Στην κινεζική γλώσσα η λέξη «κρίση» και η λέξη «ευκαιρία» αποτυπώνονται με το ίδιο ιδεόγραμμα. Σήμερα, στις απαρχές της νέας δεκαετίας και της νέας χρονιάς, μπορούμε να διαγνώσουμε το πώς οι δύο έννοιες συνδυάζονται και εκφράζονται μέσα από τις νέες τάσεις στην οικονομία, την κοινωνία και την τεχνολογία - τάσεις, οι οποίες γίνονται ακόμα ευκρινέστερες και κυρίαρχες λόγω των αντίξοων οικονομικών συνθηκών. Επιλέξαμε ως αιχμή του δόρατος την τριανδρία των ιδρυτών της Twitter, Τζακ Ντόρσεϊ, Μπιζ Στόουν και Ιβαν Γουίλιαμς.
Η αβεβαιότητα στην αγορά εργασίας, οι ουρές ανέργων όλων των ηλικιών, κυρίως στις δυτικές οικονομίες, και η αναζήτηση διεξόδων με εργαλείο την τεχνολογία διαμορφώνει ευνοϊκές συνθήκες για αυταπασχόληση σε νέους, γυναίκες και οπαδούς του ηλεκτρονικού επιχειρείν.
Πολλές φορές η ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τη βασική απασχόληση και διεκπεραιώνεται από... την κουζίνα ή το σαλόνι του σπιτιού. Καθώς οι εργαζόμενοι πλέον δεν επιδιώκουν εναλλαγές εταιρειών ή ακόμα και επαγγέλματος, όπως επισημαίνουν σχολιαστές, καταφεύγουν στο Διαδίκτυο για να χορτάσουν αυτήν τους την ανάγκη για ποικιλία. Εάν επαληθευθεί το καλύτερο σενάριο, τότε μπορεί το ηλεκτρονικό τους πάρεργο να αναχθεί σε πρωτεύουσα απασχόληση.
Οι Τζακ Ντόρσεϊ, Μπιζ Στόουν και Ιβαν Γουίλιαμς δημιούργησαν το Twitter, ένα διαδικτυακό σύστημα επικοινωνίας με λακωνικά μηνύματα 140 χαρακτήρων υπό μορφή μικρών ιστολογίων, το οποίο κλείνει μόλις τρία χρόνια ζωής. Είναι μία απλή ιδέα με τεράστια επιτυχία, η οποία προσείλκυσε το αγοραστικό ενδιαφέρον της Facebook - ωστόσο, οι τρεις κύριοι δήλωσαν ότι δεν θυσιάζουν την αυτονομία της εταιρείας τους. Παρά τη μεγάλη δημοφιλία της, ωστόσο, Twitter ακόμα δεν έχει εμφανίσει κέρδη αλλά ούτε και έσοδα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιβαν Γουίλιαμς, δεν φαίνεται να πτοείται από την έλλειψη εσόδων. Γνωρίζει άλλωστε τι σημαίνει «αποπειρώμαι, δοκιμάζω να φτιάξω εταιρείες και αποτυγχάνω ή επιτυγχάνω». Μία από τις προηγούμενες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες του κ. Γουίλιαμς ήταν η υπηρεσία ιστολογίου Blogger, την οποία πούλησε στην Google. Eνδεικτική της φιλοσοφίας του είναι μία δήλωση στο ετήσιο συνέδριο των διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης στις ΗΠΑ: «Ενα από τα μαθήματα, που πήρα από την επαγγελματική μου ζωή, ήταν ότι σημασία έχει ως επιχειρηματίας να μπορείς να δημιουργήσεις ό,τι θέλεις να δεις στον κόσμο και όχι ό,τι υπαγορεύει το επιχειρηματικό σχέδιο, που σου δίδαξαν στο πανεπιστήμιο».
Ενα τέτοιο εγχείρημα ενέχει πολλά στοιχεία ρίσκου και τυχοδιωκτισμού, και ο Ιβαν Γουίλιαμς είχε ένα ακόμη κίνητρο: «Με κινητοποιούσε η αντίδραση των υπολοίπων γύρω μου, οι οποίοι επέμεναν ότι θα αποτύχω», εξομολογείται. Πάντως, έχει ήδη εξασφαλίσει ποσόν 100 εκατ. δολαρίων σε νέες επενδύσεις στην Twitter, οπότε δεν βιάζεται να παρουσιάσει ένα επιχειρηματικό μοντέλο εσόδων.
Αντ’ αυτού, εκείνος και οι δύο φίλοι και συνιδρυτές Τζακ Ντόρσεϊ και Μπιζ Στόουν εστιάζουν την προσοχή τους στο να ενισχύσουν την αξία της εταιρείας τους. Ενα τέτοιο εργαλείο είναι η κατάρτιση ειδικών καταλόγων, των Twitter Lists, οι οποίοι θα επιτρέψουν σε όλους να δημιουργούν λίστες με λογαριασμούς χρηστών του Twitter. Οι λίστες θα μπορούν να είναι ανοικτές ή κλειστές και να έχουν θεματικό χαρακτήρα. Λόγου χάριν, μπορεί κάποιος να συγκεντρώσει τους 10 αγαπημένους χρήστες-συνομιλητές στο θέμα των... άγριων μανιταριών των ελληνικών βουνών ή στον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής... στη Ζουαζιλάνδη. Σε αυτήν τη λίστα μπορεί όλοι να έχουν πρόσβαση. Το εν λόγω εργαλείο θα μπορούσε να συμβάλει στο να τακτοποιηθεί το σημερινό χάος του Twitter. Οι λίστες, επίσης, θα βοηθήσουν τους χρήστες στο να εντοπίσουν το καλύτερο περιεχόμενο, που διατίθεται σε αυτό. Προς το παρόν, το σύστημα επικοινωνίας διαθέτει μία πρωτόλεια μηχανή αναζήτησης. Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης να αναπτύξει τεχνολογία αναζήτησης σε πραγματικό χρόνο.
Με 20 λέξεις
Το Twitter δεν είναι απλώς ο χώρος ο οποίος φιλοξενεί τα «ηλεκτρονικά τιτιβίσματα» των χρηστών του (αν μεταφράσουμε με σχετική ελευθερία τη συγκεκριμένη λέξη). Πρόκειται για μία ευφυή ιδέα για τη συγκρότηση μικρότερων ή μεγαλύτερων ομάδων και κοινοτήτων, οι οποίες εξυπηρετούν σκοπούς κοινωνικής δικτύωσης ή και επαγγελματικής προβολής.
Τα μηνύματα δεν υπερβαίνουν τους 140 χαρακτήρες (20 λέξεις) και εμφανίζονται στη σελίδα με το προφίλ του συντάκτη τους. Οι παραλήπτες είναι τα άτομα - συνδρομητές στη συγκεκριμένη σελίδα. Οι αποστολείς μπορούν να περιορίσουν τον κύκλο των παραληπτών ή να τον ανοίξουν. Οι χρήστες του Twitter μπορούν να λάβουν τα μηνύματα είτε μέσω της συγκεκριμένης ιστοσελίδας είτε με SMS.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το Twitter αποτελεί τον τρίτο πιο δημοφιλή χώρο κοινωνικής δικτύωσης, με 6 εκατομμύρια επισκέπτες μηνιαίως, που συνολικά πραγματοποιούν 55 εκατομμύρια μηνιαίες επισκέψεις.
No comments:
Post a Comment