5.1.10

Καλή Χρονιά 2010 - Ανοδική διόρθωση

Το σημερινό πρώτο ποστ του νέου έτους 2010 συγχρονίζεται με μια "ανοδική διόρθωση" του ΧΑ.

Το πρωϊ συνεδρίασε η κυβερνητική επιτροπή για την οικονομία και το επικείμενο νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ). Αμέσως μετά συνεδρίασε η κυβερνητική επιτροπή για τον νέο εκλογικό νόμο.
Λίγο πριν το τέλος της πρώτης συνεδρίασης ο ΓΔ είχε κάνει άλμα...

Η επενδυτική λογική που συνόδευσε την σημερινή συνεδρίαση είναι μάλλον απλή:
1. (πρωϊνή) κυβερνητική σύσκεψη για την οικονομία "σε 3 αντί 4 χρόνια το έλλειμμα"
2. μείωση των spreads =>
3. άνοδος εγχώριων τραπεζών

Σημειώνονται και οι δηλώσεις Παπανικολάου (ΟΔΔΗΧ) στο Bloomberg για δανεισμό μέσω private placement (έτοιμοι είναι δηλαδή οι δανειστές) καθώς και για (εύκολη) δημοπρασία ΕΓΔ.

Αξίζει να αναφερθούν οι διαρροές του σαββατοκύριακου σχετικά με τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το νέο ΠΣΑ: "Σκληρό παζάρι: Η Κομισιόν επιθυμεί η μείωση των τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων στο έλλειμμα- για την οποία έχει δεσμευθεί τόσο ο κ. Παπανδρέου όσο και ο κ. Παπακωνσταντίνου- να προέλθει κατά 3,5 μονάδες από την περικοπή των δαπανών και μόλις κατά 0,5 μονάδα από την αύξηση των εσόδων".
Αντί αυτού είχαμε μείωση του χρόνου προσαρμογής του κρατικού ελλείμματος στα της Συνθήκης του Μάαστριχτ, ήτοι μικρότερο του 3%, από το τέλος του 2013 στο 2012.

Ποιος κέρδισε στο "σκληρό παζάρι";
Ας δούμε λίγο παλαιότερες δηλώσεις του ευρωπαίου κεντρικού τραπεζίτη:
07/12/09: Στην Ελλάδα απαιτούνται σκληρά μέτρα τύπου Ιρλανδίας, λέει ο Τρισέ
10/12/09: Πεπεισμένος ότι η Ελλάδα θα λάβει «γενναία» μέτρα για το έλλειμμα, δηλώνει ο Τρισέ
27/12/09: Τα ελλείμματα πρέπει να περιοριστούν το αργότερο μέχρι το 2011, λέει ο Τρισέ: «Τα ελλείμματα στον προϋπολογισμό στην περιοχή του ευρώ πρέπει να μειωθούν μέχρι το 2011 το αργότερο, και σε ορισμένες χώρες το αργότερο εντός το 2010, για να μπορέσει να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη στη δημόσια οικονομία» κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΚΤ.

Εννοούσε, ότι τα κυβερνητικά ελλείμματα θα πρέπει να μειωθούν στο αποδεκτό 3%, το 2011 για τις μεγάλες Γερμανία-Γαλλία-κλπ (οι οποίες όπως και το 2002 γράφουν όπου δεν πιάνει μελάνι το Σύμφωνο Σταθερότητας) ενώ οι μικρές και σε πιο δύσκολη θέση το 2010, ήτοι η Ελλάς...

Ακόμα μια εκτίμηση:
5/12/2009: Καθημερινή: "με το 2+1+1 αποτυπώνεται η διάρκεια της παράτασης που θα μας δοθεί από την Ε. Ε. για το έλλειμμα. Σε πρώτη φάση θα πάρουμε 2 χρόνια. Στο τέλος αυτής της περιόδου, η ελληνική οικονομία θα περάσει από ένα γενικό έλεγχο κι αν αποφασιστεί ότι βαδίζει «καλώς», αλλά θέλει χρόνο, θα πάρει άλλον 1 χρόνο. Στο τέλος του, θα ακολουθήσει και δεύτερος μεγάλος έλεγχος, οπότε και θα αποφασιστεί αν θα δοθεί νέα παράταση άλλου 1 χρόνου. Κάπως έτσι θα κληθεί να παίξει η «ομάδα»."

Ο νικητής προφανώς είναι ο ΓΑΠ - μην πει κάποιος ο Παπακωνσταντίνου "το κανόνισε"...
[..ο πρωθυπουργός ζήτησε από τον υπουργό Οικονομικών κατά τη συνάντησή τους να γίνει άμεση «μετάφραση» των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί ή εμμέσως έχουν ανακοινωθεί..]
Μάλιστα, κατάφερε να πείσει και τη Κατσέλη.
Σημεία-κλειδιά:
-Ξεκίνησε ορίζοντας χρονικό περιθώριο τεσσάτων (4) ετών [2013] όταν ο Τρισέ έλεγε ένα (1) έτος [2010] για να κλείσει συμφωνία για το 2012...
-Δεν πήρε μέτρα τύπου Ιρλανδίας...
-Πιθανότατα (θα το μάθουμε οριστικά στις 15/1), αντί για περαιτέρω μείωση των δαπανών - όπως ζητούν Βρυξέλλες, ξένοι οίκοι - επιβάλλει περισσότερους φόρους σε ποτά-τσιγάρα, επανεισάγει τα φρουτάκια (του Χρυσανθακόπουλου) και μειώνει επιδόματα υψηλόμισθων δημοσίων υπαλλήλων.
[Όχι ότι συμφωνώ απόλυτα, όμως δείχνει ότι δεν σύρεται... Στη τελική, περικοπές δαπανών μπορούν να γίνουν με διάφορους τρόπους - δείτε παρακάτω]

Όμως, δεν είναι μόνο οικονομικές οι μεταρρυθμίσεις, όπως το φορολογικό νομοσχέδιο, η φορολογία των ακινήτων, τα κλειστά επαγγέλματα, οι νέες ιδιωτικοποιήσεις ή το υπόλοιπο 97% του ΕΣΠΑ [τα οποία θα πρέπει να βάλουν τις βάσεις για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης του εγχώριου ΑΕΠ, μεγαλύτερου από το ρυθμό δημιουργίας χρέους]:
5/1/2010: Σύνταξη στα 65 για τιs γυναίκες εργαζόμενες στο Δημόσιο και στα Σώματα Ασφαλείας - ασφαλιστικό
29/12/09: Ραγκούσης: «Σημαντικές περικοπές δαπανών στο Δημόσιο» - Καποδίστριας ΙΙ
22/12/09: Παρών ο Αρχιεπίσκοπος στο Υπουργικό Συμβούλιο - μεταναστευτική πολιτική
Ας δούμε και κάτι ακόμα.
23/12/09: Βουλή
, από τα πρακτικά, συζήτηση για το σχέδιο νόμου «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού και των Προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2010», Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος:
[δεν αλλάζω ούτε λέξη, μόνο δίνω έμφαση με τα bold - bold]
"Είναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ιδιαίτερα διαδεδομένη η άποψη ότι για το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας φταίει σε μεγάλο βαθμό και το υπερβολικό κόστος των αμυντικών δαπανών.
Είναι επίσης πολλοί αυτοί οι συμπολίτες μας που πιστεύουν ή υποπτεύονται ότι πολλές από τις δαπάνες αυτές είναι στρατιωτικά περιττές, αλλά επιβάλλονται από πολιτικοδιπλωματικές επιλογές που συνιστούν ένα κόστος πολιτικής προστασίας της χώρας που αναγκαζόμαστε να καταβάλλουμε. Θα δούμε αν αυτό αληθεύει και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί ως πρόβλημα.
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διαχειρίζεται για το 2010 ένα συνολικό Προϋπολογισμό, περίπου 6.052.000.000 ευρώ. Αυτός είναι μειωμένος κατά 6,6% σε σχέση με το 2009. Η μείωση αφορά τόσο το σκέλος των λειτουργικών δαπανών που ανέρχεται σε 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ και είναι μειωμένο κατά 12,4% όσο και αυτό των πληρωμών για εξοπλιστικά προγράμματα, που ανέρχονται σε 2.000.000.000 είναι μειωμένες κατά 9% σε σχέση με το 2009 και αντιστοιχούν στο 0,8% του ΑΕΠ της χώρας.Το 47% περίπου του Προϋπολογισμού καλύπτεται, βεβαίως, από το κόστος των αποδοχών του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού που είναι και αυτό μειωμένο κατά 2,4%.
Θυμίζω όμως, ότι κρίσιμο για τη διαμόρφωση του δημοσιονομικού ελλείμματος κάθε χρόνο είναι το ύψος των ετήσιων παραλαβών οπλικών συστημάτων και όχι το ύψος των πληρωμών.
Οι παραλαβές του 2010 υπολογίζονται σε 2,7 δισεκατομμύρια μειωμένες κατά 450.000.000 ευρώ σε σχέση με το 2009 και αυτές αντιστοιχούν στο 1,12% του ΑΕΠ.
Το ιδιαίτερα θετικό είναι ότι λόγω της ροής των παραλαβών, το 2011 αυτές θα είναι δραστικά μειωμένες σε σχέση με το 2010. Υπολογίζονται σε 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ που αντιστοιχεί στο 0,49% του ΑΕΠ, ενώ μειωμένες στο επίπεδο των 685.000.000 ευρώ, δηλαδή ίσο με το 0,18% του ΑΕΠ θα είναι οι πληρωμές της ίδιας χρονιάς.
Και για το 2012 η προοπτική είναι ακόμη καλύτερη, καθώς υπολογίζουμε παραλαβές ύψους μόλις 66.000.000 ευρώ που αντιστοιχεί στο 0,05% του ΑΕΠ και πληρωμές ύψους 105.000.000, δηλαδή 0,096% του ΑΕΠ."
Συγκεντρωτικά δηλαδή, το υπουργείου του Βενιζέλου μόνο, είναι σε θέση να δώσει 0.5% του ΑΕΠ για καθένα από τα επόμενα τρία (3) χρόνια, όσον αφορά μόνο τις παραλαβές νέων οπλικών συστημάτων.

[αν καταφέρουν να ελεγξουν έστω και ένα μέρος (30%) από τις απίθανες προμήθειες (σπατάλες) του δημοσίου μέσα στα επόμενα τρία (3) χρόνια, θα είμαι ευχαριστημένος]

Ας συνθεθούν κάποια από τα παραπάνω που ίσως διαβάζονται παράταιρα.
Νέος εκλογικός νόμος - σήμερα. Αυτός, πλέον, εξαρτάται, εκτός από τυχόν συναίνεση ΝΔ, με τον Καποδίστρια ΙΙ, τους νέους Δήμους της χώρας, οι οποίοι αναμένεται να μειωθούν 50% σε περίπου 500 σύμφωνα με τις μελέτες του Ινστιντούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ολοκληρώθηκαν εδώ και πολύ καιρό, αλλά και τη νέα δοικητική δομή των περίπου 12-14 νέων περιφερειών που θα αντικαταστήσουν τις 52-55 Νομαρχίες.
Αναμένεται να μειωθούν, μόνο από τους Δήμους, Δήμαρχοι-Πρόεδροι κατά 500, Αντίδημαρχοι-Αντιπρόεδροι κατά 1,500, δημοτικοί-κοινοτικοί σύμβουλοι κατά 8,000 ή περίπου 10,000 αιρετοί... Κάντε πολλαπλασιασμούς σε μισθούς-συνεδριάσεις-μίζες-προσωπικό που απασχολούν-προμήθειες του κάθε φορέα-προσωπικό που θα ελευθερωθεί.
Με τον νέο εκλογικό νόμο και τον Καποδίστρια ΙΙ συνδέονται οι δεσμεύσεις για δικαίωμα ψήφου σε μετανάστες (λινκ) μαζί με τη νομιμοποίηση ακόμα 100-150,000 μεταναστών, οι οποίοι "θα δώσουν ανάσα στο ασφαλιστικό σύστημα" και θα προσφέρουν νεαρότερο μέσο όρο ηλικίας στο εγχώριο εργατικό δυναμικό (συναινετικά και με τον Ιερώνυμο που είδαμε παραπάνω) που γερνάει και χρειάζεται να ξοδεύει περισσότερα στους τομείς της υγείας και των συντάξεων.

Είναι ξεκάθαρο δηλαδή ότι τα παραπάνω "κοινωνικοπολιτικά" θέματα, που άσχετα έαν κάποιος διαφωνεί ή συμφωνεί με τον τρόπο που τα χειρίζεται η παρούσα κυβέρνηση, κινούνται προς όφελος της εγχώριας οικονομίας, στη κατεύθυνση μείωσης των δαπανών και "ασπρίσματος" μέρους της παραοικονομικής δραστηριότητας.
Γιατί παραοικονομική δραστηριότητα είναι η παράνομη απασχόληση αλλοδαπού όπως είναι και το μαύρο πολιτικό χρήμα, είτε προς βουλευτές/εξυπηρετητές είτε προς τα μαύρα/δεύτερα ταμεία των κομμάτων ["Εγώ ο ίδιος έχω μεταφέρει χρήματα σε κομματικά ταμεία" γράφει στις 23/9/2009 ο γνωστός συγγραφέας Νίκος Δήμου].
Ο νέος εκλογικός νόμος φιλοδοξεί να περιορίσει κάπως το φαινόμενο εκλέγοντας πολλούς βουλευτές χωρίς να χρειάζονται σταυρό, ή, αλλιώς, διακαναλική δημοσιότητα.

Συνοψίζοντας, η μικρή Ελλάς βρίσκεται στο διεθνές προσκήνιο με τη πλάτη στο τοίχο.
Ο τεράστιος χρόνος που χάθηκε, από τις 28/4/2001 - τη μεγαλύτερη μεταπολιτευτικά συγκέντρωση ενάντια στο αποσυρθέν Ασφαλιστικό του Γιαννίτση [βαθύ vs εκσυγχρονιστικό ΠΑΣΟΚ] που πάγωσε κάθε σοβαρή προσπάθεια μεταρρυθμίσεων της δεύτερης κυβέρνησης Σημίτη, σε συνδυασμό με την μεγάλη αδυναμία της πρώτης κυβέρνησης Καραμανλή Β' - πιθανότατα κυρίως λόγω του "σκανδάλου" των υποκλοπών - και την εν γένει φιλοανδρεοπαπανδρεϊκή [Alogonomics] θεώρηση των δημοσίων οικονομικών, έχει αφήσει ελάχιστα περιθώρια κινήσεων στο πολιτικό σύστημα ώστε να προωθησει όσες αλλαγές είναι επιβεβλημένες.
Οι τωρινοί χρηματοδότες μας - οι Γερμανοί της ΕΕ - εκτός του ότι δεν ανέχονται να βγαίνουμε στη σύνταξη στα 48, θα αποδειχτούν πολύ πιεστικοί στις διαπραγματευσεις παροχής βοήθειας. Ήδη, χωρίς να ανοίξει μύτη και πολύ φθηνά, έχουν τον ΟΤΕ...
Και μέσα σ'όλα αυτά, ο ΓΑΠ δείχνει πολύ περισσότερο πολιτικάντης από ότι "τον είχαμε κόψει". Συμμαχεί (και) με την εκκλησία και προσθέτει ψήφους δικούς του στο εκλογικό σώμα προωθώντας σημαντικά τη μείωση της διοικητικής δομής του κράτους έχοντας ήδη σχέδιο για τις επόμενες βουλευτικές εκλογές, κάπου στο πρώτο πεντάμηνο του 2013, όταν ο πολιτικός κύκλος επιβάλλει χαλάρωση.
Γιατί στο τέλος, όλα είναι πολιτική - όχι οικονομία.

Στο κλείσιμο της ημέρας ο ΓΔ βρέθηκε στις 2.277, +4% με τις τέσσερις (4) τράπεζες άνω του 6.5%.

No comments: