Αλλάζουν
όλα στα ΚΤΕΛ καθώς ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο νέων επενδυτών αλλά
και δημιουργείται ειδική κατηγορία για τις άγονες γραμμές. Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης «σπάει» στα τρία το έργο των υπεραστικών λεωφορείων.
Οι υπεραστικές γραμμές θα διαχωριστούν σε άγονες που θα επιδοτούνται, σε γραμμές αποκλειστικού δικαιώματος που θα ανατίθενται με διαγωνισμό για 10 χρόνια και το κράτος θα θέτει ανώτατη τιμή εισιτηρίου, και τις πλήρως απελευθερωμένες γραμμές που το κράτος μέσω Ανεξάρτητης Αρχής θα ελέγχει μόνο την ποιότητα ενώ η τιμολογιακή πολιτική δεν θα ελέγχεται.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη η αναδιάρθρωση του συστήματος υπεραστικών μεταφορών αποτελεί ανειλημμένη δέσμευση της χώρας ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι τα χρονοδιαγράμματα της απελευθέρωσης έχουν συμφωνηθεί με την τρόικα
Το νέο σύστημα δεν αφορά τις γραμμές που υπάρχουν στις αστικές περιοχές και γενικότερα γραμμές που χαρακτηρίζονται αστικές, ωστόσο «ανοίγει» την αγορά σε κάθε είδους λεωφορεία (μαζί και τα τουριστικά).
«Βασικός στόχος να μην υπάρξει κενό στο συγκοινωνιακό έργο» είπε ο υπουργός σημειώνοντας πάντως ότι το κείμενο του νομοσχεδίου δεν είναι καταληκτικό, αλλά υπόκειται σε αλλαγές που θα προκύψουν από το διάλογο.
Οι συμβάσεις με τους αναδόχους που θα υπογράφονται με το Δημόσιο θα είναι έως δεκαετούς διάρκειας. Το κράτος που μέχρι τώρα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική στα ΚΤΕΛ, στο εξής θα μπορεί να επιβάλει πλαφόν μόνο στα εισιτήρια των γραμμών που θα βγαίνουν σε διαγωνισμό. Αυτό θα γίνεται μέσω της δημιουργίας ενός ειδικού φορέα εποπτείας και ελέγχου. Το σχέδιο για την απελευθέρωση των σημερινών υπεραστικών οδικών συγκοινωνιών προβλέπει την οργάνωσή εταιρικών σχημάτων, τα οποία θα μπορούν να μετέχουν σε διαγωνισμούς για την ανάθεση δρομολογίων ανά την Ελλάδα.
Το διαχωρισμό των γραμμών των ΚΤΕΛ σε κερδοφόρες και άγονες, αλλά και την κατάτμηση τους σε τρεις κατηγορίες κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια προβλέπει το νομοσχέδιο. Μια κατηγορία θα είναι επιδοτούμενη, άλλη με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και άλλη απελευθερωμένη (συνδέσεις μεταξύ αστικών κέντρων και συνδέσεις αστικών κέντρων με συγκοινωνιακούς κόμβους) με ταυτόχρονη απελευθέρωση της τιμής των εισιτηρίων. Ωστόσο δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί ποιες γραμμές θα τοποθετηθούν σε κάθε κατηγορία.
Εθνική Αρχή
Την επίβλεψη όλου του συστήματος αναλαμβάνει η Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών. Δεν πρόκειται για νέο φορέα αλλά για αναβάθμιση της υπάρχουσας Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία, πέρα από τις αρμοδιότητες που ήδη έχει, αποκτά και όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν τις δημόσιες υπεραστικές μεταφορές επιβατών. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη στόχος είναι η Αρχή να καταστεί λειτουργική μέσα στο καλοκαίρι. Ωστόσο ο ίδιος σημείωσε ότι δεν πρόκειται για εύκολο εγχείρημα. Η Αρχή θα ενισχυθεί με ειδικευμένο προσωπικό (συγκοινωνιολόγους, οικονομολόγους) οι οποίοι θα αποσπαστούν από άλλες υπηρεσίες.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113020053
Οι υπεραστικές γραμμές θα διαχωριστούν σε άγονες που θα επιδοτούνται, σε γραμμές αποκλειστικού δικαιώματος που θα ανατίθενται με διαγωνισμό για 10 χρόνια και το κράτος θα θέτει ανώτατη τιμή εισιτηρίου, και τις πλήρως απελευθερωμένες γραμμές που το κράτος μέσω Ανεξάρτητης Αρχής θα ελέγχει μόνο την ποιότητα ενώ η τιμολογιακή πολιτική δεν θα ελέγχεται.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη η αναδιάρθρωση του συστήματος υπεραστικών μεταφορών αποτελεί ανειλημμένη δέσμευση της χώρας ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι τα χρονοδιαγράμματα της απελευθέρωσης έχουν συμφωνηθεί με την τρόικα
Το νέο σύστημα δεν αφορά τις γραμμές που υπάρχουν στις αστικές περιοχές και γενικότερα γραμμές που χαρακτηρίζονται αστικές, ωστόσο «ανοίγει» την αγορά σε κάθε είδους λεωφορεία (μαζί και τα τουριστικά).
«Βασικός στόχος να μην υπάρξει κενό στο συγκοινωνιακό έργο» είπε ο υπουργός σημειώνοντας πάντως ότι το κείμενο του νομοσχεδίου δεν είναι καταληκτικό, αλλά υπόκειται σε αλλαγές που θα προκύψουν από το διάλογο.
Οι συμβάσεις με τους αναδόχους που θα υπογράφονται με το Δημόσιο θα είναι έως δεκαετούς διάρκειας. Το κράτος που μέχρι τώρα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική στα ΚΤΕΛ, στο εξής θα μπορεί να επιβάλει πλαφόν μόνο στα εισιτήρια των γραμμών που θα βγαίνουν σε διαγωνισμό. Αυτό θα γίνεται μέσω της δημιουργίας ενός ειδικού φορέα εποπτείας και ελέγχου. Το σχέδιο για την απελευθέρωση των σημερινών υπεραστικών οδικών συγκοινωνιών προβλέπει την οργάνωσή εταιρικών σχημάτων, τα οποία θα μπορούν να μετέχουν σε διαγωνισμούς για την ανάθεση δρομολογίων ανά την Ελλάδα.
Το διαχωρισμό των γραμμών των ΚΤΕΛ σε κερδοφόρες και άγονες, αλλά και την κατάτμηση τους σε τρεις κατηγορίες κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια προβλέπει το νομοσχέδιο. Μια κατηγορία θα είναι επιδοτούμενη, άλλη με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και άλλη απελευθερωμένη (συνδέσεις μεταξύ αστικών κέντρων και συνδέσεις αστικών κέντρων με συγκοινωνιακούς κόμβους) με ταυτόχρονη απελευθέρωση της τιμής των εισιτηρίων. Ωστόσο δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί ποιες γραμμές θα τοποθετηθούν σε κάθε κατηγορία.
Εθνική Αρχή
Την επίβλεψη όλου του συστήματος αναλαμβάνει η Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών. Δεν πρόκειται για νέο φορέα αλλά για αναβάθμιση της υπάρχουσας Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία, πέρα από τις αρμοδιότητες που ήδη έχει, αποκτά και όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν τις δημόσιες υπεραστικές μεταφορές επιβατών. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη στόχος είναι η Αρχή να καταστεί λειτουργική μέσα στο καλοκαίρι. Ωστόσο ο ίδιος σημείωσε ότι δεν πρόκειται για εύκολο εγχείρημα. Η Αρχή θα ενισχυθεί με ειδικευμένο προσωπικό (συγκοινωνιολόγους, οικονομολόγους) οι οποίοι θα αποσπαστούν από άλλες υπηρεσίες.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113020053
No comments:
Post a Comment