13.12.10

Τα πρώτα επτά έργα στον κατάλογο των ΣΔΙΤ

Επτά έργα μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προϋπολογισμού περί το μισό δισ. ευρώ, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας, με τα στελέχη του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης να εμφανίζονται ικανοποιημένα από την ανταπόκριση της κατασκευαστικής αγοράς και των τραπεζικών ιδρυμάτων.

Η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) από την αρχική φάση του διαγωνισμού φαίνεται ότι δημιουργεί το μαξιλάρι που επιτρέπει σε κάποιες εταιρείες να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς (αφού η ΕΤΕπ μοιράζεται τη χρηματοδότηση με μία ή περισσότερες εμπορικές τράπεζες), ενώ και τα πιστωτικά ιδρύματα (που δεν περνούν και τις καλύτερες ημέρες) μοιράζονται το ρίσκο και συνεπώς λένε πιο εύκολα "ναι" στη δανειοδότηση.

Την προηγούμενη εβδομάδα επελέγη ο προσωρινός ανάδοχος για το πρώτο πακέτο 14 σχολείων στην Αττική (προϋπολογισμού περί τα 75 εκατ. ευρώ), ενώ στις 9 Δεκεμβρίου υποβλήθηκαν οι δεσμευτικές προσφορές για το δεύτερο πακέτο 10 σχολείων. Ως προσωρινός ανάδοχος για τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και τεχνική διαχείριση των 14 σχολικών μονάδων ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία «ΑΤΕΣΕ Α.Ε. - Δομική Κρήτης ΑΕ», η οικονομική προσφορά της οποίας ανέρχεται σε 63,2 εκατ. ευρώ. Για το δεύτερο πακέτο υπέβαλλαν προσφορές οι εταιρείες ΑΤΕΣΕ ΑΕ, J&P ΑΒΑΞ και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Στην ειδική γραμματεία ΣΔΙΤ υποστηρίζουν "πως σ' αυτές τις δύσκολες συνθήκες αποδεικνύεται ότι καλά δομημένα έργα, με τη βοήθεια και της ΕΤΕπ, μπορούν να κινητοποιήσουν την αγορά και τις τράπεζες".

Στο υπουργείο επισημαίνουν πως για να επανεκκινήσουν τα ΣΔΙΤ χρειάστηκε να περιορίσουν τη "φούσκα" έργων ύψους δισ. ευρώ που είχε δημιουργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Προσθέτουν πως προϋπόθεση για να ενταχθεί σήμερα κάποια επένδυση στα ΣΔΙΤ είναι "να αφορά υπαρκτό και ώριμο έργο που καλύπτει υπαρκτές ανάγκες". Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς γνωρίζουν πως τα περισσότερα από τα έργα που είχαν ενταχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν σε αρχικό στάδιο μελετών (ή δεν υπήρχαν μελέτες...). Με δεδομένο πως ένα έργο με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα έχει διπλάσιο χρόνο ωρίμανσης (για μελέτες, απαλλοτριώσεις, κλπ) από μια παραδοσιακή εργολαβία, θα απαιτούνταν ...δεκαετίες για να δημοπρατηθούν ορισμένα εξ΄ αυτών.

Οι νέες συμπράξεις

Εκτός από τα δύο πακέτα σχολείων στην Αττική και το πρώτο πακέτο σχολικών συγκροτημάτων στην Θεσσαλονίκη, σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης βρίσκεται και σειρά άλλων έργων. Αμεσα ξεκινούν οι διαδικασίες για τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου στη Θράκη, αλλά και των κτιρίων που θα στεγάσουν 12 Αστυνομικές Διευθύνσεις σε διάφορες περιφέρειες της χώρας. Σημειώνεται πως αντίστοιχο αίτημα για κατασκευή φοιτητικών εστιών του κατακερματισμένου Πανεπιστημίου Πελοποννήσουν απορρίφθηκε.

Σύντομα προκηρύσσεται και η πρώτη φάση του πρώτου ΣΔΙΤ που δεν αφορά κτίριο: τη διαχείριση απορριμμάτων στη Δυτική Μακεδονία. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία των δύο πρώτων συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στο χώρο της τεχνολογίας. Αφορούν το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ώστε να αντιμετωπιστεί η τεράστια απώλεια εσόδων στις αστικές συγκοινωνίες) και το σύστημα τηλεματικής για τα λεωφορεία / τρόλεϊ. Στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν πως το σύστημα τηλεματικής θα συμβάλλει στην αύξηση της κίνησης στα λεωφορεία καθώς ο επιβάτης θα ενημερώνεται (είτε μέσω Διαδικτύου, είτε μέσω κινητού τηλεφώνου) για την ακριβή ώρα που θα φτάσει το λεωφορείο στη στάση του.

Αντίστοιχες προσπάθειες για έργα τηλεματικής στις αστικές συγκοινωνίες είχαν γίνει, βέβαια, και στο παρελθόν αλλά απέτυχαν. Οι ανάδοχοι παρέδωσαν συστήματα τα οποία εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους ή λειτούργησαν μερικώς. Μέσω ενός ΣΔΙΤ, όμως, ο ανάδοχος δεν αναλαμβάνει μόνο την εγκατάσταση, αλλά και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ή του συστήματος τηλεματικής για 10 χρόνια. Συνεπώς έχει κάθε λόγο να το λειτουργήσει γιατί μέσω αυτού θα πληρώνεται.

Στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης υποστηρίζουν πως το κρίσιμο στοιχείο θα είναι και το άνοιγμα σε μικρότερα ανταποδοτικά αναπτυξιακά έργα σε επίπεδο δήμων και περιφερειών. Τέτοια παραδείγματα μπορεί να είναι η αξιοποίηση ακινήτων μαζί με τους δήμους, μικρές παρεμβάσεις σε τουριστικές υποδομές, κλπ.

http://www.isotimia.gr/default.asp?pid=24&ct=13&artid=90755

No comments: