Αναλυτές: πως σκέφτονται και πουλάνε
H "κρίση" ουσιαστικά μεταφέρθηκε στα επίπεδα του χρέους των κρατών. Η Ελλάδα αποτελεί τη κορυφή του παγόβουνου καθώς αντιμετωπίζει:
α. υψηλό δημόσιο έλλειμμα (έσοδα μείον έξοδα αρνητικό και άνω του 10% του ΑΕΠ για το 2009)
β. υψηλό δημόσιο χρέος, με αυξητική τάση, προς το 150% του ΑΕΠ
γ. έλλειμμα ανταγωνιστικότητα ή έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (κυρίως, εξαγωγές μείον εισαγωγές αρνητικές)
και ΔΕΝ θα είχε πρόβλημα εάν υπήρχαν χρηματοδότες των ελλειμμάτων της. Όμως, πλέον, δεν υπάρχουν δανειστές για να χρηματοδοτήσουν τα ελλείμματά της, κυρίως γιατί θεωρούν ότι δεν θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους. Οπότε εμφανίστηκαν οι ΔΝΤ/ΕΕ/ΕΚΤ να χρηματοδοτήσουν τα νέα ελλείμματα (2010-2011-2012) και τα χρέη των προηγούμενων ετών, ώστε να μην κηρυχθεί στάση πληρωμών προς τους δανειστές (κυρίως) εξωτερικού αλλά και εσωτερικού, κάνοντας μια πρώτη αναδιάρθρωση του χρέους (πχ τα 8,5 δισ του ομολόγου του 19-Μαϊου θα πληρωθούν σε δόσεις από το 2013 και μετά) ενώ υπάρχει προτεραιότητα των ΔΝΤ/ΕΕ/ΕΚΤ έναντι των περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικής Δημοκρατίας και βέβαια έναντι άλλων δανειστών.
Πως διαρθρώνεται το χρέος; (χοντρά) Γαλλία:75 - Ελβετία:65 - Ελλάδα:50 - Γερμανία:43
Εάν έχουμε οποιουδήποτε τύπου αναδιάρθρωση των οφειλών, τρίτοι από όλους θα χάσουν οι Έλληνες, οι οποίοι θα βρεθούν με -20%,-30%,-40% όσων έχουν να λαμβάνουν από το κράτος της Ελληνικής Δημοκρατίας. Μιλάμε κυρίως για τις τράπεζες και τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν σε ένα -20%,-30%,-40% τυχόν "κουρέματος του χρέους".
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αμφιβάλλω εάν πχ η ΕΚΤ είναι σε θέση να σώσει τους εγχώριους ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.
Συνεπώς, η καταστροφή ελλοχεύει για το σύνολο του εγχώριου χρηματοπιστωτικού τομέα και βέβαια των αλλοδαπών διαπλεκόμενων εν μέσω βαθιάς εγχώριας ύφεσης και ανυπαρξία θετικών εκτιμήσεων για την αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ.
Σε όλα όλα αυτά υπάρχουν απόψεις που μιλούν για έξοδο από το ευρώ ή διπλό νόμισμα ή βόρειο-νότιο ευρώ και εισαγωγή στις ευρωπαϊκές συνθήκες δείκτη ανταγωνιστικότητας, σύμφωνα με τον οποίο οποιαδήποτε αλλαγή των επιπέδων ανταγωνιστικότητας μεταξύ των χωρών ΟΝΕ θα συνεπάγεται αυτόματη προσαρμογή στα προηγούμενα επίπεδα ανταγωνιστικότητας.
Αναλυτές: πως σκέφτονται και αγοράζουν
Η Ελληνική Δημοκρατία κατάφερε να βρει έστω και την ύστατη ώρα χρηματοδότηση για τα νέα ελλείμματά της καθώς και για την αποπληρωμή των παλαιότερων χρεών της, με τον κίνδυνο κήρυξης στάσης πληρωμών να μετατίθεται χρονικά, τουλάχιστον ως το το 2012. Πιο συγκεκριμένα, επελέγη η μερική στάση πληρωμών προς τους πολίτες της της χώρας έναντι στάσης πληρωμών έναντι των δανειστών των ελλειμμάτων και του χρέους της.
Υπό την επίβλεψη του ΔΝΤ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εφαρμόζεται ένα απαιτητικό και χρονοβόρο σχέδιο συγκράτησης των δημόσιων ελλειμμάτων και γενικά των λειτουργιών του κράτους (συλλογή φόρων, παροχές κλπ) σε επίπεδο "πειραματόζωου", ώστε να παραχθεί νέα εμπειρία τόσο επιβολής νέων μέτρων όσο και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων τους στα δημόσια οικονομικά για άλλες υποψήφιες χώρες. Συνεπώς, πρέπει να πετύχει η διαδικασία.
Στη κορυφή της πυραμίδας είναι η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος (το σημαντικότερο πρόβλημα χρηματοδότησης μια γηρασμένης ευρωπαϊκής οικονομίας) καθώς και η μισθοδοσία των υπαλλήλων του κράτους, για τα οποία οι δαπάνες αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια. Στη συνέχεια, θα επιχειρηθεί η μείωση του μισθολογικού κόστους του ιδιωτικού τομέα μέσω της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων σε συνδυασμό με φορολογικές ελαφρύσεις (πχ μηδενικοί φόροι για 10 χρόνια) σε ξένους επενδυτές άμεσων ξένων επενδύσεων (Αστακός: φυσικό αέριο, Κινέζοι: ΟΛΠ και εμπορευματικό κέντρο Θριασίου, και άλλα) που ενδιαφέρονται και για την ακίνητη περιουσία του δημοσίου. Μαζί με τη διασφάλιση του χρηματοπιστωτικού συστήματος (€15δισ. προς τράπεζες και ΤΧΣ), οι ανωτέρω δράσεις - σε συνδυασμό με μείωση παραοικονομιάς/εισφοροδιαφυγής/εισφοροαποφυγής, νέους φόρους - είναι σε θέση να εξορθολογίσουν το στρεβλό εγχώριο μοντέλο ανάπτυξης και να δημιουργήσουν τις βάσεις για ένα νέο, προσανατολισμένο στις εξαγωγές και το τουρισμό.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, η Ελληνική Δημοκρατία δεν μπορεί να προχωρήσει σε περαιτέρω αναδιοργάνωση του χρέους της ενώ θα υπάρχει υψηλή εποπτεία τόσο μόνιμα εγκατεστημένων αξιωματούχων του ΔΝΤ όσο και επί τόπου επισκέψεων αντιπροσώπων της Ευρωπαικής Επιτροπής και της ΕΚΤ ώστε να υπάρχει εγγύηση εφαρμογής του προγράμματος.
Σε κάθε περίπτωση, καθώς το πρόγραμμα θα διεξαχθεί σε βάθος χρόνου δεν μπορεί να εξαχθεί συμπέρασμα σχετικά με την αποτελεσματικότητά του σε μόλις δύο μήνες εφαρμογής (Απρίλιος-Μάϊος 2010) ενώ υπαρχουν αρκετά κρυφά ατού (μεγάλα περιθώρια περικοπών "λίπους", αναθεώρηση των στοιχείων του ΑΕΠ, απαρχαιωμένες κρατικές δομές και λειτουργίες, έλλειψη πληροφοριακών συστημάτων, μεγάλη ανεκμετάλλευτη ακίνητη περιουσία κ.α.) στα χέρια των ιθυνόντων.
Διαλιεέχτε!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment