Κρυφό χρέος ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ αποκάλυψε το πόρισμα της επιτροπής για την αξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων την οποία σύστησε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Στο πόρισμα γίνεται λόγος για διαφαινόμενες πολιτικές παρεμβάσεις και καταλογίζονται ευθύνες στον τρόπο συνεργασίας των υπηρεσιών.
Μάλιστα, το πόρισμα αναφέρει ότι η δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων συνδέεται κυρίως με την στενή σχέση της ΕΣΥΕ με το υπουργείο οικονομικών και την αδυναμία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να λειτουργήσει αυτόνομα και υπεύθυνα.
Αφήνει σαφείς αιχμές και για πολιτικές ευθύνες στην ανακριβή αποστολή των δημοσιονομικών στοιχείων στην Γιούροστατ προεκλογικά, σημειώνοντας ότι τα στοιχεία που απεστάλησαν δεν αντιστοιχούσαν στα στοιχεία που είχαν στείλει στην ΕΣΥΕ οι διάφοροι φορείς και υπηρεσίες.
Το πόρισμα που είχε αποκαλύψει η «Κ» από τις 21 Ιανουαρίου εστάλη ήδη στη Βουλή.
Καταγράφεται η ασυνεννοησία των αρχών, τα λάθη στην αποτύπωση των δημοσιονομικών στοιχείων, τις προτάσεις για τη διόρθωση της κατάστασης, αλλά και τις πολιτικές ευθύνες που έχουν προκύψει κατά καιρούς.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΣΚΑΙ
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_02/02/2010_321438
Μαγείρεμα των στατιστικών στοιχείων για τον προσδιορισμό του ελλείμματος του 2009 από την κυβέρνηση της Ν.Δ. σε ένα περιβάλλον αδιαφανών και διάτρητων διαδικασιών συλλογής στατιστικών δεδομένων σκιαγραφεί το πόρισμα της ανεξάρτητης επιτροπής για την αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων, το οποίο υπεβλήθη χθες στον πρόεδρο της Βουλής.
Σε μια έκθεση- σοκ που αποκαλύπτει το μαγείρεμα των στοιχείων, φωτογραφίζονται πολιτικές παρεμβάσεις ενώ αποκαλύπτεται βήμα προς βήμα πώς διογκώθηκε το έλλειμμα στο 12,7% του ΑΕΠ και πώς φούσκωσε το χρέος κατά 34,4 δισ. ευρώ μέσα σε έντεκα μήνες. Περιγράφεται παράλληλα ένα σκηνικό «σκοταδισμού» στην καταμέτρηση του δημοσίου χρέους, με την αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να δηλώνει απολύτως αναρμόδια για το χρέος των ΟΤΑ, των ασφαλιστικών ταμείων και των λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου που αποτελούν βασικές συνιστώσες του χρέους γενικής κυβέρνησης. Αφήνονται έτσι αιχμές ότι το δημόσιο χρέος μπορεί να είναι έως και κατά 55 δισ. ευρώ μεγαλύτερο και αυτό γιατί πιστώσεις προμηθευτών, δάνεια που συνάπτονται με εγγύηση του Δημοσίου αλλά και συμβάσεις συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ενδεχομένως να έπρεπε να υπολογίζονται στο χρέος αλλά δεν προσμετρώνται, ενώ πλήρης αδιαφάνεια επικρατεί στις συμβάσεις swap μέσω των οποίων μεταφέρονται δαπάνες για τόκους σε επόμενα χρόνια.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artId=4558439
Στην έκθεση γίνεται λόγος για «διαφαινόμενες πολιτικές παρεμβάσεις» φράση που φωτογραφίζει τον πρώην υπουργό Οικονομίας κ. Γιάννη Παπαθανασίου.
Επιπρόσθετα γίνεται αναφορά στα στοιχεία που είχαν αποσταλεί στην Γιούροστατ στις 2 Οκτωβρίου 2009 (παραμονές των βουλευτικών εκλογών) βάση των οποίων το έλλειμμα είχε οριοθετηθεί στο 6% του ΑΕΠ.
Στην έκθεση σημειώνεται ότι τα στοιχεία που περιλαμβάνονταν στην γνωστοποίηση της ΕΣΥΕ προς την κοινοτική υπηρεσία «δεν αντιστοιχούσαν στα στοιχεία που είχαν στείλει στην Στατιστική οι διάφοροι φορείς και υπηρεσίες» όπως λόγου χάρη το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η Τράπεζα της Ελλάδος.
Προστίθεται πως η μεγάλη αναθεώρηση του ελλείμματος (στο 12,7% του ΑΕΠ) η οποία έγινε γνωστή με το έγγραφο που απέστειλε η ΕΣΥΕ στην Γιούροστατ τις 21 Οκτωβρίου προέκυψε καθώς «καταχωρήθηκαν τα πραγματικά στοιχεία».
Δηλαδή εξάγεται το συμπέρασμα ότι στις 2 Οκτωβρίου είχαν σκοπίμως ?ξεχαστεί σε κάποιο συρτάρι τα πραγματικά δεδομένα για έλλειμμα και χρέος.
Δημιουργείται έτσι θέμα και για τον πρώην γενικό γραμματέα της Στατιστικής Υπηρεσίας κ. Μανόλη Κοντοπυράκη.
Η έκθεση αυτή θα συζητηθεί στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και σύμφωνα με παλαιότερες τοποθετήσεις τόσο του πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου όσο και του υπουργού Οικονομικών κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο εξεταστικής επιτροπής αν προκύψουν πολιτικές ευθύνες.΄
Εξάλλου στην έκθεση σκιαγραφείται ένα διάτρητο σύστημα συλλογής , επεξεργασίας και γνωστοποίησης στατιστικών στοιχείων.
Είναι χαρακτηριστικό πως γίνεται αναφορά σε πηγές «κρυφού» χρέους όπως οι εγγυήσεις του Δημοσίου, η χρήση συμφωνιών ανταλλαγής επιτοκίων (swaps) και οι πιστώσεις προμηθευτών που μένουν εκτός των επισήμων στοιχείων.
Για την εικόνα αυτή οι πολιτικές παρεμβάσεις έχουν παίξει πρωταρχικό ρόλο.
«Ένα σοβαρό αίτιο της κατάρρευσης της αξιοπιστίας του συστήματος αποτελούν οι διαφαινόμενες πολιτικές παρεμβάσεις. Η δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων συνδέεται κυρίως με τη στενή σχέση της ΕΣΥΕ με το υπουργείο Οικονομικών και την αδυναμία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να λειτουργήσει αυτόνομα και υπεύθυνα. Οι παρεμβάσεις αυτές υποσημειώνονται και στην τελευταίας έκθεση της Γιούροστατ (Ιανουάριος 2010)», σημειώνεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=24915182
____________________
Νομίζω ότι το παλαιότερο δημοσίευμα της Καθη μας δείχνει τα σημεία του κρυφού χρέους.
Στα σημερινά δημοσιεύματα το θέμα είναι πρώτιστα πολιτικό και πολιτικής ευθύνης.
3 comments:
Ορισμένες φορές πρέπει να υπάρχει και λίγος πανικός επιβίωσης.
Αυτό ήταν από τα πιο ακραία της 30ντακονταετίας...
κατάφεραν σε 5,5 χρόνια να μεγιστοποιήουν ότι ωφέλεια είχαν ανακαλύψει οι άλλοι σε 20 χρόνια...
Post a Comment