16.2.13

Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες της τρόικας για τα έσοδα από φόρους - Μπούμερανγκ για τα έσοδα οι τυφλοί φόροι - Γενική Γραμματεία Εσόδων στα πρότυπα της αμερικανικής IRS συνιστά η τρόικα

Εγιναν «καπνός» τα πρόσθετα φορολογικά έσοδα που προσδοκούσαν η τρόικα και το οικονομικό επιτελείο από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των συντελεστών στους έμμεσους φόρους.
Το αντίθετο μάλιστα, όσο αυξάνονται οι συντελεστές τόσο υποχωρούν τα έσοδα από ΦΠΑ και Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης.
Είναι ενδεικτικό πως το 2012 οι εισπράξεις από ΦΠΑ ανήλθαν σε 15,68 δισ. ευρώ, επίπεδο χαμηλότερο σε σχέση με το 2009 (16,58 δισ. ευρώ).
Στον ΕΦΚ στα καύσιμα πέρυσι καταγράφηκε υστέρηση εσόδων κατά 467 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο που είχε τεθεί στο προϋπολογισμό και στον ΕΦΚ στα καπνικά προϊόντα κατά 536 εκατ. ευρώ.
Μέτρα όπως η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση ή η εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο έχουν οδηγήσει σε κατάρρευση της ζήτησης και αντίστοιχη συρρίκνωση των εσόδων.
Επιπρόσθετα, η αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων από τη μία και οι περικοπές σε μισθούς και συντάξεις από την άλλη έχουν οδηγήσει την οικονομία σε βαθιά και παρατεταμένη ύφεση.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προχωρά τώρα σε επανεξέταση ορισμένων μέτρων που επιβλήθηκαν με τα Μνημόνια της περιόδου 2010-2012, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο επαναδιαπραγμάτευσης όσων επιβεβαιωθεί με βάση συγκεκριμένα στοιχεία ότι είναι αναποτελεσματικά.
Σε πρώτο πλάνο μπαίνει το μέτρο της αύξησης του συντελεστή ΦΠΑ για τα είδη εστίασης από το 13% στο 23%, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Σεπτεμβρίου του 2011, αλλά, όπως αποδείχθηκε, όχι μόνο δεν συνέβαλε στην αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, αλλά οδήγησε σε σημαντική συρρίκνωση του τζίρου των επιχειρήσεων εστίασης, στο κλείσιμο αρκετών από αυτές και στην απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Θεωρείται βέβαιο πως το υπουργείο θα ζητήσει από την τρόικα ο συντελεστής να υποχωρήσει στο 13% κι αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε να πέσει στο 19%.
Στο μέτωπο των καυσίμων, από τον περασμένο Οκτώβριο ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο έκανε άλμα στα 330 ευρώ.
Με βάση τις προβλέψεις του Μνημονίου, οι εισπράξεις από την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα αυξάνονταν κατά 1,1 δισ. ευρώ, γεγονός που δεν επιβεβαιώνεται. Τα έσοδα διατηρήθηκαν στα περσινά επίπεδα, με την αλματώδη αύξηση του φόρου απλώς να καλύπτει την πτώση της κατανάλωσης κατά 70%.
ΦΠΑ
Μειωμένες εισπράξεις

Σε επίπεδα πολύ κάτω από του 2009 έχουν «προσγειωθεί» οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ, παρά τη διπλή αύξηση των συντελεστών. Ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ, από 19% που ήταν, αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2010 στο 21% και τον Ιούλιο του ίδιου έτους στο 23%. Ο χαμηλός συντελεστής, από 9%, αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2010 στο 10% και τον Ιούλιο στο 11%.
Από την 1η Ιανουαρίου 2011 ο χαμηλός ΦΠΑ που επιβαρύνει τρόφιμα και δεκάδες υπηρεσίες αυξάνεται σε 13%. Η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης και η διεύρυνση της φοροδιαφυγής την τελευταία 3ετία εξουδετέρωσαν τις αυξήσεις των συντελεστών, προσγειώνοντας τα έσοδα από ΦΠΑ από τα 16,58 δισ. ευρώ το 2009 και 17,37 δισ. ευρώ το 2010, σε 15,68 δισ. ευρώ το 2012 και στα 13,71 δισ. ευρώ (προβλέψεις) το 2013.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=112994833

Όσο αυξάνονται οι φόροι τόσο μειώνονται τα έσοδα. Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών αποκαλύπτουν με δραματικό τρόπο το γεγονός ότι η φορολογική πολιτική στο πλαίσιο της ασφυκτικής πίεσης του Μνημονίου σχεδιάστηκε και υλοποιείται με ξεκάθαρα εισπρακτική λογική, η οποία όμως δεν επέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Πολλοί φόροι, που αποφασίστηκαν στην «τούρλα του Σαββάτου» όπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του οικονομικού επιτελείου, κρίνονται τώρα ως αναποτελεσματικοί καθώς όχι μόνο δεν απέφεραν έσοδα, αλλά επιπλέον έχουν δημιουργήσει παρενέργειες που τελικώς ναρκοθετούν τη λειτουργία της αγοράς δημιουργώντας, εν είδει φαύλου κύκλου, μεγαλύτερες δημοσιονομικές ανάγκες για να καλυφθούν οι υστερήσεις.
Μέτρα, όπως η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση ή η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης έχουν οδηγήσει σε κατάρρευση της ζήτησης και συρρίκνωση των εσόδων. Τόσο η υπέρμετρη φορολόγηση όσο και οι περικοπές στις αποδοχές μισθωτών και συνταξιούχων οδήγησαν την οικονομία σε βαθιά και παρατεταμένη ύφεση.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προχωρεί τώρα σε επανεξέταση ορισμένων μέτρων που επιβλήθηκαν με τα μνημόνια της περιόδου 2010 - 2012 αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο επαναδιαπραγμάτευσης όσων επιβεβαιωθεί με βάση συγκεκριμένα τεκμήρια ότι ήταν, πράγματι, αναποτελεσματικά και συνέβαλαν στο να χειροτερεύσουν αντί να καλυτερεύσουν τα πράγματα με τα οικονομικά του κράτους. Σε πρώτο πλάνο μπαίνει ο ΦΠΑ στην εστίαση με το οικονομικό επιτελείο να συζητάει τη μείωση του συντελεστή από 23% στο 19%. Η αύξηση του συντελεστή, όχι μόνο δεν συνέβαλε στην αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, αλλά οδήγησε σε σημαντική συρρίκνωση του τζίρου των επιχειρήσεων εστίασης, στο κλείσιμο αρκετών από αυτές και στην απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Το έργο της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας συγκεκριμένων μέτρων που ελήφθησαν στο πλαίσιο των μνημονίων έχει ανατεθεί σε ειδική ομάδα εργασίας. Το πόρισμα της ομάδας εργασίας θα είναι έτοιμο στο τέλος του μήνα ώστε τα ευρήματα να ενισχύσουν την επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς στην επικείμενη νέα διαπραγμάτευση με την τρόικα.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=27686&subid=2&pubid=112994937

Ενισχύστε την αυτονομία της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων ή προχωρήστε στη δημιουργία ενός νέου συστήματος που θα είναι απαλλαγμένο από τις «κακές συνήθειες» του κρατικού μηχανισμού. Αυτό προτείνει η τρόικα προς την κυβέρνηση για τη νεοσυσταθείσα Γενική Γραμματεία Εσόδων στο υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας που παρέχει προς την Ελλάδα.

Πλέον έχει γίνει σαφές και στην τρόικα ότι περιθώρια για νέα μέτρα δεν υπάρχουν. Και για να μην απαιτηθεί η λήψη νέων μέτρων, θα πρέπει η κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι τα έσοδα που έχουν προβλεφθεί θα εισπραχθούν. Για να γίνει αυτό, όμως, κρίσιμος παράγοντας είναι ο δραστικός περιορισμός της φοροδιαφυγής και των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τις εφορίες, που συνολικά ανέρχονται στα 56,6 δισ. ευρώ και μόνο πέρυσι δημιουργήθηκαν νέες οφειλές 13,2 δισ. ευρώ.

Η νέα Γενική Γραμματεία Εσόδων δημιουργήθηκε γι’ αυτό τον σκοπό. Δηλαδή, να υπάρχει ένας μηχανισμός απαλλαγμένος από τα γνωστά «βαρίδια» του δημόσιου μηχανισμού και να μπορέσει να κινηθεί αυτόνομα προς τη συγκέντρωση εσόδων. Ωστόσο, στα τέλη Ιανουαρίου βρέθηκαν στην Αθήνα κλιμάκια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) και της Κομισιόν για να μελετήσουν το τι έχει γίνει και να προτείνουν τεχνικής φύσεως αλλαγές, ώστε η νέα γραμματεία να γίνει πιο ευέλικτη και να πετύχει τους στόχους της.

Στην έκθεση που παρέδωσαν στις ελληνικές αρχές σημειώνεται ότι «οι προτάσεις για τη χορήγηση περισσότερης αυτονομίας στη νέα Γενική Γραμματεία Εσόδων δεν είναι στο σωστό δρόμο». Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να άρει όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια που καθυστερούν τη μεταρρύθμιση, και τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας συνιστούν αυτό να γίνει άμεσα. «Η κυβέρνηση θα πρέπει να ανανεώσει κατηγορηματικά τη δέσμευσή της για εκτεταμένες θεσμικές μεταρρυθμίσεις στη φορολογική διοίκηση, οι οποίες θα καθορίσουν την αυτονομία», αναφέρεται στην έκθεση όπου επισημαίνεται ότι για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να γίνουν «άλματα» μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου 2013.

Ετσι, η έκθεση καταλήγει στο ότι η κυβέρνηση θα πρέπει πολύ γρήγορα να ξεκαθαρίσει «εάν έχει τη δυνατότητα να πράξει αναλόγως υπό το σημερινό οργανωτικό και νομικό καθεστώς». Σε διαφορετική περίπτωση, προτείνεται να «αλλάξει δρόμο» και να εγκαταλείψει το μοντέλο της ύπαρξης της φορολογικής διοίκησης στον κρατικό μηχανισμό. Αντ’ αυτού, σημειώνεται ότι θα πρέπει να ανακοινωθεί η εγκαθίδρυση μιας «ημιαυτόνομης υπηρεσίας εσόδων, μέσω ειδικής νομοθεσίας», η οποία θα λογοδοτεί στο υπουργείο Οικονομικών.

Στην κριτική που ασκεί η τρόικα για το τι έχει γίνει μέχρι τώρα, βασικός άξονας είναι ότι η νέα γενική γραμματεία είναι ενταγμένη στον κρατικό μηχανισμό. Αυτό, κατά την άποψή της, σημαίνει πως η μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης θα συνεχιστεί με πολύ αργό ρυθμό, ενώ θα συνεχιστούν οι «πολιτικές παρεμβάσεις» και η «διαφθορά». Η νέα γενική γραμματεία δεν θα μπορεί επαρκώς να λειτουργήσει βάσει των νέων δομών, να προσλάβει το κατάλληλο προσωπικό, να έχει δικό της προϋπολογισμό και δεν θα μπορεί να διαχειριστεί καταλλήλως το προσωπικό της είτε αυτό μεταφράζεται σε «πρόωρες συνταξιοδοτήσεις» είτε σε «αποχωρήσεις».

Μάλιστα, η τρόικα προχωρεί και σε μια σημαντική επισήμανση για την ηλικιακή διάρθρωση του προσωπικού που απασχολείται στον φοροελεγκτικό μηχανισμό. «Το ηλικιακό προφίλ του εργατικού δυναμικού είναι αξιοσημείωτο», αναφέρεται στην έκθεση, και δεν συμβαδίζει με την επιθυμητή αλλαγή.

Όπως επισημαίνει η τρόικα, πάνω από το 50% του προσωπικού είναι άνω των 50 ετών και το 26% του εργατικού δυναμικού ξεπερνά τα 55 έτη.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, η τρόικα προτείνει κάποιες αλλαγές που θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται:

1. Η κυβέρνηση θα πρέπει να καταστήσει ξεκάθαρη την πρόθεσή της για την αυτονομία της φορολογικής διοίκησης και την επιθυμία της να αρθούν οι σημερινοί περιορισμοί του κρατικού μηχανισμού για να επιτευχθεί η πολυπόθητη αυτονομία.

2. Η μηνιαία αναφορά στο υπουργείο Οικονομικών της προόδου στις εργασίες της γενικής γραμματείας.

3. Η ένταξη του ΣΔΟΕ και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) στην εποπτεία της γραμματείας.

4. Η μεταφορά της φορολογικής πολιτικής στη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών.

5. Ο επαναπροσδιορισμός της υπηρεσίας ελέγχου των μεγαλοοφειλετών.

6. Η πλήρης στελέχωση της μονάδας ελέγχου των μεγαλοοφειλετών και η δημιουργία μιας δεύτερης αντίστοιχης μονάδας που θα λειτουργεί παράλληλα και θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου για έλεγχο 1.500 υποθέσεων μέσα στο 2013.

7. Η έκδοση υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή έμμεσου τρόπου ελέγχων.

8. Η μεταφορά 19 ελεγκτών στο Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο (ΔΕΚ) και 11 ελεγκτών στο ΔΕΚ Θεσσαλονίκης.

9. Η επιτάχυνση στην πρόσληψη 200 εξωτερικών ελεγκτών για να επιτευχθεί ο στόχος ελέγχων έως το τέλος Μαρτίου.

10. Η αύξηση του αριθμού των εξωτερικών ελεγκτών που θα προσλαμβάνονται κατά 500 άτομα ετησίως το 2013 και το 2014.


http://www.skai.gr/news/finance/article/223998/tin-autonomia-tis-neas-genikis-grammateias-esodon-sunista-i-troika/


 

No comments: