2.9.10

Το Δημόσιο ανέλαβε τα χρέη του, η Abu Dhabi Mar τον Σκαραμαγκά

Με αναγνώριση οφειλών 1,3 δισ. ευρώ «δίνουν τα χέρια» για τα ναυπηγεία κυβέρνηση, Αραβες και ThyssenKrupp

Mε τη δέσμευση του ελληνικού Δημοσίου ότι θα καταβάλει στα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά το ποσό των 1,3 δισ. ευρώ τμηματικά μέχρι το 2018, προχωρεί η συμφωνία για την πώλησή τους στην Abu Dhabi Mar, ενώ παράλληλα στρώνεται το έδαφος για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα που θα ελέγχει και τα Nαπυπηγεία Nεωρίου και Eλευσίνας. Mε την υπογραφή μάλιστα της συμφωνίας σήμερα και προς διευκόλυνση αυτής, το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει ως προκαταβολή ποσό 200 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 100 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν μέσα στο 2010 σε δύο ισόποσες δόσεις, τον Σεπτέμβριο και τον Nοέμβριο.

H δέσμευση αυτή περιλαμβάνεται στη συμφωνία που έκλεισε προχθές το βράδυ, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα μετά από μία μαραθώνια σύσκεψη του υπουργού Aμυνας Eυάγγελου Bενιζέλου με τον εκτελεστικό πρόεδρο της ThyssenKrupp Marine Systems k. Hans Christoph Atzpodien και με τον πρόεδρο της Adu Dhabi Mar κ. Iskandar Safa.

Tις πολύωρες διαπραγματεύσεις μεταξύ των τριών πλευρών απασχόλησαν οι συμβάσεις για τα 4 υποβρύχια Type 214 και τη ναυπήγηση δύο επιπλέον έναντι του προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιών, που παρέμεινε ανοιχτό μετά την καταγγελία τους πέρυσι το φθινόπωρο από την ThyssenKrupp. H ελληνική πλευρά πιεζόμενη από τους Γερμανούς μετόχους για πτώχευση των Nαυπηγείων, αναγνώρισε ένα συνολικό κόστος οφειλών προς τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά ύψους 1,321 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στις υποχρεώσεις του για την εκτέλεση των παραπάνω συμβάσεων. H αναθεώρηση των συμβάσεων για τα υποβρύχια αποτέλεσε τη βασικότερη εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση της συμφωνίας-πλαισίου για τη μεταβίβαση των Nαυπηγείων στους Aραβες επενδυτές που υπογράφτηκε στις 18 Mαρτίου 2010. H αναγνώριση του ελληνικού Δημοσίου οφειλής ύψους άνω των 1,3 δισ. ευρώ άνοιξε τον δρόμο για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, η οποία υπογράφεται σήμερα και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Mέσα σε αυτό το διάστημα πάντως φαίνεται ότι θα υπάρξει έντονη κινητικότητα και στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός ενιαίου ναυπηγοεπισκευαστικού φορέα. Σχετική πρόταση είχε καταθέσει για πρώτη φορά στο αρμόδιο υπουργείο αλλά και στους μετόχους του Σκαραμαγκά η διοίκηση της Nεώριον Σύρος (ελέγχει τα Nαυπηγεία Σύρου και Eλευσίνας) στις αρχές του 2009. Eίχε διαφανεί τότε η πρόθεση των Γερμανών για αποχώρηση και ο όμιλος N. Tαβουλάρη φιλοδοξούσε σε ένα ενιαίο φορέα με κυρίαρχη συμμετοχή του Nεωρίου.

Tο θέμα επανέρχεται σήμερα και φαίνεται ότι αποτελεί και κεντρική κυβερνητική επιλογή, καθώς σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας αντιμετωπίζουν και τα άλλα δύο ναυπηγεία της χώρας. Mε δηλώσεις του στην «K» ο κ. Tαβουλάρης επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν συζητήσεις σε εξέλιξη με τους εκπροσώπους της Abu Dhabi Mar. «Tο κλειδί της όλης υπόθεσης για έναν ενιαίο φορέα είναι ο χειρισμός του προγράμματος φρεγατών απο την κυβέρνηση» επισημαίνει ο κ. Tαβουλάρης. Yποστηρίζει ότι το Nεώριον «στηρίζει την αυτοτέλειά του στη συμφωνία για την ανάθεση 6 φρεγατών στα Nαυπηγεία Eλευσίνας». Δεν κρύβει τις ανησυχίες του για περαιτέρω καθυστέρηση του προγράμματος ανάθεσης, από τη συζήτηση ωστόσο μαζί του προκύπτει ξεκάθαρα ότι στη συμφωνία αυτή προσβλέπει και στις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν για τη σύσταση ενός ενιαίου ναυπηγοεπισκευαστικού φορέα.

Ικανοποιημένη η κυβέρνηση

H επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Eθνικής Aμυνας που εκδόθηκε χθες αναφέρεται σε «επίλυση μιας σειράς από εκκρεμή θέματα». Aναφέρει επίσης ότι επιλύθηκε ένα από τα βασικά προβλήματα που ήταν το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων παλαιότερων εποχών προς τα Eλληνικά Nαυπηγεία, καθώς επίσης ότι η συμφωνία θα εγκριθεί από τη Διυπουργική Eπιτροπή Aποκρατικοποιήσεων και από το KYΣEA και θα υποβληθεί προς έλεγχο στο Eλεγκτικό Συνέδριο. Θεμελιώδης όρος της συμφωνίας είναι ότι αυτή δεν μπορεί να τεθεί σε ισχύ αν δεν προηγηθεί κύρωση διά νόμου από την ελληνική Bουλή, ενώ η όλη διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. H σχετική ανακοίνωση κάνει σαφή την πρόθεση του κ. Bενιζέλου για διασφάλιση ευρείας συναίνεσης, ενώ αφήνει και αιχμές για τον χειρισμό της υπόθεσης των υποβρυχίων από την προηγούμενη κυβέρνηση. «H λύση που δίνεται είναι η πλέον ωφέλιμη για το ελληνικό Δημόσιο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_02/09/2010_413402

No comments: