The Economist
Τους τελευταίους μήνες, πολλοί από τους θρήνους που ακούστηκαν για τον ρόλο της Γερμανίας στην Ευρώπη, αφορούσαν την εμφανώς διογκούμενη απογοήτευση για το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης εν συνόλω και εκείνο του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος ειδικότερα. Η Γερμανίδα καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, με δυσθυμία συμφώνησε σε μία σειρά βαθμιαία μεγαλύτερων πακέτων στήριξης των ασθενέστερων κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Ωστόσο, καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας κινείτο με πολύ αργούς ρυθμούς και με απροθυμία, δίνοντας έμφαση κυρίως στα όρια, που έχει η αλληλεγγύη της Γερμανίας προς τους εταίρους της και όχι στη δέσμευσή της στον στόχο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ευρώ.
Εχουν διατυπωθεί, κατά καιρούς, ανησυχίες πως ο κυβερνητικός συνασπισμός της Αγκελα Μέρκελ θα αρνηθεί ακόμα και να φθάσει μέχρι εκείνο το σημείο, στο οποίο έχει φθάσει εκείνη. Οι αντιδράσεις επιτείνονται μεταξύ των μελών του κόμματος CDU (Χριστιανοδημοκράτες) και FDP (Ελεύθεροι Δημοκράτες) στην Bundestag, την Κάτω Βουλή της χώρας. Αυτές αφορούν το πακέτο των μέτρων διάσωσης του ευρώ, το οποίο η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τους επόμενους μήνες και περιλαμβάνει τη διεύρυνση των δικαιοδοσιών του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), το δεύτερο ελληνικό πακέτο στήριξης, τον μόνιμο μηχανισμό διάσωσης και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Κατόπιν, υπήρχαν φόβοι ότι το συνταγματικό δικαστήριο της Γερμανίας ενδεχομένως να έκρινε πως τα προηγούμενα προγράμματα στήριξης ήταν αντισυνταγματικά. Αλλά χθες οι φόβοι διαλύθηκαν, εφόσον αποφάνθηκε ότι το πρώτο πακέτο στήριξης της Ελλάδας και η συγκρότηση του EFSF δεν παραβιάζουν το γερμανικό σύνταγμα.
Κατ’ ουσίαν το δικαστήριο αποδέχθηκε το επιχείρημα της κυβέρνησης πως αυτοί οι μηχανισμοί δεν συνιστούν τη δημιουργία μιας ανοικτής «ένωσης μεταφοράς πόρων», η οποία θα αφαιρέσει από την Bundestag τη βασική της ευθύνη να ελέγχει τον προϋπολογισμό. «Η Βundestag δεν στερείται του δικαιώματός της να εγκρίνει τον προϋπολογισμό και να ελέγχει την εφαρμογή του από την κυβέρνηση και δεν απαρνείται τη θεμελιώδη ουσία της αρχής της δημοκρατίας», απεφάνθη το Σώμα. Απαίτησε μάλιστα μόνον μία προϋπόθεση. Αντί η κυβέρνηση να παλεύει να εξασφαλίσει την έγκριση της επιτροπής προϋπολογισμού της Bundestag, προτού δώσει εγγυήσεις για άλλες χώρες της Ευρωζώνης, θα πρέπει πάντα εκ των προτέρων να έχει τη συγκατάθεσή της.
Η απαίτηση αυτή θα επηρεάσει τις αλλαγές, που εξετάζει η Bundestag. Εκφράζονταν φόβοι πως οι βουλευτές θα ενισχύσουν τις εξουσίες τους, ώστε να παραλύσουν τους μηχανισμούς EFSF και ESM. Αυτό τώρα φαίνεται απίθανο. Αν και η επιτροπή προϋπολογισμού θα αποφασίζει επί του εκάστοτε προγράμματος σωτηρίας, η δικαστική απόφαση δεν φαίνεται να υπαγορεύει ότι η Bundestag θα δίνει το «πράσινο φως» για το εάν θα αγοραστούν τα ομόλογα της εκάστοτε χώρας στην αγορά παραγώγων. Αλλά η ετυμηγορία του συνταγματικού δικαστηρίου συνιστά και προειδοποίηση προς την κυβέρνηση πως τα μελλοντικά πακέτα στήριξης δεν μπορεί να είναι αυτόματα, δεν επιβάλλονται στη Γερμανία και έχουν ως προϋπόθεση ορισμένες μεταρρυθμίσεις από την αποδέκτρια χώρα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_2_08/09/2011_455249
Τους τελευταίους μήνες, πολλοί από τους θρήνους που ακούστηκαν για τον ρόλο της Γερμανίας στην Ευρώπη, αφορούσαν την εμφανώς διογκούμενη απογοήτευση για το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης εν συνόλω και εκείνο του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος ειδικότερα. Η Γερμανίδα καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, με δυσθυμία συμφώνησε σε μία σειρά βαθμιαία μεγαλύτερων πακέτων στήριξης των ασθενέστερων κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Ωστόσο, καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας κινείτο με πολύ αργούς ρυθμούς και με απροθυμία, δίνοντας έμφαση κυρίως στα όρια, που έχει η αλληλεγγύη της Γερμανίας προς τους εταίρους της και όχι στη δέσμευσή της στον στόχο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ευρώ.
Εχουν διατυπωθεί, κατά καιρούς, ανησυχίες πως ο κυβερνητικός συνασπισμός της Αγκελα Μέρκελ θα αρνηθεί ακόμα και να φθάσει μέχρι εκείνο το σημείο, στο οποίο έχει φθάσει εκείνη. Οι αντιδράσεις επιτείνονται μεταξύ των μελών του κόμματος CDU (Χριστιανοδημοκράτες) και FDP (Ελεύθεροι Δημοκράτες) στην Bundestag, την Κάτω Βουλή της χώρας. Αυτές αφορούν το πακέτο των μέτρων διάσωσης του ευρώ, το οποίο η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τους επόμενους μήνες και περιλαμβάνει τη διεύρυνση των δικαιοδοσιών του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), το δεύτερο ελληνικό πακέτο στήριξης, τον μόνιμο μηχανισμό διάσωσης και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Κατόπιν, υπήρχαν φόβοι ότι το συνταγματικό δικαστήριο της Γερμανίας ενδεχομένως να έκρινε πως τα προηγούμενα προγράμματα στήριξης ήταν αντισυνταγματικά. Αλλά χθες οι φόβοι διαλύθηκαν, εφόσον αποφάνθηκε ότι το πρώτο πακέτο στήριξης της Ελλάδας και η συγκρότηση του EFSF δεν παραβιάζουν το γερμανικό σύνταγμα.
Κατ’ ουσίαν το δικαστήριο αποδέχθηκε το επιχείρημα της κυβέρνησης πως αυτοί οι μηχανισμοί δεν συνιστούν τη δημιουργία μιας ανοικτής «ένωσης μεταφοράς πόρων», η οποία θα αφαιρέσει από την Bundestag τη βασική της ευθύνη να ελέγχει τον προϋπολογισμό. «Η Βundestag δεν στερείται του δικαιώματός της να εγκρίνει τον προϋπολογισμό και να ελέγχει την εφαρμογή του από την κυβέρνηση και δεν απαρνείται τη θεμελιώδη ουσία της αρχής της δημοκρατίας», απεφάνθη το Σώμα. Απαίτησε μάλιστα μόνον μία προϋπόθεση. Αντί η κυβέρνηση να παλεύει να εξασφαλίσει την έγκριση της επιτροπής προϋπολογισμού της Bundestag, προτού δώσει εγγυήσεις για άλλες χώρες της Ευρωζώνης, θα πρέπει πάντα εκ των προτέρων να έχει τη συγκατάθεσή της.
Η απαίτηση αυτή θα επηρεάσει τις αλλαγές, που εξετάζει η Bundestag. Εκφράζονταν φόβοι πως οι βουλευτές θα ενισχύσουν τις εξουσίες τους, ώστε να παραλύσουν τους μηχανισμούς EFSF και ESM. Αυτό τώρα φαίνεται απίθανο. Αν και η επιτροπή προϋπολογισμού θα αποφασίζει επί του εκάστοτε προγράμματος σωτηρίας, η δικαστική απόφαση δεν φαίνεται να υπαγορεύει ότι η Bundestag θα δίνει το «πράσινο φως» για το εάν θα αγοραστούν τα ομόλογα της εκάστοτε χώρας στην αγορά παραγώγων. Αλλά η ετυμηγορία του συνταγματικού δικαστηρίου συνιστά και προειδοποίηση προς την κυβέρνηση πως τα μελλοντικά πακέτα στήριξης δεν μπορεί να είναι αυτόματα, δεν επιβάλλονται στη Γερμανία και έχουν ως προϋπόθεση ορισμένες μεταρρυθμίσεις από την αποδέκτρια χώρα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_2_08/09/2011_455249
No comments:
Post a Comment