7.10.12

Επώδυνος συμβιβασμός με περικοπές €8,8 δισ. το 2013

Σε επώδυνο συμβιβασμό με την τρόικα οδηγήθηκε η κυβέρνηση ανεβάζοντας το πακέτο των μέτρων λιτότητας στα 8,8 δισ. ευρώ για το 2013 ώστε να εξασφαλίσει το «ναί» του Πόουλ Τόμσεν και μια δήλωση «επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος», στην αυριανή συνεδρίαση του Eurogroup που γίνεται στο Λουξεμβούργο.

Μόνο έτσι μπορεί κρατήσει την πόρτα ανοιχτή για την Ελλάδα μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής της 18ης Οκτωβρίου, όπου εκεί και μετά την παράλληλη πολιτική διαπραγμάτευση που διεξάγεται σε Αθήνα, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Φραγκφούρτη και Ουάσιγκτον θα ληφθούν καθοριστικές αποφάσεις για την επιμήκυνση του προγράμματος (αν πλέον χρειάζεται), καθώς και για τη μείωση του επιτοκίου δανεισμού της Ελλάδας από τα κράτη μέλη της Ευρωπαικής Ενωσης και το ΔΝΤ την οποία μπορεί να αποφασίσει μόνο η κυρία Μέρκελ.

Μετά από μια εβδομάδα εξαντλητικών διαπραγματεύσεων η τρόικα πέρασε όλα τα σκληρά μέτρα άμεσης απόδοσης που ζητούσε όπως:

- η απόλυση όλων των δημοσίων υπαλλήλων από φορείς, οργανισμούς και θέσεις του δημοσίου που καταργούνται (μετά από ένα χρόνο διαθεσιμότητας),

-η κατάργηση του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων που προβλεπόταν στο νέο ενιαίο μισθολόγιο που επεκτείνεται σε ΟΤΑ και ΔΕΚΟ, και

-κυρίως τη μείωση των συντάξεων και κατάργηση των δώρων των συνταξιούχων του ΟΓΑ με το επιχείρημα ότι «δεν πλήρωσαν ποτέ ούτε εισφορές, ούτε φόρους».

Κατόπιν τούτων και προκειμένου να διευκολυνθεί η κυβέρνηση πολιτικά για να περάσει τα μέτρα από το σκόπελο της Βουλής η τρόικα αποδέχθηκε πρόταση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα να επιβληθεί φόρος στους εφοπλιστές (με συντελεστή επί του τονάζ των πλοίων) και την πρόταση να θεσμοθετηθεί η πρόταση της ΔΗΜΑΡ, του Φώτη Κουβέλη, για «ρήτρα ισοδύναμων μέτρων» που προβλέπει τα εξής:

-αν επιτευχθεί ισοδύναμη δημοσιονομική απόδοση από καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας το πλεονάζον έσοδο από τα προβλεπόμενα, αυτομάτως το επόμενο έτος θα γίνεται ισοδύναμη αφαίρεση από τα κοινωνικά δυσβάστακτα μέτρα όπως η μείωση των χαμηλών συντάξεων (συμπεριλαμβανομένων και του ΟΓΑ), η αύξηση ορίου ηλικίας για την ένταξη στο ΕΚΑΣ, η κατάργηση των ειδικών επιδομάτων ανεργίας για εποχικά απασχολούμενους, η περικοπή δώρων και ο περιορισμός κοινωνικών επιδομάτων.

Επί της ουσίας κυβέρνηση και τρόικα συνδιαμορφώνουν και το «πολιτικό αφήγημα» ώστε τα μέτρα να περάσουν από τη Βουλή.

Το πλέον κρίσιμο ζήτημα κατά τον κ. Στουρνάρα είναι «η έγκριση της δόσης των 31,5 δισ. ευρώ στη Σύνοδο Κορυφής του Οκτωβρίου». Διαφορετικά η παράταση της αβεβαιότητας σε συνδυασμό με την κοινωνική αναταραχή που έχει ξεσπάσει από πολλές αιτίες, τη διαρκή αβεβαιότητα, τις αναξιοποίητες λίστες κατά της μεγάλης φοροδιαφυγής δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην λειτουργία του κρατικού μηχανισμού και εν τέλει στην εφαρμογή των μέτρων αφού υποχωρούν τα έσοδα.

Το παρασκήνιο


Στο παρασκήνιο η διαφορά των 2,5 δισ. ευρώ που υπήρχε στο πακέτο των μέτρων για τη διετία 2013 - 2014 μοιράστηκε. Το ένα δισ. ευρώ θα επιβαρύνει τα νοικοκυριά και κυρίως τους συνταξιούχους το 2013 και το υπόλοιπο ποσό θα πέσει στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες το 2014 με την εφαρμογή των φορολογικών μέτρων που δεν είχαν κλείσει μέχρι το Σάββτο το απόγευμα.
Καθοριστική για το συμβιβασμό ήταν η παρέμβαση της Ευρωπαικής Επιτροπής και ειδικά του Ματίας Μόρς ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι τα όρια της ελληνικής οικονομίας εξαντλούνται κι ένα πιθανό αδιέξοδο θα προκαλούσε ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ευρωπαική Ενωση.
(Αναλυτικό ρεπορτάζ για τις αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, τις περικοπές στις συντάξεις και τις απολύσεις στο δημόσιο στην ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΕΛ Β2-5)


Με ποια μέτρα φθάσαμε στον συμβιβασμό

-Κατάργηση δώρων στα ταμεία, ΟΑΕΔ, ΟΓΑ 1.715 εκατ. ευρώ

-Μείωση στο άθροισμα συντάξεων (κύριας και επικουρικής) άνω των 1000 ευρώ σε ποσοστό 3-10% 597 εκατ. ευρώ

-Μείωση 30 ευρώ συντάξεων του ΟΓΑ 310 εκατ. ευρώ

-Σύνταξη από τα 65 στα 67 για όλους 449 εκατ. ευρώ

-Αναστολή κινήτρου επίτευξης στόχων στο δημόσιο 137 εκατ. ευρώ

-Νέες περικοπές στα φάρμακα 330 εκατ. ευρώ

-Κατάργηση εποχικών επιδομάτων ΟΑΕΔ 50 εκατ. ευρώ

-Φόρος στους εφοπλιστές 100 εκατ. ευρώ

http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=478355


Ντόμινο αυξήσεων στα όρια ηλικίας

Παρατείνεται ο εργασιακός βίος σε 70.000 ασφαλισμένους - Ισως γλιτώσουν όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα εφέτος


Η αύξηση του γενικού ορίου συνταξιοδότησης κατά δύο έτη (από τα 65 στα 67) αναμένεται να προκαλέσει ντόμινο αυξήσεων στα όρια συνταξιοδότησης όλων των ενδιαμέσων περιπτώσεων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το όριο ηλικίας για την καταβολή μειωμένης σύνταξης θα αυξηθεί από τα 60 στα 62 έτη. Ανάλογη θα είναι η αύξηση σε όλα τα λεγόμενα «ενδιάμεσα» όρια ηλικίας, ενώ συζητείται μόνο η «διάσωση» όσων ασφαλισμένων θεμελιώνουν εφέτος συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Το μέτρο αυτό αναμένεται να παρατείνει τον εργασιακό βίο για 70.000 ασφαλισμένους, οι οποίοι πιθανότατα θα υποχρεωθούν να παραμείνουν δύο επιπλέον έτη για να συνταξιοδοτηθούν.  
Ο ακριβής αριθμός όσων θα «πληγούν» από τη ρύθμιση δεν είναι εφικτός πριν από την αποσαφήνιση του νέου ασφαλιστικού καθεστώτος. Ωστόσο η πρόβλεψη για εξοικονόμηση που έχει κάνει η κυβέρνηση αναφέρεται σε 1,1 δισ. ευρώ, ενώ θεωρείται βέβαιον ότι το πρώτο έτος της εφαρμογής του το οικονομικό αποτέλεσμα θα είναι χαμηλότερο καθώς πολλοί ασφαλισμένοι θα σπεύσουν να αποχωρήσουν από την εργασία τους προκειμένου να αποφύγουν τον «εγκλωβισμό» για δύο ακόμη έτη.     
Το μέτρο προτάθηκε ως «αντίβαρο» για να αποφευχθούν απολύσεις στο Δημόσιο και ανατροπές στα εργασιακά. Παρά ταύτα, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί ειδικό καθεστώς στον δημόσιο τομέα ώστε να αποχωρήσουν με προσυνταξιοδοτικό καθεστώς όσοι έχουν τις προϋποθέσεις.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η ρύθμιση - εφόσον τελικώς εφαρμοστεί - προβλέπει την αύξηση της ηλικίας σε δύο δόσεις: στο 66ο έτος από 1ης Ιανουαρίου 2013 και στο 67ο έτος από  1ης Ιανουαρίου 2014.
Στην περίπτωση αυτή η αύξηση θα αφορά τόσο τους παλαιούς όσο και τους νέους ασφαλισμένους, ενώ δεν θίγονται όσοι έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Σήμερα στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία καταβάλλεται σύνταξη σε ηλικία 65 ετών, εφόσον έχουν συμπληρωθεί τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης. Η ρύθμιση αυτή ισχύει ανεξαρτήτως του έτους ασφάλισης, ωστόσο υπάρχουν μια σειρά διατάξεις που επιτρέπουν την ταχύτερη έξοδο στη σύνταξη.
Η αύξηση του γενικού ορίου συνταξιοδότησης κατά μία διετία, δηλαδή από το 65ο στο 67ο έτος, αγγίζει το σύνολο των νέων ασφαλισμένων που μπήκαν στην αγορά εργασίας μετά την 1η Ιανουαρίου 1993.
Επίσης επηρεάζει και τους ασφαλισμένους που μπήκαν στην αγορά εργασίας πριν από το 1993 αλλά δεν έχουν προλάβει να θεμελιώσουν δικαίωμα. Στον δημόσιο τομέα η θεμελίωση γίνεται με  τα 25 έτη ασφάλισης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ειδικό καθεστώς ενδέχεται να υπάρξει μόνο για τους εργαζομένους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Αύξηση κατά μία διετία πιθανότατα θα υπάρξει και στα ειδικά όρια συνταξιοδότησης που επιτρέπουν την έξοδο πριν από το 65ο έτος της ηλικίας.  Συνεπώς επηρεάζονται και θα λάβουν μειωμένη σύνταξη, όπως και όσοι συνταξιοδοτούνται με 35 έτη ασφάλισης.  
Ερωτηματικό παραμένει κατά πόσο θα υπάρξουν μεταβατικές ρυθμίσεις για τους ασφαλισμένους προ του 1983, οι οποίοι έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=478198

Το σχέδιο για τις απολύσεις στο Δημόσιο

Η λίστα με τους 250 φορείς αποτέλεσε το δέλεαρ προς την τρόικα ώστε να μετριάσει τις απαιτήσεις της για άμεση απομάκρυνση 15.000 εργαζομένων
Η «λίστα» που περιείχε περίπου 250 φορείς του Δημοσίου που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν, την οποία έχει στα χέρια του ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μανούσος Βολουδάκης και προτίθεται να τη φέρει ως το τέλος του έτους στη Βουλή, αποτέλεσε το δέλεαρ προς την τρόικα ώστε να μετριάσει τις απαιτήσεις της για άμεση απόλυση 15.000 εργαζομένων στο Δημόσιο. Οι 20.000 εργαζόμενοι που εργάζονται στους υπό κατάργηση ή υπό συγχώνευση φορείς, όπως και οι 5.256 εργαζόμενοι των  21 φορέων που ήδη καταργούνται ή συγχωνεύονται με το νομοσχέδιο που ήλθε προς ψήφιση στη Βουλή, θα είναι μεταξύ των υπαλλήλων που θα χάσουν τη δουλειά τους.
 Πρώτοι μεταξύ αυτών θα είναι οι εργαζόμενοι των οργανισμών που καταργούνται, οπότε συνακόλουθα θα πάψουν να υφίστανται και οι οργανικές τους θέσεις.
Η «λίστα» με τους 250 οργανισμούς περιλαμβάνει φορείς που έχουν συμπεριληφθεί στις προτάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής υπό τον πρώην αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Θόδωρο Πάγκαλο (υπηρεσίες που είχαν προταθεί από μελέτη ιδιωτικής εταιρείας την οποία έχει στα χέρια της η κυβέρνηση), αλλά και νομικά πρόσωπα που έχουν περιληφθεί στους νόμους για τις συγχωνεύσεις (3895/2010 και 4002/2011) για τους οποίους όμως δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι διαδικασίες.
Κυρίως όμως είναι οι οργανισμοί που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των περίπου 1.200 φορέων που έχει στην κατοχή της η ομάδα εργασίας που συστήθηκε γι' αυτόν τον σκοπό στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης από τον κ. Αντώνη Μανιτάκη, η οποία προχώρησε στην αξιολόγηση των φορέων του Δημοσίου με κριτήρια: κατά πόσο εξυπηρετούν τους πολίτες, επιτελούν περιττές ή και άχρηστες αρμοδιότητες και η αποστολή για την οποία συστήθηκαν, όπως είναι η απορρόφηση κοινοτικών προγραμμάτων που πλέον δεν υφίστανται.
Η κυβέρνηση, όπως κατέδειξε και η συνάντηση των υπουργών Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα και Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μανιτάκη την περασμένη Τρίτη, αποφάσισε να επιταχύνει τις διαδικασίες της κατάργησης ή της συγχώνευσης των φορέων του Δημοσίου ως «απάντηση» στην τρόικα η οποία πιέζει για απολύσεις.
Το σχέδιο στο οποίο κατέληξαν οι δύο υπουργοί προβλέπει ότι το προσωπικό των υπό κατάργηση ή υπό συγχώνευση φορέων του Δημοσίου θα έχει δύο επιλογές:
Η πρώτη αφορά τους εργαζομένους στους υπό συγχώνευση κυρίως φορείς οι οποίοι θα κληθούν να μετακινηθούν υποχρεωτικά σε κενές θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των οργανισμών που θα εξακολουθήσουν να υφίστανται. Οι εργαζόμενοι που δεν θα αποδέχονται τη νέα τους θέση αυτόματα θα απολύονται. Επισημαίνεται ότι η κατηγορία αυτή των εργαζομένων δεν καλύπτεται από τη μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων που προβλέπει το Σύνταγμα, καθώς είναι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Δεν συγκαταλέγονται δηλαδή στο τακτικό προσωπικό του Δημοσίου.
Η δεύτερη που αφορά κυρίως τους εργαζομένους των υπό κατάργηση οργανισμών προβλέπει ότι οι υπάλληλοι αυτοί θα πρέπει να τοποθετηθούν σε οργανικές θέσεις του δημόσιου τομέα οι οποίες θα πρέπει να (επανα)συσταθούν για αυτόν τον σκοπό. Η κυβέρνηση δεν προτίθεται να προχωρήσει σε επανασύσταση οργανικών θέσεων με δεδομένο ότι οι κενές οργανικές θέσεις έχουν ήδη καταργηθεί. Ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι αυτοί θα τεθούν σε διαθεσιμότητα, όπως προβλέπει ο υφιστάμενος Κώδικας Δημοσίων Υπαλλήλων, με την καταβολή για ένα έτος του 75% των αποδοχών τους. Μετά το πέρας αυτής της περιόδου, θα απολύονται.
Στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης διατείνονται μάλιστα ότι για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου δεν είναι ανάγκη να αναληφθεί καμία νομοθετική πρωτοβουλία, αφού η διαθεσιμότητα για ένα έτος με την καταβολή του 75% των αποδοχών των εργαζομένων προβλέπεται από τον Κώδικα των Δημοσίων Υπαλλήλων. Παρά ταύτα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι μια δυσμενής εξέλιξη, καθώς σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο σε περίπτωση συγχωνεύσεων και καταργήσεων το μισό διοικητικό προσωπικό έπρεπε να τεθεί σε εφεδρεία για έναν χρόνο με αμοιβή το 60% του μισθού του και κατόπιν να απολυθεί.
Τυχόν μετατάξεις στον στενό δημόσιο τομέα θα προσμετρούνται ως νέες προσλήψεις  από την τρόικα και θα εντάσσονται στην αναλογία προσλήψεων - αποχωρήσεων (1 προς 5).  

http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=478202
ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΕ ΤΑ ΝΕΑ ΟΡΙΑ: http://www.real.gr//Files/Articles/Document/178300.pdf

No comments: