20.5.10

Εργα 3,9 δισ. ευρώ θα δημοπρατηθούν μέσα στην τριετία

Τη δημοπράτηση έργων ύψους 1,1 δισ. ευρώ μέσα στο τρέχον έτος και επιπλέον 2,8 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη διετία προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας. Ωστόσο, η ακριβής ημερομηνία δημοπράτησης των δύο κυριότερων έργων –του αεροδρομίου στο Καστέλι και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού– παραμένει άγνωστη. Για νέα έργα θα διατεθεί μόλις το 20% των σχετικών πόρων του ΕΣΠΑ, ενώ το 80% θα χρησιμοποιηθεί για έργα–γέφυρες. Οσον αφορά τον νέο νόμο για τα δημόσια έργα, ο κ. Ρέππας προανήγγειλε τον διαχωρισμό των προπαρασκευαστικών εργασιών από το κύριο αντικείμενο ενός έργου και τη δημοπράτησή τους ως αυτοτελές έργο.

Ο υπουργός Υποδομών έδωσε χθες μια γενική εικόνα των πόρων του χαρτοφυλακίου του και πώς αυτοί θα κατανεμηθούν. Το σύνολο των πόρων του ΕΣΠΑ (εθνικοί και κοινοτικοί πόροι) και των μη επιλέξιμων δαπανών είναι 7,4 δισ. ευρώ για το σύνολο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Επιλέξιμες δαπάνες είναι 4,97 δισ. ευρώ, από τα οποία 3,7 δισ. ευρώ κοινοτικών πόρων και 1,2 εκατ. εθνικοί πόροι. Τα περισσότερα από τα χρήματα αυτά θα διατεθούν σε έργα–γέφυρες (4,1 δισ. ευρώ), ενώ για νέα έργα θα διατεθούν μόλις 837 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. «Αρα πρέπει να εξασφαλιστεί πρόσθετη χρηματοδότηση, η οποία θα προέλθει από πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, χαμηλότοκα δάνεια (από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) και ενδεχομένως από αναδιαρθρώσεις του ΕΣΠΑ». Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, εκτιμάται ότι η επιπρόσθετη αυτή δαπάνη αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ.

Το πρόγραμμα χρηματοδότησης έχει ως εξής:

– Το 2010 θα δημοπρατηθούν έργα ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

– Το 2011 έργα 2 δισ. ευρώ.

– Το 2012 έργα ύψους 800 εκατ. ευρώ.

Πρώτη έρχεται η δημοπράτηση, μέσα στις επόμενες ημέρες, τμήματος του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας - Πρέβεζας (Καρτέρι - Πάργα), προϋπολογισμού 48,8 εκατ. ευρώ. Οπως ανέφερε ο κ. Ρέππας, τον Ιούνιο πρόκειται να δοθεί για διαβούλευση το σχέδιο για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ώστε στις αρχές Ιουλίου να είναι έτοιμο για να εκδοθεί το τεχνικό τεύχος. Για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού δεν δόθηκε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Ο κ. Ρέππας αναφέρθηκε στις βασικές παθογένειες των δημοσίων έργων και στράφηκε εναντίον του προκατόχου του κ. Γιώργου Σουφλιά, μιλώντας για κακό σχεδιασμό των έργων. Οι πέντε οδικοί άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης «είναι αιχμάλωτες των προβλημάτων», ανέφερε ο κ. Ρέππας. «Για παράδειγμα, προβλεπόταν ως όρος στις συμβάσεις να αποδοθεί χώρος στον παραχωρησιούχο σε διάστημα ενός έτους, κάτι που δεν έχει επιτευχθεί σε καμία από τις πέντε παραχωρήσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις ο χώρος που έχει παραδοθεί αντιστοιχεί στο 30% - 38% του παραδοτέου έργου. Η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε κάποια έργα θα γίνει αφού παρέλθει περίοδος 2 - 2,5 ετών», ανέφερε.

Ο κ. Ρέππας έδωσε μια πρόγευση των προθέσεων του υπουργείου για τον νέο νόμο για τα δημόσια έργα. Κυριότερη καινοτομία του θα είναι η δημοπράτηση, ως ξεχωριστό έργο, όλων των προπαρασκευαστικών εργασιών (λ.χ. απαλλοτριώσεις, μετακινήσεις δικτύων κ.λπ.). «Μετά, όταν θα προκύπτει ανάδοχος για την εκτέλεση του βασικού έργου, θα γνωρίζουμε με ακρίβεια χρονοδιάγραμμα και κόστος, χωρίς να οδηγούμαστε σε συμπληρωματικές συμβάσεις», ανέφερε. Τέλος, σημείωσε ότι η καταγγελία του Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) περί κατάθεσης πλαστών εγγυητικών επιστολών εξετάζεται σε συνεργασία με τις τράπεζες.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_20/05/2010_401563

No comments: