13.11.11

Θα καταφέρει να διατηρήσει την παραγωγή της στην Ιταλία η Fiat;

Τhe Economist
Το καθήκον, η ιστορία αλλά και η υπευθυνότητα είναι αυτά που κρατούν τη Fiat, τον μεγαλύτερο εργοδότη στον ιδιωτικό τομέα της Ιταλίας, στην πατρίδα της. Οπως, όμως, δήλωσε προ μηνών ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, η ανάγκη να διαμορφώσει η Fiat τις αποφάσεις της «ορθολογιστικά» έρχεται σε σύγκρουση με αυτές τις ευγενείς έννοιες. Η εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανία επί χρόνια σημείωνε ζημίες στην αγορά της Ιταλίας. Προβλέπει δε πως η κατάσταση θα επιδεινωθεί. Δεν απορεί κανείς γιατί η Ιταλία αντιμετωπίζει συχνά με υστερία το αν θα μείνει στη χώρα η Fiat.
Κατ’ αρχάς έχει εξαγοράσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler και δεν έχει αποφασίσει αν τα κεντρικά γραφεία του μεικτού ομίλου θα είναι στο Τορίνο ή στο Ντιτρόιτ. Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως υπάρχει κίνδυνος να απομακρυνθεί από την Ιταλία και η μονάδα παραγωγής της Fiat. Μολονότι τα 2/3 των εσόδων της προέρχονται από τις πωλήσεις της στο εξωτερικό, διατηρεί ακόμη τους μισούς υπαλλήλους της και το 40% των μονάδων παραγωγής της στην Ιταλία. Ο κ. Μαρκιόνε έχει επανειλημμένως απειλήσει να κλείσει τις μονάδες παραγωγής στη χώρα αν δεν κατορθώσει να αυξήσει την παραγωγικότητά τους.
Fabbrica ItaliaΣτις 20 Οκτωβρίου, η ιταλική ρυθμιστική αρχή κεφαλαιαγοράς, η Consob, ζήτησε να ενημερωθεί διεξοδικά για σχέδιο που έχει εκπονήσει η Fiat από το 2010 με τον τίτλο Fabbrica Italia και μέσω αυτού σκοπεύει να επενδύσει 16 δισ. ευρώ σε ιταλικές μονάδες τα επόμενα 4 χρόνια σε αντάλλαγμα για τις νέες συλλογικές συμβάσεις. Στο πλαίσιο του εν λόγω σχεδίου επαναπατρίζει την παραγωγή του μικρού μοντέλου αυτοκινήτου Panda, την οποία είχε μεταφέρει στην Πολωνία. Παράλληλα, όμως, κάνει κι άλλες αλλαγές: δύο δημοφιλή μοντέλα, που επρόκειτο να φέρει στη μονάδα Mirafiori του Τορίνο, θα αντικατασταθούν από μικρότερα αυτοκίνητα.
Ο γενικός γραμματέας της FiomCgil, του εργατικού συνδικάτου των εργαζομένων στις βιομηχανίες μετάλλου, Μαουρίτσιο Λαντίνι, που έδωσε μάχη για να μη γίνουν αποδεκτές οι νέες εργασιακές συνθήκες της Fiat, εκφράζει φόβους ότι το σχέδιο Fabbrica Italia υφίσταται μόνον στα χαρτιά. Ισχυρίζεται πως η Fiat δρομολογεί την ανάπτυξη των πλέον καινοτόμων μελλοντικών της σχεδίων, όπως των υβριδικών και των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων, στην Αμερική.
Τουρκία, Πολωνία, ΣερβίαΟι μονάδες παραγωγής της Fiat στην Ιταλία είναι κατά 15% ώς 20% λιγότερο αποτελεσματικές από εκείνες σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Οι μονάδες της σε Πολωνία, Σερβία και Τουρκία παράγουν σε ποσοστό άνω του 70% του παραγωγικού τους δυναμικού ενώ της Ιταλίας μόλις 33%. Η απόκλιση οφείλεται μερικώς στη χαμηλότερη παραγωγικότητα, μερικώς στην απόφαση της Fiat να παράγει αυτοκίνητα αλλού και μερικώς στα διαφορετικά επίπεδα ζήτησης. Η εταιρεία έχει πρόβλημα ευελιξίας. Δεν μπορεί να μεταφέρει εργάτες εξαιτίας της παλαιάς νομοθεσίας.
Οι υπάλληλοι της εταιρείας αποδείχθηκε φέτος πως είναι έτοιμοι να ανταγωνιστούν. Σε τρεις ιταλικές μονάδες η πλειοψηφία ψήφισε να γίνουν αποδεκτές οι νέες πρακτικές και όλα τα εργατικά συνδικάτα προσυπέγραψαν, με μοναδική εξαίρεση τη FiomCgil. Σε μια μονάδα κοντά στο Τορίνο, που παραμένει κλειστή για καιρό, οι αδρανείς εργάτες ψήφισαν υπέρ των αλλαγών παρά την ισχυρή παρουσία της FiomCgil. Εχει, έτσι, τη δυνατότητα να διαπραγματευτεί άμεσα με τους εργαζομένους σε επίπεδο εργοστασίου.
Η Fiat έχει, άλλωστε, αποφασίσει να εγκαταλείψει την Confindustria, το μεγαλύτερο λόμπι βιομηχάνων στην Ιταλία, επειδή έδωσε στους επικεφαλής της τον τελικό λόγο για τα επίπεδα των μισθών. Εχει, έτσι, διαρρήξει σε δύο σημεία την ιταλική παράδοση συλλογικών διαπραγματεύσεων, όπως επισημαίνει ο Ρομπέρτο Πεντερσίνι, εμπειρογνώμων επί εργασιακών σχέσεων. Πρώτον, αποκήρυξε τις προδιαγραφές εργασίας που ισχύουν στον κλάδο. Δεύτερον, αποσύρει την προστασία των εργαζομένων όταν οι συμφωνίες σε επίπεδο εταιρείας συνήθως δίνουν περισσότερα δικαιώματα στους εργάτες. Για να σκεφτεί ορθολογιστικά, η Fiat πρέπει να μειώσει την ιταλικότητά της.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_2_12/11/2011_462528

No comments: