ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΙ εγχώριοι και οι σπουδαιότεροι ξένοι κολοσσοί του ενεργειακού κλάδου βρίσκονται με το... όπλο παρά πόδα ενόψει των εξελίξεων στην αγορά ενέργειας όπου θα μοιραστεί τζίρος έως 20 δισ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια ενώ υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν επιπλέον 4-5 δισ. ευρώ για τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα.
Γερμανοί, Γάλλοι (οι βασικοί κάτοχοι ελληνικών ομολόγων, ελληνικού χρέους) Ιταλοί, Ρώσοι και βεβαίως Αμερικανοί είναι οι κυριότεροι ξένοι που είτε έχουν είτε ενδιαφέρονται να πάρουν... τάση από τη ΔΕΗ.
Στην πλειονότητά τους έχουν συνάψει ήδη συμμαχίες με έλληνες επιχειρηματίες, οι περισσότεροι των οποίων δεν δραστηριοποιούνται μόνο στο χώρο της ενέργειας αλλά έχουν ισχυρή παρουσία στον τραπεζικό κλάδο, τις κατασκευές, τη διύλιση πετρελαίου και τα ΜΜΕ. Εκτός από το ηλεκτρικό ρεύμα, στο στόχαστρο βρίσκονται η αγορά φυσικού αερίου και η ΔΕΠΑ.
Το παράδοξο, όμως, είναι πως παρά τον έντονο ανταγωνισμό ισχυρών ξένων και εγχώριων επιχειρηματικών σχημάτων η... ευαγγελιζόμενη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας αποτελεί προοίμιο νέων σημαντικών αυξήσεων (έως 40%) για τον καταναλωτή.
*MOTOR OIL-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Σε όλο και περισσότερους τομείς διευρύνεται η συνεργασία των δύο πλευρών. Εκτός από τις ειδικές κατασκευές, την ηλεκτροπαραγωγή, τη μεταφορά και την εμπορία φυσικού αερίου σχεδιάζεται και η κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου (LNG). Η σχεδιαζόμενη επένδυση θα είναι της τάξης των 200 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει τη δημιουργία σταθμού δυναμικότητας δύο δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο.
Επένδυση 285 εκατ. ευρώ
Τυπικά η συνεργασία των δύο ομίλων σηματοδοτήθηκε τον Απρίλιο του 2009 με την υπογραφή συμφωνίας για την από κοινού κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση μονάδας συνδυασμένου κύκλου ισχύος 437 MW με καύσιμο φυσικό αέριο μέσα στις εγκαταστάσεις της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους. Η επένδυση, ύψους 285 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Korinthos Power στην οποία ο όμιλος Μυτιληναίου έχει το 65% και η Motor Oil το 35%.
Το φυσικό αέριο ζέστανε όμως περισσότερο τις σχέσεις των δύο πλευρών, καθώς ακολούθησε η μεταφορά και εμπορία (LNG). Κοινό σχήμα ανέλαβε μετά από διαγωνισμό την προμήθεια 300 χιλιάδων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου για λογαριασμό της ΔΕΗ.
Ποσότητα που αφορούσε συνολικά 5 φορτία, τα οποία θα προμηθευτεί η ΔΕΗ σταδιακά μέχρι το τέλος του χρόνου. Το ενιαίο σχήμα μετά την εξέλιξη αυτή διεκδικεί μερίδιο άνω του 10% στην αγορά του φυσικού αερίου και πλέον εμφανίζεται ως ένας υπολογίσιμος ανταγωνιστής για τη ΔΕΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι η συμμαχία Μυτιληναίου - Motor Oil διαθέτει ήδη το εργοστάσιο της Αλουμίνιον της Ελλάδος, το διυλιστήριο της Motor Oil και τις τρεις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,2 GW.
Πλέον στην πελατειακή βάση της συμμαχίας Μυτιληναίου-Motor Oil προστίθεται και η ΔΕΗ, που αγοράζει φυσικό αέριο.
*ΕΛΛ.ΠΕ.-ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Αποτελεί το δεύτερο μεγάλο σχήμα στο χώρο. Οι πλευρές Λάτση-Μπόμπολα ισχυροποιούν τη συνεργασία τους μέσω της Elpedison. Το σχήμα προέκυψε μετά από συγχώνευση της Ηλεκτροπαραγωγής Θίσβης Α.Ε. (στην οποία συμμετείχε με ποσοστό 65% η Elpedison Β.V., ενώ ποσοστό 35% συνολικά κατείχαν οι εταιρείες Ελληνική Ενέργεια και Ανάπτυξη και Χαλκόρ) με την Ενεργειακή Θεσσαλονίκης Α.Ε., η οποία μετονομάστηκε σε Elpedison Ενεργειακή Α.Ε. (ποσοστό 100% κατείχε η Elpedison Β.V.), έδειξε από την αρχή τις διαθέσεις του στο χώρο της ενέργειας.
Η Ενεργειακή Θεσσαλονίκης Α.Ε. διαχειρίζεται την, ήδη σε λειτουργία, μονάδα ηλεκτροπαραγωγής 390 MW συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη.
Η Ηλεκτροπαραγωγή Θίσβης Α.Ε. ολοκληρώνει την κατασκευή μονάδας 420 MW συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου στη Θίσβη Βοιωτίας. Ο όμιλος στοχεύει στην απόκτηση εγκατεστημένης ισχύος του μεγέθους 1.500-2.000 MW.
Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς οι σχέσεις των δύο πλευρών (Motor Oil- ΕΛΛ.ΠΕ.) είναι «ψυχρές», με την αντιπαράθεση να ξεκινά με την είσοδο της Πετρόλα στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που οδήγησε την εταιρεία του ομίλου Λάτση στο μετοχικό κεφάλαιο των κρατικών ΕΛΛ.ΠΕ. με τη στήριξη και την υπογραφή τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της Ν.Δ. Ηταν μια κίνηση που, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προκάλεσε αντίδραση από την πλευρά Μαρδινογιάννη, η οποία έσπευσε να προχωρήσει σε αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Motor Oil. Ο επιχειρηματίας φέρεται να ζήτησε τον Οκτώβριο του 2009 ίση μεταχείριση από τη νέα κυβέρνηση, κυρίως στα θέματα της ενέργειας και καυσίμων.
*ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Θεωρείται ο τρίτος παίκτης στον κλάδο και ενδεχομένως ο ρυθμιστής των επιχειρηματικών ισορροπιών στη συνέχεια. Το Μάρτιο του 2007 κατέθεσε αρχικά στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αίτηση για την αδειοδότηση μονάδας 460 MW με καύσιμο άνθρακα στο Μαντούδι της Εύβοιας. Μετά την απόρριψη του λιθάνθρακα η εταιρεία υπέβαλε αίτηση στη ΡΑΕ για μονάδα φυσικού αερίου στην ίδια περιοχή, της Βιομάγν, ισχύος 840 MW.
Στο χαρτοφυλάκιό της διαθέτει τις μονάδες Ηρων 1 (150 MW φυσικού αερίου) Ηρων ΙΙ (435 MW). Εχει καταθέσει αίτηση για τρίτη μονάδα 900 MW στο Δομοκό με καύσιμο φυσικό αέριο και για τέταρτη ισχύος 460 MW στη Βεγόρα με λιγνίτη.
Και στη λιανική
Εχοντας θέσει σε δοκιμαστική λειτουργία τη δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ κάνει ακόμη ένα άνοιγμα στην αγορά ηλεκτρισμού. Ετσι, μετά τη συμβατική παραγωγή και τις ΑΠΕ, μέσω της θυγατρικής Ηρων, η εταιρεία ανοίγεται και στην αγορά λιανικής. Πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι έχουν ήδη γίνει οι πρώτες κρούσεις σε μεγάλους πελάτες, τους οποίους η Ηρων φιλοδοξεί να προμηθεύσει με ρεύμα αντί της ΔΕΗ.
Ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ είναι ο δεύτερος καθετοποιημένος παίκτης της αγοράς ηλεκτρισμού που μπαίνει στη λιανική, μετά την Elpedison, δηλαδή το κοινό σχήμα ΕΛΛ.ΠΕ. με της ιταλικής Edison που ήδη μετρά τους πρώτους πελάτες.
Το 50% των δύο μονάδων έχει μεταβιβαστεί στο γαλλικό κολοσσό GDF SUEZ, με τον οποίο ασκείται από κοινού η διοίκηση. Η εταιρεία Ηρων διαθέτει από το 2004 άδεια προμήθειας για 129 MW, με ισχύ μέχρι το 2029.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν τρίτο παίκτη το σχήμα των Γ. Περιστέρη - Ν. Κάμπα που παράλληλα έχει άριστες σχέσεις με εταιρείες γαλλικών συμφερόντων.
*ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΣ-PROMETHEUS. Καθοριστική θεωρούν κύκλοι της αγοράς την κατάθεση στις αρχές Ιανουαρίου συνολικά 39 αιτήσεων για ισάριθμα αιολικά πάρκα στην Κρήτη. Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο πλέγμα αιολικών πάρκων που θα εκτείνεται σε όλη τη μεγαλόνησο με προβλεπόμενη εγκατεστημένη ισχύ άνω των 1.000 MW.
Τα αιολικά πάρκα προβλέπεται να εγκατασταθούν στις κορυφογραμμές του Ψηλορείτη και στο οροπέδιο του Λασιθίου μέχρι τα νότια Χανιά. Η επένδυση, που εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το ένα δισ. ευρώ, δεν σταματά στην κατασκευή των αιολικών πάρκων αλλά προβλέπει επιπλέον την κατασκευή διασύνδεσης από την Κρήτη προς την Πελοπόννησο προκειμένου η παραγόμενη ενέργεια να μεταφέρεται και να πωλείται στο ηπειρωτικό σύστημα.
Η τοποθέτηση στη θάλασσα καλωδίου που θα συνδέει την Κρήτη με την υπόλοιπη Ελλάδα είναι ένα μεγάλο έργο, για το οποίο μάλιστα τη δεκαετία του '80 είχαν γίνει και οι σχετικές μελέτες. Τότε δεν προχώρησε λόγω τεχνικών δυσκολιών και κυρίως γιατί δεν υπήρχαν η τεχνολογία για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του μεγάλου βάθους στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Μονεμβασιάς και Χανίων.
Σε συνεργασία με την Enel το σχήμα απέκτησε την πρώτη άδεια για την κατασκευή μονάδας ηλεκτρικής ενέργειας στο νότιο σύστημα της χώρας. Η Enel προωθεί σημαντικές επενδύσεις στο χώρο των αιολικών (μέσω και της Enel Green Power) και εξαγόρασε τις μονάδες της Δομικής Κρήτης.
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=14/08/2010&id=192885
No comments:
Post a Comment