16.1.10

Επαχθής διαδικασία η μείωση του χρέους

The Economist

Η απομόχλευση είναι μια άσχημη λέξη για μια επαχθή διαδικασία. Ομως, ελάχιστα πράγματα μετρούν περισσότερο για την παγκόσμια οικονομία από το αν και πότε θα μειωθεί ο δανεισμός του πλούσιου κόσμου. Η ιστορία δείχνει ότι τις οξείες χρηματοοικονομικές κρίσεις ακολουθούν συνήθως μακρές περίοδοι μείωσης του χρέους, όπου οι πιστώσεις μειώνονται σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας. Αυτήν τη φορά, η διαδικασία έχει δρομολογηθεί. Οι τράπεζες σπεύδουν να μειώσουν τη μόχλευσή τους. Οι καταναλωτικές πιστώσεις στις ΗΠΑ μειώνονται για 10 συναπτούς μήνες, διάστημα που είναι το μακροσκελέστερο στα χρονικά. Πόσο μακρύς, ωστόσο, είναι ακόμα ο δρόμος;

Νέα έρευνα του McKinsey Global Institute, ερευνητικού βραχίονα της εταιρείας συμβούλων, επιχειρεί να δώσει απάντηση. Ξεκινά συγκρίνοντας την πρόσφατη εξέλιξη των επιπέδων χρέους 10 μεγάλων πλούσιων οικονομιών και τεσσάρων μεγάλων αναδυόμενων. Οι λόγοι συνολικού χρέους/ΑΕΠ (συμπεριλαμβανομένου του χρέους νοικοκυριών, κυβέρνησης, μη χρηματοοικονομικών εταιρειών και χρηματοοικονομικής βιομηχανίας) ποικίλλουν ευρέως. Των ΗΠΑ, οριακά χαμηλότερα από 300%, είναι χαμηλότερος από πολλών άλλων. Ομως με μερικές εξαιρέσεις, όπως η Γερμανία και η Ιαπωνία, οι περισσότερες πλούσιες χώρες είδαν το λόγο αυτό να εκτινάσσεται την τελευταία δεκαετία. Βρετανία και Ισπανία είναι οι πιο ακραίες περιπτώσεις, με αύξηση του σχετικού λόγου κατά περισσότερο από 150 ποσοστιαίες μονάδες, στο 465% και 365% αντίστοιχα.

Η εικόνα που περιγράφει η McKinsey αφορά συγκεκριμένες πιστωτικές υποχρεώσεις και όχι το όργιο χρέους σε όλο το φάσμα της οικονομίας. Ετσι, η διαδικασία μείωσης του χρέους θα είναι διαφορετική ανά κλάδο και χώρα. Αν κρίνουμε από τους λόγους συνολικού χρέους/ΑΕΠ, η απομόχλευση μετά βίας έχει αρχίσει. Τον Ιούνιο, ο σχετικός λόγος είχε μειωθεί μόνο στις ΗΠΑ, στη Βρετανία και τη Νότια Κορέα. Ομως, η σύνθεση του χρέους έχει μεταβληθεί δραστικά, καθώς ο κυβερνητικός δανεισμός έχει εκτιναχθεί ενώ ο ιδιωτικός έχει συρρικνωθεί. Οι ισορροπίες θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκατασταθούν.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_1_16/01/2010_386948

No comments: