Μετατίθενται οι αποφάσεις για ΦΠΑ και φόρο στα καύσιμα – Ποια είναι τα μέτωπα που προκάλεσαν τώρα την καθυστέρηση
Στον επόμενο έλεγχό της παραπέμπει η τρόικα για την επανεξέταση των αιτημάτων μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα. Το θέμα αναμένεται να αποτελέσει σημείο της επόμενης διαπραγμάτευσης, στην οποία θα πρέπει να επικαιροποιηθεί το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, να εξεταστεί ενδελεχώς η πορεία του προϋπολογισμού και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.
Η δέσμευση αυτή αναμένεται να αποτυπωθεί στο τελικό κείμενο της συμφωνία κυβέρνησης - τρόικας. Αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου αναφέρουν ότι οι συζητήσεις στην Ελλάδα είναι χρονοβόροι, γιατί η τρόικα έχει πλήρη ενημέρωση για το τι συμβαίνει στη χώρα και με ευκολία τα στελέχη της μπορούν να εμβαθύνουν σε όλα τα ζητήματα που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Κάτι που, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν συμβαίνει σε άλλες χώρες που εφαρμόζουν Μνημόνιο, καθώς λείπει αυτή η εμβάθυνση σε πρόσωπα, γεγονότα και στοιχεία.
Για παράδειγμα, η επιμονή των ελεγκτών για πλήρη ανεξαρτητοποίηση της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων ήταν πλήρως τεκμηριωμένη και αφού προηγουμένως είχαν επισκεφθεί επαγγελματικούς φορείς και στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Αποτέλεσμα της στάσης της τρόικας στο θέμα αυτό ήταν, τελικά, να περάσει στη νέα γραμματεία ολόκληρος ο φοροεισπρακτικός και ελεγκτικός μηχανισμός. Μάλιστα, όπως ανέφερε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, ό,τι σχετίζεται «με έσοδα» περνάει πλέον υπό τον έλεγχο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, όπως ακριβώς ήθελε εξαρχής η τρόικα.
Για την ιστορία, θα πρέπει να αναφερθεί ότι σε αυτή τη διαπραγμάτευση, μέχρι και την τελευταία στιγμή, ανοικτά παρέμεναν (και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθούν να παραμένουν) εξαιρετικά κρίσιμα θέματα όπως:
1. Απολύσεις στο Δημόσιο. Το μεγαλύτερο «αγκάθι». Σύμφωνα με παράγοντες του οικονομικού επιτελείου –με βάση εκτιμήσεις της τελευταίας στιγμής– το πιο πιθανό είναι να υπάρχει αριθμητικός στόχος στη νέα συμφωνία, που θα προβλέπει την αποχώρηση περίπου 12.000 εργαζομένων στον δημόσιο τομέα από τώρα έως το τέλος του 2014 (εκ των οποίων 2.000 φέτος).
2. Μείωση των συντελεστών φορολόγησης ακινήτων κατά 15% σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα (ΕΕΤΗΔΕ). Η τρόικα έχει απορρίψει πρόταση για μείωση 20% των συντελεστών και όπως όλα δείχνουν, με αμοιβαίες υποχωρήσεις, η συμφωνία θα κλείσει με μείωση της τάξης του 15% για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
3. Ρύθμιση χρεών ενήμερων δανειοληπτών. Τα ανοικτά ζητήματα σχετίζονται με το επιτόκιο καθώς και το όριο του ανεξόφλητου υπολοίπου για την υπαγωγή στη ρύθμιση.
Από την άλλη πλευρά, συμφωνία είχε από νωρίς επέλθει στα εξής:
- Κάλυψη δημοσιονομικού κενού χωρίς περικοπές μισθών - συντάξεων ή αύξηση φόρων τόσο για το 2013 όσο και για το 2014. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι με την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου δεν μπορεί να ανοίξει εκ νέου το θέμα.
- Στις 48 οι δόσεις για τις ρυθμίσεις οφειλών σε εφορίες και Ταμεία. Οι δόσεις θα είναι ισόποσες, ενώ η σχετική ρύθμιση αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο.
- Δέσμευση για επανεξέταση του αιτήματος μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και του ΕΦΚ στα πετρελαιοειδή. Η κυβέρνηση προσπάθησε να πείσει την τρόικα για την ανάγκη μείωσης των έμμεσων φόρων, αλλά σε αυτήν τη φάση, δεν αναμένονται αλλαγές.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_14/04/2013_517500
Πριν ακόμα «κλείσει» ο τρέχων έλεγχος της τρόικας, οι εκπρόσωποι των δανειστών και το οικονομικό επιτελείο έχουν ήδη εντοπίσει τα βασικά «αγκάθια» του επόμενου τριμηνιαίου ελέγχου. Οπως έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες, είναι πολύ πιθανό η Ελλάδα να χρειαστεί νέα κεφάλαια για τη χρηματοδότησή της, ενώ αναμένεται να επιδεινωθεί η πρόβλεψη για την ύφεση φέτος, δημιουργώντας τόσο δημοσιονομικό πρόβλημα, όσο και πρόβλημα στη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Βάσει της συμφωνίας του Εurogroup τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Κεντρικές Τράπεζες των χωρών της Ευρωζώνης (NCBs) θα έπρεπε να αποφασίσουν για τη μετακύλιση των λήξεων των ελληνικών ομολόγων που έχουν στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια (ANFA).
Αυτό θα έπρεπε να είχε γίνει μέχρι φέτος τον Μάρτιο, αλλά ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Ετσι, τον Απρίλιο η Ελλάδα θα πληρώσει περίπου 300 εκατ. ευρώ σε τέτοια ομόλογα, αλλά το μεγάλο πρόβλημα έρχεται τον Μάιο.
Στις 20 Μαΐου θα πρέπει η Ελλάδα να εξοφλήσει ομόλογα συνολικής αξίας 5,6 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 1,5 δισ. ευρώ είναι ΑNFA. Εάν οι Κεντρικές Τράπεζες δεν προχωρήσουν στην μετακύλιση των λήξεων αυτών, τότε η Ελλάδα θα πρέπει να καλύψει τα ομόλογα (πιθανότατα με έκδοση νέων εντόκων γραμματίων), εξέλιξη που θα προκαλέσει «τρύπα» στο χρηματοδοτικό της πρόγραμμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, ερωτηθείς από την «Κ» για το θέμα δήλωσε με νόημα ότι «είναι θέμα δικιάς τους αξιοπιστίας», καθώς την ώρα που η τρόικα πιέζει ασφυκτικά την ελληνική κυβέρνηση, η ίδια η Ευρωζώνη δεν ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις της. Πάντως, αυτή τη στιγμή γίνονται συζητήσεις γύρω από το πώς θα προχωρήσει η μετακύλιση των ANFA.
Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο τους επόμενους μήνες είναι η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Το μακροοικονομικό μοντέλο αναμένεται να αλλάξει, καθώς η ύφεση εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερη από το 4,5% που έχει τεθεί ως στόχος για το 2013. Προσωρινές εκτιμήσεις δείχνουν ότι η ύφεση φέτος μπορεί να ξεπεράσει το 5%.
Η εξέλιξη αυτή θα έχει άμεση επίπτωση στην πορεία του χρέους και θα ανοίξει τη συζήτηση για το νέο «κούρεμά» του, που αυτή τη φορά θα πρέπει να πλήξει τους επίσημους φορείς (χώρες Ευρωζώνης). Κάτι, όμως, που για να προχωρήσει θα πρέπει πρώτα η Ελλάδα να παρουσιάσει πρωτογενή πλεονάσματα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_14/04/2013_517426
Στον επόμενο έλεγχό της παραπέμπει η τρόικα για την επανεξέταση των αιτημάτων μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα. Το θέμα αναμένεται να αποτελέσει σημείο της επόμενης διαπραγμάτευσης, στην οποία θα πρέπει να επικαιροποιηθεί το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, να εξεταστεί ενδελεχώς η πορεία του προϋπολογισμού και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.
Η δέσμευση αυτή αναμένεται να αποτυπωθεί στο τελικό κείμενο της συμφωνία κυβέρνησης - τρόικας. Αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου αναφέρουν ότι οι συζητήσεις στην Ελλάδα είναι χρονοβόροι, γιατί η τρόικα έχει πλήρη ενημέρωση για το τι συμβαίνει στη χώρα και με ευκολία τα στελέχη της μπορούν να εμβαθύνουν σε όλα τα ζητήματα που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Κάτι που, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν συμβαίνει σε άλλες χώρες που εφαρμόζουν Μνημόνιο, καθώς λείπει αυτή η εμβάθυνση σε πρόσωπα, γεγονότα και στοιχεία.
Για παράδειγμα, η επιμονή των ελεγκτών για πλήρη ανεξαρτητοποίηση της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων ήταν πλήρως τεκμηριωμένη και αφού προηγουμένως είχαν επισκεφθεί επαγγελματικούς φορείς και στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Αποτέλεσμα της στάσης της τρόικας στο θέμα αυτό ήταν, τελικά, να περάσει στη νέα γραμματεία ολόκληρος ο φοροεισπρακτικός και ελεγκτικός μηχανισμός. Μάλιστα, όπως ανέφερε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, ό,τι σχετίζεται «με έσοδα» περνάει πλέον υπό τον έλεγχο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, όπως ακριβώς ήθελε εξαρχής η τρόικα.
Για την ιστορία, θα πρέπει να αναφερθεί ότι σε αυτή τη διαπραγμάτευση, μέχρι και την τελευταία στιγμή, ανοικτά παρέμεναν (και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθούν να παραμένουν) εξαιρετικά κρίσιμα θέματα όπως:
1. Απολύσεις στο Δημόσιο. Το μεγαλύτερο «αγκάθι». Σύμφωνα με παράγοντες του οικονομικού επιτελείου –με βάση εκτιμήσεις της τελευταίας στιγμής– το πιο πιθανό είναι να υπάρχει αριθμητικός στόχος στη νέα συμφωνία, που θα προβλέπει την αποχώρηση περίπου 12.000 εργαζομένων στον δημόσιο τομέα από τώρα έως το τέλος του 2014 (εκ των οποίων 2.000 φέτος).
2. Μείωση των συντελεστών φορολόγησης ακινήτων κατά 15% σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα (ΕΕΤΗΔΕ). Η τρόικα έχει απορρίψει πρόταση για μείωση 20% των συντελεστών και όπως όλα δείχνουν, με αμοιβαίες υποχωρήσεις, η συμφωνία θα κλείσει με μείωση της τάξης του 15% για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
3. Ρύθμιση χρεών ενήμερων δανειοληπτών. Τα ανοικτά ζητήματα σχετίζονται με το επιτόκιο καθώς και το όριο του ανεξόφλητου υπολοίπου για την υπαγωγή στη ρύθμιση.
Από την άλλη πλευρά, συμφωνία είχε από νωρίς επέλθει στα εξής:
- Κάλυψη δημοσιονομικού κενού χωρίς περικοπές μισθών - συντάξεων ή αύξηση φόρων τόσο για το 2013 όσο και για το 2014. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι με την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου δεν μπορεί να ανοίξει εκ νέου το θέμα.
- Στις 48 οι δόσεις για τις ρυθμίσεις οφειλών σε εφορίες και Ταμεία. Οι δόσεις θα είναι ισόποσες, ενώ η σχετική ρύθμιση αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο.
- Δέσμευση για επανεξέταση του αιτήματος μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και του ΕΦΚ στα πετρελαιοειδή. Η κυβέρνηση προσπάθησε να πείσει την τρόικα για την ανάγκη μείωσης των έμμεσων φόρων, αλλά σε αυτήν τη φάση, δεν αναμένονται αλλαγές.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_14/04/2013_517500
Πριν ακόμα «κλείσει» ο τρέχων έλεγχος της τρόικας, οι εκπρόσωποι των δανειστών και το οικονομικό επιτελείο έχουν ήδη εντοπίσει τα βασικά «αγκάθια» του επόμενου τριμηνιαίου ελέγχου. Οπως έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες, είναι πολύ πιθανό η Ελλάδα να χρειαστεί νέα κεφάλαια για τη χρηματοδότησή της, ενώ αναμένεται να επιδεινωθεί η πρόβλεψη για την ύφεση φέτος, δημιουργώντας τόσο δημοσιονομικό πρόβλημα, όσο και πρόβλημα στη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Βάσει της συμφωνίας του Εurogroup τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Κεντρικές Τράπεζες των χωρών της Ευρωζώνης (NCBs) θα έπρεπε να αποφασίσουν για τη μετακύλιση των λήξεων των ελληνικών ομολόγων που έχουν στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια (ANFA).
Αυτό θα έπρεπε να είχε γίνει μέχρι φέτος τον Μάρτιο, αλλά ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Ετσι, τον Απρίλιο η Ελλάδα θα πληρώσει περίπου 300 εκατ. ευρώ σε τέτοια ομόλογα, αλλά το μεγάλο πρόβλημα έρχεται τον Μάιο.
Στις 20 Μαΐου θα πρέπει η Ελλάδα να εξοφλήσει ομόλογα συνολικής αξίας 5,6 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 1,5 δισ. ευρώ είναι ΑNFA. Εάν οι Κεντρικές Τράπεζες δεν προχωρήσουν στην μετακύλιση των λήξεων αυτών, τότε η Ελλάδα θα πρέπει να καλύψει τα ομόλογα (πιθανότατα με έκδοση νέων εντόκων γραμματίων), εξέλιξη που θα προκαλέσει «τρύπα» στο χρηματοδοτικό της πρόγραμμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, ερωτηθείς από την «Κ» για το θέμα δήλωσε με νόημα ότι «είναι θέμα δικιάς τους αξιοπιστίας», καθώς την ώρα που η τρόικα πιέζει ασφυκτικά την ελληνική κυβέρνηση, η ίδια η Ευρωζώνη δεν ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις της. Πάντως, αυτή τη στιγμή γίνονται συζητήσεις γύρω από το πώς θα προχωρήσει η μετακύλιση των ANFA.
Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο τους επόμενους μήνες είναι η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Το μακροοικονομικό μοντέλο αναμένεται να αλλάξει, καθώς η ύφεση εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερη από το 4,5% που έχει τεθεί ως στόχος για το 2013. Προσωρινές εκτιμήσεις δείχνουν ότι η ύφεση φέτος μπορεί να ξεπεράσει το 5%.
Η εξέλιξη αυτή θα έχει άμεση επίπτωση στην πορεία του χρέους και θα ανοίξει τη συζήτηση για το νέο «κούρεμά» του, που αυτή τη φορά θα πρέπει να πλήξει τους επίσημους φορείς (χώρες Ευρωζώνης). Κάτι, όμως, που για να προχωρήσει θα πρέπει πρώτα η Ελλάδα να παρουσιάσει πρωτογενή πλεονάσματα.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_14/04/2013_517426
No comments:
Post a Comment