16.2.13

Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης για 48 μαρίνες - Τον Μάρτιο «κληρώνει» για αεροδρόμια, ΚΤΕΛ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

 
Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης για 48 μαρίνες
Σε εννέα πακέτα πρόκειται να παραχωρηθούν οι 48 ελληνικές μαρίνες, με τον πρώτο από τους διαγωνισμούς να προκηρύσσεται εντός των ημερών και να αφορά την πιο δημοφιλή μαρίνα της χώρας, αυτήν του Αλίμου (φωτογραφία επάνω) μαζί με τα τουριστικά αγκυροβόλια του Πόρου, της Υδρας, της Επιδαύρου και των Μεθάνων. {ARX}
Το αντικείμενο του θαλάσσιου τουρισμού, ιστιοπλοϊκά και yachting, αποκτά ξεχωριστό επενδυτικό ενδιαφέρον καθώς προσελκύει μεγάλους ξένους ομίλους, όπως τον τουρκικό Dogus Group – ο οποίος εξαγόρασε πρόσφατα σημαντικά μερίδια στις μαρίνες Φλοίσβου, Ζέας, Κέρκυρας, Λευκάδας –, τον επίσης τουρκικό όμιλο Κοτς που ελέγχει τη μαρίνα Μυτιλήνης, αλλά και έλληνες επενδυτές όπως η Lamda Development και ο όμιλος Κυριακούλη. Ενδιαφέρον ακούγεται επίσης ότι υπάρχει από αμερικανικές και βρετανικές εταιρείες. Δεδομένου αυτού του ενδιαφέροντος, το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να προκηρύξει το αμέσως επόμενο διάστημα συνολικά 5 με 6 από τα 9 συνολικά πακέτα στα οποία έχει «σπάσει» τις 48 ελληνικές μαρίνες που έχουν περιέλθει ή πρόκειται να περιέλθουν στην κατοχή του.
Σε καθεμιά από τις εννέα ομάδες έχει συμπεριληφθεί σε ρόλο "κράχτη" τουλάχιστον μία μεγάλη μαρίνα, κοντά σε αεροδρόμιο, σε πόλη ή σε σημαντικό αρχαιολογικό χώρο και με περιθώρια ανάπτυξης, δηλαδή να συνοδεύεται από σημαντική έκταση γης.
Στο 1ο πακέτο ρόλο "κράχτη" διαδραματίζει ο Αλιμος, στο 2ο η μαρίνα Γλυφάδας που πλαισιώνεται από εκείνες της Σερίφου, της Πάρου, της Νάξου, και της Ανδρου. Στο 3ο της Κρήτης, κυρίαρχη θέση έχουν οι μαρίνες του Ρεθύμνου και του Αγίου Νικολάου, ενώ στο 4ο των Δωδεκανήσων ηγούνται οι μαρίνες στο Μανδράκι της Ρόδου και της Κω. Στο 5ο πρωταγωνιστούν οι μαρίνες σε Ζάκυνθο και Κατάκολο, στο 6ο αυτή της Πάτρας, κ. ο. κ.

Mega - yachts. Ειδική αντιμετώπιση επιφυλάσσει το ΤΑΙΠΕΔ για Μύκονο και Αργοστόλι οι οποίες προορίζονται να μετατραπούν σε πολυτελείς μαρίνες για τη φιλοξενία mega - yachts. Για τον ίδιο σκοπό θα αναβαθμιστεί και μέρος του λιμανιού του Λαυρίου.
Το κοινό που μπορούν εν δυνάμει να προσελκύσουν οι μαρίνες διαφοροποιείται ανάλογα με τη κάθε γεωγραφική περιοχή. Εκείνες του Ιονίου είναι πιο εύκολο να προσελκύσουν σκάφη από την Αδριατική και συγκεκριμένα από Ιταλία και Κροατία, με τη τελευταία να αποτελεί την πιο δυναμική αγορά θαλάσσιου τουρισμού πανευρωπαϊκά. Οι μαρίνες της Πελοποννήσου και της Δ. Ελλάδας προσφέρονται περισσότερο για σκάφη προερχόμενα από Μάλτα και Σικελία.
Η ομάδα των Δωδεκανήσων απευθύνεται προφανώς στο τουρκικό κοινό, ενώ στην προσέλκυση πελατών από Ρωσία, Βουλγαρία και Ρουμανία αποσκοπεί η ομάδα της Β. Ελλάδος, που περικλείει περιοχές του Θερμαϊκού, και των Σποράδων.

Γιατί πρώτος ο Αλιμος. Πρόσφατα η Dogus Group εξαγόρασε το 23% της μαρίνας Φλοίσβου και μερίδιο από τις συμμετοχές του ομίλου Κυριακούλη στις μαρίνες Ζέας, Κέρκυρας, Λευκάδας. Επίσης ο όμιλος Κοτς εκμεταλλεύεται εδώ και καιρό τη μαρίνα Μυτιλήνης. Οι παραπάνω μαζί με άλλους επενδυτές εκτιμάται ότι θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το πρώτο πακέτο που περιλαμβάνει τη μαρίνα του Αλίμου.
Αν και είναι η 2η σε χωρητικότητα ελληνική μαρίνα μετά των Γουβιών στην Κέρκυρα (1.200 θέσεις), λόγω της στρατηγικής της θέσης θεωρείται η πιο δημοφιλής στην Ελλάδα και συγκεντρώνει ήδη μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Αυτός είναι και ο λόγος που το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να είναι αυτό το 1ο πακέτο που θα προκηρύξει. Η μαρίνα Αλίμου διαθέτει 1.000 θέσεις σκαφών, εκ των οποίων 50 για μεγάλες θαλαμηγούς άνω των 25 μέτρων, ενώ έχει λιμενοβραχίονες μήκους 1.170 μ. Εχει ενδιαφέρον ότι μαζί με τη μαρίνα παραχωρείται και η γύρω χερσαία ζώνη 171 στρεμμάτων. 
http://www.tanea.gr/news/economy/article/5001302/to-sxedio-idiwtikopoihshs-gia-48-marines/

Τον Μάρτιο αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτοι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και η κατάθεση του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ με ορίζοντα έναρξης το 2015, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια, σύμφωνα με κύκλους του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), θα βγουν σε διεθνή διαγωνισμό μέσα από δύο ή τρία «μπουκέτα» ισοδύναμης επιβατικής κίνησης το αργότερο έως το τέλος του Μαρτίου, και δεν θα είναι περισσότερα από 22.

Όπως αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, τα βασικά κριτήρια θα είναι η γεωγραφική θέση, τα οικονομικά στοιχειά των αεροδρομίων (πραγματοποιηθείσες επενδύσεις, επιβατική κίνηση κτλ), αλλά και οι τυχόν πιθανοί συνδυασμοί τους.
Το θέμα τέθηκε επί τάπητος την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης μεταξύ του υπουργού Υποδομών & Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ (οι κ.κ. Τάκης Αθανασόπουλος και Γιάννης Εμίρης) και τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και εισηγητή της Κ.Ο. για θέματα Μεταφορών, κ. Νίκο Σηφουνάκη.

Ασφαλιστικές δικλείδες ζητά το ΠαΣοΚ


Το ΠαΣοΚ ζητά οι παραχωρήσεις των αεροδρομίων να διασφαλίζουν «αυξημένη ανταγωνιστικότητα» υποδομών και προορισμών σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς αερολιμένες του εξωτερικού, βελτίωση της προσβασιμότητας των απομακρυσμένων περιοχών και αποτροπή δημιουργίας μονοπωλιακών καταστάσεων, που ενδέχεται να οδηγήσουν σε υψηλές χρεώσεις.

Σύμφωνα με το ΠαΣοΚ, η παραχώρηση των αεροδρομίων δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μία απλή διαδικασία εκχώρησης κρατικού πλούτου. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, κρίσιμοι παράγοντες θα είναι το ρυθμιστικό πλαίσιο στην λειτουργία των αεροδρομίων, τα κριτήρια ομαδοποίησης των αερολιμένων, η διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης και το ύψος του τιμήματος, το μέγεθος των επενδύσεων που πρέπει να υλοποιηθούν από τους παραχωρησιούχους και η τιμολογιακή πολιτική που θα υιοθετηθεί.

Το ΠαΣοΚ ζητά «ασφαλιστικές δικλείδες» στους διαγωνισμούς και προτείνει τη δημιουργία εποπτικής αρχής, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, με αντικείμενο τον έλεγχο της τιμολογιακής πολιτικής, με δυνατότητα παρέμβασης στην τιμολόγηση.

Εναλλακτικά, προτείνει τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στη διαχείριση και λειτουργία, μέσα από την δημιουργία εταιρίας ειδικού σκοπού, στην οποία ο επενδυτής θα είναι μέτοχος και μάνατζερ.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη τόσο η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ όσο και η κατάθεση του νομοσχεδίου για την μετατροπή της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ) σε ρυθμιστική αρχή θα κατατεθούν «σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα».

Στο ΤΑΙΠΕΔ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Ανοίγουν τα ΚΤΕΛ το 2015

Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών & Ανάπτυξης, η μεταφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) στο ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει «μέχρι τέλος Μαρτίου».
Παράλληλα, όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, βρίσκονται σε «σε προχωρημένο στάδιο» οι συζητήσεις με την Κομισιόν για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ και συμπλήρωσε ότι μέσα στον Μάρτιο θα παρουσιαστεί το σχέδιο νόμου για το άνοιγμα των οδικών επιβατικών μεταφορών, το οποία προγραμματίζεται για το 2015. Έτσι, εν όψει του ανοίγματος της αγοράς σχεδιάζεται η επιδότηση των «άγονων» δρομολογίων, κατά τα πρότυπα της αεροπορίας και της ακτοπλοΐας.
 
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=498581

No comments: