9.2.13

Νέοι στόχοι με το νέο μεσοπρόθεσμο

Λίφτινγκ στο Μεσοπρόθεσμο, με «ταβάνι» δαπανών ανά τομέα, επιχειρεί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με νομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, από το οποίο προκύπτει ανάγλυφα το κέρδος από την επαναγορά ομολόγων.

Η βασική αλλαγή που εισάγεται με το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί την επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2013-2016, είναι απόρροια της επαναγοράς ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, η οποία οδηγεί σε σημαντική μείωση των δαπανών.

Συγκεκριμένα, μετά το buyback, ο προϋπολογισμός εξοικονομεί 2,5 δισ. ευρώ δαπανών το 2013, περιορίζοντας καταλυτικά και το δημοσιονομικό έλλειμμα, το οποίο διαμορφώνεται μία μονάδα χαμηλότερα (από το 5,3% στο 4,3% του ΑΕΠ φέτος) σε σχέση με την εκτίμηση του προϋπολογισμού.

Επιμέρους αλλαγές καταγράφονται και στο σκέλος των εσόδων, καθώς η ψήφιση του τελευταίου φορολογικού νόμου αλλά και η επανεκτίμηση της απόδοσης των μέτρων του τελευταίου πακέτου των 13,5 δισ. ευρώ (χαμηλώνει στα 13,357 δισ. ευρώ) οδηγούν τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό.

Στην επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου νέα μέτρα δεν υπάρχουν. Η πρόβλεψη όμως για πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% του ΑΕΠ το 2016, όταν το μνημόνιο εξακολουθεί να προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 4,5% του ΑΕΠ , δημιουργεί περιθώριο ερμηνειών για ενδεχόμενα νέα μέτρα ύψους 1,3% του ΑΕΠ ή κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί η αισιοδοξία που αποτυπώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο στη Βουλή. Σε αυτήν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποτυπώνει την εκτίμηση της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την οποία «μετά τις θετικές ενδείξεις για τη δημοσιονομική επίδοση του 2012, η εξέλιξη της εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής πολιτικής κατά τη διετία 2013-14, με την έμφαση που θα δοθεί σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει τη μικρή δημοσιονομική διόρθωση που ενδέχεται να προκύψει την περίοδο 2015-16, σύμφωνα με το σενάριο του ΜΠΔΣ».

Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου, πάντως, είναι δεδομένο ότι θα υποστούν μία ακόμα αναθεώρηση καθώς σε αυτές δεν περιλαμβάνονται οι επιπτώσεις από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, της οποίας η καταγραφή και η αποτίμηση από τις αρμόδιες στατιστικές αρχές είναι σε εξέλιξη.


Οι αλλαγές
Από την επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου προκύπτουν τα εξής:

* Τροποποίηση στους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα, από το 0,4% του ΑΕΠ στο 0,3% του ΑΕΠ για το 2013.

* Το έλλειμμα του προϋπολογισμού θα ανέλθει στο 4,3% του ΑΕΠ το 2013, έναντι προβλέψεων για 5,3% προηγουμένως.

*Το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι 3,2% του ΑΕΠ το 2016, μικρότερο από αρχικές εκτιμήσεις για 4,5%. Αυτό το στοιχείο δημιουργεί τον κίνδυνο για πρόσθετα μέτρα ύψους 2,5 δισ. ευρώ.

* Το χρέος της Ελλάδας αναμένεται να διαμορφωθεί στο 174,2% του ΑΕΠ το 2013 και στο 164% το 2016.

* Το ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί σε 183 δισ. το 2013, σε 182,6 δισ. ευρώ το 2014, την επόμενη χρονιά να αυξηθεί σε 187,8 δισ. ευρώ και να ανέλθει σε 196 δισ. ευρώ το 2016.

Η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου αποτελεί προαπαιτούμενο για τη δόση του Φεβρουαρίου, ύψους 2,4 δισ. ευρώ, και το οικονομικό επιτελείο δεν φέρεται διατεθειμένο να αφήσει εκκρεμότητες για την τελευταία στιγμή, ικανές να ανατρέψουν την ομαλότητα στην εκταμίευση των δόσεων που επιχειρείται να παγιωθεί.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί το αργότερο έως τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου και όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών η ψήφισή του θα ανοίξει τον δρόμο για την εκταμίευση της δόσης με μια απλή έγκριση από το Euroworking Group, χωρίς να απαιτηθεί συνεδρίαση του Eurogroup, προς τα τέλη του μήνα.

Τα πραγματικά ζόρια, πάντως, αναμένονται με τη δόση του Μαρτίου. Τότε η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει με χαρτί και καλάμαρι πότε και πόσοι δημόσιοι υπάλληλοι θα αποχωρήσουν. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας, εντός του 2013, θα πρέπει να απομακρυνθούν, με ενδιάμεσο «σταθμό» τη διαθεσιμότητα-κινητικότητα, 25.000 υπάλληλοι, εκ των οποίων οι πρώτοι 6.250 μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Το σχέδιο της κινητικότητας, πάντως, δηλαδή της μετακίνησης σε κενές θέσεις όσων υπαλλήλων τεθούν σε διαθεσιμότητα, που έχει παρουσιάσει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προκειμένου να αποκρούσει τις απευθείας απολύσεις, δείχνει να κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς.

Ενδεικτικό είναι ότι ακόμη και οι πρώτοι 2.000 υπάλληλοι, που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα από τον περασμένο Νοέμβριο, δεν έχουν ακόμη μετακινηθεί. 

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/756609/Article.aspx

Τα ανώτατα όρια των δαπανών θεωρούνται δεσμευτικά για τα δύο πρώτα χρόνια, ενώ ο στόχος για τον τρίτο χρόνο μπορεί να επικαιροποιείται, ανάλογα με την πορεία επίτευξης των στόχων κατά τα δύο προηγούμενα έτη.
Ειδικότερα και σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 0,3% του ΑΕΠ έναντι αρχικού στόχου 0,4%, αντιπροσωπεύοντας το ποσό των 489 εκατ. ευρώ. Το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στα επίπεδα του 2,4%, για να περιορισθεί στο 2% το 2015.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επικαιροποίηση έγινε χωρίς να ληφθεί υπόψη το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2012. Δεδομένου ότι με βάση τα διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία, το αποτέλεσμα θα είναι ευνοϊκότερο των εκτιμήσεων θα υπάρξει θετική επίπτωση όχι μόνον εντός του 2013 αλλά και σε ολόκληρη την περίοδο μέχρι το 2016.
 Για το 2016 προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% έναντι πρόβλεψης προϋπολογισμού 4,3%. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα διαμορφωθεί στα 4,3% το τρέχον έτος (7,9 δισ. ευρώ) και δεν περιλαμβάνει την επίπτωση από την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού κλάδου της οποίας η καταγραφή και αποτίμηση βρίσκεται σε εξέλιξη. Σημειώνεται, πάντως, ότι το στοιχείο αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση της επίτευξης των στόχων του προγράμματος.
Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος αναμένεται να διαμορφωθεί το τρέχον έτος στα 174,2% του ΑΕΠ, για να περιορισθεί στο 164% το 2016.Ο επανυπολογισμός του δημόσιου χρέους έγινε μετά την επαναγορά ομολόγων ποσού 31,9 δισ. ευρώ και τις αποφάσεις των πιστωτών για την επέκταση της λήξης των δανείων και την απόδοση στη χώρα μας των κερδών από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες. Το όφελος δε από την εξοικονόμηση των δαπανών για τόκους θα ανέλθει στα 1,9 δισ. ευρώ εφέτος, στα 2,8 δισ. ευρώ το 2014, στα 3,6 δισ. ευρώ το 2015 και στα 3,9 δισ. ευρώ το 2016.
Πέραν των δαπανών για τόκους, σε βάθος 4ετίας θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση δαπανών ύψους 4 δισ. ευρώ εκ των οποίων το ένα θα προέλθει από μισθούς και συντάξεις και τα 3 δισ. ευρώ από την κοινωνική ασφάλιση.
Τα ανώτατα όρια στις δαπάνες είναι δεσμευτικά πλην όμως σε περίπτωση επίτευξης καλύτερου πρωτογενούς πλεονάσματος (εφόσον εκτιμάται ότι αυτό θα είναι διατηρήσιμο) θα αναπροσαρμόζονται αντιστοίχως με έμφαση στην ενίσχυση των χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων και την υποστήριξη της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας σε αναλογία 70 - 30.

Το μεσοπρόθεσμο σε αριθμούς
  • Το μεσοπρόθεσμο ενσωματώνει μειωμένα μέτρα κατά 886 εκατ. ευρώ (13,357 δισ. ευρώ αντί 14,244 δισ. ευρώ) για την περίοδο 2013-2016. Πέραν αυτών οι βασικότερες παραδοχές του προγράμματος έχουν ως εξής:

    Πρωτογενές πλεόνασμα(επικαιροποιημένοι στόχοι έναντι αρχικών)
  • 2013: 0,3% αντί 0
  • 2014: 2,4% αντί 1,5%
  • 2015: 2% αντί 3%
  • 2016: 3,2% αντί 4,5%

    Καθαρά έσοδα
  • 2013: + 405 εκατ. ευρώ
  • 2014: - 179 εκατ. ευρώ
  • 2015: - 260 εκατ. ευρώ
  • 2016: - 269 εκατ. ευρώ

    Πρωτογενείς δαπάνες
  • 2013: + 150 εκατ. ευρώ
  • 2014: - 32 εκατ. ευρώ
  • 2015: + 269 εκατ. ευρώ
  • 2016: - 27 εκατ. ευρώ
Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί το αργότερο έως τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου και όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών η ψήφισή του θα ανοίξει τον δρόμο για την εκταμίευση της δόσης με μία απλή έγκριση από το Euroworking Group, χωρίς να απαιτηθεί συνεδρίαση του Eurogroup, προς το τέλος του μήνα. Συγκεκριμένα, για τη δόση Φεβρουαρίου ύψους 2,8 δισ. ευρώ απαιτείτο η προσαρμογή του μεσοπρόθεσμου με πλαφόν τριετίας για τις δαπάνες των κρατικών τομέων.
Για την ισόποση δόση Μαρτίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα διαθεσιμότητας στα υπουργεία και τους φορείς, με βάση το γνωστό σχέδιο αποχωρήσεων. Στον χώρο της υγείας να αναθεωρηθούν προς τα κάτω οι τιμές στα φάρμακα, με βάση τις τιμές που ισχύουν στις τρεις φθηνότερες χώρες της ΕΕ.

http://www.kerdos.gr/default.aspx?id=1874231&nt=103

No comments: