευθέρωσης στις μεταφορές, μέχρι χθες η βούληση της κυβέρνησης ήταν να υποχωρήσει στα αιτήματα των ιδιοκτητών φορτηγών που εκτελούν μεταφορές και να διατηρήσει κατά το μάλλον ή ήττον το υπάρχον καθεστώς. «Σκοπός είναι να εξυπηρετηθεί ο ανταγωνισμός και όχι τα συμφέροντα των σημερινών ιδιοκτητών», σημείωσαν οι «κηδεμόνες», με αποτέλεσμα να αλλάξει στάση η κυβέρνηση (αναλυτικότερο ρεπορτάζ στις σελίδες 2 -3 του ενθέτου «Χρήμα»).

Η εξυγίανση ΟΣΕ. Ακόμη, οι κοινοτικοί δεν είναι ικανοποιημένοι με τον ρυθμό που σχεδιάζει η κυβέρνηση να μειώσει τις κρατικές δαπάνες. Παραδείγματος χάριν, για το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, που πρόκειται να παρουσιαστεί στην οριστική του μορφή τον Ιούνιο, δεν έχουν πειστεί ότι είναι αρκετά δραστικό. «Δεν έχουν καταλάβει», σημειώνει πηγή του υπουργείου Οικονομικών, «ότι σύμφωνα με το μνημόνιο οι ζημιές του ΟΣΕ το 2011 πρέπει να είναι μηδέν, όχι απλώς μικρότερες από φέτος».

Καμπανάκι για ψαλίδι στις δαπάνες Αμυνας, Υγείας, Παιδείας

Το υπουργείο Οικονομικών κάνει στενό μαρκάρισμα στα επιμέρους υπουργεία για να περικόψουν δραστικά τις δαπάνες τους. Πίσω από την κατά 41,8% μείωση του ελλείμματος του πρώτου τετραμήνου του 2010, που ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών την Τρίτη στις Βρυξέλλες κρύβεται, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου, μια συμμόρφωση στις επιταγές της λιτότητας των περισσοτέρων υπουργείων, όχι όμως όλων.

Οπως αναφέρεται, το υπουργείο που επιδεικνύει το ασθενέστερο πνεύμα οικονομίας είναι το Εθνικής Αμυνας, ενώ πίσω φαίνεται πως έχουν μείνει και τα υπουργεία Παιδείας και Υγείας.
Ανεπαρκή στοιχεία. Εκεί όμως που τα έχει βρει κυριολεκτικά σκούρα το υπουργείο Οικονομικών είναι στο μέτωπο με τη λεγόμενη γενική κυβέρνηση, δηλαδή τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα νοσοκομεία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Σε όλους αυτούς τους οργανισμούς, όπου απασχολείται προσωπικό όσο το μισό Δημόσιο, περίπου 220.000 εργαζόμενοι, τα οικονομικά στοιχεία είναι από ανεπαρκή έως είναι ανύπαρκτα, παρά τις διαβεβαιώσεις της προηγούμενης κυβέρνησης- με την επικύρωση της Εurostat!- ότι είχε μπει τάξη στην καταγραφή τους (σ.σ.: πρόκειται για τη λεγόμενη άσπρη τρύπα). Ο «Καλλικράτης» κάνει τα πράγματα δυσκολότερα, τουλάχιστον σ΄ αυτή τη μεταβατική φάση.

Ωστόσο, με βάση το μνημόνιο, το υπουργείο Οικονομικών είναι υποχρεωμένο να δημοσιεύει κάθε μήνα, αρχίζοντας από τον Ιούνιο, στοιχεία «σε ταμειακή βάση για τα έσοδα, τις δαπάνες, τη χρηματοδότηση και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους».

Επιπλέον βάζει στόχο να μειωθούν οι σχετικές δαπάνες κατά 1,5 δισ. ευρώ από το 2011 έως το 2013, αρχίζοντας με 500 εκατ. ευρώ τουλάχιστον το 2011. Ενα βήμα πριν σηκώσει τα χέρια ψηλά, το υπουργείο Οικονομικών στηρίζει τις τελευταίες ελπίδες του στην τεχνική βοήθεια των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ που έρχονται τον Ιούνιο και διαθέτουν τη σχετική τεχνογνωσία, λόγω της εμπειρίας τους σε χώρες της Λατινικής Αμερικής!

Στα νοσοκομεία. Σε ότι αφορά τα νοσοκομεία, το υπουργείο Οικονομικών ευελπιστεί πως τη λύση θα δώσουν οι «μεγάλοι 5» ελεγκτικοί οίκοι που έχουν ήδη εγκατασταθεί στο «Αττικό», το «Γενικό Κρατικό» και τον «Ευαγγελισμό» και θα παραδώσουν το πόρισμά τους σχετικά με το τι γίνεται και πώς πρέπει να οργανωθούν προμήθειες, αποθήκες, διπλογραφικά συστήματα κ.λπ. σε 2 μήνες.

Ο πόλεμος θα συνεχισθεί το επόμενο διάστημα, καθώς το υπουργείο Οικονομικών θα καταθέσει νομοσχέδιο που θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, κόψιμο επιχορηγήσεων σε φορείς του Δημοσίου και θα ορίζει έναν υπόλογο σε κάθε φορέα και υπουργείο για κάθε ανάληψη οικονομικής υποχρέωσης. Σε περίπτωση παράβασης των κανόνων, το εν λόγω στέλεχος θα υφίσταται πειθαρχικές, ίσως και ποινικές κυρώσεις.

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4575901

Πέφτουν τα τείχη σε αγορές και κλειστά επαγγέλματα

Σε τέσσερις μήνες από σήμερα τίποτα δεν θα θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν από τη μεταπολίτευση και μετά οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα. Και σε ακριβώς έναν χρόνο τίποτα δεν θα θυμίζει τους όρους άσκησης του επαγγέλματος του δικηγόρου, του φαρμακοποιού, του συμβολαιογράφου, του αρχιτέκτονα, του μηχανικού και του ορκωτού λογιστή.

Το μνημόνιο οικονομικής πολιτικής που συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το άνοιγμα των αγορών και των κλειστών επαγγελμάτων. Ετσι, ό,τι δεν μπόρεσαν να κάνουν δύο προηγούμενες κυβερνήσεις επί μία δεκαετία θα γίνει τώρα μέσα σε έναν χρόνο και μάλιστα με ουσιαστικό τρόπο και χωρίς υπεκφυγές. Είναι βέβαιο ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και το ΔΝΤ δεν θα επιτρέψουν υπαναχωρήσεις και η κυβέρνηση είναι ανίσχυρη από τη στιγμή που η εφαρμογή του μνημονίου είναι προϋπόθεση για να εισπράττεται κάθε τρίμηνο η δόση του δανείου του Ελληνικού Δημοσίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Βρυξέλλες διεμήνυσαν ότι δεν πρόκειται να δεχθούν τον τρόπο με τον οποίο ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας σχεδίαζε να ανοίξει το επάγγελμα των οδικών μεταφορών, γιατί έκριναν ότι δεν αποτελεί ουσιαστικό άνοιγμα αλλά συνέχιση της προστασίας των σημερινών μεταφορέων. Ετσι, τώρα αναμένεται να γίνουν οι ανάλογες προσαρμογές.

Τι προβλέπει το μνημόνιο
Σύμφωνα λοιπόν με το περίφημο μνημόνιο, που καθορίζει πλέον τις ζωές όλων μας, η Ελλάδα πρέπει ώς το τέλος του τρίτου τριμήνου, δηλαδή ώς το τέλος Σεπτεμβρίου, να έχει ψηφίσει τον νόμο «για τις οδικές μεταφορές φορτίων που θα άρει τους περιορισμούς που δεν προβλέπονται στην Οδηγία 96/26/ΕΕ της 29ης Απριλίου 1996 σχετικά με την είσοδο στο επάγγελμα των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και τις ελάχιστες σταθερές τιμές».

Ώς το τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2010 πρέπει να έχει προτείνει τη νομοθεσία για τους δικηγόρους, τους φαρμακοποιούς, τους συμβολαιογράφους, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς και τους ορκωτούς λογιστές. Και ώς το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011 πρέπει να την έχει υιοθετήσει.

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artid=4576008

No comments: