24.7.10

Τα "φιλέτα" του ΟΣΕ βάζει μπροστά η κυβέρνηση

Η τεράστια ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, που επί πολλά χρόνια παρέμεινε πλήρως αναξιοποίητη, είναι αυτή που, σύμφωνα με το σχέδιο που έχει εκπονηθεί, θα αναλάβει ρόλο "σωτήρα" για τον οργανισμό, αφού με αντάλλαγμα τα ακίνητά του το Δημόσιο θα αναλάβει τα χρέη του.

Ο ΟΣΕ φιγουράρει ψηλά στη λίστα των ιδιοκτητών ακίνητης περιουσίας αφού είναι ο τρίτος μεγαλοϊδιοκτήτης ακινήτων στη χώρα μετά το ελληνικό δημόσιο και την Εκκλησία της Ελλάδος.

Το Δημόσιο σχεδιάζει, εφόσον βέβαια το σχέδιο αυτό γίνει δεκτό, να εκμεταλλευτεί αυτήν την ακίνητη περιουσία μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ σε σύμπραξη με ιδιώτες.

Η τελευταία αποτίμηση που έχει γίνει για λογαριασμό του ΟΣΕ εκτιμά ότι η τρέχουσα εμπορική αξία των ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ. Τα γεωτεμάχια υπολογίζονται σε 3.600, συνολικού εμβαδού 89.000 στρεμμάτων και αξίας 4,2 δισ. ευρώ, ενώ τα κτίρια υπολογίζονται σε 4.600, συνολικού εμβαδού 540.000 τ.μ. και αξίας 400 εκατ. ευρώ.

Αποδίδουν ψίχουλα 3,5 εκατομμύρια τον χρόνο

Τα νούμερα ζαλίζουν και κάποιος θα περίμενε ότι ο ΟΣΕ θα είχε ήδη μεγάλα έσοδα από την αξιοποίηση των ακινήτων. Ωστόσο, έως σήμερα από τη διαχείριση της περιουσίας αυτής ο οργανισμός εισπράττει μόλις 3,5 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αφού τα μισθωμένα ακίνητα είναι λιγότερα από 900 και για τα περισσότερα εξ αυτών οι τιμές μόνο συμβολικές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν. Σύμφωνα με υπολογισμούς, οι αποδόσεις του ΟΣΕ από την ακίνητη περιουσία ανέρχονται μόλις στο 0,15% της αξίας της, ενώ την ίδια ώρα η διεθνής πρακτική αναφέρει αποδόσεις που κυμαίνονται στος 6% - 8%.

Εκτός από την κάκιστη διαχείριση, η οποία είναι κοινό μυστικό στους παροικούντες τον ΟΣΕ, γεγονός αποτελεί ότι ένα μόνο μέρος αυτής της περιουσίας έχει τη δυνατότητα να αξιοποιηθεί πραγματικά και να αποφέρει κέρδη, αφού στην ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ περιλαμβάνεται και η επιφάνεια κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο ξεπερνά τα 2.500 χλμ., τμήμα το οποίο όμως, με ελάχιστες εξαιρέσεις, έχει λιγοστές δυνατότητες εκμετάλλευσης.

Οικόπεδα στη θάλασσα

Μια τέτοια περίπτωση αποτελούν τα οικόπεδα δίπλα στη θάλασσα που έχει ο ΟΣΕ κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου - Πατρών. Η νέα χάραξη της γραμμής και η μεταφορά της από τα παράλια στο εσωτερικό αναδεικνύει μια σημαντική ακίνητη περιουσία με μεγάλες δυνατότητες εκμετάλλευσης, η οποία εδώ και αρκετό καιρό έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ιδιωτών κατασκευαστών που επιθυμούν να αναπτύξουν σε αυτήν οικιστικά projects.

Επιπλέον, στην περιοχή της Πάτρας μεγάλες δυνατότητες εκμετάλλευσης εμφανίζουν το οικόπεδο που φιλοξενούσε το αμαξοστάσιο στην περιοχή Αγ. Διονυσίου και το μεγάλο παλαιό αμαξοστάσιο, πίσω από τον Άγιο Ανδρέα, το οποίο εκτείνεται έως την περιοχή του εμπορικού κέντρου Veso Mare.

Θα πρέπει πάντως να αναφέρουμε ότι όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις χώρων του ΟΣΕ, που παρέμειναν ανεκμετάλλευτοι για πολλά χρόνια, τα δύο αυτά οικόπεδα διεκδικεί και ο δήμος της Πάτρας για να δημιουργήσει δημοτικούς χώρους στάθμευσης και μάλιστα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, το σχετικό αίτημα είχε γίνει δεκτό πριν από την πρόταση να περάσει η ακίνητη περιουσία στον έλεγχο του Δημοσίου, και έχει συμφωνηθεί η παραχώρησή τους στον δήμο με συμβολικό αντίτιμο.

Οι σταθμοί Αθήνας - Πειραιά

Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της Αθήνας και του Πειραιά αποτελούν επίσης δύο ακίνητα τα οποία χαρακτηρίζονται "φιλέτα".

O σιδηροδρομικός σταθμός του Πειραιά είναι ο τερματικός σταθμός του προαστιακού. Στις πολεοδομικά επιτρεπόμενες χρήσεις του ακινήτου, συνολικής επιφάνειας 13.492 τ.μ., με επιτρεπόμενη δόμηση περίπου 39.000 τ.μ., περιλαμβάνονται χώροι γραφείων, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης - αναψυχής και χώροι στάθμευσης.

Στον σταθμό της Αθήνας, τον γνωστό σταθμό Λαρίσης, εξετάζεται η αξιοποίηση 4.500 τετραγωνικών μέτρων για τη δημιουργία καταστημάτων και χώρων εστίασης.

Οικόπεδο μεγάλης αξίας θεωρούνται επίσης και οι εγκαταστάσεις που διαθέτει ο ΟΣΕ στην περιοχή Λεύκα του Πειραιά. Με συνολική επιφάνεια γης 122.000 τ.μ., έχει τη δυνατότητα για ανάπτυξη δομήσιμης επιφάνειας 80.000 τ.μ.

Υψηλής ζήτησης είναι επίσης τα ακίνητα στον Άγιο Διονύσιο του Πειραιά, με δυνατότητα δόμησης 9.000 τ.μ. όπως και το οικόπεδο στο Ρουφ. Ακίνητα με σημαντικές δυνατότητες αξιοποίησης διαθέτει επίσης ο ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα. Τέλος, μεγάλη είναι και η αξία των χώρων που προορίζονται για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/595793/Article.aspx

No comments: