4.9.08

Τί περιλαμβάνει το νέο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Οριστικοποιείται, ενόψει της κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2009, το νέο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, το οποίο θα ενσωματωθεί στο προσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή τον προσεχή Οκτώβριο. Από τις εισηγήσεις και τις σχετικές πληροφορίες προκύπτει ότι το επόμενο έτος η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε κινήσεις κυρίως στρατηγικού χαρακτήρα, αναζητώντας συνεργασίες για τις δημόσιες επιχειρήσεις.
Εντός του 2009 ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις του Δημοσίου με τον άλλο βασικό μέτοχο του «Ελ. Βενιζέλος» για την εισαγωγή στο Χ.Α., αλλά η κατάληξη τοποθετείται χρονικά μάλλον για το επόμενο έτος.
Όσον αφορά τα καζίνο, ο υπουργός Οικονομίας θεωρεί ότι, αυτό που προέχει είναι η ανανέωση των αδειών που έχουν λήξει και η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Καζίνο της Πάρνηθας. Για τη ΔΕΠΑ αναμένεται η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, ότι το δικαίωμα αγοράς μετοχών της επιχείρησης από τη ΔΕΗ δεν νοθεύει τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, στο βαθμό που το δικαίωμα αυτό δεν αντιβαίνει στις διατάξεις περί ανταγωνισμού, δεν μπορεί παρά να ικανοποιηθεί. Επίσης, το Δημόσιο αναμένεται να προχωρήσει –όπως προβλέπει η σύμβαση- στην διάθεση πακέτου μετοχών 5% του ΟΤΕ προς της Deutsche Telekom.
Αναλυτικότερα:
Καζίνο:
Στις βασικές προτεραιότητες του προγράμματος αναμένεται να συμπεριληφθεί και η υπόθεση της αποκρατικοποίησης των καζίνο. Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση κορυφαίου στελέχους του υπουργείου Οικονομίας ότι «το κράτος δεν έχει κανέναν λόγο να είναι καζινάς». Το δημόσιο χάνει ετησίως περί τα 500 εκατ. ευρώ, λόγω της διαρκούς αναβολής των σχεδίων για πώληση του καζίνου της Πάρνηθας και της ανανέωσης της αποκλειστικότητας των αδειών των καζίνο στη χώρα μας. Υπενθυμίζεται ότι και η υπόθεση της πώλησης του καζίνου στην Πάρνηθα (την οποία η κυβέρνηση επιδιώκει, παρά τις αντιρρήσεις των επιχειρηματιών, να τη συνδυάσει με τις ανανεώσεις της αποκλειστικότητας των αδειών) έχει παγώσει επίσης για χρηματιστηριακούς λόγους. Η BC Partners επιθυμεί να αγοράσει το 51% του Καζίνου της Πάρνηθας. Η εξαγορά, εφόσον γίνει τελικά, θα πραγματοποιηθεί μέσω της θυγατρικής Hyatt Regency η οποία ελέγχει σήμερα το 49%. Όμως, η BC Ρartners επιθυμεί να αποκτήσει τις μετοχές του Δημοσίου εκτός χρηματιστηρίου, όπου είναι εισηγμένη η Hyatt Regency.
Τράπεζες:
Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις τις οποίες όπως σημειώνει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας, η κυβέρνηση δεν ανακοινώνει, αλλά πραγματοποιεί. Οι πληροφορίες θέτουν ως βασική προτεραιότητα την διάθεση του 38% της Attica Bank, που ελέγχει εμμέσως το Δημόσιο. Για την ιδιωτικοποίησή της θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός, με στόχο την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, ενώ το υπουργείο Οικονομίας αναμένεται να κινήσει και τις σχετικές διαδικασίες για την εξεύρεση του συμβούλου αποκρατικοποίησης. Ο σύμβουλος του Δημοσίου, δηλαδή του υπουργείου Οικονομίας, σε συνεργασία με τους βασικούς μετόχους -το ΤΣΜΕΔΕ που ελέγχει το 42%, το Τ.Τ. με 19% και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με 19%- θα διαμορφώσουν και το τελικό πλαίσιο του διαγωνισμού. Το 38% που θέλει η κυβέρνηση να αποκρατικοποιήσει αφορά τα ποσοστά που κατέχουν το Τ.Τ. και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ενώ δεν αποκλείεται -αναλόγως με τη στάση που θα τηρήσει το ΤΣΜΕΔΕ- το ποσοστό αυτό να αυξηθεί. Στη συνέχεια, τη «σκυτάλη» των αποκρατικοποιήσεων θα λάβει η ΑΤΕbank. Το ποσοστό που έχει το Δημόσιο από 77% υπολογίζεται ότι θα κατέλθει στο 33% στην επόμενη τετραετία. Η πρώτη φάση, που θα περιλαμβάνει placement του 10%, μπορεί να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2009 με στόχο το ποσοστό του δημοσίου να υποχωρήσει στο 67%.
Σίγουρη αλλά χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα είναι η διάθεση «πακέτου» μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Η νέα διοίκηση υλοποιεί αλλαγή στρατηγικής με αποεπένδυση από τα CDOs και στροφή των τεράστιων διαθεσίμων του Ταμιευτηρίου στη διατραπεζική αγορά. Στρατηγική, που θα πάρει χρόνο αποδώσει, υπερκαλύπτοντας και τις ζημίες από τις μικρές θέσεις σε CDOs. Αυτή τη στιγμή το Δημόσιο κατέχει το 44% του Ταμιευτηρίου, μετά τη διάθεση του 20% του μετοχικού κεφαλαίου του Τ.Τ. σε θεσμικά χαρτοφυλάκια, τον περασμένο Ιούλιο.
«Ελ. Βενιζέλος»:
Νέο γύρο διαπραγματεύσεων με τον όμιλο Hochtief προγραμματίζει η κυβέρνηση με στόχο να υπάρξει κοινή συμφωνία για την είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2009, με ποσοστό το οποίο αρχικά υπολογίζεται στο 30% -35% του μετοχικού κεφαλαίου. Η πρόταση, μεταξύ άλλων, θα προβλέπει και τη χρονική επέκταση κατά 5 μόνο έτη της σύμβασης που έχει υπογράψει ο γερμανικός όμιλος της Hochtief στο "Ελ. Βενιζέλος".Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το Δημόσιο προτίθεται να μειώσει τη συμμετοχή του στο «Ελ. Βενιζέλος» σε επίπεδο όχι χαμηλότερο από το 33,5%. Από την πλευρά της, η Hochtief αναμένεται να συνεχίσει να διεκδικεί παράταση της σύμβασης για περισσότερα από 20 χρόνια, ενώ δεν εμφανίζεται πρόθυμη, όταν παραχωρήσει όποιο ποσοστό μετοχών, να μειώσει την ισορροπία μετόχων στο διοικητικό συμβούλιο του αερολιμένα, δηλαδή 4 μέλη το Δημόσιο, 4 μέλη η Hochtief και 1 μέλος από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
ΔΕΠΑ:
Το υπουργείο Οικονομίας επιθυμεί να προχωρήσει, διαθέτοντας στο επενδυτικό κοινό ποσοστό γύρω στο 20%-30% των μετοχών, όμως «μπλοκάρεται» από την κίνηση της ΔΕΗ. Σήμερα το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 65% των μετοχών της ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ. το υπόλοιπο 35%. Αν η ΔΕΗ εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, τότε το Δημόσιο θα μείνει με 35%, ποσοστό πολύ μικρό για να του εξασφαλίσει τον απευθείας έλεγχο της ΔΕΠΑ, σε περίπτωση διάθεσης «πακέτου» 20%-30% μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών.Εξάλλου, αρνητικά φαίνεται να αντιμετωπίζουν και τα ΕΛΠΕ. την προοπτική εισόδου της ΔΕΗ. Όμως η επιχείρηση ηλεκτρισμού, που έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες άσκησης option, επιμένει και δεν φαίνεται να αναθεωρεί ούτε προς τα κάτω τις πιέσεις και την επιφυλακτική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία εκτιμά ότι η εξαγορά πακέτου 30% μπορεί να «μπλοκαριστεί» από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές.
ΟΤΕ:
Το Δημόσιο αναμένεται να προχωρήσει –όπως προβλέπει η σύμβαση- στην διάθεση πακέτου μετοχών 5% προς της Deutsche Telekom στην τιμή των 27,5 ευρώ ανά μετοχή χωρίς να έχει απώλειες στα μετοχικά του δικαιώματα.
Λιμάνια– Αεροδρόμια:
Tα λιμάνια της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας αναμένεται να είναι τα πρώτα που θα ενταχθούν στον προγραμματισμό της κυβέρνησης για παραχώρηση τους σε ιδιώτες μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, καθώς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Ναυτιλίας έχουν ήδη δεχθεί προτάσεις από ελληνικούς και ξένους ομίλους. Στο πρόγραμμα αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων αναμένεται να ενταχθούν τα αεροδρόμια στο Ηράκλειο, την Θεσσαλονίκη, την Ρόδος, την Κέρκυρα, τα Χανιά, την Κω, την Ζάκυνθο, την Σαντορίνη, και την Μυτιλήνη.
http://www.capital.gr/news.asp?Details=568174

No comments: