Ενάμιση εκατομμύριο λιγότεροι επιβάτες διακινήθηκαν το 2012 από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας.
Η επιβατική κίνηση έτους έκλεισε τελικά κάτω από τα 13 εκατομμύρια, στα 12,94 εκατομμύρια, καταγράφοντας απώλειες 10,4% σε σχέση με το 2011, οπότε και μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας είχαν ταξιδέψει 14,44 εκατομμύρια επιβάτες.
Ο Διεθνής Αερολιμένας γύρισε σχεδόν μία δεκαετία πίσω, στο 2003, όταν και ο αριθμός των επιβατών του σε ετήσια βάση είχε φτάσει σε 12,25 εκατομμύρια. Τότε είχε ακολουθήσει μια πορεία εκρηκτικής ανάπτυξης των μεγεθών του μεγαλύτερου ελληνικού αεροδρομίου, που έφτασε το 2007 τα 16,53 εκατομμύρια επιβάτες. Στη συνέχεια, η πορεία των μεγεθών ακολούθησε αντίστροφη τάση, η οποία έγινε περισσότερο έντονη από το 2010 και μετά.
Μειωμένη ζήτηση για ταξίδια από τους Έλληνες
Από την πλευρά της εταιρείας, θεωρείται ότι η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του 2012 αντανακλά την άμεση επίδραση της εξέλιξης των μεγεθών της οικονομίας στον κλάδο των αερομεταφορών.
Αναλυτικά, σε ετήσια βάση, η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρουσίασε υποχώρηση της τάξης του 7,9%. Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στη διεθνή κίνηση (-11,7%).
Ωστόσο, από την πλευρά του αερολιμένα επισημαίνεται ότι οι πρώτες αρχικές ενδείξεις ανάκαμψης της κίνησης, που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, συνεχίστηκαν μέχρι το τέλος του έτους με τα επίπεδα της πτώσης να περιορίζονται από το επίπεδο ρεκόρ του Μαΐου (-15,8%) σε -8,2% τον Δεκέμβριο.
Οι μήνες του χειμώνα οι πιο δύσκολοι
Ο Δεκέμβριος, ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, δηλαδή τους τρεις μήνες του χειμώνα, ο ΔΑΑ είχε λιγότερους από 800.000 επιβάτες σε μηνιαία βάση. Τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο οι επιβάτες ήταν λιγότεροι από 900.000, ενώ το διάστημα από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο μέσω του ΔΑΑ μετακινούνταν περισσότεροι από 1 εκατομμύριο επιβάτες. Ο μήνας με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν ο Ιούλιος, με τους επιβάτες να αγγίζουν το 1,5 εκατομμύριο, και ακολούθησε με πολύ μικρή διαφορά ο Αύγουστος.
Μείωση 11,5% στις πτήσεις
Σε ό,τι αφορά τις πτήσεις το 2012, ο αριθμός τους ανήλθε σε 153 χιλιάδες, μειωμένος κατά 20.000 ή 11,5% σε σχέση με το 2011.
Σύμφωνα με τον ΔΑΑ, η πτώση αυτή αντανακλά τη μείωση των προσφερόμενων συχνοτήτων, τόσο από τους ελληνικούς όσο και από τους ξένους αερομεταφορείς, κυρίως λόγω της πολύ δύσκολης χρηματοοικονομικής κατάστασης της χώρας.
Οι πτήσεις στο εσωτερικό κατέγραψαν χαμηλότερα επίπεδα πτώσης -9,2% σε σύγκριση με τις διεθνείς, που υποχώρησαν κατά 13%. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ήταν οι δύο μήνες με τις περισσότερες πτήσεις (18.450 και 18.134 αντίστοιχα), ενώ οι λιγότερες έγιναν τους μήνες Δεκέμβριο, Νοέμβριο και Φεβρουάριο. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο καταγράφηκε η μεγαλύτερη μείωση, κατά 17,1%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου χρόνου.
«Παρών» για τα περιφερειακά αεροδρόμια δηλώνει ο ΔΑΑ
Η μείωση των επιδόσεων του ΔΑΑ, που σαφώς είναι το αποτέλεσμα της κρίσης, από παράγοντες της αεροπορικής αγοράς αποδίδεται εν μέρει και στο γεγονός ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας διατηρεί τις χρεώσεις του σε υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλους αερολιμένες ακόμη και εντός Ελλάδος.
Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης εμφανίζεται αρνητικός στο ενδεχόμενο μείωσης των τελών, σημειώνοντας ότι δεν είναι ρεαλιστική επιλογή καθώς κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να προκαλέσει πρόβλημα στην εταιρεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις προς τους δανειστές της.
Η κίνηση της Qatar Airways να επιλέξει τον ΔΑΑ ως ενδιάμεσο σταθμό για τις πτήσεις προς τη Νέα Υόρκη από τον ερχόμενο Μάιο προβάλλεται ως απόδειξη ότι η ανταγωνιστικότητα ενός αεροδρομίου είναι πολυπαραγοντική και δεν είναι αμιγώς ζήτημα χρεώσεων.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο ΔΑΑ δηλώνει «παρών» στους επικείμενους διαγωνισμούς για την εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση περίπου 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες είναι πιθανόν ότι θα προκηρυχθούν μέσα στον μήνα και σίγουρα από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ η συμμετοχή της εταιρείας του ΔΑΑ είναι επιθυμητή, καθώς διαθέτει πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων, ενώ θα αυξήσει και τον ανταγωνισμό στους σχετικούς διαγωνισμούς.
Τέλος, σε εκκρεμότητα παραμένουν το θέμα της χρονικής επέκτασης της σύμβασης του αεροδρομίου της Αθήνας, αλλά και το ενδεχόμενο πλήρους αποχώρησης του Δημοσίου.
Οι εξελίξεις σε ό,τι αφορά τα διοικητικά της Hochtief, που ξεκαθάρισαν το τοπίο στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, θεωρείται ότι μπορεί να επιτρέψουν την επανεκκίνηση των διαδικασιών που έχουν σταματήσει εδώ και καιρό.
http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/755473/Article.aspx
Η επιβατική κίνηση έτους έκλεισε τελικά κάτω από τα 13 εκατομμύρια, στα 12,94 εκατομμύρια, καταγράφοντας απώλειες 10,4% σε σχέση με το 2011, οπότε και μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας είχαν ταξιδέψει 14,44 εκατομμύρια επιβάτες.
Ο Διεθνής Αερολιμένας γύρισε σχεδόν μία δεκαετία πίσω, στο 2003, όταν και ο αριθμός των επιβατών του σε ετήσια βάση είχε φτάσει σε 12,25 εκατομμύρια. Τότε είχε ακολουθήσει μια πορεία εκρηκτικής ανάπτυξης των μεγεθών του μεγαλύτερου ελληνικού αεροδρομίου, που έφτασε το 2007 τα 16,53 εκατομμύρια επιβάτες. Στη συνέχεια, η πορεία των μεγεθών ακολούθησε αντίστροφη τάση, η οποία έγινε περισσότερο έντονη από το 2010 και μετά.
Μειωμένη ζήτηση για ταξίδια από τους Έλληνες
Από την πλευρά της εταιρείας, θεωρείται ότι η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του 2012 αντανακλά την άμεση επίδραση της εξέλιξης των μεγεθών της οικονομίας στον κλάδο των αερομεταφορών.
Αναλυτικά, σε ετήσια βάση, η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρουσίασε υποχώρηση της τάξης του 7,9%. Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στη διεθνή κίνηση (-11,7%).
Ωστόσο, από την πλευρά του αερολιμένα επισημαίνεται ότι οι πρώτες αρχικές ενδείξεις ανάκαμψης της κίνησης, που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, συνεχίστηκαν μέχρι το τέλος του έτους με τα επίπεδα της πτώσης να περιορίζονται από το επίπεδο ρεκόρ του Μαΐου (-15,8%) σε -8,2% τον Δεκέμβριο.
Οι μήνες του χειμώνα οι πιο δύσκολοι
Ο Δεκέμβριος, ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, δηλαδή τους τρεις μήνες του χειμώνα, ο ΔΑΑ είχε λιγότερους από 800.000 επιβάτες σε μηνιαία βάση. Τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο οι επιβάτες ήταν λιγότεροι από 900.000, ενώ το διάστημα από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο μέσω του ΔΑΑ μετακινούνταν περισσότεροι από 1 εκατομμύριο επιβάτες. Ο μήνας με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν ο Ιούλιος, με τους επιβάτες να αγγίζουν το 1,5 εκατομμύριο, και ακολούθησε με πολύ μικρή διαφορά ο Αύγουστος.
Μείωση 11,5% στις πτήσεις
Σε ό,τι αφορά τις πτήσεις το 2012, ο αριθμός τους ανήλθε σε 153 χιλιάδες, μειωμένος κατά 20.000 ή 11,5% σε σχέση με το 2011.
Σύμφωνα με τον ΔΑΑ, η πτώση αυτή αντανακλά τη μείωση των προσφερόμενων συχνοτήτων, τόσο από τους ελληνικούς όσο και από τους ξένους αερομεταφορείς, κυρίως λόγω της πολύ δύσκολης χρηματοοικονομικής κατάστασης της χώρας.
Οι πτήσεις στο εσωτερικό κατέγραψαν χαμηλότερα επίπεδα πτώσης -9,2% σε σύγκριση με τις διεθνείς, που υποχώρησαν κατά 13%. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ήταν οι δύο μήνες με τις περισσότερες πτήσεις (18.450 και 18.134 αντίστοιχα), ενώ οι λιγότερες έγιναν τους μήνες Δεκέμβριο, Νοέμβριο και Φεβρουάριο. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο καταγράφηκε η μεγαλύτερη μείωση, κατά 17,1%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου χρόνου.
«Παρών» για τα περιφερειακά αεροδρόμια δηλώνει ο ΔΑΑ
Η μείωση των επιδόσεων του ΔΑΑ, που σαφώς είναι το αποτέλεσμα της κρίσης, από παράγοντες της αεροπορικής αγοράς αποδίδεται εν μέρει και στο γεγονός ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας διατηρεί τις χρεώσεις του σε υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλους αερολιμένες ακόμη και εντός Ελλάδος.
Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης εμφανίζεται αρνητικός στο ενδεχόμενο μείωσης των τελών, σημειώνοντας ότι δεν είναι ρεαλιστική επιλογή καθώς κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να προκαλέσει πρόβλημα στην εταιρεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις προς τους δανειστές της.
Η κίνηση της Qatar Airways να επιλέξει τον ΔΑΑ ως ενδιάμεσο σταθμό για τις πτήσεις προς τη Νέα Υόρκη από τον ερχόμενο Μάιο προβάλλεται ως απόδειξη ότι η ανταγωνιστικότητα ενός αεροδρομίου είναι πολυπαραγοντική και δεν είναι αμιγώς ζήτημα χρεώσεων.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο ΔΑΑ δηλώνει «παρών» στους επικείμενους διαγωνισμούς για την εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση περίπου 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες είναι πιθανόν ότι θα προκηρυχθούν μέσα στον μήνα και σίγουρα από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ η συμμετοχή της εταιρείας του ΔΑΑ είναι επιθυμητή, καθώς διαθέτει πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων, ενώ θα αυξήσει και τον ανταγωνισμό στους σχετικούς διαγωνισμούς.
Τέλος, σε εκκρεμότητα παραμένουν το θέμα της χρονικής επέκτασης της σύμβασης του αεροδρομίου της Αθήνας, αλλά και το ενδεχόμενο πλήρους αποχώρησης του Δημοσίου.
Οι εξελίξεις σε ό,τι αφορά τα διοικητικά της Hochtief, που ξεκαθάρισαν το τοπίο στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, θεωρείται ότι μπορεί να επιτρέψουν την επανεκκίνηση των διαδικασιών που έχουν σταματήσει εδώ και καιρό.
http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/755473/Article.aspx
No comments:
Post a Comment