2.3.11

Κυπριακές τράπεζες: «Κεραυνοί» για S&P

Γιατί ο διοικητής της Ελληνικής και πρώην υπουργός Οικονομικών κ. Μάκης Κεραυνός εξέφρασε χθες την έντονη διαφωνία του με την υποβάθμιση των κυπριακών τραπεζών από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης – Ποιους προβληματισμούς παραθέτει για την κυπριακή οικονομία.
Την έντονη δυσαρέσκειά του προς την απόφαση του οίκου Standard & Poor’s να υποβαθμίσει τις κυπριακές τράπεζες εξέφρασε χθες ο Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Ελληνικής Τράπεζας κ. Μάκης Κεραυνός σε ομιλία του στην Αθήνα με θέμα «Η παγκόσμια οικονομική κρίση και οι εξελίξεις στην κυπριακή οικονομία».

«Μας καταλογίζουν ότι ο τραπεζικός τομέας αποτελεί μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ. Μα καλά πριν από λίγους μήνες στην προηγούμενη έκθεση, δεν είχαν δει το μέγεθος του τραπεζικού τομέα; Και επίσης γιατί για λόγους μεγέθους δεν έχουν υποβαθμίσει το Λουξεμβούργο και την Ελβετία;
Επισημαίνουν ότι οι κυπριακές τράπεζες είναι εκτεθειμένες σε ελληνικά κρατικά ομόλογα. Έχουν τοποθετημένα μόλις 5 δις ευρώ. Τι θα συμβεί στις γαλλικές τράπεζες που διαθέτουν 45 δις ελληνικών κρατικών ομολόγων και στις γερμανικές που διαθέτουν 35 δις ευρώ;

Έχουν δίκιο βέβαια ως προς τις αναφορές τους στα κακά δημόσια οικονομικά, ωστόσο δεν είδαν ότι οι κυπριακές τράπεζες διαθέτουν τους καλύτερους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας, είναι υγιείς και κερδοφόρες και επίσης ότι δεν έχουν λάβει κρατικές ενισχύσεις;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κεραυνός.

Ο διοικητής της Ελληνικής Τράπεζας αναφέρθηκε χθες και για τους λόγους που διαφοροποιούν το κυπριακό τραπεζικό σύστημα, όπως: α) δεν είχαν επενδύσει σε τοξικά προϊόντα
β) ικανοποιητική κεφαλαιακή επάρκεια και ρευστότητα, με αποτέλεσμα σήμερα οι δείκτες να πληρούν από τώρα τις απαιτήσεις της Βασιλείας ΙΙΙ που έρχεται στο μέλλον
γ) χρηματοδότηση κυρίως από τις καταθέσεις και όχι από τη διατραπεζική αγορά
δ) υπόκεινται σε αυστηρό πλαίσιο εποπτείας από την Κεντρική Τραπεζα Κυπρου.

Επισημάνθηκαν βέβαια και στρεβλώσεις που υπάρχουν στο σύστημα, μεταξύ των οποίων τα υψηλά καταθετικά και δανειστικά επιτόκια που επικρατούν, ενώ επίσης αναφέρθηκε και ο υψηλός δανεισμός των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του 2009, τα δάνεια προς τα νοικοκυριά αποτελούσαν το 127% του ΑΕΠ, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν για την Ελλάδα 41% και για την Ζώνη του Ευρώ 55%. Τα δε δάνεια προς τις επιχειρήσεις, στην Κύπρο αποτελούσαν το 137% του ΑΕΠ, στην Ευρωζώνη το 52% και στην Ελλάδα το 39% του ΑΕΠ. «Αν μας ξεφύγει η οικονομία, τότε λόγω αυτών των αριθμών, πιθανόν να προκύψουν σοβαρά προβλήματα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κεραυνός.

Προβληματισμός για οικονομία
Τον προβληματισμό του για τη σημερινή κατάσταση που επικρατεί στην κυπριακή οικονομία, εξέφρασε ο Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Ελληνικής Τράπεζας, καθώς μίλησε για αρνητικούς βασικούς οικονομικούς δείκτες, για ανεργία που πλέον ξεπερνά το 7% και για αδυναμία στην κατάρτιση υλοποιήσιμων μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης.

«Τα μέτρα που πάρθηκαν με καθυστέρηση είχαν δύο σκέλη, την αύξηση των εσόδων και τη μείωση των δαπανών. Η κυβέρνηση υλοποίησε το εύκολο σκέλος, την αύξηση των εσόδων, μέσα από πρόσθετους φόρους, μεταξύ των οποίων και τη φορολογία των καταθέσεων πράγμα που αυξάνει το κόστος του χρήματος. Αντίθετα στο σκέλος της μείωσης των δαπανών, γίνεται πολύς διάλογος και περνούν οι μήνες… Κατανοώ τις δυσκολίες, αλλά ο καλός καραβοκύρης στη φουρτούνα φαίνεται»…

Ο κ. Κεραυνός επεσήμανε το πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της κυπριακής οικονομίας, αναφέροντας ότι «εισάγουμε τα πάντα και δεν εξάγουμε τίποτε», συμπληρώνοντας ότι η ετήσια αύξηση του εργατικού κόστους κατά την περίοδο 2006-2008 ήταν 6% στην Κύπρο και 2,9% στη Γερμανία, ή ακόμη ότι οι δαπάνες του δημοσίου για μισθούς και συντάξεις προσεγγίζουν το 15% του ΑΕΠ.

Σε ό,τι αφορά τέλος τον προϋπολογισμό του 2011, ο κ. Κεραυνός επεσήμανε ότι «δεν είδαμε κάτι το διαφορετικό και αυτό με ανησυχεί», συμπληρώνοντας ότι θα έπρεπε να έχει ορίζοντα τριών ετών, να δίνει έμφαση στη μείωση των μη παραγωγικών δαπανών, να έχει κάθε χρόνο πρωτογενές πλεόνασμα, οι κοινωνικές παροχές να είναι στοχευμένες, στον αναπτυξιακό προϋπολογισμό να εντάσσονται μόνο ώριμα έργα, να υπάρχει επικέντρωση στην ανάπτυξη, με ιεράρχηση έργων ανά υπουργείο, τομέα οικονομίας και επαρχία.

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/629263/Article.aspx

No comments: